Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Harman Kardon lyd

Startet av lillemarius, onsdag 20. november 2013, klokken 11:25

« forrige - neste »

Terondo

Ja, jeg reagerer også på denne sammenligningen.

Så dersom BMW hadde lagt til en opsjon for å få et 100 000 kroners anlegg, hadde man valgt det? Prislappen ville naturligvis blitt 100 000.

Anlegget spiller ikke like pent som det jeg har i stuen, men det spiller den ekstra summen, penere enn standardanlegget, og jeg hører på musikk så og si hvert eneste sekund når bilen er i bruk.

Det er jo selvsagt enkelte som ikke er så glad i å høre på musikk, og som f.eks. hører mer på radioprogrammer hvor det er mye snakking og slikt. Da er det nok unødvendig å bruke ekstra penger på det.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Olemann


Klart at hensikten er å utdype, oppklare, kanskje gi andre noe av verdi.  Og ettersom denne tråden så ut til å ha lite argumentasjon for hvorfor standardanlegget er bra nok, så tok jeg den rollen.  Ikke for å få fram at andre har gjort noe dumt, dette er jo mye subjektivt som jeg har gjentatt mange ganger.
Men det blir lite trivelig når det oppstår en politsk debattt-program-aktig effekt der noen begunner å påstå noe om de andre bidragsyterende.  Dette er dessverre vanlig også på Elbilforum har jeg sett, men ikke noe bedre av den grunn.
Det var bakgrunnen for mitt frodige språk om klarsynte.  Les tråden så vil du se at det påstås noe om hva jeg ville ha ment/hørt dersom osv.  Slikt vet jo bare klarsynte. 
Leser også at en bruker her klarte å utløse alarmen på nabo-bilen med sitt anlegg.  Jaja, sier jeg, og da gjentar jeg gjerne; skal jeg presse grusen i oppkjørselen før jeg asfalterer så leier jeg en Hoppetussa og trenger ingen 12" sub og 1000 watt bilstereo.  MEN; her er man ulike, mange synes dette er viktig og helt greit.
Ja til han som spurte; standard anlegget duger bra til å høre bilradio.  Jeg har hørt begge, standard er enda dårligere enn HK anlegget, men helt greit i bil.   Hadde det ikke kostet noe ekstra hadde jeg lagt det på jeg og :)

Mvh Ole



Sitat fra: 02Henning på mandag 17. mars 2014, klokken 15:14
Sitat fra: Olemann på mandag 17. mars 2014, klokken 14:39
Det jeg ikke skjønner er at det virker som om noen mener at bare man hører lenge nok/på rett kilde/etc så vil man endre standpunkt, bli overasket etc, den type stoff passer bedre i spalter for klarsynte/spåkoner etc, og det er vel ikke det vi bedriver her  :)

Det var jo en interessant instilling å fremme på et diskusjonsforum. Du mener altså at her skal man kun kaste innpå mer eller mindre subjektive fakta som så aldri er ment til å virke avklarende/opplysende eller på noen måte få andre til å endre mening? Hva er så motivasjonen for å lese et diskusjonsforum, lurer jeg på?

np

Legger alltid penger i lyd når jeg bytter bil. Om det blir i3 over nyttår, blir det selvfølgelig HK anlegg. Jeg bruker iallfall 2 timer hver dag i bilen og hører ikke bare på P1/P4. (MP3, Offline Spotify 320kb/s etc.) Det blir lite ren lytting til musikk hjemme, så bilen blir en slags "escape" hvor jeg spiller det jeg vil/hvor høyt jeg vil.

Selvfølgelig er det begrensninger i hvor bra lyden kan bli i en bil. Jeg vil bare ha best mulig lyd og er villig til å legge noen tusenlapper i det. At andre klarer seg med standard anlegget er opp til dem. Heldigvis har vi forskjellige preferanser. Noe annet hadde blitt kjedelig.

NP
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Jorgensen

Jeg har nå hatt bilen min i en uke og er kjempefornøyd med lydkvalitetet på HK-anlegget.
Teknisk spec. finnes her: http://www.bmw.harmankardon.com/en/vehicles/BMW-i3/
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Terondo

Jeg kunne gjerne tenke meg å høre standardanlegget, for å bedre kunne rådgive andre som lurer, så bra at de som har dette, kan si hva de selv mener.

Er det noe mer å diskutere om dette emnet nå? Vi er forskjellige, og noen ønsker mer av anlegget enn andre, og de velger da typisk HK-anlegget, siden det å bygge noe annet er drøyt i en helt ny bil, og spesielt når så mye er integrert på den måten det er.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Sirka

#35
Kan gjenta det jeg skrev i "Første dager ..."-tråden:

SitatForresten er standard-lydanlegget mer enn godt nok for mine ører - distinkt og godt separert i toppen og mellomtonen, og solid trøkk i bånn. Faktisk et veldig godt stereobilde også - og DAB spiller fullstendig uten et knitter (eneste minuset er at den kutter i alle tunneler, tror jeg må klage til NRK ...).

Har forresten funnet ut at utbygging av DAB i tunnelene i Hordaland etter planen skal være utført innen utgangen av året - så det er vel bare å smøre seg med tålmodighet ...

http://radio.no/2013/11/dab-i-tunnel/

Kan forresten kanskje legge til at jeg har jobbet som lydmann i TV/radio/film m.m. i ca. 15 år - selv om det begynner å bli noen år siden, tror jeg at jeg har litt av lytteevnen i behold. ;)
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

LMOR

Har nå fått testet litt grundigere, og lyden er bedre enn forventet!

Klarer til og med å hører forskjell på FLAC og CD, så bromm hadde rett.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm


Yttertorjen

Sitat fra: LMOR på fredag 21. mars 2014, klokken 17:24
Har nå fått testet litt grundigere, og lyden er bedre enn forventet!

Klarer til og med å hører forskjell på FLAC og CD, så bromm hadde rett.

For meg var dab og hk soleklare valg. Si meg, dette med flac, er dette et format jeg kan laste ned på min fantastiske iPhone for så å spille det i hk anlegget, alternativt laste ned på min  tb hd for så å spille av på hk via USB. NB har kuns std utrutsning.

LMOR

#39
Du kan også kjøpe/lagre i AIFF formatet som tar litt mer plass en FLAC, som Apple støtter, men jeg har ikke testet fra Iphone. Fra iTunes på Macen, så konverterer dessverre iTunes dette til 44/48 on-the-fly.

2 ting å sjekke opp hvis du ser for deg en gigantisk HD.
- Strømforbruket gjennom USB (jeg har tidligere ødelagt en dyr SSD disk  :(),
- og tiden det tar å indeksere slik at du kan søke i iDrive.

Testet indekseringen. Du kommer raskt til mappene, men med en 64Gb minnepenn tok det ca 6,5 minutt før jeg kunne søke frem en sang. Bilen husker indeksen en stund, så vi får se om det fungerer bedre på i3 i forhold til F10, der den alt for ofte skulle sjekke om det var kommet nye sanger på minnepennen. Når du da bruker bilen på vei til jobb, så er du fremme før du kan søke frem en sang. Når du bruker iPod e.l, så er at tilgjengelig med den gang.

I manualen står det som tidligere at du IKKE skal koble til en HD. Det tyder på at du kan få samme problemer som jeg fikk. Du kan ødelegge både USB porten i bilen og selve HD. Jeg trodde en SSD disk var tilsvarende som en minnepenn, men det er det ikke.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Viking1

Angående HDD så ser jeg at BMW i manualen advarer mot bruk av HDD via usb, de anbefaler minnepenn.
Er dette grunnet stort strømforbruk, eller kan det rett å slett ta knekken på selve disken av forskjellige årsaker?

Jeg har testet med forskjellige (roterende hdd) pr nå har jeg har to disker liggende i bilen både med vinyl kopier og blueray kopier, fungerer smertefritt. :) Noterer meg dog at diskene ikke slår seg av så lenge de er tilkoblet, gjelder også når tenningen ikke er på.

Jeg vet ikke hvor mye strøm el liten 2.5" laptop hdd drar, men trodde dette var mindre enn jeg ville merke i praksis på batterikapasitet. Hvorfor advares det da fra BMW å bruke disse?

LMOR

Grunnen er som du er inne på, strømforbruket. Hvis HDD trekker for mye strøm, så kan potensielt både bilen og HDD ta skade av det. Hvis strømforbruket derimot er mindre enn 500mA, eller disken får strøm fra annen kilde, så bør det gå bra.

Ulempen med store musikksamlinger er da som nevnt over, at det tar lang tid å indeksere disken.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Yttertorjen

Sitat fra: LMOR på lørdag 22. mars 2014, klokken 03:20
Du kan også kjøpe/lagre i AIFF formatet som tar litt mer plass en FLAC, som Apple støtter, men jeg har ikke testet fra Iphone. Fra iTunes på Macen, så konverterer dessverre iTunes dette til 44/48 on-the-fly.

2 ting å sjekke opp hvis du ser for deg en gigantisk HD.
- Strømforbruket gjennom USB (jeg har tidligere ødelagt en dyr SSD disk  :(),
- og tiden det tar å indeksere slik at du kan søke i iDrive.

Testet indekseringen. Du kommer raskt til mappene, men med en 64Gb minnepenn tok det ca 6,5 minutt før jeg kunne søke frem en sang. Bilen husker indeksen en stund, så vi får se om det fungerer bedre på i3 i forhold til F10, der den alt for ofte skulle sjekke om det var kommet nye sanger på minnepennen. Når du da bruker bilen på vei til jobb, så er du fremme før du kan søke frem en sang. Når du bruker iPod e.l, så er at tilgjengelig med den gang.

I manualen står det som tidligere at du IKKE skal koble til en HD. Det tyder på at du kan få samme problemer som jeg fikk. Du kan ødelegge både USB porten i bilen og selve HD. Jeg trodde en SSD disk var tilsvarende som en minnepenn, men det er det ikke.

Det trodde jeg også.
Takk takk for fantastisk avklaring. Gull verdt og utrolig lærerikt i ventetiden :) :)

bromm

Man kan omgå problemet med strømtrekk ved å koble HDD gjennom en USB-hub som har egen tilkobling for strømforsyning, og så koble denne til 12V sig-USBadapter som leverer f.eks 2Amp. Disse HUBene er ofte merket med en egen farge (f.eks rød), som signaliserer hvor det skal mates power. Da vil man garantert kunne benytte HDD, men nå har jo USB-pinnene blitt såpass store (vanlig med 64-128 gig), så det beste er vel å bruke slike.

For min egen del så importerer jeg det jeg vil ha av HD-lyd inn på bilens HDD, og så har jeg iPoden (64Gb) koblet til USB for connecteddrive. Da har man jo også mulighet til å spille massevis av musikk fra iPoden i tillegg (selv om det skriker litt i ørene med mp3-kvalitet, etter man er blitt vant til 24bit flac) ;)

LMOR

Bestilte en 500Gb disk som ikke skal trekke mer enn 500mA, så får vi se. Så langt husker bilen de 7000 sangene på minnepennen, så det kan godt være at strømforbruket går ned på diskene, og BMW blir flinkere til å huske indeksen. Vi får se om den klarer 500Gb. Det tar fort 40 minutt å indeksere første gang.

Ellers er bromms løsning den rette for å få nok strøm, men helst hadde det vært greit å slippe for mange kabler/tilkoblinger.

Ellers er det litt irriterende at det var såpass mye forskjell i lydkvalitet at en blir fristet til å ha mest mulig på 96/24... Da trenger jeg en disk på 7 Tb...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA