Hva er det egentlig rent konkret som stopper det per i dag, bare for å være sikker på hva som er nødvendig for at lovlig oppgradering av batteripakke vil kunne finne sted?
For Nissan Leaf f.eks., er det de to punktene under, eller har jeg misforstått noe?
1. Nissan Norge/Europa må typegodkjenne ZE0/AZE0 karosseriet (2010-2016?) for 40 kWh og eventuelt 62 kWh batteripakken? AZE0 leveres vel med 30 kWh batteripakken, er det kun loven om bytte av batterikjemi som stopper oppgradering da (typegodkjenning bør da være OK?)?
2. Loven om batterikjemi må endres noe slik at det f.eks. blir lov å oppgradere til en original batteripakke med høyere kapasitet som bilmodellen er typegodkjent med?
Ombyggingen må selvsagt være trygt gjennomført som du skriver, jeg antar man vil måtte vise bilen på biltilsynet tilsvarende det man må ved ombygging av andre biler eventuelt.
Nissan Leaf batteripakke på 40 kWh veier etter hva jeg har forstått ca. 30kg mer enn Nissan Leaf 24 kWh batteripakke, jeg kan ikke forstå at det tilsier (større) endringer i vekt/vektfordeling?
62 kWh batteripakken er slik jeg har forstått det ca. 5 cm høyere, det kan kanskje skape utfordringer, jeg vet ikke om Nissan har gjort forandringer for at bilen ikke skal bli lavere.
Jeg antar at det er forskjellige regler i USA og Europa/Norge på dette og at det at det har blitt byttet til 40 kWh batteripakker på 30 kWh biler i USA ikke har særlig betydning i Europa/Norge?
Kilde:
https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=31&t=30816https://www.reddit.com/r/leaf/comments/euvfom/huge_news_nissan_usa_will_replace_30kw_batteries/