Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertere båt til elektrisk

Startet av Elbåt, torsdag 31. oktober 2013, klokken 22:01

« forrige - neste »

Caspar

Kjøp deg et Thinklik og bli ferdig  :) Da slipper du mye grubling
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ben

Et Thinklik ja:-) Skal se om jeg ikke får tak i et slikt
Takker for råd!

PerBear

Motoren i Think har en elektronisk giver  som motorkontrolleren benytter for å få best mulig virkningsgrad og jevn gange. Den samme typen sensor brukes i motorstyringer på CNC maskiner og roboter og kreves for å få best mulig motorregulering med enklest mulig elektronikk.

De nyeste frekvensomformerne trenger nødvendigvis ikke dette hvis du ikke trenger nøyaktig posisjonskontroll. De har såkalt vektorbasert regulering og kalkulerer kontinuerlig (tusenvis av ganger i sekundet) hva som er optimal strøm og spenning til hver fase i motoren avhengig av ønsket turtall og dreiemoment. For å klare det uten ekstra sensorer "lærer" de motorens egenskaper: Først må noen få basisverdier programmeres inn i frekvensomformeren, som f.eks. maks tillatt frekvens/turtall, spenning og strøm. Så vil omformeren automatisk kjøre motoren opp og ned i turtall med ulike ramper mens den er mekanisk frakoblet. Derved klarer omformeren å beregne treghetsmoment, faseforskyving mellom strøm og spenning ved ulikt turtall, optimal driftsbelastning (den måler egenoppvarming ved å beregne hvor mye resistansen øker i viklingene hvis motoren mangler termistorer)  samt slipp på asynkronmotor. 

En slik frekvensomformer koster noen tusen, ca 1kkr pr kW, og det gjør sikkert en god væskekjølt motor også.

I serviceboken på elbilwiki står det at Thinkmotoren er på 17 kW men den kan nok levere endel mer siden maks dreiemoment ved 1000 RPM er 180 Nm (som tilsvarer 18,5 kW: P=Dreiemoment*RPM*pi/30)
Klarer motoren f.eks. halve dreiemomentet noen sekunder ved maks turtall (10000 RPM) blir det over 90 kW... ;D
   
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Ben

Interessant det du skriver om omformere. Jeg leser for tiden om elmotorer og styring (Austin Hughes: "Electric motors and drives" - som jeg forøvrig vil anbefale - en lettlest bok om det grunnleggende), men har bare så vidt begynt på induksjonsmotorer.
Ja, jeg tviler ikke på at Thinkmotoren kan gi det som trengs. Kontinuerlig behov håper jeg vil ligge langt under 10kW (ved 5knop). Og peak forventer jeg rundt 20-30kW,men kun få sekunder (stoppe båten o.l).

PerBear

Skal sjekke ut boka du anbefalte, jeg har masse å lære selv om jeg har jobbet mye med frekvensomformere  :)

Utfordringen med båt+think kan være turtall. Jeg vet ikke hva som er optimalt for båtpropell men kanskje turtall på 600 RPM passer som marsjfart i din båt? Da kan det være lurt å ha et enkelt gir mellom motor og propellaksling, evnt bruke differensialen til dette for å få høyere effekt.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Ben

Tidligere eier (jeg kjøpte båten i sommer) sa at propellen går ved 900o/min. Så jeg baserer meg på å gire ned fra motor. Jeg ser du skriver at thinkmotoren har maks turtall på 10000o/min, jeg regner da med at anbefalt turtall / optimalt turtall er lavere? Fra det jeg vet om DCmotorer er at høyere turtall er mer ønskelig med hensyn på både effekten (pga P=Tω) og virkningsgraden (pga høyere mekanisk effekt ved samme strøm-hvis jeg husker riktig) blir høyere. Praktiske problemstillinger knyttet til kommutering begrenser svært høye rotasjonhastigheter for DCmotorer. For induksjonsmotorer gjelder naturlig nok også P=Tω, men her er vel hastighet bestemt av frekvensen (samt poltallet), men hva som setter praktiske/teoretiske begrensninger for høye hastigheter vet jeg ikke enda...lavere virkningsgrad kanskje..?

Jeg tenker jeg lager en utveksling til propell som lar motoren gå på sin optimale hastighet.

I første omgang tenkte jeg å montere en reimskive mellom girkassa på dieselmotoren og propellakslingen og benytte beltedrift til ELmotor. Men hvis mekaniske kraftoverføringer fra en ELbil kan tilpasses, vil jeg jo helst dra nytte av dette!

PerBear

#21
Med 900RPM på propell som nominell hastighet/marsjfart så er trolig ikke gir nødvendig. Da får du ut ca 16kW og alt blir mye enklere.

Foreslår å ikke bruke kilerem hvis du kan unngå det, jeg mener de har mye tap og krever større lager enn tannhjul og tannreim. Sjekk ut http://www.roymech.co.uk på nettet - masse gode linker for å lage mekaniske greier.

Ang. Thinkdeler:
Jeg har kun hentet info fra elbilwiki. Bruk det og eventuelt søk på her på forumet. Her er det meste Think-relaterte tekniske greiene diskutert i årevis!  ;)
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ben

PerBear: takk for link! Ja, kanskje tannreim er den beste løsningen. Vanlig kjededrift støyer kanskje..? Mens kjede og tannhjul kanskje kan tas fra en motorsykkel, hvor får man tak i tannreim og tannhjul brukt/billig?

Bosonic: takk for link til den tråden - den har jeg ikke lest før! Hva som er det virkelige effektbehovet for å holde min båt (4tonn, 27fot) i 5 knop. Skal jeg tro kalkulatorer kan det bli opp mot 10kW. Samtidig har jeg blitt foreslått 1-2kW (av han som bygde om Nidelv 24 til EL - se oppe).
Etter at jeg hadde tatt opp båten i høst kom jeg på at jeg kunne ha trukket den med et langt tau og brukt fiskevekter e.l. for å måle trekkraft (P=Fv) - da hadde jeg hatt en grei formening om effektbehovet.

Ben

Sitat fra: Caspar på tirsdag 19. november 2013, klokken 19:18
Kjøp deg et Thinklik og bli ferdig  :) Da slipper du mye grubling

Da har jeg skaffet meg en Think:-) 2001 mod, 5000kr. Tidligere eier sa at "til slutt tok den ikke lading mer"...  Regner med at det er en eller flere celler som er gåene - jeg finner sikkert andre tråder med liknende problemer her på forumet. Skal finne ut mer senere - nå blir det først juleferie:-)
Den har også Webasto, ikke så dumt...

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ben


elektrolux

Tragisk å ta driverk ut av en Gul Classic med Webasto. Dette er den flotteste classic du kan få.

Har en kamerat som helt sikkert vil bytte ferdig demontert Motor og Simotion mot den lille Gule.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ben

Tenkte liknende selv faktisk. Selgeren mente det var ingen andre feil enn at bilen ikke tar lading. Hvis dette stemmer, og at årsaken til ladefeilen ikke er for omfattende, er det jo litt synd å plukke fra hverandre en bil i såpass god tilstand...
Uansett kommer jeg til å vente noe. Det er ikke lenge til båten skal på sjøen. Da kan jeg gjøre en "tau-test" og finne ca effektbehov - utfallet vil avgjøre om jeg begynner på ombygging eller ikke. Frem til da kan jeg se om jeg kan få Thinken til å kjøre...

elektrolux

Ladeproblemer på Think skyldes i hovedsak 2 ting:

Isolasjonsfeil grunnet lekkasje i en eller flere batteriblokker, eller defekt lader.

Bilens batteri kan godt lades med extern lader, men det krever en del manuell kontroll med ladestrømmen.

Undersøk spenning på framdriftsbatteriet og 12V batteriet. Er disse over 90V/12V vil bilen gi feilmelding om der er isofeil.

Elbilhjelpen.no prioriterer gjerne å få denne bilen på veien om du ønsker det. En komplett tilstandsrapport kommer på 3000 kr og minstepris på å få den på veien igjen forutsatt en lekk blokk blir med deler,  Robometer og arbeid rundt 15000 kr. I verste fall opp mot 30 000 kr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA