Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lyder fra sikkerhetsbeltet

Startet av K, fredag 21. mars 2014, klokken 13:55

« forrige - neste »

K

Flere enn meg som har latt seg plage av "gnikkelyder" fra setebeltet ved små bevegelser i dette, som for eksempel når man kjører over små ujevnheter i veien, eller rett og slett trekker pusten?

Lyden kommer fra plastdekselet der sikkerhetsbeltet går inn i "stolpen", pga at friksjonen mot plastdekselet er så høy at beltet går i små rykk og napp når det er små bevegelser. Et materiale med mindre (statisk) friksjon burde vært brukt.

En mulig quickfix for de som ønsker å kvitte seg med ulyden er å sette på en tapebit akkurat der sikkerhetsbeltet ligger an mot plastdekselet. Det bør være en slitesterk og glatt tape, og selv var jeg heldig og fikk en liten vareprøve av 3M "PTFE Film Tape, Glass Cloth Tape) som fungerer perfekt (så langt). Produktnummer 5451 hos 3M. Tapen er nesten gjennomsiktig, gir riktig nok en synlig mørkere farge enn plasten under. Eneste "catch" er at dette tydeligvis er et rimelig spesielt produkt, for prisen er 1500 kroner(!!) pluss mva for en rull.

Noen som har funnet bedre/rimeligere løsningen for å kunne nyte knirkfri kjøring?

Roger (NO)

Sitat fra: K på fredag 21. mars 2014, klokken 13:55
Flere enn meg som har latt seg plage av "gnikkelyder" fra setebeltet ved små bevegelser i dette, som for eksempel når man kjører over små ujevnheter i veien, eller rett og slett trekker pusten?

Lyden kommer fra plastdekselet der sikkerhetsbeltet går inn i "stolpen", pga at friksjonen mot plastdekselet er så høy at beltet går i små rykk og napp når det er små bevegelser. Et materiale med mindre (statisk) friksjon burde vært brukt.

En mulig quickfix for de som ønsker å kvitte seg med ulyden er å sette på en tapebit akkurat der sikkerhetsbeltet ligger an mot plastdekselet. Det bør være en slitesterk og glatt tape, og selv var jeg heldig og fikk en liten vareprøve av 3M "PTFE Film Tape, Glass Cloth Tape) som fungerer perfekt (så langt). Produktnummer 5451 hos 3M. Tapen er nesten gjennomsiktig, gir riktig nok en synlig mørkere farge enn plasten under. Eneste "catch" er at dette tydeligvis er et rimelig spesielt produkt, for prisen er 1500 kroner(!!) pluss mva for en rull.

Noen som har funnet bedre/rimeligere løsningen for å kunne nyte knirkfri kjøring?
Ganske irriterende ja!

K

Fant denne tapen på nettet, aner ikke hva forskjellen er bortsett fra at denne koster en brøkdel av den jeg fikk 15-20 cm av:

http://www.shop.hightechflon.com/ptfe-teflon-tape-selfadhesive/Page-16-2-96-36.aspx

Celter

Bare stram beltet litt over hofta og problemet er borte.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Bonefish

Tesla har teipet mine, men det bare marginalt bedre. Irriterende med den lyden rett i øret...
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

pberg

Hva med å spraye beltet med litt silikonspray?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Dvergen196

Jeg holder på å bli gal av den lyden men har selvfølgelig ikke somlet meg til å kontakte Tesla.
Blir for dumt å måtte leke McGyver på en ny bil :o
M3P Hvit/Hvit bestilt 16/10.
Model X 90D AP2 Solgt
Ford Focus RS 2017 Solgt
BMW M3 Competition 2017 Solgt
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

Sense

Samme problem her. Hadde jeg kjøpt fransk bruktbil hadde jeg nok vært mer overbærende og nærmest forventet ulyden.
Men sånne lyder skal ikke være på en helt ny "Verden beste bil" etter bare noen hundre mil, som Tesla proklamerer.

K

Tapen sitter ikke så godt lenger, men den gjør fremdeles setebeltebevegelsene lydløse.

BMW850

Kom over dette på TMS angående lyd fra sikkerhetsbelte, se nederst:

"We had the 12,000 mile checkup this past Friday. Quoting the relevant content from the service invoice:

Replaced the wiper blades, cabin filter and key fob batteries.
Inspected the brake and cooling system (including fluid levels and condition). Inspected the tires (did not rotate on this visit).
Check the operation of the mechanical and electrical systems on the vehicle. Check operation and lubricated all the closures on the vehical.
Set the adjustable aligment angles to spec (printout in the car).

Concern: B-Pillar Seat Belt Noise
Cause: Inspected the B-pillar D rings and no slick tape was present. Correction: Apply Tape to B-Pillar Bezel
Installed the slick tape to the B-pillar D rings per SB 13-20-003."
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Kjærra

Har fremdeles problemer med lyder fra sikkerhetsbeltet på tross av flere forsøk med tape, både fra Tesla og meg selv.

Er dette problemet borte med nyere biler? Hva er endret? Glattere deksel/panel? Noen som evt. har fått byttet dette?
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

Hyperstress

Ikke borte med nyere biler. Jeg trodde det først, men etter noen uker så kom knirkelyden.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Og da skjønte jeg plutselig hvordan det har kommet tape i mine åpninger.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10160.1230.html

Men kan ikke huske å ha hatt ulyder derfra. Fra andre steder derimot...

hoffa

Denne knirken har jeg også hatt. Sprayet på teflon på beltet i området der det blir liggende i åpningen når jeg har beltet på.
Dette er vel et par mnd. siden jeg gjorde og det er fortsatt stille fra den kanten ;)
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA