Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertere båt til elektrisk

Startet av Elbåt, torsdag 31. oktober 2013, klokken 22:01

« forrige - neste »

Ben

Takk for tips og info om priser (jeg bor forresten i Arendal).
Jeg kommer nok ikke til å bruke mange tusenlapper på denne bilen så jeg får prøve å skru selv..

Goodrun

Hvorfor skaffer du deg ikke heller en seilbåt? Den kan jo også ha elektromotor, men vil trenge mye mindre batterikapasitet.
2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

Ben

Tja. Når jeg i sommer bestemte meg for å kjøpe båt til familien (har nå tre små barn) valgte jeg bevisst snekke fremfor seilbåt. Min far har alltid hatt seilbåt så det er det jeg kjenner best. Hyggelig det. Men også noe mer "styr" synes jeg;-)

Vind

Morsomt prosjekt.  Dette er mer og mere vanlig, og f.eks http://www.oceanvolt.com/ leverer dette til nye og gamle båter.  På de sidene kan du få en del tips.  Jeg vurderte alvorlig elektrifisering av en seilbåt for noen år siden.

Den største utfordringen - i tilegg til batterimengden - er korresjon.  Det er salt luft og vann i en båt, så du må finne en motor og deler med metall som korroderer lite .  Dette gjelder også ledninger.  En ny marinisert el motor koster ikke allverden, og det kan du spare inn i forhold til en brukt som korroderer opp.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Ben

Sitat fra: Vind på torsdag 06. februar 2014, klokken 22:06
Morsomt prosjekt.  Dette er mer og mere vanlig, og f.eks http://www.oceanvolt.com/ leverer dette til nye og gamle båter.  På de sidene kan du få en del tips.  Jeg vurderte alvorlig elektrifisering av en seilbåt for noen år siden.

Den største utfordringen - i tilegg til batterimengden - er korresjon.  Det er salt luft og vann i en båt, så du må finne en motor og deler med metall som korroderer lite .  Dette gjelder også ledninger.  En ny marinisert el motor koster ikke allverden, og det kan du spare inn i forhold til en brukt som korroderer opp.


Dette med korrosjon har jeg egentlig ikke vurdert seriøst enda. Jeg ble tipset å bruke motor og kontroller fra en Thinkbil siden dette utstyret skal være robust. Så jeg har skaffet meg en slik en bil billig. Med tanke på salt på norske vinterveier bør jo utstyret i disse bilene være relativt godt rustet mot korrosjon...
Motorrommet i båten min er jo relativt lukket, så noe sjøsprøyt vil ikke nå inn. Men det er muligens høy saltinnhold i luften da... Der vel ikke uten grunn at alt metall i båten er laget i syrefast stål eller kobber...

Takk for link! Men jeg kommer nok ikke til å spørre om pris der engang - de gangene jeg har bedt om et tilbud hos slike leverandører har prisen ikke vært under 50000,- (kun motor)... 

Vind

#35
Sitat fra: Ben på torsdag 06. februar 2014, klokken 22:39
Takk for link! Men jeg kommer nok ikke til å spørre om pris der engang - de gangene jeg har bedt om et tilbud hos slike leverandører har prisen ikke vært under 50000,- (kun motor)...
Jeg fikk pris på en seilbåt jeg hadde før, det var fra forgjengerne til dette selskapet. Og det var ikke mye mere enn en ny Volvo diselmotor, ferdig montert på strak aksel, og med lader og batterier for 8 timers gangtid i 4 knop, 2.5 timers gangtid i 6.5 knop. 

Utfordringen da var batteriplasseringen og at jeg nok måtte ha et agregat i tilegg, 8 timer i 4 knop er ikke allverdens rekkevidde i vindstille, eller eventuelt for å hjelpe til i dårlig vær.  Det er en grunn til at de liker å levere til katamaraner, der trengs det noe vekt i bunn, og det er relativt mye plass til masse batterier og eventuelt agregater.

Ellers bygde jo Polar en snekke for noen år siden.  Man kan faktisk få kjøpt den ny, så der er det sikkert også noen ideer å hente:  http://www.klikk.no/motor/baat/article479989.ece

Motoren de bruker koster - som du sier 50 000.

https://www.frenchmarine.com/product/Vetus-Electric-Drive-EP2200-237-21

Dette med koresjon er ikke nødvendigvis ett stort problem, det er lett å få tak i en lik motor om noen år, og det finnes fine midler du kan spraye på kontakter ledninger og overganger når det er ferdig montert som holder det verste unna.  Jeg tenkte ikke på sjøsprøyt, bare høyt saltinnhold i luft.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Øyvind.h

Kjølen burde vært hul slik at batterikasser kunne senkes ned i denne og utgjøre ballast som allerede er nødvendig :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ben

Sitat fra: Vind på fredag 07. februar 2014, klokken 08:40

Dette med koresjon er ikke nødvendigvis ett stort problem, det er lett å få tak i en lik motor om noen år, og det finnes fine midler du kan spraye på kontakter ledninger og overganger når det er ferdig montert som holder det verste unna.  Jeg tenkte ikke på sjøsprøyt, bare høyt saltinnhold i luft.

Nå står det en mercedes bilmotor i båten. Har stått der i 40 år - uten korrosjon. Disse motorene er vel ikke spesielt beskyttet mot korrosjon...? Motoren o.a. fra Think-bilen burde vel være tilsvarende godt beskyttet...?

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. februar 2014, klokken 08:47
Kjølen burde vært hul slik at batterikasser kunne senkes ned i denne og utgjøre ballast som allerede er nødvendig :)

Det er lagt betong i kjølen på båten min. Men målet er å få ut dieselmotoren - og denne veier i seg selv en god del. Så vekten av den kan med fordel erstattes med batterier tenker jeg meg. Spesifikk energi er ikke en viktig faktor i dette prosjektet;-)

Forøvrig er ting litt i dvale nå. Avventer sjøsetting og "tauetesting". Og jeg har ikke fått begynt å skru på Thinken enda pga masse snø (må få ut batteriene og sjekke isolasjonsfeil). Men vurderer å bruke hele det elektriske anlegget fra Thinken. Batteriene vil jo gi ca 10kWh. Kan da evt supplere med en batteribank nr 2 (f.eks billige blybatterier) - som reservebank. Ladestrøm fra solceller kan f.eks gå til banken som ikke leverer til motor.
Ut i fra det jeg leste om Siemens inverteren ser jeg for meg at jeg må mekke til en løsning slik at motoren raskt kan endre omdreiningsretning. Muligens potensiometere koblet til en vanlig gir+speed-konsoll: Jeg må få motoren til å bremse når jeg drar speedhendelen bakover. Eller så må motorens felt kunne skifte retning selv når rotor er i bevegelse (tviler på at inverteren i Thinken godtar dette..eller?).
Jeg kan jo ikke sitte å vente til propell og motor har kommet til ro før jeg setter i revers - da er jeg langt oppå brygga allerede;-)

Vind

Sitat fra: Ben på fredag 07. februar 2014, klokken 12:15
Jeg kan jo ikke sitte å vente til propell og motor har kommet til ro før jeg setter i revers - da er jeg langt oppå brygga allerede;-)
Det er mye mindre motstand i vann enn i drivsystemet i en bil på landeveien, men en vribar propell løser jo det helt.  Da kan motoren gå bare forover, og snur vridningen til forover, trinnløst til fri, og over i revers. Det er helt sikkert mulig å få brukt, finnes en del 1000 slike i sjarken og små fiskebåter.  Kombinasjonen el og vribar propell og el kan bli veldig bra, da du har full kontroll på effekt i vannet.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Ben

hmmm, har tenkt slike løsninger jeg også.
Jeg ser for meg at en vridbar propell med høy virkningsgrad er dyr. Men kan jo griseflaks å finne en nesten-gratis brukt selvfølgelig. Men det er viktig at virkningsgraden er god. Jeg regner med at virkningsgraden på vanlige propeller er 50-55%.

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Ben

Takk for tips.
Kjenner igjen sida, tror faktisk fått den linken som tips en gang før...

Ben

Nå har jeg målt "draget" på båten:-)

Dro båten med en annen båt og brukte en vilt-vekt fra biltema. Det var ingen vind og svært lite sjø. Resultater:
-60kg ved 5knop. Betyr en effekt P = F*v = 60kg*9,8m/s2*(1852/3600*5)m/s=ca 1,5kW
-40kg ved i under kant av 5 knop (ca 4,5knop). Betyr en effekt P = ca 0,9kW

Noen som vet ca virkningsgrad på propellen er? Det jeg vet om propellen er at den har tre blader og at den skal gå på 900o/min. Har lest et sted at 55% er vanlig å anta..?

Virkningsgrad på motor (elektrisk til mekanisk) antar jeg er 80%

Med disse to antagelsene, vil 4,5 knop gi et elektrisk effektbehov på 0,9kW/(0,55*0,8) = ca 2kW. Dvs batteriet fra Think-bilen på 10kW er tømt på ca 5 timer...

Tror det må bli hybridløsning hvis jeg i det hele tatt skal bygge om

Ben

Kan noen svare på dette:
I verkstedhåndboka for Thinken står det:
Motoreffekt 17kW
Max dreiemoment ved 1000rpm: 180Nm
Maks I (rms): 280A

Vil det si at motoren trekker 280A ved 180Nm?

Effekt er gitt ved P =τω. For maks dreiemoment, og 1000rpm blir P = 180Nm*1000*2π/60s = 18,8kW

Hva betyr det da at motoreffekt er 17kW?? Hvis dreiemomentet er 180Nm ved også høyere turtall (som i teorien den bør være), er maks effekt langt over 17kW!

Hvis 18,8kW ved 1000rpm stemmer, da betyr det at jeg kan koble motor direkte på propellaksling uten utveksling. 18,8kW (25HK) er trolig nok for de fleste situasjoner.

Griffel

#44
Elmotorer er jo litt vanskelige slik, de trekker det de belastes med til de brenner om de ikke beskyttes av motordriften. En må skille mellom kontinuerlig effekt og hva en kan belaste f.eks et minutt.
Tesla kan jo for eksempel belastes 300kW korttidig men ca. 70kW kontinuerlig. For biler med mindre motor vil forskjellen mellom kontinuerlig og korttid bli mindre.

Dette er først og fremst et spørsmål om kjøling, oppvarmingen kommer fra strømmen i kvadrat, (ikke effekten ut direkte). PSA clasic opererte med 30hk maks men 20hk kontinuerlig.

I og med at Think har såpass liten motor er nok 17kW det de mener den tåler av kontinuerlig last, og det ligger jo noe over virkelig belastning ved normal kjøring. Så tåler den nok et strømtrekk på 280A i en periode. Motordriften kan begrens varigheten av denne belastningen.

Betraktningene dine ellers er riktige, det er strømmen som gir dreimoment, så tapene og varmeutviklingen er like store med samme derimoment og lavere turtall og da lavere effekt (sånn ca.) Mens større turtall og lavere strøm (samme effekt) krever mindre kjøling.

En båt går jo til forskjell fra bil lange tider med full last, så jeg tror nok det er lurt begrense belastningen til en del noe under nominell verdi (280A) siden det nok er korttidig at den tåler det. Ved normal kjøring med bil var antagelig dreimomentet (strømmen) lavere og turtallet i marsfart høyere og dermed kjølingen gunstigere.
Har motoren et maks oppgitt turtall?
Jeg ville heller basere meg på maks turtall 17kW og beregne moment/strøm basert på dette og velge propell ut fra dette.
Elektrolux har antagelig mer detaljer om Thinkens motor og motordrift, enn det jeg kan filosofere meg fram til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA