Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkefølge m/Salto type2 kabel på offentlig ladestasjon

Startet av FruTesla, torsdag 13. februar 2014, klokken 17:11

« forrige - neste »

FruTesla

Når jeg lader med UMC tar jeg alltid i strømkabelen i veggkontakten først og deretter inn i bilen og motsatt når jeg tar ut (løser ut med knapp på UMC). Det funker hver gang!

Men når jeg skal lade med Salto sin type2 kabeloffentlig ladestasjon får jeg nesten alltid problemer når jeg skal avslutte ladingen (kabelen vil ikke løse ut fra bilen). Noen som har tips? Forstod på vedkommende fra Salto at de anbefalte å sette i bilen først og deretter i bilen - hva når vi skal avslutte? Noen som kan hjelpe med rekkefølge slik at jeg ikke "kåler" hver gang....... (tydelig fler enn meg som "kåler" for på Aker Brygge er type 2 stasjonene stadig med blålys uten at noen er koblet til (tyder vel på feil ladeavslutning?))  ???
Mercedes E 220 CDI (solgt)
Model S 85 perlehvit - hentet des. 2013 (solgt)
Model S 90D - hentet 21. juni 2017
Taycan 4S - hentet ut 15. januar 2021

jkirkebo

Sitat fra: FruTesla på torsdag 13. februar 2014, klokken 17:11
Når jeg lader med UMC tar jeg alltid i strømkabelen i veggkontakten først og deretter inn i bilen og motsatt når jeg tar ut (løser ut med knapp på UMC). Det funker hver gang!

Men når jeg skal lade med Salto sin type2 kabeloffentlig ladestasjon får jeg nesten alltid problemer når jeg skal avslutte ladingen (kabelen vil ikke løse ut fra bilen). Noen som har tips?

Fungerer det ikke å dobbeltklikke på "taket" på nøkkelen?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

coskars

Kabelen låses og må låses opp igjen med dobbeltklikk på taket på nøkkelen, hvis det var det du mente..
Sølvgrå P85, november 2013.
Fredrikstad

FruTesla

Dobbelklikking har heller ikke fungert...... men ble litt usikker nå om jeg har dobbeltklikket før eller etter jeg har tatt ut strømledningen. Skal jeg dobbeltklikke aller først?
Mercedes E 220 CDI (solgt)
Model S 85 perlehvit - hentet des. 2013 (solgt)
Model S 90D - hentet 21. juni 2017
Taycan 4S - hentet ut 15. januar 2021

cairnz

Sitat fra: FruTesla på torsdag 13. februar 2014, klokken 18:30
Dobbelklikking har heller ikke fungert...... men ble litt usikker nå om jeg har dobbeltklikket før eller etter jeg har tatt ut strømledningen. Skal jeg dobbeltklikke aller først?
Når du dobbeltklikker på taket på nøkkelen så "låser" du opp ladeporten. (Den lyser da hvitt og du kan dra ut kabelen). Det er vanskelig å få ut kabel uten å dobbelklikke på taket (er det noen andre måter enn FOB man kan låse opp kabel? muligens koble strøm på UMC og bruke den knappen?)
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: cairnz på torsdag 13. februar 2014, klokken 20:20
Når du dobbeltklikker på taket på nøkkelen så "låser" du opp ladeporten. (Den lyser da hvitt og du kan dra ut kabelen). Det er vanskelig å få ut kabel uten å dobbelklikke på taket (er det noen andre måter enn FOB man kan låse opp kabel? muligens koble strøm på UMC og bruke den knappen?)

Du kan løse den ut fra skjermen, bare å velge "open charge port".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cairnz

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. februar 2014, klokken 20:55
Sitat fra: cairnz på torsdag 13. februar 2014, klokken 20:20
Når du dobbeltklikker på taket på nøkkelen så "låser" du opp ladeporten. (Den lyser da hvitt og du kan dra ut kabelen). Det er vanskelig å få ut kabel uten å dobbelklikke på taket (er det noen andre måter enn FOB man kan låse opp kabel? muligens koble strøm på UMC og bruke den knappen?)

Du kan løse den ut fra skjermen, bare å velge "open charge port".

Så da brukes den til både å låse opp selve porten, samt låse opp kabelen som "låser" seg i porten..?
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: cairnz på torsdag 13. februar 2014, klokken 20:56
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. februar 2014, klokken 20:55
Du kan løse den ut fra skjermen, bare å velge "open charge port".

Så da brukes den til både å låse opp selve porten, samt låse opp kabelen som "låser" seg i porten..?

Jepp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

FruTesla

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. februar 2014, klokken 22:04
Sitat fra: cairnz på torsdag 13. februar 2014, klokken 20:56
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. februar 2014, klokken 20:55
Du kan løse den ut fra skjermen, bare å velge "open charge port".

Så da brukes den til både å låse opp selve porten, samt låse opp kabelen som "låser" seg i porten..?

Jepp.

Det funket ikke på min bil før etter flere ganger i dag....derfor min frustrasjon over hva jeg gjør feil...... ???
Mercedes E 220 CDI (solgt)
Model S 85 perlehvit - hentet des. 2013 (solgt)
Model S 90D - hentet 21. juni 2017
Taycan 4S - hentet ut 15. januar 2021

LA-Thing

Du er ikke alene, har også hatt problemer med dette. Prøvde laderen utenfor McDonalds på Liertoppen, driftes av Fortum.

Starte lading: Rygget inntil stolpen som lyste grønt, åpnet ladeport fra skjermen, satte kabel i bilen, sendte SMS, luke åpnet seg, satte i kabel, lukket luke, stolpe lyste blått og lading startet, gikk opp til 26A. Stor glede og mestringsfølelse!

Spiste og handlet en times tid, så var det tid for avreise.

Stoppe lading: Sendte SMS, luke åpnet seg, tok ut kabel, lukket luke, stolpe lyste igjen grønt. Men bilen likte ikke dette, fikk 3 feilmeldinger. Kabel satt fast i ladeport, 'Open charge port' fra skjerm hadde ingen effekt. Fant ingen andre knapper på skjermen. Trykke på brems hadde ingen effekt. Sendte ny SMS, åpnet luke, satte inn kabel igjen, lukket luke, lading startet igjen. Stoppet lading fra skjerm, da kommer knapp 'release cable' (eller noe) opp og kabel kan tas ut. Sendte SMS igjen, luke gikk opp, tok ut kabel og lukket luke.

Har ikke prøvd dobbelklikk på fjernkontroll, kjente ikke til den funksjonen før jeg leste her.
Drammen, Tesla Model S #2510

petersv

Ta kabel ut av bilen før du tar den ut av stolpen. Funker hver gang.

Altså, starte lading: Sett kabel i stolpe, lukk luka, koble til bil.

Avslutte lading: Dobbeltklikk på nøkkeltaket, løs ut kabel fra bil, åpne luka på ladestolpe og ta ut kabel der.

NB! Ignorer instruksjon på stolpe.

Cirion

+1 til å ta ut kabelen fra bilen først...

Dobbeltklikk på taket så bilen stopper lading og låser ut kabelen. Stopper du stolpen først, så er det ikke alltid kabelen låser ut.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA