Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betaling hurtiglading - kortautomat?

Startet av Hansi, torsdag 05. desember 2013, klokken 21:21

« forrige - neste »

Hansi

Hei

Ser dette blir tatt opp relativt jevnlig som kommentarer til artikler på elbil.no, men fant ikke en tråd om det her(?).

Ser ut som betalingsløsninger for hurtiglading utvikler seg til å bli kaos hvor hver leverandør har sin egen brikke man må ha for å kunne benytte ladestasjonene deres. At dette i tillegg bygges ut med en standardløsning (kortautomat) bør vel være høyt prioritert for Elbilforeningen?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

OddB

#1
Sitat fra: Hansi på torsdag 05. desember 2013, klokken 21:21
Hei

Ser dette blir tatt opp relativt jevnlig som kommentarer til artikler på elbil.no, men fant ikke en tråd om det her(?).

Ser ut som betalingsløsninger for hurtiglading utvikler seg til å bli kaos hvor hver leverandør har sin egen brikke man må ha for å kunne benytte ladestasjonene deres. At dette i tillegg bygges ut med en standardløsning (kortautomat) bør vel være høyt prioritert for Elbilforeningen?
Dette er jeg HELT enig i !
Slik utviklingen er nå blant aktørene virker det som at det ikke ligger inne noen forpliktelser i forbindelse med den økonomiske støtten Transnova yter.
En fragmentert ladeinfrastruktur med forskjellige aktører i forskjellige distrikter er IKKE heldig fra forbrukernes synspunkt. For det første oppstår det i praksis en monopolsituasjon i hvert distrikt, for det andre utvikler hver aktør sine egne abonnements- og betalingsordninger som gjør det ytterst vanskelig å bevege seg fra distrikt til distrikt.
Som kommende Teslaeier slipper jeg heldigvis unna det meste av dette rotet, men selv med en lang rekkevidde KAN det hende at man trenger lading. Positivt at det bygges ut mer Type2-ladere, men hvordan skal man få brukt dem hvis man ikke har noe kundeforhold til noen av leverandørene ? Å ha/kjøpe 7-8 forskjellige RFID-kort i TILFELLE man trenger dem kommer ikke på tale. Hvordan vil prisstrukturen bli i forhold til Type2 lading ?  På meg virker det urimelig at det skal koste like mye som Combo og CHAdeMO.

Hvordan forholder Elbilforeningen seg til dette ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

cra

I lys av hvordan det tidligere har vært (men blitt ryddet opp) i forbindelse med autopass og fergekort er det bare å ta tak i dette og kvele det før det får bre om seg. Det vil alle ha igjen for på sikt, også aktørene selv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hans Håvard Kvisle

Dere skal vite at Elbilforeningen arbeider med dette. Situasjonen kommer til å bedre seg. Men raskt vil det ikke skje. Dessverre.
St.Hanshaugen

Electrix

Jeg skjønner ikke at man ikke kan gjøre det enkelt slik som feks flytoget. Man trenger ikke kodetastatur engang. Bare trekke kortet og lading starter, trenger du kvittering er det bare å opprette kundeforhold på nett i ettertid og registrere kortet så kan man printe ut kvittering.

Man kan da ha en bonusordning lignende slik fly eller hotellkjeder har, rabatt etter hvor mange ladinger man tar, man kjenner jo uansett igjen  kortet som benyttes, og broker man flere kort kan de likevel linkes til samme broker om man oppretter kundeforhold.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Mircado


Med combo-lader var vel tanken at man ikke burde trenge noe kort -- laderen skal kunne vite hvem sin bilen er, og gi deg regningen over den vanlige strømregningen (GSM- og roaming-modell for strøm). Om selskapene og kundene ønsker det (eller myndighetene pålegger det), dog.


Har ikke følelsen av at dette er under storstilt implementering...
--
Think City Zebra

valvolainen

...Og med det har vi enda en betalingsmodell.
Istemmer kortautomat :)

Birger

Er det mulig å si noe om hva Elbilforeningen gjør for å prøve å bedre situasjonen?
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

nofuelno

Sitat fra: Electrix på torsdag 02. januar 2014, klokken 10:55
Jeg skjønner ikke at man ikke kan gjøre det enkelt slik som feks flytoget. Man trenger ikke kodetastatur engang. Bare trekke kortet og lading starter, trenger du kvittering er det bare å opprette kundeforhold på nett i ettertid og registrere kortet så kan man printe ut kvittering.

Man kan da ha en bonusordning lignende slik fly eller hotellkjeder har, rabatt etter hvor mange ladinger man tar, man kjenner jo uansett igjen  kortet som benyttes, og broker man flere kort kan de likevel linkes til samme broker om man oppretter kundeforhold.
Vi jobber med å få til en løsning der en betaler for kW med Visa/Mastercard eller mobil m/NFC
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Birger

Sitat fra: nofuelno på lørdag 15. februar 2014, klokken 16:24
Sitat fra: Electrix på torsdag 02. januar 2014, klokken 10:55
Jeg skjønner ikke at man ikke kan gjøre det enkelt slik som feks flytoget. Man trenger ikke kodetastatur engang. Bare trekke kortet og lading starter, trenger du kvittering er det bare å opprette kundeforhold på nett i ettertid og registrere kortet så kan man printe ut kvittering.

Man kan da ha en bonusordning lignende slik fly eller hotellkjeder har, rabatt etter hvor mange ladinger man tar, man kjenner jo uansett igjen  kortet som benyttes, og broker man flere kort kan de likevel linkes til samme broker om man oppretter kundeforhold.
Vi jobber med å få til en løsning der en betaler for kW med Visa/Mastercard eller mobil m/NFC

Det høres glimrende ut!
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Elmo

Sitat fra: Birger på lørdag 15. februar 2014, klokken 22:15
Sitat fra: nofuelno på lørdag 15. februar 2014, klokken 16:24
Sitat fra: Electrix på torsdag 02. januar 2014, klokken 10:55
Jeg skjønner ikke at man ikke kan gjøre det enkelt slik som feks flytoget. Man trenger ikke kodetastatur engang. Bare trekke kortet og lading starter, trenger du kvittering er det bare å opprette kundeforhold på nett i ettertid og registrere kortet så kan man printe ut kvittering.

Man kan da ha en bonusordning lignende slik fly eller hotellkjeder har, rabatt etter hvor mange ladinger man tar, man kjenner jo uansett igjen  kortet som benyttes, og broker man flere kort kan de likevel linkes til samme broker om man oppretter kundeforhold.
Vi jobber med å få til en løsning der en betaler for kW med Visa/Mastercard eller mobil m/NFC
Det høres glimrende ut!
Nofuelno som svarte er vel ikke i styret i Elbilforeningen.
Han svarte på Elektrix sitt innlegg og ikke på spørsmålet ditt Birger.

Men Hans derimot er i "styre og stell" i Elbilforeningen
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 13. desember 2013, klokken 21:15
Dere skal vite at Elbilforeningen arbeider med dette. Situasjonen kommer til å bedre seg. Men raskt vil det ikke skje. Dessverre.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

edyrli

Sitat fra: nofuelno på lørdag 15. februar 2014, klokken 16:24
Sitat fra: Electrix på torsdag 02. januar 2014, klokken 10:55
Jeg skjønner ikke at man ikke kan gjøre det enkelt slik som feks flytoget. Man trenger ikke kodetastatur engang. Bare trekke kortet og lading starter, trenger du kvittering er det bare å opprette kundeforhold på nett i ettertid og registrere kortet så kan man printe ut kvittering.

Man kan da ha en bonusordning lignende slik fly eller hotellkjeder har, rabatt etter hvor mange ladinger man tar, man kjenner jo uansett igjen  kortet som benyttes, og broker man flere kort kan de likevel linkes til samme broker om man oppretter kundeforhold.
Vi jobber med å få til en løsning der en betaler for kW med Visa/Mastercard eller mobil m/NFC

Hvorfor ikke betaling pr minutt? Køprobleme på laderene vil komme mer og mer. Når man betaler for kwh så får man fortsatt problemet med Leafen foran deg i hvor eieren gikk for å handle i 4 timer og bare lot bilen stå siden han ikke uansett måtte betale for mer enn maks 24 kWh uansett....
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

LMOR

Melder meg på her siden det var en artikkel på elbil.no om ladekø.

Noe av det viktigste elbilforeningen kan gjøre for å redusere køene er å påvirke slik at det blir slutt på "per lading" prising.

Med de prisene som flere operer med, så vil mange hevde sin rett til å stå til bilen er 90-100% oppladet, slik som nevnt over også.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Hansi

Bumper denne..

Over 5 år har gått siden jeg postet denne tråden og fremdeles er det vel ikke spesielt enkelt å legge ut på Europatur med elbil (med unntak av Tesla) uten å først ha ordnet seg en del RFID-brikker, da de fleste lade-leverandører insisterer på å ha egen RFID-brikke/betalingsløsning.

Kan man håpe på at det blir bedre før 5 nye år har gått (kontaktløs kortautomat, krav om roaming ala mobiltelefon-abonnement f.eks.?)? :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Thomas Parsli

Jeg er ikke optimistisk, for å si det forsiktig  :(

For et par år siden var jeg optimistisk, spesielt pga. PSD2 ("betalingstjenestedirektivet"), men det er fortsatt flere år før dette blir akseptabelt.

Circle K og Ionity er to lys i bekmørket, det er nesten så man håper på et duopol...

Etter nesten syv år med Chademo-helvete (Leaf) er jeg ekstatisk hver gang jeg lader Teslaen. I sommer kjørte vi Asker-Stockholm-Sundsvall-Frøya-Asker og turen gikk som en drøm! Slet riktignok litt med å finne ut hvordan man betaler for lading hos Stockholm Parkering, fasit var at man ikke gjør det...


2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA