Veiprising for elbiler i 2029, tanker?

Startet av Panduck, mandag 04. september 2023, klokken 08:48

« forrige - neste »

chargedup

Akkurat som før de nye bommene i Oslo kom for noen år siden finnes det fortsatt noen som akkurat ikke må igjennom bom og noen som akkurat må igjennom bom. Løsning for å gjøre det rettferdig er at alle betaler pr kilometer de kjører i Oslo, evt ha bom hver km.

Prisingen bør kanskje basere seg på en grunnavgift x områdesats (ring 1/2/3 osv differensiert fossil/elbil) x rushtid (mer differensiert enn idag og fossil/elbil). Selv om forslaget i den nye artikkelen kun omhandler Oslo burde alle betale grunnavgiften pr km kjørt og det vil selvfølgelig koste ekstremt mye mindre pr kjørte km på "bygda". Da vil årsavgiften bli borte og de som bruker veien mest betale mest. En som kjører 50' i året bosatt på Tynset vil betale mer enn en som kjører 8' i året bosatt på Tynset.

Massevis av negative her på forumet og mange som er negative til overvåkningen (som med bomkamera, parkeringskamera og gjennomsnittsmåling), så den mest rettferdige kostnadsfordelingen, altså veiprising, vil nok dessverre la vente på seg.
Det man faktisk burde diskutere er hvordan prisene skal være for at de skal bli rettferdige, ikke om boligmarkedet i Oslo har vært bedre enn på bygda eller om lønnen er høyere i byer enn på bygda.
I ukedagene betaler jeg ca 3 kr pr kjørte km (i motsatt retning av køen i Oslo). Er 3 kr pr km fair pris i rushtid Oslo?
Hvis man sier ca 3 kr pr km i Oslo pr km, hva burde satsen være på bygda pr km?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Sitat fra: chargedup på torsdag 20. mars 2025, klokken 10:24Akkurat som før de nye bommene i Oslo kom for noen år siden finnes det fortsatt noen som akkurat ikke må igjennom bom og noen som akkurat må igjennom bom. Løsning for å gjøre det rettferdig er at alle betaler pr kilometer de kjører i Oslo, evt ha bom hver km.

Prisingen bør kanskje basere seg på en grunnavgift x områdesats (ring 1/2/3 osv differensiert fossil/elbil) x rushtid (mer differensiert enn idag og fossil/elbil). Selv om forslaget i den nye artikkelen kun omhandler Oslo burde alle betale grunnavgiften pr km kjørt og det vil selvfølgelig koste ekstremt mye mindre pr kjørte km på "bygda". Da vil årsavgiften bli borte og de som bruker veien mest betale mest. En som kjører 50' i året bosatt på Tynset vil betale mer enn en som kjører 8' i året bosatt på Tynset.

Massevis av negative her på forumet og mange som er negative til overvåkningen (som med bomkamera, parkeringskamera og gjennomsnittsmåling), så den mest rettferdige kostnadsfordelingen, altså veiprising, vil nok dessverre la vente på seg.
Det man faktisk burde diskutere er hvordan prisene skal være for at de skal bli rettferdige, ikke om boligmarkedet i Oslo har vært bedre enn på bygda eller om lønnen er høyere i byer enn på bygda.
I ukedagene betaler jeg ca 3 kr pr kjørte km (i motsatt retning av køen i Oslo). Er 3 kr pr km fair pris i rushtid Oslo?
Hvis man sier ca 3 kr pr km i Oslo pr km, hva burde satsen være på bygda pr km?
Nei, det mest rettferdige er at dette tas over skatteseddelen, slik skatten er ment å brukes til.

Bompenger eller km-avgift er ekstra-beskatning som faller på bilistene, til tross for at alle har glede og nytte av veiene for at Norge skal gå rundt!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på torsdag 20. mars 2025, klokken 09:22
Sitat fra: Gazer75 på torsdag 20. mars 2025, klokken 08:38I distrikta er jo vegdekket så dårleg mange plassar at ein må ha ein høg bil og masse gummi på felgen for at ein ikkje skal skade felg og understell. For ikkje å snakke om ekstra utgifter til utslitt demping og fjører etter kort tid.
Tror du må ta en titt på lokalveiene i Oslo. Husker jeg kjørte på en av de berømte "klageveiene" på Vestlandet. Var som et laken i militæret sammenlignet med lappeteppene i Oslo. 

Ja, jeg skjønner godt de som kjøper SUV med god fjøring i Oslo. Ikke rart at elsparkesyklistene tryner annenhver meter når de skal krysse veiene.

Samtidig klarer jeg ikke å la være å bli overrasket over veien mellom Stavanger og Geilo/nordover, hvor en etter Odda må kjøre på en ekstremt smal og svingete vei. At det ikke er laget en tunnel der er ganske overraskende.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: chargedup på torsdag 20. mars 2025, klokken 10:24Massevis av negative her på forumet og mange som er negative til overvåkningen (som med bomkamera, parkeringskamera og gjennomsnittsmåling), så den mest rettferdige kostnadsfordelingen, altså veiprising, vil nok dessverre la vente på seg.

Jeg føler ikke at den sammenligningen der er så veldig relevant. At man blir tatt bilde av når man kjører spesifikke steder er noe helt annet enn at alle bevegelsene dine blir sporet, uansett hvor i landet du måtte befinne deg. Du blir tatt bilde av stadig vekk når du er ute og går også. Mener du det hadde vært akkurat det samme om staten satte inn en GPS-sporer i kroppen din?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

chargedup

Sitat fra: RJK på torsdag 20. mars 2025, klokken 10:36Nei, det mest rettferdige er at dette tas over skatteseddelen, slik skatten er ment å brukes til.

Bompenger eller km-avgift er ekstra-beskatning som faller på bilistene, til tross for at alle har glede og nytte av veiene for at Norge skal gå rundt!
Ja det faller på bilistene, men det er jo også de som har glede av veiene? Person x uten bil og lappen har lite glede av veiene dersom personen for det meste holder seg hjemme? Kan alltids si at man nyter godt av at butikken har varer, men veiprisingen fører da evt til høyere transportkostnader (gitt at man ikke betaler for vei over skatteseddelen) og dermed høyere priser på varer.

Akkurat som personen som ikke har lappen, ønsker ikke jeg å være med på å betale for en kunstner kulturrådet bestemmer skal få 37 mill over 12 år for å lage absurde sceneforestillinger (https://www.nettavisen.no/okonomi/spruter-maling-ut-rumpa-far-37-millioner-i-kunststotte/s/12-95-3423893280) over skatteseddelen som idag. I mine øyne er det mye mer rettferdig at skatten er så lav som mulig og så kan de som faktisk bruker veien, evt kulturscenen, betale for det. Vann kan de fleste i Norge betale pr kubikk, hvorfor skulle ikke det samme gjelde vei?
EQE 43AMG

daktari

Men dette betaler vi for gjennom veiavgiften, tidl kalt årsavgiften.
Den kunne vært justert til kjørelengde med en høyere sats pr 5000 km. Vi rapporterer kjørelengde til forsikringsselskapet, og de krever også inn veiavgift.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

chargedup

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 20. mars 2025, klokken 11:09Jeg føler ikke at den sammenligningen der er så veldig relevant. At man blir tatt bilde av når man kjører spesifikke steder er noe helt annet enn at alle bevegelsene dine blir sporet, uansett hvor i landet du måtte befinne deg. Du blir tatt bilde av stadig vekk når du er ute og går også. Mener du det hadde vært akkurat det samme om staten satte inn en GPS-sporer i kroppen din?
Jeg har sett at ekstremt mange, spesielt hytteeiere et sted på innlandet er fryktelig sure for at det har kommet kamera vs bom og begrunner det med personvern. Jeg har en sterk mistanke om at den egentlige grunnen er at man da ikke kan benytte mer enn to biler gratis (før kunne man dra sammen og åpne bommen flere ganger), altså det man betaler for.

Jeg mener at Google/Apple er mye nærmere å ha en GPS sporer i kroppen enn det en GPS sporer i bilen vil være. Såvidt jeg vet kommer alle mobiler med GPS sporing påslått dersom man ikke tar aktive valg. GPS sporeren i bilen har de fleste med nybil allerede en fastmontert fra før, altså fra billeverandøren.

For å si det slik stoler jeg mer på at staten holder dataene anonymisert enn at Google/Apple/Tesla/BYD/Mercedes gjør det...
EQE 43AMG

RJK

Sitat fra: chargedup på torsdag 20. mars 2025, klokken 11:44
Sitat fra: RJK på torsdag 20. mars 2025, klokken 10:36Nei, det mest rettferdige er at dette tas over skatteseddelen, slik skatten er ment å brukes til.

Ja det faller på bilistene, men det er jo også de som har glede av veiene? Person x uten bil og lappen har lite glede av veiene dersom personen for det meste holder seg hjemme? Kan alltids si at man nyter godt av at butikken har varer, men veiprisingen fører da evt til høyere transportkostnader (gitt at man ikke betaler for vei over skatteseddelen) og dermed høyere priser på varer.

Akkurat som personen som ikke har lappen, ønsker ikke jeg å være med på å betale for en kunstner kulturrådet bestemmer skal få 37 mill over 12 år for å lage absurde sceneforestillinger (https://www.nettavisen.no/okonomi/spruter-maling-ut-rumpa-far-37-millioner-i-kunststotte/s/12-95-3423893280) over skatteseddelen som idag. I mine øyne er det mye mer rettferdig at skatten er så lav som mulig og så kan de som faktisk bruker veien, evt kulturscenen, betale for det. Vann kan de fleste i Norge betale pr kubikk, hvorfor skulle ikke det samme gjelde vei?
Alle er avhengig av veier for å få fraktet varer, enten det er fra USA eller Kina, fiskemottaket ytterst i havgapet, eller snaufjellet lengst uti gokk. Eller for å sikre at vannkraftverkene får reservedelene sine.

Kunstnerlønn skal jeg glatt være enig om at er heller tvilsom bruk av offentlige fellesmidler. Vann og strøm, er dog basisvarer lik vei, forsvar og helse, og kunne godt vært dekket over skatteseddelen.

Men du påpeker jo en svakhet ved ting som skal finansieres over skatteseddelen, nemlig alle ting som ikke gjelder det som ansees som lfellesskapets interessesfære, men begynner å bevege seg mot gruppen "goder som kun tilfaller noen få", som man virkelig kan stille spørsmålstegn med om er i fellesskapets interesse at vi betaler for.

Tror de fleste er enige om at det store problemet er at noen får midler det kan stilles spørsmålstegn med, men som går av felleskassa. Og felleskassa har påtatt seg så mange utgifter, at det nok kan sees på som problematisk sløsing.

Dessverre er kutt og nedskjæringer noe som er mye vanskeligere å få til, etter at det alt er innført. Men vi bør jammen få sett på hva som kan reelt sett ansees som sløseri fra det offentlige, og som burde kunne reduseres eller kuttes helt vekk.
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: chargedup på torsdag 20. mars 2025, klokken 12:01Jeg mener at Google/Apple er mye nærmere å ha en GPS sporer i kroppen enn det en GPS sporer i bilen vil være. Såvidt jeg vet kommer alle mobiler med GPS sporing påslått dersom man ikke tar aktive valg. GPS sporeren i bilen har de fleste med nybil allerede en fastmontert fra før, altså fra billeverandøren.

For å si det slik stoler jeg mer på at staten holder dataene anonymisert enn at Google/Apple/Tesla/BYD/Mercedes gjør det...

Dette høres ut som whataboutism. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

Sporing på mobilen er frivillig. Sporing i bilen er også frivillig. På min telefon og min bil har jeg måttet ta et aktivt valg for å slå de på. Husk at sporing av lokasjon er noe helt annet enn å bruke GPS for å navigere.

Du kan godt mene at det er helt greit at staten iverksetter sporing av din minste bevegelse. Det er ganske lang vei derfra til å også mene at alle bør pålegges tvungen sporing.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

chargedup

Er godt mulig at man må ta aktive valg for å skru på sporing av mobiltelefon, men jeg som (sikkert de fleste andre) bruker operativsystemet til å kopiere den gamle mobilen har ikke gjort dette aktive valget på mange år, bortsett fra alle apper som spør om tilgang til posisjon.

Du kan godt kalle det whataboutism, men så og si alle i Norge bærer rundt på en telefon som sporer deg. Skrur man av GPS sporer teleselskapet deg med avstand fra mast x og y.
Er det ikke krenkende for privatlivet at kommunene vet hvor mye vann du brukte dette minuttet hjemme, at strøm/nettselskap vet akkurat hvor mye strøm du brukte dette minuttet, at nettleverandøren din vet hva du søker om på internett og at google vet hva din IP adresse søker om på internett?

Det er helt frivillig å både ha og kjøre bil, så kun bilen som evt blir pålagt en sporingsbrikke, ikke slik at den blir operert inn i armen din og følger DEG.
Kommer veiprising med GPS kommer det helt sikkert til å bli umulig å få GPS dekning langs veien pga så mange som er imot bruker GPS jammere :P
EQE 43AMG

Vidar_S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. mars 2025, klokken 22:24
Sitat fra: Vidar_S på onsdag 19. mars 2025, klokken 15:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. mars 2025, klokken 14:29Hvordan var det da de innførte Merverdiavgift. Var ikke det noe som bare skulle være bitte bitte litt og midlertidig. Nå er det 25%! Også på en jxxxvla treningsapp som Zwift! Høyest i VERDEN.

Ut fra det jeg finner var det ikke noe som tydet på at merverdiavgiften skulle være midlertidig. https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/merverdiavgiftshandboken/gjeldende/innledning/  Rykter sier også at Ungarn har 27% mva på enkelte varer uten at jeg kan bekrefte at det stemmer.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. mars 2025, klokken 14:29Ja, og så skal jo MILLARDER brukes på veiprising.
Sett i gang og bygg veier heller! Flere felt! Bedre kryss! Kortere veier! På kryss og tvers! I tunnell! Så er det plass til alle med elbiler, i dette knøttlille landet. Det skal ikke være UMULIG å bygge seg ut av lange køer i en by med 100.000 innbyggere. I London bor det 9 millioner! Da skjønner jeg problemet.

Litt av problemstillingen her er jo byvekstavtaler som blant annet sier at biltrafikk ikke skal øke. Man ønsker ikke at det skal være plass til alle med el- eller andre biler men at færre skal bruke privatbil, spesielt i byområder.

Jeg fant ikke Ungarn på Zwift-trenings-helse-appen. Men ser Russland, et annet kommunistland, har høy sats. Ja, og så Island, som sliter med finanskrisegjeld. Klarer ikke se en eneste grunn til at Norge ikke har mva på nivå med England.

Mva historien, som midlertidig skatt, kan du lese om her:
https://www.nettavisen.no/slik-snikinnforer-staten-enorme-skatter/s/12-95-8477365

Beklager manglende relevans til veiprising, men er det ikke vel så relevant å sammenligne mva-sats i Norge med våre nærmeste naboland som det er å sammenligne oss med England? Både Sverige og Danmark har 25% så da høres det ikke like skandaløst ut at Norge har det samme.

Når det gjelder historien bank merverdiavgiften så burde Nettavisen i billedteksten ha understreket at omsetningsavgiften i 1935 var 1% per ledd og ikke en fast avgift på 1 prosent. Reelt lå den antakelig over dette på mange varer.

Med tanke på midlertidighet så har systemet fremdeles ikke rundet 100 år. Alt er relativt :)

eisa01

Veiprisingen man har testet i Trondheim tar vare på personvernet, det blir faktisk bedre enn med Autopass

Så absolutt noe man bør innføre for bedre og mer rettferdig fordeling av bompenger i Oslo og landet forøvrig

https://www.tu.no/artikler/med-denne-teknologien-kan-dagens-bomringer-bli-historie/524323?sharing_key=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9%24eyJ1c2VySWQiOiIyOTIyMTgiLCJhcnRpY2xlSWQiOjUyNDMyMywiaWF0IjoxNzQyNDkwNjE4LCJleHAiOjE3NDI1NzcwMTh9%24nFs-Kxvccsz9nO79E9LxWZ5E3cDB60OmuKzgQb6zUQI

SitatPersonvernet i løsningen blir ivaretatt ved at utkjørt distanse beregnes fra GNSS-sporet og avgiften beregnes lokalt i bilen uten overføring til sentral server.

– Ved at det lagres lokalt og at man bare sender over summen ukentlig har vi egentlig mindre overvåkning på denne måten enn vi har ved dagens AutoPASS-brikke, forklarer han.

På denne måten sikrer man at kun sjåføren selv har tilgang til de detaljerte personopplysningene.

https://www.tu.no/artikler/skal-teste-ut-veiprising-blir-mye-mer-rettferdig/516574?sharing_key=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9%24eyJ1c2VySWQiOiIyOTIyMTgiLCJhcnRpY2xlSWQiOjUxNjU3NCwiaWF0IjoxNzQyNDkwNzAxLCJleHAiOjE3NDI1NzcxMDF9%24jDq4X4VFgCb55AzqL8GTblBi2aRqo9Ltdw7PLpFRwYY

SitatLykkja tror bekymringer rundt personvern kan være noe av grunnen til at ingen land så langt har tatt i bruk veiprising for personbiler. For tiden er konseptet på utredningsstadiet i land som Danmark og Sveits.

I 2019 ga Datatilsynet tommelen opp for veiprising, med en uttalelse om at utfordringene med personvern kunne løses. Mye av teknologien var allerede på plass, sa direktør Bjørn Erik Thon.

Ifølge Lykkja er hovedforklaringen at informasjonen om bilens bevegelser omregnes til takster i databrikken i hver enkelt bil. Kun prisinformasjonen sendes videre til bompengeselskapets server.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland sier at et vanntett personvern er en forutsetning for innføring og uttesting av veiprising. Hun har imidlertid fått gode forsikringer om at dette skal la seg gjennomføre, forteller hun.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 20. mars 2025, klokken 14:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. mars 2025, klokken 22:24
Sitat fra: Vidar_S på onsdag 19. mars 2025, klokken 15:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. mars 2025, klokken 14:29Hvordan var det da de innførte Merverdiavgift. Var ikke det noe som bare skulle være bitte bitte litt og midlertidig. Nå er det 25%! Også på en jxxxvla treningsapp som Zwift! Høyest i VERDEN.

Ut fra det jeg finner var det ikke noe som tydet på at merverdiavgiften skulle være midlertidig. https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/merverdiavgiftshandboken/gjeldende/innledning/  Rykter sier også at Ungarn har 27% mva på enkelte varer uten at jeg kan bekrefte at det stemmer.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. mars 2025, klokken 14:29Ja, og så skal jo MILLARDER brukes på veiprising.
Sett i gang og bygg veier heller! Flere felt! Bedre kryss! Kortere veier! På kryss og tvers! I tunnell! Så er det plass til alle med elbiler, i dette knøttlille landet. Det skal ikke være UMULIG å bygge seg ut av lange køer i en by med 100.000 innbyggere. I London bor det 9 millioner! Da skjønner jeg problemet.

Litt av problemstillingen her er jo byvekstavtaler som blant annet sier at biltrafikk ikke skal øke. Man ønsker ikke at det skal være plass til alle med el- eller andre biler men at færre skal bruke privatbil, spesielt i byområder.

Jeg fant ikke Ungarn på Zwift-trenings-helse-appen. Men ser Russland, et annet kommunistland, har høy sats. Ja, og så Island, som sliter med finanskrisegjeld. Klarer ikke se en eneste grunn til at Norge ikke har mva på nivå med England.

Mva historien, som midlertidig skatt, kan du lese om her:
https://www.nettavisen.no/slik-snikinnforer-staten-enorme-skatter/s/12-95-8477365

Beklager manglende relevans til veiprising, men er det ikke vel så relevant å sammenligne mva-sats i Norge med våre nærmeste naboland som det er å sammenligne oss med England? Både Sverige og Danmark har 25% så da høres det ikke like skandaløst ut at Norge har det samme.

Når det gjelder historien bank merverdiavgiften så burde Nettavisen i billedteksten ha understreket at omsetningsavgiften i 1935 var 1% per ledd og ikke en fast avgift på 1 prosent. Reelt lå den antakelig over dette på mange varer.

Med tanke på midlertidighet så har systemet fremdeles ikke rundet 100 år. Alt er relativt :)

Hvis du hadde bladd helt ned i skjermbildene jeg la inn så ville du sett at det sto "1% per ledd". Ganger du 1% med 3 ledd ville du fått 3%. 25 er 733% mer enn 3. Så hvis en ser på veiprising så ville 25 kroner kilometeren blitt godt merket i forhold til 3 kroner, som og ville vært sinnsykt. Poenget er at de begynner lavt og lurer den inn under falske premisser, og så blir du tatt knallhardt etterpå...sa brura.

Sånn ellers må du lese deg opp på mva reglene i Sverige på helseting.
https://marosavat.com/manual/vat/sweden/
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: chargedup på torsdag 20. mars 2025, klokken 12:01For å si det slik stoler jeg mer på at staten holder dataene anonymisert enn at Google/Apple/Tesla/BYD/Mercedes gjør det...
Da forstår du veldig lite. Problemet er at staten har tilgang til så sykt mange kilder med informasjon om deg. Med kryssreferering vet man i praksis alt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. mars 2025, klokken 21:55
Sitat fra: chargedup på torsdag 20. mars 2025, klokken 12:01For å si det slik stoler jeg mer på at staten holder dataene anonymisert enn at Google/Apple/Tesla/BYD/Mercedes gjør det...
Da forstår du veldig lite. Problemet er at staten har tilgang til så sykt mange kilder med informasjon om deg. Med kryssreferering vet man i praksis alt.
Og hva når bilen er inne til kontroll eller stoppes i veikontroll, er vel lite som hindrer Staten i å få dette lasta ned. Spesielt om reglene endres. Staten krever vel bakdører så de kan komme inn selv uten at "du" vet.

Uansett, Staten er vel  ikke en eneste som kan få tak i dette, og kryss-sjekke infoen med andre register. Lagres det, kan andre få tak i det.
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA