Veiprising for elbiler i 2029, tanker?

Startet av Panduck, mandag 04. september 2023, klokken 08:48

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: RJK på torsdag 20. mars 2025, klokken 22:38
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. mars 2025, klokken 21:55
Sitat fra: chargedup på torsdag 20. mars 2025, klokken 12:01For å si det slik stoler jeg mer på at staten holder dataene anonymisert enn at Google/Apple/Tesla/BYD/Mercedes gjør det...
Da forstår du veldig lite. Problemet er at staten har tilgang til så sykt mange kilder med informasjon om deg. Med kryssreferering vet man i praksis alt.
Og hva når bilen er inne til kontroll eller stoppes i veikontroll, er vel lite som hindrer Staten i å få dette lasta ned. Spesielt om reglene endres. Staten krever vel bakdører så de kan komme inn selv uten at "du" vet.

Uansett, Staten er vel  ikke en eneste som kan få tak i dette, og kryss-sjekke infoen med andre register. Lagres det, kan andre få tak i det.
Stor forskjell på om staten har tilgang hele tiden eller om de kan få det ved en rettskjennelse. Jo mere informasjon som er tilgjengelig om deg jo større mulighet er det for at det misbrukes. Enten av utro tjenere eller informasjon som tolkes feil.

Skjønner ikke hva du mener med at andre kan få tak i det, da handler det i så fall om sikkerhet og regulering.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gazer75

#196
Sitat fra: daktari på torsdag 20. mars 2025, klokken 09:22
Sitat fra: Gazer75 på torsdag 20. mars 2025, klokken 08:38I distrikta er jo vegdekket så dårleg mange plassar at ein må ha ein høg bil og masse gummi på felgen for at ein ikkje skal skade felg og understell. For ikkje å snakke om ekstra utgifter til utslitt demping og fjører etter kort tid.
Tror du må ta en titt på lokalveiene i Oslo. Husker jeg kjørte på en av de berømte "klageveiene" på Vestlandet. Var som et laken i militæret sammenlignet med lappeteppene i Oslo. 
Ikkje bland inn kommunale vegar med fylke riks og europaveg.

Her i kommunen er det mange vegar som forfell. Eit byggefelt eg køyrde gjennom før eg flytta har vel ikkje fått nytt dekke så lenge eg har køyrd bil og det nærmar seg 30 år. Er berre eit enormt lappeteppe etter at dei fiksar hol i vegen kvar vår.
Mange kommunar prøver så godt dei kan å kvitte seg med vegar for å redusere utgifter. Men dei vil då ikkje betale "bompengar" til eigaren for å utføre lovpålagte tenester.
Kva trur ein skjer med gardsbruk i distrikta om bøndene må halde mange km med veg sjølve? Då stig prisen på mat i butikken. Eller vi kan legge ned landbruket og kjøpe maten frå utlandet, den er vel billegare.
Var vel ein bonde her som trua med å stenge ein veg over eigedomen om kommunen privatiserte den. Då måtte diverse etatar køyre lange omvegar.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 20. mars 2025, klokken 09:16Så kan en snu på det og si at på grusveien er det færre bilister å dele regningen på, mer brøytekostnad per bilist osv :-)
Den vegen kan vere viktig for å få maten fram. Er fortsatt mange fylkesvegar som ikkje har fast dekke. Men vi kan jo legge ned distrikta slik høgresida vil så slepp vi bruke pengar på matproduksjon osv.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

#197
Sitat fra: turfsurf på fredag 21. mars 2025, klokken 05:09
Sitat fra: RJK på torsdag 20. mars 2025, klokken 22:38
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. mars 2025, klokken 21:55
Sitat fra: chargedup på torsdag 20. mars 2025, klokken 12:01For å si det slik stoler jeg mer på at staten holder dataene anonymisert enn at Google/Apple/Tesla/BYD/Mercedes gjør det...
Da forstår du veldig lite. Problemet er at staten har tilgang til så sykt mange kilder med informasjon om deg. Med kryssreferering vet man i praksis alt.
Og hva når bilen er inne til kontroll eller stoppes i veikontroll, er vel lite som hindrer Staten i å få dette lasta ned. Spesielt om reglene endres. Staten krever vel bakdører så de kan komme inn selv uten at "du" vet.

Uansett, Staten er vel  ikke en eneste som kan få tak i dette, og kryss-sjekke infoen med andre register. Lagres det, kan andre få tak i det.
Stor forskjell på om staten har tilgang hele tiden eller om de kan få det ved en rettskjennelse. Jo mere informasjon som er tilgjengelig om deg jo større mulighet er det for at det misbrukes. Enten av utro tjenere eller informasjon som tolkes feil.

Skjønner ikke hva du mener med at andre kan få tak i det, da handler det i så fall om sikkerhet og regulering.
Bilen vil jo fort kunne avlyttes om den er online, og det er jo fort at man har andre tjenester kobla til som kan være tuklet med. Det i tillegg til at man gjerne har bilen inne hos forhandler, som kan være hacket, eller har utro tjenere i stallen.

Nå er jeg ikke en slik særing som tror at man blir totalovervåket gjennom alle mulige kanaler, men samtidig så er man vel aldri garantert at ikke ting endrer seg etterhvert som verktøy og metoder utvikles, og de som vil utnytte deg og dine data, er jo gjerne både ett og to steg foran de som skal prøve å beskytte oss mot at slikt kan skje.

Selvsagt er det stor forskjell på å ha dataene flytende mellom bil og Staten/Vegvesenet eller hvem disse dataene egentlig går til, og der hvor dette ligger i bilen og bare sender "faktura-kritiske" data som er delvis anonymiserte. Men når man er tilkoblet med telefon, så er man jo reelt sett mer tilgjengelig for sikkerhetsbrist enn ellers.

Og for å poengtere, man må se dette ikke bare for nå-situasjonen, men og hva som kan skje fremover. Vi snakker tross alt om hva som kan skje med slike systemer og data.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på fredag 21. mars 2025, klokken 08:50Bilen vil jo fort kunne avlyttes om den er online, og det er jo fort at man har andre tjenester kobla til som kan være tuklet med. Det i tillegg til at man gjerne har bilen inne hos forhandler, som kan være hacket, eller har utro tjenere i stallen.
Nei, bilen kan ikke fort avlyttes fordi den er online. Brukes det oppdaterte krypteringsalgoritmer og E2E kryptering er det ikke mulig å avlytte noe som helst. Har man direkte tilgang til bilen eller kommer seg inn i Tesla systemer er situasjonen en annen. Men da snakker vi om ett helt annet nivå av kriminalitet, ikke bare personvern.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Noe helt annet men som sikkert blir priset inn i veiprising  ;D I dag åpent nok en sykkelvei delstrekning i stamsykkelveien mellom Sandnes og Stavanger. Helt konge med en sykkelvei tunnell og greier. Se NRK TV dagsrevy-innslag i dag. Dette er fremtiden :+1: men litt dyrt da.

ToWalkOrDrive

#200
Sykkelstamvegen har kostet en del ekstra fordi de oppgraderer hovedvannledning osv i samme slengen, men vel under 2 mrd for ca 12km fra Sandnes til Stavanger. Ikke så ille. Har ført til langt færre ulykker ved hundrevis av rundkjøringer.

Bussvei-prosjektet, derimot, er en katastrofe. Over 11 milliarder, og bilene får det verre, masse eksproprieringer fordi de skal ha buss i midten, og gress mot bilene.
Ett lite stykke kostet 2,4 milliarder for 2,4km bussvei.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA