Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Harman Kardon lyd

Startet av lillemarius, onsdag 20. november 2013, klokken 11:25

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

Sitat fra: Geir Bergmann på mandag 26. oktober 2015, klokken 19:49
Spørsmål fra en uerfaren hifi-bruker.
Kom i prat med en på jobben om bilen jeg skulle kjøpe og da at jeg skulle få et bra annlegg i bilen.
Han sa da at jeg må passe på og ikke spille så veldig høyt i starten? At høyttalerne må "kjøres inn"?
Er det noe i det? At de kan bli ødelagt hvis man kjører på høyt med en gang?

Såkalt innkjøring av høyttalere er, særlig i en bil, noe man ikke bør legge særlig vekt på. Bare de store temperaturforskjellene opphengene i høyttalerelementene gjennomgår fra varm til kald bil har mye større innvirkning på lyden ... og ikke engang den er særlig merkbar om du følger med i trafikken.

Men fordømt bra lyd, det er det i bilen om man har Harman Kardon-anlegget.

Olemann

#91
Det er jo av liten interesse, og det vil jeg tro gjelder for flere enn meg, om noen mener anlegg A eller anlegg B har "bra lyd".  Klart det er av interesse for den som skriver det, at vedkommende er fornøyd.  Men her er vel noe av poenget å formidle erfaringer som også kan være av interesse for andre.

Foreslår derfor at den slags subjektive beskrivelser suppleres med noe som gir lesere her en referanseramme som gjør at utsagn og påstander blir mer interessante.     Her er noen forslag, kan gjerne suppleres med andre:

- Lyttes det til akustisk eller forsterket musikk?
- Lyttes det til tale/radio?
- Lyttes det til små ensembler eller større orkestre?
- Sjanger;  jazz, klassisk, pop, rock, heavy, viser, blues ++
- Referanse for akustikk; nevn konsertsaler eller steder.   F.eks. er Operaen og Konserhuset i Oslo svært ulike, og igjen svært annerledes enn Oslo Spektrum.
- Liker man sitte på rad 1, midt i sal eller bakerst?
- Liker man en balanse mellom direkte og reflektert lyd som minner om live opplevelser?
- Lyttes det på volum som er tilnærmet det man får ved live musikk, eller over/under?

Dette er en bra start, som både viser noe av kompleksiteten ved "bra eller dårlig" lyd og dessuten vil gjøre slike tråder av interesse for andre som leser den enkeltes erfaringer. 

Litt pussig er det dog at såpass mange bruker ord som bra eller dårlig lyd uten å se noe behov for referanser som  kan gjøre deres opplevelser interessante for andre enn dem selv.






Ingeniøren

#92
Fikk et lite sjokk her om dagen. Hører mest på radio i bilen, som regel NRK1, og den ble stilt inn på DAB når jeg fikk bilen. I går på vei hjem byttet jeg tilfeldig til FM midt i en låt og VOV - en helt annen dynamikk enn det DAB gir. Har vært motstander av DAB lenge, men har vel gitt litt opp, men nå ble jeg virkelig deprimert hvis jeg hørte riktig ? Skal teste mer til uka..

Heller litt spraking enn en DAB som komprimerer bort dynamikken. Hvis det er tvil så har jeg HK lyd i bilen !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bromm

Ja, det blir litt som med Vinyl og CD det der. Du bør laste ned FLAC-eksemplet jeg la ut her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10624.msg415216.html#msg415216 - og lagre det på en USB-stick som du spiller av i bilen. Det er en 24-bit rip av vinyl, og der får du virkelig demonstrert dynamikken. CD (eller "gud-forby" MP3) blir vel det som representerer DAB-kvalitet når du får hørt litt på det ;)

Eaglemann

Jeg har HK lyd i bilen men finner ikke innstillinger for Logic 7 surround eller equalizer.
I bruksanvisningen står disse oppført som valg
De valgene jeg har tilgang til er bass, diskant, balanse og fader

Noen som kan bekrefte hva som er riktig?

 
BMW i3 fra 28.10 2015
BMW i3 2019
BMW iX1 09.06.2023

bromm

Sitat fra: Eaglemann på fredag 20. november 2015, klokken 18:17
Jeg har HK lyd i bilen men finner ikke innstillinger for Logic 7 surround eller equalizer.
I bruksanvisningen står disse oppført som valg
De valgene jeg har tilgang til er bass, diskant, balanse og fader

Noen som kan bekrefte hva som er riktig?


Dette har vært diskutert før her inne - kan du gi oss et utklipp fra bruksanvisningen som beskriver det du ikke finner ?

Eaglemann

Takk for svar, lastet ned bruksanvisningen på mobil appen fra BMW og lagt inn VIN nummer for å få riktig versjon.
BMW i3 fra 28.10 2015
BMW i3 2019
BMW iX1 09.06.2023

Snapcase

Sitat fra: Eaglemann på lørdag 21. november 2015, klokken 07:09
Takk for svar, lastet ned bruksanvisningen på mobil appen fra BMW og lagt inn VIN nummer for å få riktig versjon.

Fant du ut noe av dette? Jeg finner heller ikke disse valgene, kun bass\diskant\balanse\fader.

Ikke noe logic7 eller andre valg som jeg kan finne.

brukeri3

Sitat fra: Snapcase på fredag 12. februar 2016, klokken 14:04
Sitat fra: Eaglemann på lørdag 21. november 2015, klokken 07:09
Takk for svar, lastet ned bruksanvisningen på mobil appen fra BMW og lagt inn VIN nummer for å få riktig versjon.

Fant du ut noe av dette? Jeg finner heller ikke disse valgene, kun bass\diskant\balanse\fader.

Ikke noe logic7 eller andre valg som jeg kan finne.

Svar fra BMW/Bilia (i går): Equalizer og Logic 7 er ikke tilgjengelig på de mindre/små BMW. De beklager at det er spesifisert i guiden og at det ikke er fjernet.
i3/mineral grey/loft

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA