Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler

Startet av hELgenen, tirsdag 02. april 2024, klokken 09:29

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. november 2024, klokken 18:11
Sitat fra: Merce på torsdag 14. november 2024, klokken 17:41
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 02. april 2024, klokken 09:29Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler

Og det åpnes ikke igjen..

Fornuftig sier jeg, da en elbil ikke er kollektivtrafikk og selvsagt ikke har noe i kollektivfeltet å gjøre.

https://www.budstikka.no/jeg-er-helt-satt-ut/s/5-55-1843120

Men er det fornuftig å øke tilbudet på bussene uten at man har etterspørselen der?
Det er spesielt det jeg mener blir feil. Man kan ikke sette opp masse nye busser uten at kundegrunnlaget ligger der. Mange vil fortsette å ta elbilen helt uavhengig av om det er 10 busser i timen eller 100.


Poenget er jo enkelt. De vil gjøre det så vanskelig som mulig for biler og ha en liten symbolsk økning på bussen.

Det har liten praktisk effekt, men det betyr ingenting. Det er symbolet som teller.
MDG og «vi som hater biler generelt» får det de ønsker. Ikke rart det grønne skiftet har fått dårlig rykte.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 14. november 2024, klokken 19:18
Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. november 2024, klokken 18:11
Sitat fra: Merce på torsdag 14. november 2024, klokken 17:41
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 02. april 2024, klokken 09:29Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler

Og det åpnes ikke igjen..

Fornuftig sier jeg, da en elbil ikke er kollektivtrafikk og selvsagt ikke har noe i kollektivfeltet å gjøre.

https://www.budstikka.no/jeg-er-helt-satt-ut/s/5-55-1843120

Men er det fornuftig å øke tilbudet på bussene uten at man har etterspørselen der?
Det er spesielt det jeg mener blir feil. Man kan ikke sette opp masse nye busser uten at kundegrunnlaget ligger der. Mange vil fortsette å ta elbilen helt uavhengig av om det er 10 busser i timen eller 100.


Poenget er jo enkelt. De vil gjøre det så vanskelig som mulig for biler og ha en liten symbolsk økning på bussen.

Det har liten praktisk effekt, men det betyr ingenting. Det er symbolet som teller.
MDG og «vi som hater biler generelt» får det de ønsker. Ikke rart det grønne skiftet har fått dårlig rykte.

Sant nok. Dette vil trigge en negativ reaksjon hos de som kjører elbiler. Det KAN bety at man vil se en politisk motreaksjon ved valget i 2025 - på samme måte som man så det i USA.

Tror folk flest, også elbil eiere, er lei måten dagens styrende politikere driver å herjer med folket.





Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. november 2024, klokken 19:36
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 14. november 2024, klokken 19:18
Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. november 2024, klokken 18:11
Sitat fra: Merce på torsdag 14. november 2024, klokken 17:41
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 02. april 2024, klokken 09:29Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler

Og det åpnes ikke igjen..

Fornuftig sier jeg, da en elbil ikke er kollektivtrafikk og selvsagt ikke har noe i kollektivfeltet å gjøre.

https://www.budstikka.no/jeg-er-helt-satt-ut/s/5-55-1843120

Men er det fornuftig å øke tilbudet på bussene uten at man har etterspørselen der?
Det er spesielt det jeg mener blir feil. Man kan ikke sette opp masse nye busser uten at kundegrunnlaget ligger der. Mange vil fortsette å ta elbilen helt uavhengig av om det er 10 busser i timen eller 100.


Poenget er jo enkelt. De vil gjøre det så vanskelig som mulig for biler og ha en liten symbolsk økning på bussen.

Det har liten praktisk effekt, men det betyr ingenting. Det er symbolet som teller.
MDG og «vi som hater biler generelt» får det de ønsker. Ikke rart det grønne skiftet har fått dårlig rykte.

Sant nok. Dette vil trigge en negativ reaksjon hos de som kjører elbiler. Det KAN bety at man vil se en politisk motreaksjon ved valget i 2025 - på samme måte som man så det i USA.

Tror folk flest, også elbil eiere, er lei måten dagens styrende politikere driver å herjer med folket.





Det er jeg enig i. Snuoperasjonen i elbil politikken er en for rask og dårlig belønning for verdens høyeste elbil andel. Det vil straffe sittende regjering. Må tilføye at jeg har liten tro på noen vesentlig forandring med de borgerlige, men det forandrer nok ikke på utfallet.

Merce

Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. november 2024, klokken 18:11Men er det fornuftig å øke tilbudet på bussene uten at man har etterspørselen der?
Det er spesielt det jeg mener blir feil. Man kan ikke sette opp masse nye busser uten at kundegrunnlaget ligger der. Mange vil fortsette å ta elbilen helt uavhengig av om det er 10 busser i timen eller 100.

Det var knapt nok noen etterspørsel etter elbiler heller før incentivene ble store nok..  ;) 

hELgenen

Sitat fra: Merce på fredag 15. november 2024, klokken 19:57
Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. november 2024, klokken 18:11Men er det fornuftig å øke tilbudet på bussene uten at man har etterspørselen der?
Det er spesielt det jeg mener blir feil. Man kan ikke sette opp masse nye busser uten at kundegrunnlaget ligger der. Mange vil fortsette å ta elbilen helt uavhengig av om det er 10 busser i timen eller 100.

Det var knapt nok noen etterspørsel etter elbiler heller før incentivene ble store nok..  ;)

Men her snakket man jo om å øke tilbudet - ikke sette ned prisen. Mhp elbiler så var det jo slik at man gjorde elbilen billig. Er en viss forskjell her mener nå jeg.

Blir jo ikke flere kirkegjengere heller om man bygger 200 nye kirker i landet - men det jo på en måte dette tankesettet man slipper løs her.......

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på fredag 15. november 2024, klokken 20:15
Sitat fra: Merce på fredag 15. november 2024, klokken 19:57
Sitat fra: hELgenen på torsdag 14. november 2024, klokken 18:11Men er det fornuftig å øke tilbudet på bussene uten at man har etterspørselen der?
Det er spesielt det jeg mener blir feil. Man kan ikke sette opp masse nye busser uten at kundegrunnlaget ligger der. Mange vil fortsette å ta elbilen helt uavhengig av om det er 10 busser i timen eller 100.

Det var knapt nok noen etterspørsel etter elbiler heller før incentivene ble store nok..  ;)

Men her snakket man jo om å øke tilbudet - ikke sette ned prisen. Mhp elbiler så var det jo slik at man gjorde elbilen billig. Er en viss forskjell her mener nå jeg.

Blir jo ikke flere kirkegjengere heller om man bygger 200 nye kirker i landet - men det jo på en måte dette tankesettet man slipper løs her.......
Vel vel jo jeg tror faktisk det når det gjelder kirker :D

ToWalkOrDrive

Sånn med en gang, så hørtes det for meg (utenforstående) som en god idé med masse busser. Men så leste jeg Budstikka artikkelen og ser at bussene må stå i samme uendelige køen flere steder, og at regjeringen ikke har fullfinansiert de økte avgangene, slik at fylket må finne 250 millioner et sted og øke billettprisene for å få det til. Er vel en grunn for at en har lokaldemokrati, som kan finne beste løsninger...sånn vanligvis.

Virker nesten som at valgkampen har startet, som gjelder begge fløyer, og at de som vil på jobb må ofres for det.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA