Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Harman Kardon lyd

Startet av lillemarius, onsdag 20. november 2013, klokken 11:25

« forrige - neste »

Olemann


Det er selvsagt subjektivt hva som er godt nok når det gjelder lyd.  Det er mulig å lage lyd som er bedre enn dårlig i en bil, men det er ikke mulig å lage god lyd.  Her tar jeg ikke feil, fordi dette er som sagt subjektivt.  Andre kan mene noe annet og det er greit.  Poenget med denne tråden var vel å diskutere HK lyd vs standard lyd i en i3, det har jeg gjort og gitt noen innspill, som for min del førte til at jeg valgte standard anlegget.

Bass i hodetelefoner holder jeg meg langt unna, det er mer hodepine-generator enn god simulering av f.eks. en kontrabass i fri utfoldelse.  Men igjen; vet mange liker det trøkket man får i tette øreklokker. Og det er helt greit at de gjør.

HK anlegget er selvsagt mindre dårlig enn standardanlegget.  Men for å gjenta meg selv, jeg valgte standard fordi det dekker mine forventninger, god lyd er det verken i det eller i HK anlegget i en i3.

Mvh Ole

Sitat fra: LMOR på søndag 16. mars 2014, klokken 11:37
Helt greit for meg at du velger slik, men du tar nok feil i forhold til om det er mulig å lage god lyd i en bil. Setter jeg meg i ro i min 5 serie et stille sted, så har jeg en lydkvalitet som kan sammenlignes med 100k anlegg hjemme, og interiør inkl. puls respons er kompensert for. Anlegget i i3 er ikke like godt, men spennende å teste hvor godt.

Hvis din teori skulle stemme, så ville en ikke hørt bass i high-end høretelefoner (billigste måte å få god lyd), som tvert imot kan gi fantastiske lydopplevelser. Lydbølgene skaper resonans i trommehinnen (og den er i hvert fall på meg mindre en 17,2m, som tilsvarer 20Hz :-))

bromm

#16
Sitat fra: Olemann på søndag 16. mars 2014, klokken 11:56
HK anlegget er selvsagt mindre dårlig enn standardanlegget.  Men for å gjenta meg selv, jeg valgte standard fordi det dekker mine forventninger, god lyd er det verken i det eller i HK anlegget i en i3.

Jeg håper du får sjansen til å høre lyd i studio master-kvalitet (24bit/96kHz) på HK-anlegget + 6NR 6NS i en annen bil. Du vil bli overrasket over hvor ekstremt mye mindre dårligere det er ;)

Edit: rettet skriveleif for 6NS

LMOR

+1  :D

(men du mente vel 6NS og ikke 6NR her bromm)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann

Hører gjerne det!  Enda ikke fått min bil, men sammenlignet normal rez filer på de 2 bilene.

For meg er bilens HiFi et anlegg primært for radio underveis, og støy fra vei og trafikk er akkurat like ille i en elbil som en annen bil, og ødelegger for mulighetene for HiFi opplevelsen.  (selv om motoren er stillere).  Behovet for romperister/sub har jeg omtalt tidligere, det største minus med standard anlegget for meg er fraværet av høyttalere bak, men det får jeg leve med.

Tror ikke vi kommer videre her, skjønner jo at de som bruker penger på dette gjerne forsvarer det, slik jeg gjør med mine LED lys og fargede vinduer etc.  Det jeg ikke skjønner er at det virker som om noen mener at bare man hører lenge nok/på rett kilde/etc så vil man endre standpunkt, bli overasket etc, den type stoff passer bedre i spalter for klarsynte/spåkoner etc, og det er vel ikke det vi bedriver her  :)

Ole

Sitat fra: bromm på mandag 17. mars 2014, klokken 12:07
Sitat fra: Olemann på søndag 16. mars 2014, klokken 11:56
HK anlegget er selvsagt mindre dårlig enn standardanlegget.  Men for å gjenta meg selv, jeg valgte standard fordi det dekker mine forventninger, god lyd er det verken i det eller i HK anlegget i en i3.

Jeg håper du får sjansen til å høre lyd i studio master-kvalitet (24bit/96kHz) på HK-anlegget + 6NR 6NS i en annen bil. Du vil bli overrasket over hvor ekstremt mye mindre dårligere det er ;)

Edit: rettet skriveleif for 6NS

02Henning

Sitat fra: Olemann på mandag 17. mars 2014, klokken 14:39
Det jeg ikke skjønner er at det virker som om noen mener at bare man hører lenge nok/på rett kilde/etc så vil man endre standpunkt, bli overasket etc, den type stoff passer bedre i spalter for klarsynte/spåkoner etc, og det er vel ikke det vi bedriver her  :)

Det var jo en interessant instilling å fremme på et diskusjonsforum. Du mener altså at her skal man kun kaste innpå mer eller mindre subjektive fakta som så aldri er ment til å virke avklarende/opplysende eller på noen måte få andre til å endre mening? Hva er så motivasjonen for å lese et diskusjonsforum, lurer jeg på?

Klykken

Man vil jo ha det så bra som mulig om man er interessert i lyd, hvor enn det er..?

Du får det jo uansett ikke 100% top notch i et hus heller, da resonans og stivhet i vegger, skrantende håndtverk, demping, støy fra omgivelsene rundt huset, samt naborom, for dårlige komponenter (og sikkert mer) ødelegger for dette. Men det er mer optimalt med hus og tilpasset rom så klart, men nå er ikke bilen et hus så man gjør det beste ut av det.

Matematikken og fysikken bak dette tilsier at bilen er uegnet sikkert, men opplevelsen er noe helt annet enn teorien, som alltid.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Klykken på mandag 17. mars 2014, klokken 15:21
Man vil jo ha det så bra som mulig om man er interessert i lyd, hvor enn det er..?
+1

Jeg for min del er langt over gjennomsnittet opptatt av lydkvalitet, og er "allergisk" mot dårlig lydkvalitet. Da vil jeg heller ha lyden av. (og jeg trenger ikke forsvare kjøpet, det koster "ingenting" hvis du er opptatt av lyd). Jeg er meget imponert over HIFI anlegget i min F10, og gleder meg til å teste i3 "hjemme", og forventningene er ikke blitt mindre med bromm's entusiasme :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

hovik

Standard anleggene i BMW er ikke kjent som noen gullstandard (Ganske dårlige mao), men HK alternativene er som regel meget bra. Hadde tidligere en E90 335i med premium/HK og det dugde bra. En dag jeg skulle parkere på jobb (i parkeringshus) hadde jeg Groove Armada på "noe" volum, og endte med å trigge alarmed på en Mini som stod ved side av.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Terondo

Lyden med Harmand Kardon-anlegget er krisp og fin, med varm og tung bass. Lite kabinettresonans, selv om det selvsagt er noe. Brådypt spiller det ikke, men dypt nok til det meste av musikk. Noe slag i ryggen bass er det heller ikke, men det ønsker jeg heller ikke. Jeg ønsker noe som spiller naturtro lyd, og der føler jeg det gjør en god jobb.

At lyden vanskelig kan bli perfekt er ikke en gang poeng å diskutere, for om man mener den kan bli perfekt vet man altfor lite om hvordan lyd fungerer. For de aller aller fleste handler det om hva man kan få av lyd i bilen, levert med bilen, og hvordan dette er i forhold til om man skulle legge ned litt innsats selv, og installere noe eget, eller outsource hele jobben til profesjonelle. Bakdelen med sistnevnte sammen med kvaliteten på det som leveres originalt taler helt klart for å gå for HK, etter min mening.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

LMOR

i3 mangler de store sub-ene som flere andre modeller har (jeg har 2, en under hvert sete). Sikkert også for å spare strøm.

Perfekt lyd finnes ikke, og ingen av oss hører lyden likt uansett. Som nevnt før er det også lite utvalg av musikk som faktisk utnytter et 1 mill HIFI anlegg til hjemmebruk.

Det finnes nå løsninger som kompenserer "alle" puls/refleksjonsproblemer i et rom/en bil. Dessverre er ikke anlegget i i3 det beste, men så koster det desto mindre.

MEN, bilen har alltid vært et sted der en kan få minneverdige lydopplevelser, og disse får du ikke like lett med standard anlegget.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Rapid

For meg som i all hovedsak hører på radio til og fra jobb er altså da originalanlegget nok?

Vind

Sitat fra: Rapid på mandag 17. mars 2014, klokken 17:05
For meg som i all hovedsak hører på radio til og fra jobb er altså da originalanlegget nok?
Det er bedre enn mye annet som er i nye biler - så ja, det var langt ned på min liste.  Har hørt begge, og jeg prioriterte mye annet.

Men som med mye annet - her er vi forskjellige og forskjellige brukere har forskjellige preferanser.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Rapid på mandag 17. mars 2014, klokken 17:05
For meg som i all hovedsak hører på radio til og fra jobb er altså da originalanlegget nok?
Som jeg tror jeg skrev tidligere også, så får du ikke frem kvalitetene på HIFI anlegget med å høre på radio, så da er standard-anlegget nok. (Det er forskjell, men ikke verd pengene).
Når det er sagt, tror jeg ikke du ville hørt bare på radio hvis du hadde bedre lyd.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Kjell Leaf

Jeg syns det er en rar tankegang at man ikke trenger så bra stereo i bilen fordi det uansett ikke høres ut som et anlegg til 100.000,- hjemme.. Veeeldig rart for å si det mildt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

LMOR

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 17. mars 2014, klokken 19:49
Jeg syns det er en rar tankegang at man ikke trenger så bra stereo i bilen fordi det uansett ikke høres ut som et anlegg til 100.000,- hjemme.. Veeeldig rart for å si det mildt.
Her er vi i hvert fall 100% enig  :)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA