Det er også neppe holdbart med lukkede ladenettverk slik som Tesla har. Du verden, det er fantastisk bra, men det er heller ingen bensinstasjoner som ekskluderer bilmerker fra å bruke pumpene deres.
Men det kunne de vel hatt, om de fant det hensiktsmessig? Men alle bensinstasjonskjeder vil selvsagt selge drivstoff til alle, siden det er mest hensiktsmessig. At varer og tjenester tilbys eksklusivt til en "klubb" er ikke noe nytt, og jeg kan ikke se at det er noe ulovlig i det heller. Vanligvis er kriteriet at man betaler en kontingent, men hos Tesla er det litt annerledes.
Jeg ser ingen måter det kunne vært hensiktsmessig for en bensinstasjonkjede å ekskludere noen typer biler i dag. I Teslas første år, da elbilismen ennå var i tidligste barndom, så var det hensiktsmessig å la dem dem utvikle egen standard for lading på et marked med flere fremtidsusikre standarder. De kunne få et konkurransefortrinn ved ekskludere biler fra andre produsenter. Da ble risikoviljen større på et høyst usikkert men ønskelig prosjekt. I dag er det ikke så risikabelt som det var. CCS har blitt standard i verdens største enkeltmarked, EU. Hydrogen er dødt, og bortsett fra Toyota, så tror jeg alle de store bilprodusentene har en eller annen form for elbilsatsning, for de ser hva som er den uunngåelige veien fremover. Dermed er det på tide med reguleringer. Det er til det felles beste at alle har tilgang til alle ladeplasser. De tar opp verdifulle plasser langs veien, og Tesla har allerede snappet mange av de beste, nær spisesteder, kjøpesentre, moteller, hoteller og små attraksjoner. Se Lier North ved Max Burger, Sundebru ved både en motell, kro, Burger King og en liten dyrehage, og min favoritt: Magliano Sabina i Italia, som har svømmebasseng.
Det er per i dag ikke ulovlig i Norge med lukke ladenettverk, men i EUs mektigste land, Tyskland, så er det med Ladesäulenverordnung-en blitt forbudt å bygge nye ladere som ekskluderer. Jeg tror resten av EU kommer til å følge etter, det er en fornuftig regulering. Etterhvert tror jeg vi også kommer til å gjøre det, dersom det i det hele tatt vl være et poeng når reguleringen allerede innført i Europas største og viktigste land for veitransport og Europas største bileksportør. Til sammenligning vil Norge om noen år heller ikke bety noe på elbilmarkedet. Det är dags for oss også å bli fullt medlem i tidenes største fredsprosjekt.
Så lenge pluggen er den samme er det vel bare en endring i programvare som skal til for at SC kan lade hvilken som helst bil som snakker det språket?
Homeplug og Canbus er ikke elektrisk kompatible heller. Man må fysisk bygge om.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er det noen stor ombygging da, eller bare et kretskort som må byttes?