Seilbåt med el-motor?

Startet av Laban, søndag 08. februar 2009, klokken 22:23

« forrige - neste »

bosonic

Hvor store båter er det snakk om Kenneth?

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

baat

Min båt er en 36 fots treskute, den er utstyrt med en 42hk's motor, og makser ut på 8 knop ved 3600rpm på maskinen. Girkasse som kan frikobles. Nok av plass og fleksibilitet til å få inn et kileremsdrev.
Den er ca 8 tonn( minus) .
Jeg har allverdens plass til batterier, den eneste utfordringen  er å få dem balansert lavt nok. Har mye "løs" ballast jeg kan kompansere med å ta ut.
Kompisen har en slags moderne affære i plast/ glassfiber som er ca 33 fot, fire tonn.
Der er også endel plass, men sannsynligvis noe mer utfordringer mtp plassering etc.
Det er dog ikke snakk om å kvitte seg med eksisterende motor, mer muligheten til å kunne bruke elmotor i sammenheng med solcelle og vindgenerator.  I den grad man da har kraftoverskudd kan man bruke elkraft. 
Bergen.

bosonic

Ok, med så store båter har dere mange muligheter.

Kompisen min holder på med en gammel stålbåt som han har bygget om til diesel elektrisk drift. På denne videoen
YouTubevideoen
kan dere se hvor fort denne båten går med en elektromotor på 2,3 kW. (Forestill dere hvor stille det blir med batteridrift i stedet for et bråkete dieselaggregat). Tro det var snakk om ca 3 knop (pluss minus..) Dette var første prøveturen med elmotor. Nå har den lille motoren fått selskap av en storebror på 18kw og diesel aggregat på 40kw.
Dette gir en illustrasjon på hvor stor (liten) motor som skal til for å få brukbar styrefart. Cluet er å ligge under skroghastigheten.

Jeg tror 5-7 hk (ca 4 – 5,5 kW) kontinuerlig er en passelig størrelse på deres båter. Motorene bør imidlertid være noe overdimensjonerte, da det er snakk om kontinuerlig drift. Det er jo også greit å ha litt ekstra effekt i motstrøm sjø og når vinden tar tak i båten.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

baat

Som gammel ubåtmann klinger ideen om diesel-elektrisk fremdrift utvilsomt bra   :D

Dette åpner for en hel masse spørsmål, som hvilken type motor, hvilken styring, hvilke batterier etc..
Det er et grunnpremiss at dette skal gjøres så billig som det går an innefor fornuftens grenser.
En hvis grad av resirkulering vil glede våre miljøbeviste kvinner en hel masse ( ikke det at ikke vi er miljøbeviste, men kvinnene er MER..  ;)  )
Bergen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA