Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Henning76

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 23. juni 2014, klokken 08:48
Jeg har en liten ulyd som kommer fra det ene håndtaket bak når det trekker seg inn i bilen. Litt sånn lyden av metall i bevegelse som mangler smøring.

Noe som har opplevd det samme?

Jepp. Står på listen min over feil som skal rettes på service. Sammen med soltak som ikke lenger lar seg åpne.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

WilliamNilssen

Vindusvisker sluttet å fungere i tett regnvær. Stoppet opp og prøvde reboot av begge skjermer, ikke noen endring. Hører det kommer en svak dure lyd fra dashbordet, svak på normal hastighet og litt sterkere på høyhastighet. Lyden stopper et par minutter etter at jeg stått av viskerne helt. Viskerne står i øverste posision, og sitter helt fast. Ringer Tesla veiasistanse, og de fikser raskt henting av bilen med NAF, og leiebil til meg og familien, bra service når det føst skulle være problemer.
NAF hentet bilen på Espa på fredag og ser nå at NAF har levert bilen på Skøyen i dag kl 07:00.
Tesla S85 Perlehvit, 19", Luft, Tech, Park, Lyd, Lys, Tekstil/Sort

K

Sitat fra: Batteritralla på lørdag 14. juni 2014, klokken 00:20
Sitat fra: Charlie på fredag 13. juni 2014, klokken 20:20
Jeg har en bil uten problemer egentlig. Det som er et lite irritasjonsmoment er at bilbeltet på førersiden "knirker". Det er jo alltids litt beveglese når men kjører, og beltet går litt fram og tilbake på den krommede bøylen inne i A-søylen - og det knirker. Har sprayet med litt silikon, uten at det hjalp. Når bilen i seg selv er så stille (bortsett fra dekkstøyen fra 21"), så oppleves knirk som "en bjelke i øyet". Kan jo ikke høre på radioen hele tiden heller, man vil jo nyte stillheten. Har ikke funnet noen løsning ennå.

Har sporadisk samme knirk i min.

Har ikke begynt å irritere med skikkelig over det ennå  ::)

Løsningen er å legge på en glatt tape på den nedre -plastkanten- der setebeltet går inn i stolpen. Altså ikke på bøylen inne i stolpenEneste utfordring er å finne riktig type glatt tape, med godt nok lim og akseptabel farge. Verkstedet kan også ordne dette, men hvis ventetiden for time der er for lang så er det gjort på 10 minutter etter innkjøp av tape.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13268.0.html

Eksempel på tape:
http://www.shop.hightechflon.com/ptfe-teflon-tape-selfadhesive/Page-16-2-96-36.aspx

3M sin tape er svinedyr og løsnet etter noen uker. Det er mulig at den løsnet pga at jeg ikke var så flink til å legge den på.

K

Sitat fra: teslaman på torsdag 24. april 2014, klokken 20:21
Jeg har nettopp oppdaget 2 ulyder som ikke har vært der tidligere.

1. Knirk over fartsdumper. (Luftfjæring) Når jeg kjører over med forhjulene får jeg en liten knirk hver gang.
2. Klimaanlegget. Når jeg står stille og den er innstilt på custom ikke rated. Hører med jevne mellomrom et svakt stønn eller drønn. Altså en lyd som er vanskelig og forklare og som jeg ikke har oppdaget tidligere. Kjørt forholdsvis pent i 12000 km fra 13.09,2013.

Noen som har erfart noe lignende. Bør jeg oppsøke service for dette eller holder det å samle opp til førsteårsservice?

Ja, min bil har også fått knirk i forstilling ved passering av for eksempel fartshumper med såpass fart at det blir litt bevegelse i fjæringsveien. Dette skyldes på min bil en foring som må byttes, og pga plasseringen til denne foringen bytter de visst hele "bakre fremre bærearmsbro" eller noe slikt. (4 timers jobb.)

Venter på verkstedtimen, men heldigvis knirker det noe mindre nå enn før, dvs det skal større belastning til før lyden kommer. Men jeg opplever også at temperaturen spiller inn, så det kan også være pga at det har blitt varmere enn da feilen dukket opp i april en gang. (Bil med luftfjæring utlevert i november, har ikke pano-tak.)

WilliamNilssen

Sitat fra: WilliamNilssen på mandag 30. juni 2014, klokken 08:01
Vindusvisker sluttet å fungere i tett regnvær. Stoppet opp og prøvde reboot av begge skjermer, ikke noen endring. Hører det kommer en svak dure lyd fra dashbordet, svak på normal hastighet og litt sterkere på høyhastighet. Lyden stopper et par minutter etter at jeg stått av viskerne helt. Viskerne står i øverste posision, og sitter helt fast. Ringer Tesla veiasistanse, og de fikser raskt henting av bilen med NAF, og leiebil til meg og familien, bra service når det føst skulle være problemer.
NAF hentet bilen på Espa på fredag og ser nå at NAF har levert bilen på Skøyen i dag kl 07:00.

Oppringt fra service på Skøyen kl 14 på mandag, "Your car is ready and can be picked up before 17:00"
Det var rask og god service takk til Fernando Mahaluf.
Det ble byttet  WIPER MODULE ASY- LHD
I tillegg fikset de bilen slik at den nå lader med 16A, og oppgradering til software 5.11
Jeg byttet inn leiebilen og kjørte hjem :-) Imponert over servicen jeg fikk! og bilen tilbake raskt.

Tesla S85 Perlehvit, 19", Luft, Tech, Park, Lyd, Lys, Tekstil/Sort

Balrog

Sitat fra: Balrog på torsdag 12. juni 2014, klokken 21:31
Plastdrit

Dekslene over speilene bak på solskjermene på begge sider har nå brukket av uten noen gang å ha vært i bruk.

>:(

Gladmelding: Tesla tar dette på sin kappe og bytter på garanti. Tipp topp tommel opp!
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Nasse


Ja, da har jeg hatt bilen et par uker, og noen småfeil har dukket opp:

- litt risting på ellers jevn vei, tror ikke dekkene er helt balanserte (eller helt runde). Kan oppleves som litt nervøs av og til.
- ene døra høres forferdelig ut når den lukkes
- ene speilet kommer ofte ikke ut av seg selv
- parkerte bilen i "very high", og da låste midtskjermen seg ved neste oppstart. Ser at bilen ikke kan parkeres i "very high" - den slippes da ned til "high"
- dab (og koblingen til iphone) kommer ofte på og ser ok ut, uten at det kommer noe lyd. Fikling med iphone fikser problemet, eller for dab sin del - restart av midtkonsoll. Som andre beskriver her - litt forstyrrelser når det spilles musikk fra telefon

Ellers er det bare å konstatere at det er en veldig fin bil (hadde leiebil i helgen, det var noe heeelt annet)... Trives i Teslaen! Eneste som er litt skuffende er hvor mye batteri som brukes i 120 km/t

jazzwheel

Sitat fra: Nasse på onsdag 02. juli 2014, klokken 02:01
- litt risting på ellers jevn vei, tror ikke dekkene er helt balanserte (eller helt runde). Kan oppleves som litt nervøs av og til.

Kan du si litt mer om dette? Jeg opplever de samme på helt flat og ny asfalt. Det føles som bilen vugger frem og tilbake i kjøreretning (ikke sideveis). Den føles nervøs og det virker på meg som om det kanskje er motoren og ikke hjula. Hvis du kjenner at det skjer så dytt girspaken et forsiktig hakk opp så den går i N og trill bortover og legg merke til om det umiddelbart forsvinner da.

cra

Jeg synes den høyre scrolleknappen må trykkes mye hardere enn den venstre for at det skal skje noe. Dette gjør at det lett "skipper" til neste punkt på lista, slik at jeg får viftekontroll når jeg egentlig var ute etter soltaket e.l. Noen andre som har vært borti tilsvarende? Den venstre knappen er "akkurat passe"; enkel å pause musikk med etc. Scrolling funker likt på begge; det er bare "klikk" som er mye hardere på høyre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

satheesh.net

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 02. juli 2014, klokken 17:10
Sitat fra: Nasse på onsdag 02. juli 2014, klokken 02:01
- litt risting på ellers jevn vei, tror ikke dekkene er helt balanserte (eller helt runde). Kan oppleves som litt nervøs av og til.

Kan du si litt mer om dette? Jeg opplever de samme på helt flat og ny asfalt. Det føles som bilen vugger frem og tilbake i kjøreretning (ikke sideveis). Den føles nervøs og det virker på meg som om det kanskje er motoren og ikke hjula. Hvis du kjenner at det skjer så dytt girspaken et forsiktig hakk opp så den går i N og trill bortover og legg merke til om det umiddelbart forsvinner da.

Har dere "korrekt" psi i dekkene? Prøv 48 på 19".

fonberg

Sitat fra: K på mandag 30. juni 2014, klokken 14:44
Sitat fra: teslaman på torsdag 24. april 2014, klokken 20:21
Jeg har nettopp oppdaget 2 ulyder som ikke har vært der tidligere.

1. Knirk over fartsdumper. (Luftfjæring) Når jeg kjører over med forhjulene får jeg en liten knirk hver gang.
2. Klimaanlegget. Når jeg står stille og den er innstilt på custom ikke rated. Hører med jevne mellomrom et svakt stønn eller drønn. Altså en lyd som er vanskelig og forklare og som jeg ikke har oppdaget tidligere. Kjørt forholdsvis pent i 12000 km fra 13.09,2013.

Noen som har erfart noe lignende. Bør jeg oppsøke service for dette eller holder det å samle opp til førsteårsservice?

Ja, min bil har også fått knirk i forstilling ved passering av for eksempel fartshumper med såpass fart at det blir litt bevegelse i fjæringsveien. Dette skyldes på min bil en foring som må byttes, og pga plasseringen til denne foringen bytter de visst hele "bakre fremre bærearmsbro" eller noe slikt. (4 timers jobb.)

Venter på verkstedtimen, men heldigvis knirker det noe mindre nå enn før, dvs det skal større belastning til før lyden kommer. Men jeg opplever også at temperaturen spiller inn, så det kan også være pga at det har blitt varmere enn da feilen dukket opp i april en gang. (Bil med luftfjæring utlevert i november, har ikke pano-tak.)

Jeg har også knirk i forstilling, beskrivelsen høres lik ut som for min bil som også ble hentet ut i november. Jeg har avtale om service 21. juli.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

teslaman

#671
Min bil har også fått knirk i forstilling ved passering av for eksempel fartshumper med såpass fart at det blir litt bevegelse i fjæringsveien. Dette skyldes på min bil en foring som må byttes, og pga plasseringen til denne foringen bytter de visst hele "bakre fremre bærearmsbro" eller noe slikt. (4 timers jobb.)

Ok, da legger jeg dette til min liste på etårsservice. Den har etterhvert blitt ganske lang!
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

Kagex

Nå begynner jeg å bli litt lei småfeil jeg finner hele tiden, her er min liste fra jeg hentet bilen:


Skjev hjulstilling (fikset)
knakkelyd fra rattet (halvveis fikset)
dugg i lykter ( avventer fiks til nye deler kommer)
Umc ikke fungerer (fått ny umc i avvente på ny type)
panorama tak bøyd bak ( byttet, men nå har jeg fått en med limrester inni glasset som ikke går ann å få av)

dårlige viskere (ikke fikset)
vindfanger har revnet ( ikke fikset, ikke kjørt over 100 med taket opp etter info fra delivery expert)

hull på venstre rom under subwoofer ( ting jeg har hatt i fotbrønnen har havna inni karroseriet og lager lyder når jeg svinger, ikke fikset)

Skjeve lister (ikke fikset tilfredstillende, fortsatt litt skjevt etter 2-3 ganger fiks fra både tesla og dk)

panel mellom frontrute og panorama tak løsnet på en side (fikset av dk, tesla klarte ikke fikse det første gang)

knirk/ristelyd fra passasjer dør foran når jeg spiller musikk (ikke fikset)
panel inni Frunk som løsnet plutselig og ligger løst (ikke fikset)
Tire repair kit tok sikringen på 30a på 12 v utak (fikk ny sikring og repair kit, ikke turt å prøve det nye kitet)

and the list continues soon.

jeg har hatt bilen i 3,5 mnd og har vært innom tesla service 3 ganger pluss 1 gang hos dk.

er like før jeg kontakter forbrukerrådet og krever en ny bil uten feil.
P29687

Muffinman

Den lista var da ikke så lang ;) har et uår med saker og ting jeg også, mye er avvist som ikke mangler, andre ting venter man på fiks, uten at jeg er overbevist at alt kommer. Og enktelte ting er rett og slett elendig konstruert. Det er et paradoks at man klarer å lage en såpass genial bil, men i samme vendingen feilkonstruerer ting som bilbransjen har hatt på stell siden 70-tallet.  Men jeg er såpass fornøyd med bilen at jeg velger å være tålmodig, og den har ikke sviktet meg i den forstand at jeg har blitt stående enda.

Dessverre vil jeg påstå at om man skal ha en feilfri, perfekt bil med skikkelig kvalitetsfølelse er ikke Model S riktig valg. Men det er så langt den eneste elbilen som kan gjøre jobben for meg, den ser ut som en juvel, går som ei kule og har plass som en stasjonsvogn.

Min vurdering er at fordelene oppveier for ulempene og vel så det. Og min opplevelse av servicen med små unntak enestående. Samlet sett betyr det at jeg håper å kunne sette Model S nummer to i oppgjørselen ved siden av den vi allerede har senest våren 2016.

Kagex

Glemte også at speedometer henger seg opp, så jeg får sende tesla mine fartsbøter hvis jeg blir tatt på fotoboks
P29687

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA