Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 19. mai 2024, klokken 00:46
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. mai 2024, klokken 18:25Så adapter må manipulere boksen til å starte, med andre ord. Og dette kan nok Easee detektere ved å lese av ladestasjon.


Av titalls/hundretalls millioner ladeøkter lurer jeg på hvor mange som er bruk av tung brå last med adapter. Noen titalls? Kanskje noen hundre?
Ladestasjon ser ikkje forskjell på bil eller adapter. Men, ja, adapter oppfører seg som om det var ein bil, om det er det du meinar med "manipulere". Antall økter utført med adapter er irrelevant.

Da gir vel adaperet beskjed til laderen hvor mye den kan levere og dermed sikker å bruke ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: tronde på lørdag 18. mai 2024, klokken 18:50De sier også litt om overganger fra ladeboks til schuko hvor de tar opp forutsigbar feilbruk.
01:09:09

De sier at man må se på bruk av ladebokser til annet enn elbillading som sannsynlig, f.eks å plugge inn en kokeplate(!). Derfor må man ta hensyn til det. Jeg er helt sikker på at det er mye mere sannsynlig at noen bruker en vanlig stikkontakt til å lade elbilen.

Skal man da følge deres egen logikk så bør det vel være krav til b-vern på alle stikkontakter?

Det andre jeg merket meg var at krav om egen sikring til hvert ladepunkt i ett lastbalansert anlegg kun var funksjonelt begrunnet og ikke sikkerhetsmessig. Ett forståelig krav når det gjelder større anlegg kanskje, men det burde være unntak for private garasjer. Uansett burde ikke dette være NEK sin oppgave å vurdere i det hele tatt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 19. mai 2024, klokken 08:39
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 19. mai 2024, klokken 00:46
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. mai 2024, klokken 18:25Så adapter må manipulere boksen til å starte, med andre ord. Og dette kan nok Easee detektere ved å lese av ladestasjon.


Av titalls/hundretalls millioner ladeøkter lurer jeg på hvor mange som er bruk av tung brå last med adapter. Noen titalls? Kanskje noen hundre?
Ladestasjon ser ikkje forskjell på bil eller adapter. Men, ja, adapter oppfører seg som om det var ein bil, om det er det du meinar med "manipulere". Antall økter utført med adapter er irrelevant.

Da gir vel adaperet beskjed til laderen hvor mye den kan levere og dermed sikker å bruke ?
Om det er sikkert eller ikke kommer jo an på adapteret. Ladeboksen har uansett ingen funksjon for å begrense strømtrekket.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Hvorfor kan man ikke forby bruk og salg av slike adaptere?

Og hvis det absolutt er nødvendig å ha slike adaptere, så kan man heller kreve at de skal ha kommunikasjon med ladestasjon (utover type-2 standarden) slik at de kun virker på ladestasjoner som er tilrettelagt for det.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på søndag 19. mai 2024, klokken 11:30Hvorfor kan man ikke forby bruk og salg av slike adaptere?

Og hvis det absolutt er nødvendig å ha slike adaptere, så kan man heller kreve at de skal ha kommunikasjon med ladestasjon (utover type-2 standarden) slik at de kun virker på ladestasjoner som er tilrettelagt for det.
Hvordan mener du de skal få til at adapterne plutselig slutter og fungere på ladestasjoner de nå fungerer på?

Er vel ikke alle slike stasjoner som er mulig å fjernoppdatere. Og om det er mulig, er det da sikkert at de kan gjøre handshake på en måte som ikke ødelegger for bilen de skal fungere mot, men bare slike adaptere?

En annen ting, myndighetene kan vel i mindre grad legge føringer på enheter som allerede er godkjente og solgt til kunder. Tipper en slik endring kun blir mulig å gjennomføre på nye ladere.

Man kan selvsagt utvide forbudet mot å lade med adaptere (NEK forbyr jo allerede hjemmelading med adapter) til og å gjelde bruk av adaptere som ikke er ment for lading av elbiler.

Men det blir jo en regel som får svært så stor virkegrad, om de skal forby all slags adaptere, da man jo benytter slike i stor grad på strømnettet hjemme allerede, og også på jobb.

Det blir en rimelig stor kattepine å definere hva slags adaptere som skal få fungere (eller bare blir ulovlig å bruke), og man har jo i svært liten grad mulighet for å drive å kontrollere dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tronde

Sitat fra: automat på søndag 19. mai 2024, klokken 11:30Hvorfor kan man ikke forby bruk og salg av slike adaptere?

Og hvis det absolutt er nødvendig å ha slike adaptere, så kan man heller kreve at de skal ha kommunikasjon med ladestasjon (utover type-2 standarden) slik at de kun virker på ladestasjoner som er tilrettelagt for det.
De sa at det er fullt mulig å bygge et produkt etter en gitt norm slik at det i prinsippet er "lovlig". Deretter sa de at dette ikke betyr at produktet vil være lov å bruke i enhver sammenheng.

Elsäkerhetsverket har akkurat samme holdning som NEK, og de er høyere oppe i hierarkiet med lover og regler. De sier også at en utstyrsprodusent må ta hensyn til forutsigbart feilbruk, selv om det egentlig er forbudt.

automat

Man kan selvsagt ikke hindre eksiterende adaptere fra å fungere rent fysisk. Men man kan forby omsetning av de, og man kan innføre så strenge restriksjoner på bruk som mulig. (F.eks med forbud på offentlig tilgjengelige ladestasjoner.)

Det er vel to situasjoner der bruk av adapter er relevant. Hvis man har kjøpt seg en gammel Buddy/Think, og til motorvarmerbruk for fossilbiler. Da må man skaffe ladestasjon og adapter som er paret sammen for at adapteret skal virke. (Altså produkter som ikke eksiterer i dag, men som bør være lett å utvikle.)

Og jeg snakker om adaptere der man henter ut strøm fra en type-2 ladestasjon. Ikke alle mulig andre adaptere.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: tronde på søndag 19. mai 2024, klokken 12:02
Sitat fra: automat på søndag 19. mai 2024, klokken 11:30Hvorfor kan man ikke forby bruk og salg av slike adaptere?

Og hvis det absolutt er nødvendig å ha slike adaptere, så kan man heller kreve at de skal ha kommunikasjon med ladestasjon (utover type-2 standarden) slik at de kun virker på ladestasjoner som er tilrettelagt for det.
De sa at det er fullt mulig å bygge et produkt etter en gitt norm slik at det i prinsippet er "lovlig". Deretter sa de at dette ikke betyr at produktet vil være lov å bruke i enhver sammenheng.

Elsäkerhetsverket har akkurat samme holdning som NEK, og de er høyere oppe i hierarkiet med lover og regler. De sier også at en utstyrsprodusent må ta hensyn til forutsigbart feilbruk, selv om det egentlig er forbudt.

Det jeg spør om er om det er hensiktsmessig å tillate bruk av adaptere i det heletatt. Eller om de bør forbys.

Og hvis det er et behov, så må det innføres adaptere med strengere sikkerhetsmekanismer.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Jeg synes vi skal være varsom med å strø rundt oss med forbud på alt mulig vi ikke liker/ønsker, for det er både unødvendig med forbud man ikke sanksjonerer og kontrollerer, samt at det stopper innovasjon.

Og i dette tilfellet stopper det jo og at man kan benytte en godt sikret kurs som ellers står ubenyttet. Jeg tenker det er prematurt å slenge inn forbud nå, som kan slå tilbake på oss i senere tid.

Derimot kan man heller lage regler for hvilke krav man stiller til adapterne, slik at de ikke brukes til strømtrekk utover hva de er designet for og har slags faktisk kapasitet, i og med at de kan være på alt fra en 1-fas på 10A 230V til 3-fas 32A 400V basert på hva nettet leverer og eier har fått tillatelse for fra sin nettleverandør.

Leser stadig på nettet om diverse forbud man ønsker å gi Russ. Ikke lov med russedress, ikke lov med markeringer på at man tilhører en gjeng etc. Ikke fordi jeg er i mot å regulere hva f.eks.. Russen kan og skal gjøre.

Men det blir så mye at man lurer på hva slags samfunn vi er i ferd med å bli. Det lyser "totalitærstat" av det hele. Og dette skjer også på andre områder. Jeg må si jeg rett og slett blir kvalm av den higen etter å forby alt mulig.

Nei, lag heller normer og regler som man har å forholde seg til, ikke forby bare fordi det er den enkleste løsningen, fordi det ikke er alltid at det enkleste er det beste!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tronde

Sitat fra: automat på søndag 19. mai 2024, klokken 12:16Man kan selvsagt ikke hindre eksiterende adaptere fra å fungere rent fysisk. Men man kan forby omsetning av de, og man kan innføre så strenge restriksjoner på bruk som mulig. (F.eks med forbud på offentlig tilgjengelige ladestasjoner.)

Det er vel to situasjoner der bruk av adapter er relevant. Hvis man har kjøpt seg en gammel Buddy/Think, og til motorvarmerbruk for fossilbiler. Da må man skaffe ladestasjon og adapter som er paret sammen for at adapteret skal virke. (Altså produkter som ikke eksiterer i dag, men som bør være lett å utvikle.)

Og jeg snakker om adaptere der man henter ut strøm fra en type-2 ladestasjon. Ikke alle mulig andre adaptere.


I webinaret trekker de frem stor varmevifte som et eksempel på behov for adapter. Har man små kurssikringer i huset fremstår et adapter som en god løsning for folk flest.

Den enkle løsningen er ikke et forbud, men at produsenten (les Easee) bruker komponenter i ladeboksen som faktisk tåler en solid kortslutning. Easee har helt tydelig ikke tatt høyde for katastrofefeil, eller at deres eget produkt kan feile. Alt tyder på at deres forutsetning har vært at bilen alltid oppfører seg pent, og at den vil gi en myk startbelastning. Katastrofefeil i bilen, eller stor skade på kabel ser det ut til at de har hoppet over.

automat

Sitat fra: RJK på søndag 19. mai 2024, klokken 12:37Jeg synes vi skal være varsom med å strø rundt oss med forbud på alt mulig vi ikke liker/ønsker, for det er både unødvendig med forbud man ikke sanksjonerer og kontrollerer, samt at det stopper innovasjon.

Og i dette tilfellet stopper det jo og at man kan benytte en godt sikret kurs som ellers står ubenyttet. Jeg tenker det er prematurt å slenge inn forbud nå, som kan slå tilbake på oss i senere tid.

Derimot kan man heller lage regler for hvilke krav man stiller til adapterne, slik at de ikke brukes til strømtrekk utover hva de er designet for og har slags faktisk kapasitet, i og med at de kan være på alt fra en 1-fas på 10A 230V til 3-fas 32A 400V basert på hva nettet leverer og eier har fått tillatelse for fra sin nettleverandør.



Problemet er at dagens type-2 standard ikke er beregnet på å hente ut strøm til andre formål enn lading av elbil. Adapter er pr i dag en jallaløsning.

Så ser jeg at det kan være fornuftig å ha mulighet til å hente ut strøm også til andre formål. Men da bør jo det skje gjennom løsninger som er beregnet for dette. Gjerne gjennom en oppdatering av type-2-standarden. Og gjerne med en fysisk litt annen plugg, slik at adaptere bare kan plugges inn ladestasjoner som er tilrettelagt for det.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på søndag 19. mai 2024, klokken 12:59
Sitat fra: RJK på søndag 19. mai 2024, klokken 12:37Jeg synes vi skal være varsom med å strø rundt oss med forbud på alt mulig vi ikke liker/ønsker, for det er både unødvendig med forbud man ikke sanksjonerer og kontrollerer, samt at det stopper innovasjon.

Og i dette tilfellet stopper det jo og at man kan benytte en godt sikret kurs som ellers står ubenyttet. Jeg tenker det er prematurt å slenge inn forbud nå, som kan slå tilbake på oss i senere tid.

Derimot kan man heller lage regler for hvilke krav man stiller til adapterne, slik at de ikke brukes til strømtrekk utover hva de er designet for og har slags faktisk kapasitet, i og med at de kan være på alt fra en 1-fas på 10A 230V til 3-fas 32A 400V basert på hva nettet leverer og eier har fått tillatelse for fra sin nettleverandør.



Problemet er at dagens type-2 standard ikke er beregnet på å hente ut strøm til andre formål enn lading av elbil. Adapter er pr i dag en jallaløsning.

Så ser jeg at det kan være fornuftig å ha mulighet til å hente ut strøm også til andre formål. Men da bør jo det skje gjennom løsninger som er beregnet for dette. Gjerne gjennom en oppdatering av type-2-standarden. Og gjerne med en fysisk litt annen plugg, slik at adaptere bare kan plugges inn ladestasjoner som er tilrettelagt for det.
Jeg vil si problemet startet allerede da man nektet mulighet for å dele kurs med andre strømtrekkere. 

Hadde man heller laget regel om at Schuko må komme etter ladeboksen, eventuelt innebygget i ladeboksen, og kuttet strøm til denne når den fikk påkoblet bil, så hadde vi kommet langt forbi at man må til med kreative løsninger for å få bedre bruk at kursen.

Og da hadde man og kommet forbi problemet med at lading av bil samtidig som man bruker strøm til annet, ville overbelastet kursen. Og ladeboksen kunne da og kontrollert at ikke det trekkes mere strøm via Schuko enn hva kursen tillater og ladeboksen er satt opp med.

Det kunne og vært unntak for tilkobling av lamper, slik at bilen får akkurat litt mindre strøm enn hva som settes til at lampene kan trekke. Da må altså strøm til lys gå via ladeboksen, og ikke komme før denne. Denne koblingen kan derfor virke selv om man lader bilen.

Det ville vært langt mer fornuftige krav, som mange ville være fornøyd med. Altså, vil man vaske/støvsuge bil mens man lader, må man hente strøm via bilens 12V, og altså bak ladeboksen i en trygg tilkobling. Eller så må man ha en egen kurs for andre strømbrukere. Alternativt pause ladingen mens man gjør annet arbeid, dersom man vil bruke kursen til annen bruk.

Da kommer man forbi problematikken om hva type2-standarden er ment å brukes til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: tronde på søndag 19. mai 2024, klokken 12:43
Sitat fra: automat på søndag 19. mai 2024, klokken 12:16Man kan selvsagt ikke hindre eksiterende adaptere fra å fungere rent fysisk. Men man kan forby omsetning av de, og man kan innføre så strenge restriksjoner på bruk som mulig. (F.eks med forbud på offentlig tilgjengelige ladestasjoner.)

Det er vel to situasjoner der bruk av adapter er relevant. Hvis man har kjøpt seg en gammel Buddy/Think, og til motorvarmerbruk for fossilbiler. Da må man skaffe ladestasjon og adapter som er paret sammen for at adapteret skal virke. (Altså produkter som ikke eksiterer i dag, men som bør være lett å utvikle.)

Og jeg snakker om adaptere der man henter ut strøm fra en type-2 ladestasjon. Ikke alle mulig andre adaptere.


I webinaret trekker de frem stor varmevifte som et eksempel på behov for adapter. Har man små kurssikringer i huset fremstår et adapter som en god løsning for folk flest.

Den enkle løsningen er ikke et forbud, men at produsenten (les Easee) bruker komponenter i ladeboksen som faktisk tåler en solid kortslutning. Easee har helt tydelig ikke tatt høyde for katastrofefeil, eller at deres eget produkt kan feile. Alt tyder på at deres forutsetning har vært at bilen alltid oppfører seg pent, og at den vil gi en myk startbelastning. Katastrofefeil i bilen, eller stor skade på kabel ser det ut til at de har hoppet over.

Type 2 standarden er ikke designet for andre formål enn å lade elbil. For meg virker det søkt at en produsent i stor grad må ta hensyn til at en ladestasjon kan misbrukes med et adapter, selv om slike adaptere teknisk sett er lovlige.

Hvis svenske myndigheter mener at slik bruk av ladestasjoner er viktig, så burde de heller arbeide for et tillegg i type-2-standarden. Som spesifikt tillater bruk av adapter på ladestasjoner som er tilrettelagt for det.

Og så er det godt mulig at Easee ikke er godt nok designet mot kortsluning og katastrofefeil. Det er på siden av mitt poeng her.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tronde

Sitat fra: automat på søndag 19. mai 2024, klokken 13:16Hvis svenske myndigheter mener at slik bruk av ladestasjoner er viktig, så burde de heller arbeide for et tillegg i type-2-standarden. Som spesifikt tillater bruk av adapter på ladestasjoner som er tilrettelagt for det.

Og så er det godt mulig at Easee ikke er godt nok designet mot kortsluning og katastrofefeil. Det er på siden av mitt poeng her.

Svenske myndigheter mener IKKE at bruk av adaptre er riktig, eller viktig. De mener at det er feil bruk.

Grunnen til at de tok det opp, er at de har identifisert reelle svakheter med hvordan Easee har brukt releene. Bl.a. at de har valgt kretsløsninger som i følge databladet gjør at oppgitte verdier for strømtålighet ikke gjelder.

Da sier ESV at man som produsent også må ta hensyn til det som kalles "forutsigbar feilbruk", og ikke bare anta at kritiske feil aldri vil oppstå.

For en lekmann vil det for veldig mange fremstå som helt uproblematisk å hente mye strøm ut av en ladeboks med et adapter. Uttaket kan gi høy effekt, og det har jordfeilbryter. Det er den profesjonelle partens oppgave å tenke på slike ting, og det er på ingen måte noe svenskene har funnet på helt av seg selv. Dette er noe som er kjent for flere produktgrupper, og inngår som en del av hvordan produktstandarder utformes.

Hvis Easee hadde latt være å kutte så mange hjørner at det ikke dukket opp nye svakheter i boksen hver gang de skulle bevise at den var fantastisk, ville det heller ikke kommet opp noe om adaptere. Da hadde ikke ESV begynt å granske kretskjemaet heller, og vi ville ikke visst at Easee ikke tester det de kaller jordfeilbryter med en lekkasjestrøm slik det er krav om. Dette er en mye verre feil enn at det ikke er en testknapp å trykke inn, for det gjør at den virkelig kritiske funksjonen i en jordfeilbryter aldri blir testet. De vet rett og slett ikke om strømsensoren virker slik den skal, og da hjelper det ikke om releene virker for de vil ikke bli styrt ved feil i sensoren.

Legg også merke til det de sier i webinaret om at det er fullt mulig å bygge et produkt etter en gitt standard, men at det i seg selv ikke gjør at produktet lovlig kan brukes i enhver sammenheng.

daktari

Sitat fra: tronde på søndag 19. mai 2024, klokken 12:02
Sitat fra: automat på søndag 19. mai 2024, klokken 11:30Hvorfor kan man ikke forby bruk og salg av slike adaptere?

Og hvis det absolutt er nødvendig å ha slike adaptere, så kan man heller kreve at de skal ha kommunikasjon med ladestasjon (utover type-2 standarden) slik at de kun virker på ladestasjoner som er tilrettelagt for det.
De sa at det er fullt mulig å bygge et produkt etter en gitt norm slik at det i prinsippet er "lovlig". Deretter sa de at dette ikke betyr at produktet vil være lov å bruke i enhver sammenheng.

Elsäkerhetsverket har akkurat samme holdning som NEK, og de er høyere oppe i hierarkiet med lover og regler. De sier også at en utstyrsprodusent må ta hensyn til forutsigbart feilbruk, selv om det egentlig er forbudt.
Dette blir jo tull, for jeg kan fortsatt skru av lokket på stikkontakten og sette tunga over lederne. Eller enklere, to strikkepinner samtidig. Eller sette inn en avkappet ledning med løse ledere mellom tennene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA