Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

@roger

Sitat fra: Muffinman på torsdag 03. oktober 2019, klokken 16:28
Problemet her er vel at det hjelper ikke å være faste i klypa når reklamasjonsfristen har gått ut. Men Tesla forsøkte seg med å avslå å dekke utbedring selv innenfor absolutt reklamasjonsfrist hvis bilen hadde rundet 100.000km og viste til at garantien ikke lenger gjaldt. De tar det nå innenfor reklamasjonsfristen uavhengig av kjørelengde etter at TOCN tok saken.
Jeg skjønner at reklamasjonsfristen er på 5 år. Men her snakker vi om gjengangerproblemer som er allment kjente, hvor det i stor grad er tilfeldigheter som avgjør hvorvidt  man er innenfor 5 års fristen eller ikke. De punktene jeg nevnte i #3955, vil (mer eller mindre) oppstå på alle Model S, og da blir det flaks/uflaks om det skjer etter 4 ½ eller 5 ½ år. De juridiske betraktningene rundt dette ligger utenfor mitt felt. Men på sikt, tror jeg Tesla vil tape på at man ikke tar et større ansvar for de relativt få tekniske løsninger som har vist seg å ikke være holdbare, utfra hva man må kunne forvente av levetid. Eksempelvis bør dørhåndtak til røfflig 10.000 kr. pr. stk. holde lengre en 2 -3 år osv. osv. (selv om de er tøffe)   
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

Muffinman

Tesla selger alle bilene de klarer å produsere. I tillegg er de inne i et strengt program for kostnadskutt. Så lenge etterspørselen etter bilene er såpass stor har de få incentiver for å ta ansvar ut over forpliktelsene det juridiske rammeverket pålegger dem.

Dessverre.

Men det begynner å bli en del gode alternativer til Tesla etterhvert, og når ladeinfrastrukturen disse kan bruke også kommer på plass vil ikke Tesla lenger bare velges på de sedvanlige fortrinnene; ladenettverk og rekkevidde. Da må de også konkurrere på kvalitet og kundeservice. I dag velger mange Tesla på tross av dette.

Kramzz

Håper virkelig de får opp kvaliteten et hakk på mod 3 blandt annet, har vurfert denne lenge som bil nr2 men hører for mye tull så jeg har ikke slått til enda, er sikkert maange i samme båt, spess folk med tesla fra før🤔
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Klykken

Vel, leser man denne tråden før kjøp av S tror jeg de fleste steiler.
Jeg har en del kompiser med 3 og er veldig lite tull med disse i alle fall. Stort sett bare phantom  braking og AP-krøll å melde
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

DePe

Fikk nå sms om at Grunnen til at min 75D vibrerer ved pådrag er etterisolerte hjulbuer.. De skal ha 3850kr for nye...  Var der for ett par uker siden og fikk da beskjed om at det var løst motorfeste og drivakselen samt at de har bestilt deler...

Har kjørt 40000km og nå plutselig er liksom isoleringen som er problemet.  :o
Ba dem dokumentere det og forklare hvorfor det ikke har vært ett problem før.

Og lurte på om de har etterisolert lånebilen siden den har akuratt det samme problemet ::)

Tror de gjør alt for å få penger inn i kassa, t.o.m finner på ting for å kunne fakturere..

Motorwatt

Sitat fra: Klykken på lørdag 05. oktober 2019, klokken 13:32
Vel, leser man denne tråden før kjøp av S tror jeg de fleste steiler.
Jeg har en del kompiser med 3 og er veldig lite tull med disse i alle fall. Stort sett bare phantom  braking og AP-krøll å melde
Det er da "noen" som har feil å melde på TM3 også...

https://elbilforum.no/index.php?topic=44543.0
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1000kwh

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 13:47
Sitat fra: Klykken på lørdag 05. oktober 2019, klokken 13:32
Vel, leser man denne tråden før kjøp av S tror jeg de fleste steiler.
Jeg har en del kompiser med 3 og er veldig lite tull med disse i alle fall. Stort sett bare phantom  braking og AP-krøll å melde
Det er da "noen" som har feil å melde på TM3 også...

https://elbilforum.no/index.php?topic=44543.0
Du vil aldri kunne kjøpe noen som helst bil hvis du googler "bilmerke modell problems/problemer".. Det vil alltid være historier om total servicesvikt, motorhavarier og masse annet..

Muffinman

Sitat fra: DePe på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 13:25
Fikk nå sms om at Grunnen til at min 75D vibrerer ved pådrag er etterisolerte hjulbuer.. De skal ha 3850kr for nye...  Var der for ett par uker siden og fikk da beskjed om at det var løst motorfeste og drivakselen samt at de har bestilt deler...

Har kjørt 40000km og nå plutselig er liksom isoleringen som er problemet.  :o
Ba dem dokumentere det og forklare hvorfor det ikke har vært ett problem før.
Da får de bare røske ut innerskjermene og la deg prøvekjøre sammen med dem, så blir dere enige om feilen ble borte eller ikke. Makan til sprøyt som serveres.

Simen1

Bare en liten oppdatering angående skjermen som ikke registrerer touch. Feilen har kommet sjeldnere i det siste. Touch har fungert helt fra tirsdag til søndag (ca 8 turer og totalt 200 km)
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Og DER røk første dørhåndtak på 85D`en. Førerdøra, og knekt drev. Kilometerstand 167.000.

P85`en har gått 2000km mindre og har hatt 6 havarerte håndtak. Eller 6,5 for et fusker litt av og til nå. Må jo reparere håndtak flere ganger i året med to Model S på tunet.

Simen1

Skjønner jo nå motivet bak å tilby gratis SC ut levetida, når levetida i praksis begrenses til garantitida. I Norge er vi jo vant til at biler lever 4-5 ganger så lenge og noen av oss hadde forhåpninger om at færre bevegelige deler skulle gi mindre slitasje og lengre levetid på elbilene.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Klykken

Såså, det er nok lengre levetid enn garantitiden på de aller fleste S, Simen1. Jeg forstår frustrasjonen din med et nå problematisk bilhold. Men det er en kostbar bil i utgangspunktet, og derfor kostbar å holde i live.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh

Sitat fra: Simen1 på mandag 14. oktober 2019, klokken 22:02
Skjønner jo nå motivet bak å tilby gratis SC ut levetida, når levetida i praksis begrenses til garantitida. I Norge er vi jo vant til at biler lever 4-5 ganger så lenge og noen av oss hadde forhåpninger om at færre bevegelige deler skulle gi mindre slitasje og lengre levetid på elbilene.
Pga. ødelagte håndtak? hvilke andre biler har du hatt som ikke har krevd reparasjoner i løpet av 15 år? 

Det har skjedd mye med Model S siden din ble produsert i 2013. Du har dessverre en helt ny modell og det er alltid trøbbel, uansett produsent.


Muffinman

Simen er nylig presentert kostnad på ca. 80.000 for en havarert aircondition-kompressor som tok en sikring - som sitter inne i DCDC-konverteren og ikke er utbyttbar i tillegg til potensielt havarert hovedskjerm. Størsteparten av beløpet på grunn av idiotiske valg man har tatt når man designet bilen, og som man fraskriver seg ansvar fra i ettertid. Legger man til dørhåndtak som havarerer titt og ofte, også på grunn av tidenes brainfart fra ingeniørene som designet dem og som lett koster like mye som et registerreimsbytte på en konvensjonell bil å reparere sier det seg selv at alderen når bilen ikke lenger er verdt å reparere lenger blir lav.

Model S, spesielt tidlige, kan fort vise seg å ikke bli økonomisk forsvarlig å holde i orden etter at de passerer 7-8 år med mindre eieren reparerer selv med løsninger som ikke er godkjent fra Tesla. For eksempel vil jeg i løpet av de neste 5 år, om vi velger å beholde bilene våre, bruke minst 50.000 bare på å reparere dørhåndtak om jeg ikke utfører det selv og bruker brukte/uoriginale deler.

Jeg anser påstanden til Simen som  helt legitim.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA