Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Klykken

Ikke send mail. Bruk heller appen og schedule service (sies det). Evt drop in på nærmeste SC.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

alagerqv

Jeg hadde for ett par versjoner siden ofte airbag varsel sammen med at radio/musikkilde stoppet å spille noen sekunder, men det er en stund siden nå. Spilte ingen rolle hva slags musikkilde det var, DAB, Spotify eller Bluetooth.

Med litt flaks er det kanskje bare en bug på din bil som på magisk vis går over med ny software.

streken

Sitat fra: DePe på torsdag 24. oktober 2019, klokken 23:52
Hei.
Noen flere som har opplyst at Airbag lampen tenner under kjøring og at AP Deaktiveres samtidig?

Jeg kjørte til jobb i dag tidlig, med AP. Plutselig begynte bilen å trekke inn i venstre feltet og varsle om at jeg måtte ta over.  Så ned på ICU og så at AP var deaktivert og at Airbag lampen lyste..

Dette har skjedd ett par ganger før også uten at koblet de to tingene sammen.

Jeg var ganske nærme en større ulykke, lå i 80 rett etter ryenlokket når det skjedde. Ikke noe lydvarsel om at AP var av heller.. Dette er en kritisk feil.

Jeg opplevde nøyaktig det samme i august, virkelig skremmende. Siste gangen var jeg 20cm fra en møtende buss i 80-sone. Jeg ringte Tesla, etter 20 min i kø traff jeg en kyndig fyr som tok meg på største alvor. Han sa jeg måtte ta ut minnepinnen til dashcam, og så skulle han følge opp. Han ba meg også om å sende videosnuttene fra nestenulykken. Neste dag ringte han og stilte flere spørsmål om minnepinnens formatering, jeg fikk beskjed om å bytte til en på maks 32gb (jeg hadde 64gb) med begrunnelse om at standardprogramvaren for formatering i Apple OS/windows ikke klarte å formatere større enn 32gb fullstendig, noe som gjorde at mcu i Teslaen med tiden endte med å jobbe hardere og hardere grunnet gamle, korrupte filer, før den til slutt ble overbelastet og nullstilte seg, med resultat at airbaglampen lyser og AP kobler tvert ut.

Jeg var skeptisk til forklaringen, men det ser ut til at han hadde rett: med 32gb minnepinne har ikke airbaglampen lyst en eneste gang, og AP fungerer som best den kan. 10.000km er kjørt siden.

Om ikke forklaringen over er overbevisende, prøv uansett å ta ut minnepinnen til dashcam. Det er godt mulig det hjelper. Og så kan du prøve med den igjen når neste programvareversjon ramler ned i bilen.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Facet

I høstregnet kommer det flere feil frem. Jeg har lagt merke til at det lekker vann gjennom bakluken, både rundt knappen innvendig og der hvor låsemekanismen fester på bilen.  :-\ Heldigvis ikke noe vann i oppbevaringen i gulvet.
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

Tuxedo

Da sluttet varmeapparatet å fungere.  Viftene blåser, men det kommer bare kald luft ut.  Appen viser korrekt kabintemparatur.  Kan det være en sikring?

Muffinman

Kanskje, forhåpentligvis sitter den ikke inne i likestrømskonverteren slik at hele stasen må byttes  :o
Mange som har byttet PTC-element, kan være det.

Tuxedo

#3996
Sitat fra: Muffinman på fredag 01. november 2019, klokken 13:09
Kanskje, forhåpentligvis sitter den ikke inne i likestrømskonverteren slik at hele stasen må byttes  :o
Mange som har byttet PTC-element, kan være det.
Et Google-søk forteller meg at den sikringen jaggu sitter i en DCDC-konverter hvor man i så fall må bytte hele stasen, til en kostnad på 30 - 40 000.  Wow.

Edit:  Dette skal visstnok være synlig på fjerndiagnose.  Hvor er det man ringer nå for å få tatt en fjerndiagnostisering?

Muffinman

I tilfelle: Det går an å bytte den sikringen selv, men Tesla vil ikke gjøre det. Du må ut med konverteren, åpne den (er i utgangspunktet forseglet) og bytte sikringen - og alle andre inni der når man først er i gang. Så må man forsegle og remontere. Tar 2-3 timer og sikringene koster 4-500. Finner litt på www om det.

Men vi skal ikke foregripe begivenhetenes gang :)

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på fredag 01. november 2019, klokken 14:26
I tilfelle: Det går an å bytte den sikringen selv, men Tesla vil ikke gjøre det. Du må ut med konverteren, åpne den (er i utgangspunktet forseglet) og bytte sikringen - og alle andre inni der når man først er i gang. Så må man forsegle og remontere. Tar 2-3 timer og sikringene koster 4-500. Finner litt på www om det.
Har sett noen beskrivelser ja, og det der er noe jeg overhodet ikke kommer å gi meg i kast med  :P

Synd at bilen er ubrukelig i minusgrader uten kabinvarme... ordet "bikkjekaldt" får en helt ny betydning.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Hyperstress

Sitat fra: Tuxedo på fredag 01. november 2019, klokken 15:05
Sitat fra: Muffinman på fredag 01. november 2019, klokken 14:26
I tilfelle: Det går an å bytte den sikringen selv, men Tesla vil ikke gjøre det. Du må ut med konverteren, åpne den (er i utgangspunktet forseglet) og bytte sikringen - og alle andre inni der når man først er i gang. Så må man forsegle og remontere. Tar 2-3 timer og sikringene koster 4-500. Finner litt på www om det.
Har sett noen beskrivelser ja, og det der er noe jeg overhodet ikke kommer å gi meg i kast med 

Synd at bilen er ubrukelig i minusgrader uten kabinvarme... ordet "bikkjekaldt" får en helt ny betydning.
Men du har vel setevarme? ;)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

alagerqv


Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på fredag 01. november 2019, klokken 13:09
Mange som har byttet PTC-element, kan være det.
Siden forvarming av batteri heller ikke virker, så mistenker jeg at det er mer enn det.

alagerqv

Kjedelig! Håper du får ordnet det uten at det blir for dyrt...

Muffinman

Hvis det blir til at du må bytte likestrømskonverteren hos Tesla må du be om å få den gamle. Hvis det er sikringer som er røket er den gull verdt for et DIY-prosjekt :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA