meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dede

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 11. desember 2024, klokken 16:22
Og så argumenterer de med at åpent marked så får vi jo perioder med veldig lav eller negativ pris.  Ha-ha - det skjer gjerne sånn i juli en gang da man bruker minimalt med strøm både til oppvarming og lys.  Så veiet pris/kostnad i forhold til forbruk er jo noe helt annet.  (Også et paradox at de kaldeste vinterdagene som regler er når det er høytrykk og dermed ikke vind!! Altså høyeste priser når det er som kaldest)
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
lørdag 06. juli 2024, klokken 21:07
Tenker det var 'pappas kort'😳😂😊 20-åring(?) med bmw ix..
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
lørdag 06. juli 2024, klokken 17:50
@turfsurf - opplevde det samme - en ung fyr skulle starte lading på eviny - tipset om prisen men han hadde avtale der.. men han takket for tipset i alle fall..
#4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
fredag 05. juli 2024, klokken 19:29
Var forresten veldig mye biler på dombås- lunchtid? Jeg stoppet på hjerkinn - god plass der😊
#5
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
fredag 05. juli 2024, klokken 19:26
Stemmer - Kom til e6 ved jørundgård. Kjører alene så har ingen til å sjekke status på ladere uten at jeg stopper. Så dermed ble det tesla berkåk istedetfor tiller. Trengte uansett bare litt reservestrøm - hadde 5 km å gå på til ankomst og det er for lite med heftige regnbyger underveis. Men ble liggende i 'gåsekø' i 5? Mil (til motorveien) så gikk jo ikke så mye strøm likevel (gåsekø; en bobil foran og 40 småbiler etter.. grrr). Utrolig at sjåfører ikke ser i speilet når de kjører så langt uten noen biler FORAN seg..
#6
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
torsdag 04. juli 2024, klokken 18:32
@rjk - jeg kjører nordover - ladet på Gol og starter fra Golsfjellet i morgen - finner kun Tiller Steinkjer og Fauske på e6. Stemmer det? Funker ikke særlig med kort rekkevidde (30mil ved 100% - og det har man jo aldri når man hurtiglader). Men tar det jeg får.. men om klatretrøye ryker og prisen stiger blir det like gjerne tesla - vet jo hvor de er..

Jeg stoppet lading kun ved å tappe kortet idag..håper ikke noen da kan fortsette ldeøkt på mitt kort.

Ble fullt på Gol d jeg kjørte inn men mens jeg ladet ble en del ledige - men fortsatt stilte nye biler seg opp på eviny ved siden av.. rart - skiltet med 1kr var rimelig synlig..
#7
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. juni 2024, klokken 09:03Men enig i at det er en bra her og nå løsning, selv om jeg synes de kunne latt vanlige elbiler kjørt i kollektivfeltet. Da kunne de f.eks. latt biler med reg-nr som sluttet på partall kjøre i kollektivfeltet på datoer med partall, og oddetall på oddetallsdatoer. Da ville en utnyttet veisystemet bedre, uten å ødelegge for mye for de 60 bussene som går på 3 timer.

Så da kan de med 2 biler (eller de som har råd til å kjøpe en bil til) kjøre hver dag..
#8
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2024 05. juni 2024
lørdag 08. juni 2024, klokken 19:05
Re innlegg over om i3 vs Audi; selvsagt kan de ikke sammenliknes i komfort for langkjøring.. men poeng er vel at i3 også funker bra. Fra Stavanger til Harstad (og tilbake) har jeg gjennomsnitt forbruk på 1,3kw (eller kwt??) pr mil. Og ladefarten er full pinne fra uansett startnivå opp til 87% så ganske greit. Vi har ikke lademulighet på hytta (ligger ikke ved vei) så selv om større batteri på etron må det uansett fylles opp før returen..

Og så kommentar om motorveiene på Østlandet vs resten av landet; I Rogaland der jeg bor har vi 14 km totalt i hele fylket med 90-sone. Resten er 80 eller lavere.. og når jeg kjører nordover er gjennomsnittsfarten første dag (Stavanger til Golsfjellet?) sjeldent over 60km/t selv om jeg kjører forbi alle jeg klarer (et år var det 3 biler som passerte meg på hele turen (4000km) - så jeg lusekjører ikke.. (en god del av saktekjøringen er rv13 langs sørfjorden i Hardanger.. noe som går veeeldig tregt i bobilsesongen så stopper alltid og lader bilen og tar dopause samtidig før den strekningen i tilfelle full stopp😳- uansett hvor stort batteri jeg har😉))
#9
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2024 05. juni 2024
torsdag 06. juni 2024, klokken 16:11
Vi har hytte i Harstad og bror min bor i Trøndelag - dvs noe over 80 mil.  Av og til ønsker en å kjøre hele denne distansen på en dag.  I "gamle dager" tenkte jeg at om jeg kjørte i3120Ah og han kjørte Audi Etron ville jeg komme fortere frem (gitt at vi kjørte like fort).. Jeg måtte jo stoppe å lade oftere men siden det da uansett kun var 50mw ladere ville vi lade like fort - men min bil ville bruke mye mindre strøm.. (Vi ville begge startet med 100% fulladet bil).

Så hvem som kom først frem ville da være avhengig av om det var kø på noen av laderne (sjelden) og hvor mye ekstra tid det tar for å kjøre av veien og sette igang lading.

Nå har det kommet flere raske ladere så tror nok han hadde "vunnet" siden han kan utnytte høyere ladefart.

Men tenker det er den type test som vil være aktuelt; Altså hvor lang tid bruker bilene på å kjøre et visst stykke inkludert lading underveis (velger selv når en vil stoppe avhengig av ladekurve?) og at en skal komme frem med en viss mengde strøm på bilen.  Da vil elementer som kjørelengde, strømforbruk og ladehastighet tas i betraktning.  For å korte ned testen kunne alle gjerne startet med f.eks. 50% på bilen.

#10
Kjøpe elbil? / Sv: Hvorfor kun info lading 10-80%
tirsdag 07. mai 2024, klokken 09:35
Trådstarter her... Jeg kjører 4000km med i3 120ah på sommerferie hvert år - så kan vel egentlig ganske mye om lading og diskusjonen om 80% er grei nok men lite interessant for meg (men fortsett den gjerne om ikke fok er lei av å diskutere dette).. Ladeprofilen til i3 er grei - raskt opp uansett hvor jeg starter lading og så ligger den på topp til helt mot slutten der den går enda litt opp.. men ved 87%går det raskt ned igjen så da stopper jeg uansett..  Jeg stopper lading tidligere om jeg har lading tilgjengelig ved ankomst etter dagens etappe - og noen ganger vet jeg at jeg må stoppe et eller annet sted i løpet av dagen men pga ladekurven spiller det ingen rolle om jeg stopper tidligere på dagen og lade fra f.eks. 40-70 eller litt senere på dagen og lader 20-50% (kommer frem til destinasjon i begge tilfellene). Dette gjør jo at jeg velger ladestopp ut fra ledige ladere eller om jeg vil ha shopping/toaletter eller velger å stoppe et sted der det er fint med "utelunch langs elva mens bilen lader" eller om jeg bare vil fylle opp før ankomst om ikke lading der så jeg kan starte neste dag med fullest mulig batteri.

Så det jeg savner når jeg nå vurderer ny bil jo da en ladekurve som sier noe om hvor langt en kommer (eller hvor mye strøm en får) med f.eks 15 min lading avhengig av når en starter ladingen.  Vet jeg kan google ladekurver og tester rundt omkring - men skulle gjerne hatt info tilgjengelig når jeg går inn og ser på bilannonser etc.. der det kun står tid fra 10-80% (og ja jeg vet dette varierer med temperatur ute og på batteri etc - men de har jo en standard de bruker for WLTP og for å beregne 10-80% tiden så kan gjerne være den samme standarden for å vise antall km etter 10 min som en kurve basert på hvilken % en starter lading på..)  Max lade-effekt er jo heller ingen god indikasjon siden de fleste biler bare treffer denne på gode dager over en kort periode ved et gitt (lavt?) batterinivå..
#11
Kjøpe elbil? / Hvorfor kun info lading 10-80%
tirsdag 30. april 2024, klokken 12:43
Ser på nybil - og de fleste annonsene reklamerer hvor lang tid det tar å lade fra 10-80%.  Greit nok det - men så må en begynne å lete rundt for å si hvor langt en kan kjøre vs hvor lang tid det tar å lade.. Og dessuten starter en kanskje ladingen på 32% i stedetfor - og da går ladingen saktere - så info er da uinteressant.  Jeg ønsker info om hvor lang tid det tar å lade for å f.eks kunne kjøre en viss distanse - kanskje avhengig av når en starter ladingen. 10-80% kan gi alt fra 20 til 45 mil - eller noe helt annet avhengig av både forbruk og batteristørrelse så det sier meg ingenting..

Og før noen sier en må vente med å lade til batteriet er nesten tomt - nei en må ikke det om en er på hytta og har halvtomt batteri og gjerne vil fylle opp før en dagen etter skal kjøre 50 mil (da vil i alle fall jeg start med fullt batteri). 

På I3 som jeg har idag lades det ikke så fort men ladeprofilen er grei - går fort opp til nesten max uansett hvor jeg starter og så ligger den der - med litt økning av ladefart frem til 87% - så lader når jeg vil stoppe uten å tenke på at batteriet må være nesten tomt eller jeg vil slutte å lade før siden farten går ned.. Er det andre biler som lader på samme måten?
#12
Kjøpe elbil? / Infotainment systemer / skjermer
torsdag 07. mars 2024, klokken 15:21
Jeg er gjerne i overkant interessert i at "infotainment-system" skal være lett å bruke når jeg ser på ny bil.  Kjører BMW i3 idag - og er jo superfornøyd med "hjulet" og knappene mellom seter+at jeg har lagt inn hurtigkommandoer på egne knapper (det er i alle fall genialt å ha!).  Når jeg prøvekjører nye biler ser jeg jo alltid på om jeg får til å bruke stemmekommandoer og hvordan det er å bruke  touch-skjermen.. om en må langt inn i menyer - om enkelt å zoome ut og inn på kart etc - og om jeg må bøye meg frem med optimal sittestilling for å rekke frem til skjermen..
I går kjørte jeg en tur i volvo ex30 og etterpå lurte jeg på hvorfor jeg egentlig så så lite på skjermen - kom jo da frem til at det var fordi skjermen står lengre bak (så en rekker frem til å trykke på den) så må jeg ta øynene lengre vekk fra veien enn jeg må med i3 - der en ikke trykker på skjermen og der den dermed kan stå nærmere frontruta..

Har jo prøvd BMW ix1 - men der må jeg bøye meg frem for å nå skjermen.. Så nå er jo plutselig bmw i4 og ix3 på lista over aktuell ny bil..  Men sikkert noen biler som jeg burde prøve? OG sikkert noen som har erfaringer der det er ekstra mye knot med skjermer/en må langt inn i undermenyer for å bruke "vanlige" kommandoer som jeg da bare kan glemme.

Alle tips mottas - både for systemer som er gode og de som folk er misfornøyde med. Og funker stemmestyringen eller sliter noen biler med å forstå hva en ber dem om?
#13
Hadde medlemskap hos tesla i sommer og alt ok med lading.  Nå er jeg ikke medlem og ser at kredittkort er trukket 100kr pr ladesesjon i tillegg til kostnad for lading.  Regner med at det tilbakeføres eller bør jeg begynne å styre med det...?
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
mandag 04. september 2023, klokken 14:17
Både bosted, km kjøring pr år, biltype og vekt etc finnes allerede i forsikringsinfo - så de kan lage den modellen de ønsker mht å lage tilpassede avgifer - og så kan heller de som kjører lange utenlandsturer ta bryet med å sende inn noe dokumentasjon om de vil ha veiavgift tilbake (stemple ut og inn på grensen?). Trenger ikke være vanskeligere enn det?
#15
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Erfaringer Sommerferie 2023
torsdag 03. august 2023, klokken 09:48
Kan legge ut om hele turen min fra stavanger til harstad (som jeg har gjort flere år nå med lille elbille (i3)).  Men først kan jeg ta denne erfaringen;

I Harstad er det generelt lite ladere å finne - alle lynladere er på sørsiden - og vi har hytte på nordsiden uten strøm på parkeringen - så må kjøre gjennom hele byen for å lade (er lader på bilforretning på Sama men der er ingenting i nærheten så kjedelig å lade der..).  Med 4(!) elbiler (fra ulike deler av landet og kom og dro på ulik tid) så var det stadig en bil på tur for å lade..  Dro på kino en kveld og fant ut på ladekart at det var sakteladere ved Thonhotellet så greit å parkere der for å fylle litt opp i 3 timer..  Neste gang vi var i byen ble også bilen parkert der.  Men etter 15 minutter fikk vi telefon fra hotellet - de ba oss flytte bilen om vi ikke bodde på hotellet.  Gjorde selvsagt det- men ga beskjed om at de burde de merke ladeplassene med at de kun er for hotellets gjester.. Som det er nå er plassene merket som offentlig tilgjengelige i ladekart og i mer appen, helt normal betaling med app, og heller ingen skilt på selve parkeringsplassen. Synes det er ugreit selv om det jo ikke var krise for oss (bare ganske praktisk å fylle opp litt når vi først var i byen).
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA