Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Harman Kardon lyd

Startet av lillemarius, onsdag 20. november 2013, klokken 11:25

« forrige - neste »

Karbon

Begynner å skjønne at jeg har gått glipp av noe her.  Må laste opp ei minnepenn og prøve.  :o

np

Noen som har testet Spotify på "Extreme" setting? (320Kb/s)
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

LMOR

Nei, men jeg har testet Wimp HIFI. Det blir bra.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

np

NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

smukken

Harman Carbon lyd ;D ;D
Jeg har de siste 8-10 årene falt litt ut av "lydfil universet" jeg har en anseelig samling mp3 filer 250gb.
Pga. hørselstap blir det ikke hørt så mye på radio i bilen, men god musikk på full guffe... vel ganske høyt, det har jeg stor glede av.
Nå ser jeg at det er et nytt filformat som heter flac, dette er nytt for meg, og virker interessant.
Jeg lurer på hvordan jeg kan tilegne meg filer av dette formatet?
Kan jeg rippe egne cder til flac? hvilken ripper anbefales?
kan jeg laste ned/kjøpe flac på nettet?
Er det noen som har tid og lyst til å peke meg i retning.......flac  :)
BMW i3

Terondo

FLAC er det mest komprimerte man får til uten å tape noe lydkvalitet. Man kan rippe egne CD plater, SA CD og DVD-audio-plater til FLAC formatene, om man har egnet leser til å gjøre det. Jeg kjenner ikke til konkrete programmer som gjør det, men det finner man vel med et googlesøk.

Ellers bruker jeg Spotify 320kbps OggVorbis via Bluetooth i min bil. Så langt meget fornøyd med det.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Ferry

Lyden i bilen er skikkelig bra! En gang i forrige årtusen var jeg i de audiofiles rekker. Med åra blir man lat, førti, feit og ferdig! ;) Skikkelig stereo blei bytta ut med MP3-spillere og iDingser. Hodetelefoner fra Sennheiser til 300 kr var eneste oppgradering. Etter å ha kjørt i3 en stund så har jeg gjenoppdaget musikken. Atter bryr jeg meg om gode og dårlige innspillinger. Har det nyeste albumet fra AC/DC både som mp3 fra iTunes, LP, samt FLAC fra HDtracks. Det låter skikkelig gromt. Så nå går det i Jennifer Warnes, John Lee Hooker, Dire Straits m.m. Lytta til Roger Waters Amused To Death en kveld. Det er lyder og stemninger jeg aldri har hørt før. Plutselig begynner jeg å kjøre omveier i nabolaget for å høre mer. Det anlegget er det beste kjøpet jeg har gjort noen gang når det gjelder lyd.

lettvinh

Sitat fra: smukken på onsdag 23. april 2014, klokken 23:20
Harman Carbon lyd ;D ;D
Jeg har de siste 8-10 årene falt litt ut av "lydfil universet" jeg har en anseelig samling mp3 filer 250gb.
Pga. hørselstap blir det ikke hørt så mye på radio i bilen, men god musikk på full guffe... vel ganske høyt, det har jeg stor glede av.
Nå ser jeg at det er et nytt filformat som heter flac, dette er nytt for meg, og virker interessant.
Jeg lurer på hvordan jeg kan tilegne meg filer av dette formatet?
Kan jeg rippe egne cder til flac? hvilken ripper anbefales?
kan jeg laste ned/kjøpe flac på nettet?

Er det noen som har tid og lyst til å peke meg i retning.......flac  :)


Jeg har rippet hele CD samlingen min til FLAC med et program som heter Mediamonkey. Finnes masse annet, og gratis software der ute. Alt ligger i en liten portabel harddisk plugget til i3. Fantastisk lyd i HK anlegget :)

havardolini

Hei dere,

Jeg har lest gjennom denne tråden, og jeg er i ferd med å falle ned på at jeg ønsker å velge å ta med HK-lyd i i3'en jeg mest sannsynlig kommer til å bestille meg :)

Det stemmer at det ikke forsvinner noe bagasjeplass til Sub'en, ikke sant?
Og jeg forstår at strømfobruker i verste fall fører til man mister bare noen meter rekkevidde?

Jeg skulle til å skrive at jeg definitivt ikke var imponert over HK i demobilen jeg lånte. Nå skjønner jeg at anlegget først kommer til sin rett med en bedre lydkilde.
Jeg synes på en måte at originalanlegget i mercedesen min låter bedre, der har jeg bare FM-radio og spiller av og til fra Bluetooth.
Et problem i mærsja er at lyden blir veldig fattig over Bluetooth, jeg må makse volumet på telefonen og ellers skru opp mye på bilen. Det forsvinner også en del bass, synes jeg.

Er dette et problem knyttet til Bluetooth på min Sony Experia Z3 Compact, og således noe jeg vil oppleve også på i3 selv med Harman Kardon?

Klykken

#69
Subwooferne er montert i veggen nede i fotbrønnen på hver side. Total effekt av H/K-anlegget er rundt 400W, ved maksimalt effektuttak mener jeg.

Samboeren min har en Z3, mens jeg har en Nexus 5. Begge streamer over BT og Spotify. Synes lyden er god nok jeg, og vil påstå at jeg er bittelitt kresen når det kommer til lyd. Innstillingene i Spotify er satt til Extreme Quality, forøvrig..
Alternativet er å koble til telefonen via jack-inngangen i bilen. Da får du imidlertid ikke skiftet sang osv med iDrive-systemet. Er det filer med MP3, Flac etc så kan du benytte deg av en USB-pinne og spille av musikken via den.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

havardolini

Takk, det hørtes smartere ut enn på for eksempel e-Golf. Der ligger faktisk subben og stjeler noen cm i bagasjerommet.

Jeg har også Spotify på Extreme Quality, anlegget hjemme i stua avslører dårligere lydkilder ganske så greit. Jeg har en del musikk som enda ikke er på Spotify, og som faktisk har forsvunnet derfra, så jeg er godt i gang med å rippe cd-samlingen. USB-pinne blir nok brukt ja.

bromm

NB! Hvis det er noen som hører "Muse - Drones" i Trondheimsområdet for tiden, så er det bare jeg som kjører rundt og lytter på min 24/96-kopi  ;D ;D ;D http://www.hdtracks.com/drones-239080

Ferry

Jeg syns det er stor forskjell på lyd fra blåtann kontra flac på usb-pinne. Såpass stor at jeg knapt gidder å høre musikk via blåtann. HK-anlegget spiller såpass høyt og rent at jeg vil påstå du skal være skikkelig feinschmekker for å ikke la deg imponere. Beste kjøp jeg har gjort noen gang når det gjelder lyd.

Nutcase

Har noen testet standard wimp mot wimp HIFI?? Regner med at det er en forskjell men er det såpass hørbart at det er verdt de ekstra kronene for oppgraderingen?

Espetor

Ut fra det som står her så hører dere forskjell på rippet CD til et lossless format og en fil fra hdtracks.


* Hører dere greit forskjell på hdtracks og iTunes(Mastered for iTunes)? Et album i Flac fra hdtracks koster 19.98$ mens samme album Mastered for iTunes koster 95 NOK. (Muse - Drones)


* Hva slags harddisk anbefales å ha i bilen?
2015: BMW i3 Lodge
2006: BMW 320D (2002)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA