Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Roger Kolbu

#285
Sitat fra: notonlyonlybutbut på mandag 20. januar 2014, klokken 10:48
Sitat fra: Roger Kolbu på mandag 13. januar 2014, klokken 15:51
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 02. januar 2014, klokken 12:24
En presis beskrivelse av problemet slik det opptrer i vår bil er at når DAB skifter (noen opplever det samme med at spor skiftes ved avspilling fra USB) kanal skjer som oftest dette i tillegg:

o   Navigasjonskart henger ett lite tiendelssekund når det scroller på 17' skjerm
o   Tallene på utetemperaturmåler på stor skjerm blir borte
o   Varsellys for airbag lyser 2 sekunder på den lille skjermen foran fører
o   Kilometer teller på liten skjerm skifter til 0 km i ca 2 sekunder
o   Energimåler på 17' skjerm skifter projected kilometer skifter til 0 km i ca 2 sekunder   
o   Energimåler på 17' skjerm skifter projected distance fra average til instant
o   Stemningslys i dører blinker ett lite sekund
o   Stor skjerm reagerer ikke på input/trykking i de sekundene den "henger"

Ja jeg har meldt fra til tesla både i Norge og til EU gjengen.
Et lite tillegg til smørbrødlisten her - som jeg oppdaget i helgen:

Når denne sekvensen med feil oppstår, skjer også dette:
Blinklysene gir ikke lydsignal inne i bilen dersom disse benyttes mens feilen pågår.
Selvsagt bare tilfeldigheter at dette ble oppdaget (man blinker jo ikke mye), men like fullt...

Displayet viser at det blinker - men om det faktisk gjør det utvendig; tja, si dét...?

Neste gang dette skjer, skal jeg hive meg på hornet.
Det er nemlig TO ting jeg ikke har benyttet ennå, og det er hornet og takluka...  :D

Beklager med en gang at dette blir litt OT. Jeg har hatt alle disse symptomene som det referes til over, inntil fredag for en drøy uke siden. Etter denne dagen har jeg ikke én gang hatt tilfeldige "hopp". Jeg synes dette er litt merkelig da jeg ikke har installert noen ny FW. At bilen har fått "selvhelbredende" egenskaper er jo en "feature" jeg setter pris på  :P. Måtte det bare vare over neste oppdatering.....
Jøss... du også?
Etter at jeg kolliderte forrige tirsdag, har jeg opplevd akkurat det samme som deg. Ingen hopping mellom stasjoner, ingen blinking eller nullstilling av odometer (km-teller) - eller alt det andre rusket som følger med en slik "resetting"...
Jeg har heller ikke oppdatert software siden ved juletider.

Problemet jeg har nå, er at det knitrer fælt på DAB.

Cato hos Drammen Karosseri hadde en teori om hva årsaken kan være, så jeg får (i første omgang) følge opp der.  :)

Uansett vil jeg ikke anbefale andre å kollidere for å teste ut om det virker!  ;D
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

Kallagtunet

Sitat fra: Roger Kolbu på tirsdag 21. januar 2014, klokken 08:41
Uansett vil jeg ikke anbefale andre å kollidere for å teste ut om det virker!  ;D

Fint at du minner oss på det :D.

Når det er sagt så virket det som de DAB radioen med påfølgende herligheter også i vår bil hadde roet seg de siste dagene før vår bil gikk i svart.. Mulig at de kan gjøre mindre software "over the air" fiks uten at man som eier må akseptere noe som helst eller kanskje det bare er gremlinen som satt i har tatt seg en pause. En ting er sikkert at radioen i diesel lånebilen :( vi har ikke hopper i alle fall :D 

Kallagtunet

#287
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. januar 2014, klokken 20:31
NAF gutta som var hos meg hadde hatt urovekkende mye arbeid med å transportere havarerte biler til tesla her i distriktet. Tesla på telefonsupport beklaget også å sa at 12v og ladeproblemer desverre var en gjenganger.

Hvit Model S observert på NAF bil i nærområdet i dag (NAF gutta får tydeligvis trening med å bakse Model S opp på planet her i distriktet, Hrmf....), flere en meg som ikke har fått oppdateringen i tide skjønner jeg.

Djur1

Noen som har hatt et problem med knaking, knekking fra takluka, eller ved festet til takluka. Det er ganske høyt å skjer når bilen får noe vridnings/svinging/fartshump...
så ikke den på lista over vanlige feil.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Muffinman

Har ikke panotak selv, men merket dette på en loaner for litt siden. Det er også andre som opplever dette på sine biler. Blir vel tatt tak i, men underlig at en flere måneder gammel demobil ikke var fikset.

cairnz

Håper noen i Drammen titter på havna i kveld/natt/morgen og kan anslå antall biler som kom med Pachuca nå i kveld.. :)
Elbilist

Gusse

Sitat fra: Djur1 på søndag 26. januar 2014, klokken 21:32
Noen som har hatt et problem med knaking, knekking fra takluka, eller ved festet til takluka. Det er ganske høyt å skjer når bilen får noe vridnings/svinging/fartshump...
så ikke den på lista over vanlige feil.
Mener jeg leste et sted at Tesla tar tak i dette ved første service el. Ring Tesla, sånn at du får feilen registrert.

FThorsen

Sitat fra: Gusse på mandag 27. januar 2014, klokken 15:34
Sitat fra: Djur1 på søndag 26. januar 2014, klokken 21:32
Noen som har hatt et problem med knaking, knekking fra takluka, eller ved festet til takluka. Det er ganske høyt å skjer når bilen får noe vridnings/svinging/fartshump...
så ikke den på lista over vanlige feil.
Mener jeg leste et sted at Tesla tar tak i dette ved første service el. Ring Tesla, sånn at du får feilen registrert.

Stemmer det. Jeg rapporterte dette inn, og fikk da time hvor de byttet noen lister. Ble helt bra etter dette :)
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

Muffinman

Stor skjerm har frosset hver dag i det siste på min bil. Ladeproblemene er også økende. Fikk levert oppdatering i løpet av dagen i dag, og installerte i kveld. Lade i morgen.

fonberg

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 28. januar 2014, klokken 22:23
Stor skjerm har frosset hver dag i det siste på min bil. Ladeproblemene er også økende. Fikk levert oppdatering i løpet av dagen i dag, og installerte i kveld. Lade i morgen.

Opplever du noen endringer etter oppdatering Muffinman?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

For tidlig å si.Har bare kjørt 15 km til jobb og satt bilen på lading med 32A siden jeg kom hjem i går kveld. Lading startet på første forsøk, men det har jo hendt seg tidligere også. Må nok bruke bilen i noen dager for å se om det er endring. Det er dog bekymringsverdig at skjermen fryser. I går skjedde det under kjøring. Mandag kom ikke skjermen på i det hele tatt når jeg skulle kjøre hjem, og bilen lot seg ikke starte. Ved å holde scrollehjulene slik at reboot skjedde løsnet det. Når det krasjer under bruk får jeg alltid forvarsel ved at "passenger air bag on" vises noen minutter før det går galt.

Elektronikken har vært knallstabil 8000 km før dette skjedde. Hadde ikke blinking i dørlysene og hopping i energy-appen, men så har jeg ikke lydpakka heller. Så noe har skjedd.

SimenT

Vet ikke om det har vært nevnt før fordi jeg ikke har giddet å følge med på denne posten men jeg opplevde feil på bilen min etter et par dager ute i minus 8 grader. Det smeller når bremsene slipper fra park. Og etter et par meter slår all sikkerhetselektronikk seg av (abs, tractioncontrol, antiskrens, servo), feilmeldinger. Jeg kjørte allikevell, men kjøring uten ABS kan ikke anbefales. Hjulene låser seg og sklei nedover bakkene. Kjøring uten antiskrens var superdeilig forøvrig, synd jeg mistet servo og abs :(

Fikk tak i tesla-assistanse og de ville sende en fyr for å se på den. Klokka 2200 en torsdagskveld! Ei dame fra Nederland ringte meg opp og ba meg resette skjermene. Jeg lærte noe nytt, at en kan resette speedometerskjermen også ved å holde inne de større knappene over scrollhjulene. Funket ikke. Jeg sa at bilen var kjørbar og hun ville at noen skulle ringe meg påfølgende morgen.

Bilen ble bra igjen, men det ble bestilt time hos Tesla Skøyen. Ble ivaretatt av to hyggelige Amerikanere på Skøyen. Når jeg hentet bilen fikk jeg vite at det sannsynligvis bremseklossene foran som var fryst fast og hindret  et hjul å rulle og slo ut sensorer. De hadde utført noen forebyggende tiltak og smurt opp bremsene. De hadde også sett over bilen, strammet noen bolter og fjernet en knirk i takluka (som jeg ikke visste om:) Bilen var vasket og helt strøken. Jeg er  utrolig fornøyd med måten Tesla på Skøyen behandler kundene sine på. Beroliget.

Ellers så får jeg feilmeldinger innimellom på lading når den er plugget inn ved fullt batteri.

4000km uten noen andre feil,
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

jkirkebo

Sitat fra: SimenT på fredag 31. januar 2014, klokken 19:08
Bilen ble bra igjen, men det ble bestilt time hos Tesla Skøyen. Ble ivaretatt av to hyggelige Amerikanere på Skøyen. Når jeg hentet bilen fikk jeg vite at det sannsynligvis bremseklossene foran som var fryst fast og hindret  et hjul å rulle og slo ut sensorer. De hadde utført noen forebyggende tiltak og smurt opp bremsene. De hadde også sett over bilen, strammet noen bolter og fjernet en knirk i takluka (som jeg ikke visste om:) Bilen var vasket og helt strøken. Jeg er  utrolig fornøyd med måten Tesla på Skøyen behandler kundene sine på. Beroliget.

Spennende å se om jeg får samme opplevelse da. Min ble levert inn i går for å få byttet frontruta, men jeg fikk feil på antiskrens samme morgen så de skulle se på det samtidig. Kurvelyset begynte også å blinke mens jeg kjørte rett fram samme morgen, så jeg mistenkte rattvinkelsensoren. Det var nok korrekt, for de har bestilt opp ny rattstamme(!) til den som ankommer mandag. Håper jeg kan hente den etter jobb på tirsdag. Bilen hadde et 1cm tykt (ok, kanskje ikke SÅ mye) lag med møkk overalt når jeg leverte den så det blir spennende å se om møkka også er borte og ikke bare feilmeldingene ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cairnz

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. januar 2014, klokken 20:59
Sitat fra: SimenT på fredag 31. januar 2014, klokken 19:08
Bilen ble bra igjen, men det ble bestilt time hos Tesla Skøyen. Ble ivaretatt av to hyggelige Amerikanere på Skøyen. Når jeg hentet bilen fikk jeg vite at det sannsynligvis bremseklossene foran som var fryst fast og hindret  et hjul å rulle og slo ut sensorer. De hadde utført noen forebyggende tiltak og smurt opp bremsene. De hadde også sett over bilen, strammet noen bolter og fjernet en knirk i takluka (som jeg ikke visste om:) Bilen var vasket og helt strøken. Jeg er  utrolig fornøyd med måten Tesla på Skøyen behandler kundene sine på. Beroliget.

Spennende å se om jeg får samme opplevelse da. Min ble levert inn i går for å få byttet frontruta, men jeg fikk feil på antiskrens samme morgen så de skulle se på det samtidig. Kurvelyset begynte også å blinke mens jeg kjørte rett fram samme morgen, så jeg mistenkte rattvinkelsensoren. Det var nok korrekt, for de har bestilt opp ny rattstamme(!) til den som ankommer mandag. Håper jeg kan hente den etter jobb på tirsdag. Bilen hadde et 1cm tykt (ok, kanskje ikke SÅ mye) lag med møkk overalt når jeg leverte den så det blir spennende å se om møkka også er borte og ikke bare feilmeldingene ;)

Jeg var innom der i dag.. de spylte fælt på vaskerommet.. du var nok ikke eneste som leverte skitten bil :-)

Har i dag merket dab-knitringen (trodde først det var pano-taket) - men det viste seg at pano-taket også lager en ikke sjenerende knirk, eller tikk-takk. Dette opplyser jeg bare om ved første vanlige service hvis det ikke blir betydelig verre.

Snakket med Stephen om kaldtrekk på trekantvindu foran, dette har de en service-bulletin på, og fikser for de som opplever det. Det skal ikke trekke kald luft framme i dørene.

Siste nytt om manglende adaptere var rødt rundt "mars" og blått "i slutten av februar". Grunnen til forsinkelse denne gangen var følgende: De har brukt et firma for å utvikle disse adapterne. De klarer ikke av volumet, og derfor har de da bestilt fra en kinesisk (trodde han) leverandør. Siden dette er første batch av masseproduksjon var det en stor feilprosent på adaptere, slik at leveringen ble ikke det antallet som var bestilt. I tillegg var det andre land i Europa som ble prioritert på de røde (da det er eneste alternativet), så de fleste adapterne som kom gjennom kvalitetssjekk og ble sendt til EU kom da ikke til Norge. Men alle skal få, bare de er tålmodige nok. Personlig gikk jeg til anskaffelse av Type2 ladestasjon hjemme. Regner med elektriker får satt dette opp snarest, må bare finne god pris på RCCB-B-klossen som man bør ha med.

Elbilist

D.O

Prisen på vernet er helt ok hos Salto. Det er kostbart, men alikevel billig sammenlignet med andre.
Det trekantvinduet, hva byttes? Hos meg trekker det ikke inn luft(tror jeg) men det kommer kulde fra det, som om glasset er dårligere isolert enn de andre rutene. Tynnere glass?
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA