Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Simen1

I går ettermiddag og i morges har jeg fått et nytt problem: Skjermen reagerer nesten ikke. Måtte bruke 5 minutter på å taste inn pinkoden i morges. Har restartet ca 10 ganger og den reagerer på knappene på rattet uten problem.

Hva kan dette være? Den berømte eMMC-en?

(Model S P85 2013 160 000 km)
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Kan høres slik ut dessverre. TOCN er i kontakt med et firma som kan fikse til en brøkdel av prisen for bytte, men det betinger at det utføres mens det fremdeles går an å kopiere ut data fra emmc`en.

Ville uansett slått av pin-koden så du ikke blir stående fast om skjermen dør helt. Sørg også for å holde litt høyere soc da mange rapporterer om maks 2A lading med død MCU. Da er det greit å være litt frampå.

Ikke den beste bileieropplevelsen dette, Simen  :(

Simen1

#3947
Huff! Høres ikke bra ut :(

Jeg deaktiverte pin nå i morges. Takk for tips om lading, det var jeg ikke klar over. Skal prøve å holde den godt ladet.

Noen aning om hva Tesla tar for å reparere/skifte den dårlige MCU-en? Synes å huske jeg har hørt 6000 kr for ny MCU med 4G.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Rundt 5000 for bare 4g modemet.

Siste jeg hørte var rundt 29k for bytte av hele skjermen. Var visst over 40k i starten. De dessverre ikke.

Muffinman

Har fått et "klokk" ved litt skarp sving i moderat hastighet, sannsynligvis fra høyre forhjul. Trodde først noe lå løst i hanskerommet, men den gang ei. Hvis jeg legger hånda mot dash`en kjenner jeg tydelig at noe skjer samtidig med lyden. De to nedre bærearmene (camber/casterarmer) ble byttet for mindre enn 30.000km siden. Tok av hjulet i kveld og kunne ikke se noe noen steder, og kula på den øvre bærearmen ble sjekket for slakk med tang i tillegg til at bevegelsen ble observert ved heving/senking.

Så da er alternativene dårlig montering på de nye delene, slakk i kula på den øvre armen jeg ikke klarte  å avdekke, fjærbeinslager (men ingen lyd når jeg vrir på rattet) eller stabstag/linker.

Bilen kjører helt fint, så ingenting å merke der. Noen tips?

Gjelder 85D.

Simen1

Jeg har dessverre ikke noen tips til klokket, men vil bare oppdatere om at nå har jeg bedt Tesla om å utbedre MCU for egen regning, fordi det er en kjent fabrikkasjonsfeil som burde vært fikset forebyggende innenfor garantinen. Jeg stålsetter meg for et eventuelt svar og forbereder meg på å ta opp kampen på det jeg mener er en rettferdig løsning.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Tror ikke man kommer så langt med det om bilen er utenfor absolutt reklamasjonsfrist. Kjøpte du privat eller av forhandler?

Angående den ulyden; jammen fant jeg ei lita flaske skjermrens som hadde sneket seg unna når jeg tømte hanskerommet. Fjernet den, og ulyden var borte. Fin mekaniker jeg er   :D

Klykken

Sitat fra: Muffinman på onsdag 02. oktober 2019, klokken 22:04
jammen fant jeg ei lita flaske skjermrens som hadde sneket seg unna når jeg tømte hanskerommet. Fjernet den, og ulyden var borte. Fin mekaniker jeg er   :D
:D :laugh: lættis!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

@roger

Sitat fra: Simen1 på onsdag 02. oktober 2019, klokken 11:02
Jeg har dessverre ikke noen tips til klokket, men vil bare oppdatere om at nå har jeg bedt Tesla om å utbedre MCU for egen regning, fordi det er en kjent fabrikkasjonsfeil som burde vært fikset forebyggende innenfor garantinen. Jeg stålsetter meg for et eventuelt svar og forbereder meg på å ta opp kampen på det jeg mener er en rettferdig løsning.

Meget bra Simen, blir spennende å se hva du får ut av dette initiativet.  :+1:
Er egentlig skuffet over at ikke TOCN ikke er tøffere i denne saken, og andre tilsvarende saker. Ser nå at folk også må betale for bytte av dørhåndtak som ikke er konstruert for å leve. Ser også for meg at problemstillingen rundt AC kondensere vil bli en massiv gjenganger, når man ser på hvor utrolig utsatt de er plassert og ikke minst hvor skjørt de er bygget.
TOCN skal selvfølgelig ha kred for å forsøke å finne billigere løsninger for medlemene på MCU problemstillingen, men skulle ønske at de var langt faster i klypa i forhold til Tesla. 
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

Muffinman

Problemet her er vel at det hjelper ikke å være faste i klypa når reklamasjonsfristen har gått ut. Men Tesla forsøkte seg med å avslå å dekke utbedring selv innenfor absolutt reklamasjonsfrist hvis bilen hadde rundet 100.000km og viste til at garantien ikke lenger gjaldt. De tar det nå innenfor reklamasjonsfristen uavhengig av kjørelengde etter at TOCN tok saken.

Simen1

Status nå er total avvisning med begrunnelse i garantitid og reklamasjonstid og svaret kunne sluttet der, men det gjør det ikke:

- De sier at bilen er kjørbar selv om MCU bricker.
- De får kontakt med MCU og hevder det viser at den fungerer.
- De sier de ikke bytter fungerende deler prevantitvt, selv om de beviselig har gjort nettopp det for andre deler.
- De har sådd tvil om at eMMC er årsaken til at skjermen ikke responderer
- Tilbud om undersøkelse (sist jeg var innom hevdet de at minsteprisen på undersøkelse var 1/2 time a 1031 kr selv om de 4 undersøkelsene de gjorde umulig kunne tatt mer enn 1/2 time til sammen. Sekunder etter jeg kommenterte det trakk de av litt på regninga og insinuerte at de var veldig greie med meg)
- Tilbud om bytte av MCU for 28 250,- inkl. arbeid. (+ evt undersøkelse)

De spekulerer altså i det lengste på at bilen skal runde 5 år så de kan ta seg fakturert for jobben. At det potensielt betyr bilberging i huttiheita på kundens regning betyr vist ingenting. Bilen må altså brickes før de foretar seg noe innenfor garantitida.

Jeg tipper at hvis Tesla hadde designet bilen mer reparasjonsvennlig, så hadde ikke eMMC vært loddet fast og det hadde vært lett å bytte. Da hadde de nok tatt dette som preventiv bulletin. Men siden de har designet bilen så idiotisk reparasjonsfiendtlig så må kundene bære kostnadene av de dumme designvalgene. Det samme gjelder sikringa til aircondition som er gåen i min bil. Den koster ca 5 kr i innkjøp. De skulle ha 50 818 kr for jobben, inklusive bytte av flere dyre komponenter som er svært tidkrevende å demontere og montere igjen.

Siden tirsdag har jeg busset (noe jeg hater og mister arbeidstid på). I dag våger jeg å prøve meg på å kjøre hjem fra jobb. Må bare ta høyde for at den bricker når som helst og alliere meg med en kamerat som kan taue meg til Tesla om det skulle bli krise. Det skal selvsagt dokumenteres med video på sosiale media og historiken bak det. Rett skal være rett og sannheten må frem. Teslaen har vært mye elsk, men i det siste har det vært mye hat. Det er vist en bil å både elske og hate.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Kjøpte du bilen privat eller av forhandler? Hvis det siste er tilfelle kan du reklamere mot denne da du har 5 års reklamasjonsfrist fra handelen.

Simen1

Privat

Takket være at jeg skrudde av pinkode gikk det fint å kjøre hjem fra jobb. Touch har sluttet helt å respondere, men bilen er kjørbar i det minste.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Henke

Sitat fra: Simen1 på torsdag 03. oktober 2019, klokken 22:14
Privat

Takket være at jeg skrudde av pinkode gikk det fint å kjøre hjem fra jobb. Touch har sluttet helt å respondere, men bilen er kjørbar i det minste.

Orker ikke å lese hele tråden, men om skjermen ikke låser seg og bare touchen ikke fungerer, har du prøvd med en kablet USB mus? Har sett noen bruke det før. Usikker om det fortsatt funker.

Simen1

Takk for tipset. Jeg plugget den inn i midtkonsoll-uttakene og fikk lys i LED-en i musa. Men det ble ikke noen umiddelbar reaksjon på skjermen og restart hjalp ikke.

Her er forresten et par statusoppdateringer:
- Touch fungerte fint fra første sekund på vei til jobb i morges.
- Touch fungerte ikke i det hele tatt nå når jeg var ute og testet mus.

Touch-funksjonen lever altså sitt eget liv. Jeg ser ingen rød tråd i når den svikter.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA