Nedtur ved overlevering av TMS / Saken ser ut til og løse seg (se innl. side 11)

Startet av Høgis, tirsdag 05. november 2013, klokken 20:23

« forrige - neste »

DonPedro

@Høgis

Jeg tror ikke du gjorde noen "tabbe" ved å kjøre den hjem, i den forstand at du gikk glipp av noen rettigheter. Det hadde vært enklere å nekte å overta den, for da gjør du saken til et veldig "tilstedeværende" problem for Tesla.  Men rettighetene dine er nok intakt (så lenge dette ikke ender som en diskusjon om hvorvidt stripene på panseret og hakket i felgen var der på overleveringstidspunktet - noe som kan bli et problem).

Du bør først og fremst gå inn i dialog med Tesla. Vær høflig men bestemt på at du skal ha en bil som ser strøken ut (null fargeforskjell osv.). Dette har du rett til iht. Forbrukerkjøpsloven, Avtaleloven, Markedsføringsloven osv. Ikke gi deg, og hvis de ikke imøtekommer deg er det på tide å snakke med Forbrukerombudet osv. Det er Tesla's problem hvordan de skal løse dette til din tilfredsstillelse.

Det er vel ikke noe stort problem i seg selv at bilen har gått 300 km, så lenge de andre tingene er løst.  Likefullt vil det være naturlig med en kompensasjon. Du kan jo få dem til å foreslå noe (gratis matter?).  Statlig "pris" på en kilometer er rundt 4 kroner, men siden dette er de første kilometerne på bilen så bør du få en god del mer enn det.

Det er uansett Tesla som må være løsningen, enten du overbeviser dem om det eller tvinger dem til det. Det er alltid enklest å snakke fornuft, men være bestemt.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Olemann

Kjøper har en god sak her.  Det er rett at selger kan kreve å fikse feilene (inntil 2 ganger). MEN produktet som tilbys etter fiksing skal svare til avtalt kjøp.

Såvidt jeg oppfatter er det her, i tillegg til en feil/om-lakkert dør også skader på felg og en bil som er kjørt vesentlig mer enn en ny bil vanligvis er, samt skader på panser. 
Kjøper må omgående sende en reklamasjon på alle punkter han mener avviker fra avtalen.  Han bør også forsikre seg om at ikke selger starter med utbedring på måter han ikke vil godta, det er nemlig selges rett å foreta utbedring.
Kjøper har krav på erstatning for utgifter (f.eks. få en gratis låne-Tesla, eller dekket bompenger etc til hans egen bil er levert)
Ettersom en helt ny bil, med omlakkert dør og panser, kan hevdes å ha en lavere markedsverdi enn en ny bil i original stand, ville jeg også krevd prisavslag dersom kjøper velger å godra utbedring.
Alternativt heve kjøpe,  vente på ny bil og også ev. kreve erstatning for kostnader som påløper som følge av forsinket levering.
Men: Start med en skriftlig reklamasjon til Tesla der alle punkter summeres opp. 

Lykke til!

Mvh Ole

NTesla

Hvor går grensen vedr. ytterligere kompensasjon for lakkeringsjobb? Ifølge MSc. Lakkering Tech. så er all utbedring av lakk ikke godt nok i forhold til originalt produkt, men er usikker på hvordan loven stiller seg vedr. hvorvidt en omlakkering ikke er tilstrekkelig utbedring av manglende produkt. Det er jo flere som har hatt større og mindre transportskader hvor omlakkering/utskifting av deler av bilen har vært aktuelt.

Personlig kan jeg ikke se hvordan de punktene som er nevnt fra TS rent juridisk skulle medføre levering av ny bil, men hva PR-avdelingen til Tesla er best tjent med er noe annet.

cairnz

Hva om de bare shipper over ny dør og nytt panser fra fabrikk med samme fargekode, samt nytt sett felger? Bør ikke original lakkering i samme fargekode da være tilstrekkelig og (tilnærmet) identisk? Forklarer fortsatt ikke 300km på trip-en, men nå har vel Tesla full kontroll over telemetrien og kan dra ut hvor og når disse kilometrene kom fra?
Elbilist

janmb

Sitat fra: cairnz på onsdag 06. november 2013, klokken 12:22
... nå har vel Tesla full kontroll over telemetrien og kan dra ut hvor og når disse kilometrene kom fra?

Det håper jeg virkelig ikke - det ville være et ekstremt stort personvernproblem dersom Tesla kan dra ut logger fra GPS om bevegelsene til bilen.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

toS

Sitat fra: janmb på onsdag 06. november 2013, klokken 12:24
... nå har vel Tesla full kontroll over telemetrien og kan dra ut hvor og når disse kilometrene kom fra?

Det håper jeg virkelig ikke - det ville være et ekstremt stort personvernproblem dersom Tesla kan dra ut logger fra GPS om bevegelsene til bilen.
Det er Tesla som eier bilen frem til levering, så det er nok ikke noe personvernproblematikk her

Olemann

Dersom dette ikke er skrudd av når kunde overtar bilen ligger Tesla tynt an.  Ikke bare brudd på pol, men de risikerer også erstatningskrav, og er det noe Tesla kan så er det økonomi og juss, så jeg vil tro dette er tenkt på allerede.   Ref. saken i høyesterett der en oppsagt renholdsarbeider tapte erstatningssaken etter GPS overvåking, men dette ble grunngitt bl.a. med "  Høyesterett anfører blant annet i sin kjennelse at overvåkingen ikke var av private eller sensitive opplysninger, og at det forelå en konkret mistanke om misbruk, slik at arbeidsgiver hadde en berettiget interesse i å forsøke å avdekke forholdene."

Tesla har verken varslet slik overvåking, de har ingen grunn til det og det er ingen mistanke om noe som helst, og det er ikke snakk om ansettelseforhold.  Så her ligger det an til fete utbetalinger om Tesla har glemt skru av GPS tracking etc.

Ole

Sitat fra: toS på onsdag 06. november 2013, klokken 12:30
Sitat fra: janmb på onsdag 06. november 2013, klokken 12:24

Det er Tesla som eier bilen frem til levering, så det er nok ikke noe personvernproblematikk her

Cato76

Dette var sikkert bilen som ble feilprodusert og skulle sendes til Europa for euro NCAP test, men havnet ved en feil til Norge...  ???

Uansett, føler med deg Høgis, du har fått en skikkelig blå-mandags-bil  :(
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

cairnz

Det er i alle fall en del informasjon som samles i "den sorte boksen". Bilen ringer jo hjem ved ulykker og store skader (ref bilen hvor frontdelen av batteri tok fyr etter å ha truffet objekt på motorveien). Skal ikke se bort fra at det ligger telemetri over alt annet der også.
Elbilist

toS

Voldsomt fokus på saksøking og annen elendighet her inne? :-)
Tror dette må basere seg på endel folks manglende erfaring med hvordan jussen faktisk fungerer.

Høgis

Fikk bilen ut i dagslys og der kommer det frem at det samme gjelder døren på andre siden. Har redigert innlegget og lagt til det andre bildet i 1. innlegg. Var akkurat innom en billakkerer som bekrefter at bilen er omlakert. Begynner nesten og lure på om denne har vært med på toget som sporet av. Det er fryktelig synd at jeg ikke har blitt informert om at bilen er blitt omlakkert så mye. Dette er til og grine av :'( Dersom jeg ikke hører noe i løpet av dagen, kommer jeg til og reise innom dem i morgen.

P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

cairnz

Sitat fra: Høgis på onsdag 06. november 2013, klokken 13:07
Fikk bilen ut i dagslys og der kommer det frem at det samme gjelder døren på andre siden. Har redigert innlegget og lagt til det andre bildet i 1. innlegg. Var akkurat innom en billakkerer som bekrefter at bilen er omlakert. Begynner nesten og lure på om denne har vært med på toget som sporet av. Det er fryktelig synd at jeg ikke har blitt informert om at bilen er blitt omlakkert så mye. Dette er til og grine av :'( Dersom jeg ikke hører noe i løpet av dagen, kommer jeg til og reise innom dem i morgen.

Hvis du har mulighet, dra dit med en gang, hvorfor vente til i morgen?
Elbilist

Rasmus.B

Det er skikkelig skuffende at Tesla tør å levere ut en slik bil. Jeg ringte til min DS for å høre om jeg kunne komme med en bank remisse den dagen jeg skal hente ut bilen min, for jeg var redd for at bilen ikke ville være i tilfredsstillende stand, og hvis jeg forhåndsbetalte ville jeg stå mye svakere hvis jeg ikke aksepterte overtagelse.
Tror ikke det var første gang de hadde fått det argumentet i dag, for det ble referert til elbil forumet tvert, med beskjed om at det som ikke kom fram her, var at de gjorde sitt aller beste for å hjelpe kunden.
I mine øyne så er det allerede for sent når de leverer ut en bil som er omlakkert, og tydeligvis har blitt skadet, og håper på at kunden ikke merker det.
Når det er sagt så håper jeg for trådstarter sin del at dette løses på en rask og elegant måte.
Litt lett for meg å si nå, men jeg tviler på at jeg hadde akseptert overtakelse av bilen, men da hadde den vel bare blitt stående inntil Tesla hadde funnet ut hva de skulle gjøre med den. I mellomtiden tikker forsikring og finansielle kostnader. Da er det vel greit å kunne bruke bilen litt i mellomtiden.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

toS

Kjenner en som ble utsatt for noe liknende ved nybilkjøp hos Toyota. Bilen hadde blitt påkjørt utenfor forhandler før levering, og det ble karrosseriskade og reparasjon med lakkering. Han fant kun ut av det fordi forsikringsselskapet kontaktet ham like etter levering angående "en skade". Det ble baluba selvfølgelig, og kompensasjonen ble av en viss betydning. Mener det ble takboks lakkert i bilens farge og muligens et lite prisavslag (usikker på det).

Olemann

???  Elendighet?  Jussen er til nettopp for å unngå elendighet, for avklaring av uenighet og til å gi den rett som har rett....

Men klart, er kjøper fornøyd så blir det mye koseligere uten saksøking, her ser det ut som kjøper med meget god grunn ikke synes bilkjøpet ble verken koselig eller riktig, da er jussens hans venn.

At Tesla gjør så godt de kan er også hyggelig, men det er ikke dermed sagt at kjøper får det han betaler for.

Det beste er å være fornøyd og unngå saksøking, helt enig :-)   

Ole

Sitat fra: toS på onsdag 06. november 2013, klokken 12:43
Voldsomt fokus på saksøking og annen elendighet her inne? :-)
Tror dette må basere seg på endel folks manglende erfaring med hvordan jussen faktisk fungerer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA