Hvorfor kun info lading 10-80%

Startet av Dede, tirsdag 30. april 2024, klokken 12:43

« forrige - neste »

Dede

Ser på nybil - og de fleste annonsene reklamerer hvor lang tid det tar å lade fra 10-80%.  Greit nok det - men så må en begynne å lete rundt for å si hvor langt en kan kjøre vs hvor lang tid det tar å lade.. Og dessuten starter en kanskje ladingen på 32% i stedetfor - og da går ladingen saktere - så info er da uinteressant.  Jeg ønsker info om hvor lang tid det tar å lade for å f.eks kunne kjøre en viss distanse - kanskje avhengig av når en starter ladingen. 10-80% kan gi alt fra 20 til 45 mil - eller noe helt annet avhengig av både forbruk og batteristørrelse så det sier meg ingenting..

Og før noen sier en må vente med å lade til batteriet er nesten tomt - nei en må ikke det om en er på hytta og har halvtomt batteri og gjerne vil fylle opp før en dagen etter skal kjøre 50 mil (da vil i alle fall jeg start med fullt batteri). 

På I3 som jeg har idag lades det ikke så fort men ladeprofilen er grei - går fort opp til nesten max uansett hvor jeg starter og så ligger den der - med litt økning av ladefart frem til 87% - så lader når jeg vil stoppe uten å tenke på at batteriet må være nesten tomt eller jeg vil slutte å lade før siden farten går ned.. Er det andre biler som lader på samme måten?

Daniel_0007

Er fordi topp lade hastighet som man kan skryte på, sjekk på elbiler som ikke har så høy ladetopp, de pleier som regel å ha ganske flat ladekurv, høyere ladefart gir som regel mer varme hvor biler sliter med å kjøle ned så da må hastigheten throtles ned for å ikke overbelaste batteriet.

Her er ladekurven til en eqb så ser du hastigheten er ganske lik opp til 70 ish % fordi toppen er ikke så høy
Model 3 2019 LR Rwd

Orbit

Fastned har ladekurver for de fleste elbiler. Der kan du sjekke de alternativene du ser på:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/sections/4428932764573-Vehicles

Merk at dette er bestetilfelle med riktig temperert batteri. Det fordrer at bilen enten har mulighet for batteriklimatisering før lading, evt at den uansett er i riktig område. Under er eksempel på temperaturavhengigheten for en Kia EV6.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Håvar

Mye er sagt om NAF sin rekkeviddetest, men de tester også bilens faktiske ladehastighet både sommer og vinter.
https://www.naf.no/elbil/lading/ladetest-vinter-2022#ladetest
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Trekkoppbil

Det trådstarter er ute etter, er muligens ladefart i km/min, og det er et interressant og komplekst tema.

Kombinasjonen av å optimalisere flere faktorer som forbruk og ladefart, betyr mye når man er på tur.
Er du litt sløv når du hurtiglader, og du lader utenfor bra arbeidsområdet,  så kan du få halv ladefart eller langt lågere. Optimaliserer du forbruket,så kan du gjerne komme 20-100% lengre. Optimaliserer du både forbruk og ladefart, og andre faktorer, og du planlegger turen så du får full ladefart hele tida underveis, så betyr det ganske mye for hvor raskt du kommer fram på langturen.

Jeg er så heldig å ha erfart biler i 20-kwt-klassa, og da lærer man seg gangske mye om det.

RJK

Første en må se på, er jo om en har nok til å rekke frem, ev. og tilbake. Kanskje trenger man ikke lade i det hele tatt.

Om en må lade i løpet av turen, bør en se an hvilke stopp man gjør på turen, og om det finnes lader man kan benytte der man stopper.

Når man vet ca hvor mye energi som mangler for å trygt komme frem/hjem igjen, inkludert nødvendig buffer (10-15 %), så kan man se mot ladekurver for sin modell for å se hvor mye man kan forvente å få i løpet av tiden man står.

Her må man selvsagt ta hensyn til forventet ladefart ved den energimengde man allerede har. Og så selvsagt ta hensyn til om vær/vind og temperatur, spesielt på batteripakken.

Det er så mange variabler som spiller inn, så en komplett oversikt skjønner jeg at ingen bilprodusenter vil gi ut. Også fordi det kan komme an på om man må dele effekt med andre på delte ladestolper.

Man kan selvsagt spare seg for mye av den beregningen selv, ved å benytte ABetterRoutPlanner, som vel er det beste verktøyet for dette, men for en god del innstillinger, så må man ha premium-tilgang (betalt), ellers så får man ikke satt alle viktige parameter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vaduz

Fordi du stort sett starter rundt 10% SOC og aldri lader til mer enn 80%.
Rekkevidden på bilen har du, så 80% er jo 80% det.

turfsurf

Ladetid på hjemmelader er stort sett enkelt å beregne, det er en kombinasjon av maks effekt på bilen, ladeboks og størrelse på batteri. Med 11kW greier man stort sett alltid å lade ferdig over natten. Med stort batteri og 7kW eller mindre risikerer man å ikke starte med fullt batteri neste dag.

Ellers synes jeg de 10-80% intervallene som blir oppgitt ikke er veldig interessante som sammenligningsgrunnlag. 10-80% på en liten sedan med 70 mils rekkevidde er noe helt annet enn 10-80% på en stor SUV med 40 mils rekkevidde, selv om ladetid på 10-80% kan være lik.

Har nettopp vært på en fem dagers roadtrip i alpene, da ladet vi kun på destinasjonslading utenom siste dagen da vi skulle levere leiebilen og hurtigladet fra 66-95%.

Ellers har jeg og hurtigladet mye til 90% når jeg har kjørt med henger for i det hele tatt å komme frem.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Barfot

Som de fleste skriver / i praksis et dette omtrent som lotto, men NOE kan du lese utav det at bilen KAN lade fort.

Vi er ikke veldig erfarne, hatt elbil i 4 år, kjørt 110.000 km, så det er forskjell på en som har maks ladehastighet på 100kW/t (I-Pace) mot en som har over 200kW/t (ionic5).
På I-Pace er vel laveste fart vi har fått på lynlader 35kW/t (irriterende tregt), mens 96-98 kw/t er vel det høyeste. På I5 så er vel det laveste 65 kW/t mens har sett opp mot 190Kw/t også (vinter).

Var litt sjokkert i går, relativt lett boggihenger, dog med høye gitterkarmer : 35 kW/100 km i forbruk. Uplanlagt lading gav fart på rundt 150 kW på maks

Vaduz

Sitat fra: Barfot på torsdag 02. mai 2024, klokken 12:05Som de fleste skriver / i praksis et dette omtrent som lotto, men NOE kan du lese utav det at bilen KAN lade fort.

Vi er ikke veldig erfarne, hatt elbil i 4 år, kjørt 110.000 km, så det er forskjell på en som har maks ladehastighet på 100kW/t (I-Pace) mot en som har over 200kW/t (ionic5).
På I-Pace er vel laveste fart vi har fått på lynlader 35kW/t (irriterende tregt), mens 96-98 kw/t er vel det høyeste. På I5 så er vel det laveste 65 kW/t mens har sett opp mot 190Kw/t også (vinter).

Var litt sjokkert i går, relativt lett boggihenger, dog med høye gitterkarmer : 35 kW/100 km i forbruk. Uplanlagt lading gav fart på rundt 150 kW på maks

Det er ikke noe Lotto, det er det lengste du kommer til å måtte lade på en hurtigladestasjon. Det er uavhengig av batteristørrelse, forbruk og alt annet. Du lader aldri mer enn til 80%, for da går det så sakte at du heller lader igjen og sparer tid.
Når bilprodusentene oppgir 10-80% ladefart, vet du hva som er verst tenkelige ladestopp, og 90% av ladeøkter vil være kortere enn det.

Å oppgi rekkevidde per minutt eller noe annet gir ingen mening, da forbruk varierer enormt etter vær, fart, last, føre, henger etc.
Det er kun en konstant, og det er batteriets kapasitet, og det du lurer på er hvor mye tid det tar å lade fra nesten tomt, til 80%.

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på torsdag 02. mai 2024, klokken 20:18Det er ikke noe Lotto, det er det lengste du kommer til å måtte lade på en hurtigladestasjon. Det er uavhengig av batteristørrelse, forbruk og alt annet. Du lader aldri mer enn til 80%, for da går det så sakte at du heller lader igjen og sparer tid.
Når bilprodusentene oppgir 10-80% ladefart, vet du hva som er verst tenkelige ladestopp, og 90% av ladeøkter vil være kortere enn det.

Dette er jo tull. For det første er det flere biler nå som lader helt ok over 80%, og for det andre er det fremdeles settinger som gjør at man foretrekker eller må lade til 90% enn å gjøre en ekstra ladestopp. Det kan være grunnet distanse mellom ladere i ladenettverket når man kjører med tilhenger eller simpelten for lade billigere eller slippe den ene ekstra ladestoppen.

Jeg har praktisert både 5-50% for å komme fortest mulig frem alene og 10-95% for å ha margin med familien i bilen, tilhenger bak og med kajakker. 10-80% ladetid sier fint lite om noen av settingene. Det eneste som er nyttig er å se på ladekurve og vite sånn ca bilens forbruk.

Egentlig er det to målinger som er interessante, det ene er hvor langt kommer jeg etter å ha ladet ett gitt tidsintervall, og det mest interessante er hvor lenge må jeg lade for å komme frem. 10-80% sier ikke noe om det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Spørsmålet er hvordan man skal oppgi ladehastighet på en måte som er nogenlunde sammenlignbar mellom biler, og samtidig mulig å teste. Og som er et relevant ladescenario.

10-80% har kommet opp som det beste kompromisset hittil.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

THE

Ladekurver er etter mitt syn det eneste riktige å oppgi.

https://cdn.motor1.com/images/custom/porsche-taycan-934-kwh-2021-dcfc-power-comparison-20210607.jpg

Med slike kuver tilgjengelig er det lettere å finne ut hvordan din bil lader, eller enklere å sammenligne ladeegenskapene på de bilene du vurderer å kjøpe opp mot hverandre. I tillegg så er det jo viktig å vite forbruket på bilen for å estimere rekkevidde pr lading og hvor mye som må lades for å oppnå ei viss rekkevidde.

Problemet blir jo at for noen biler krever det f.eks. 350 kW (800+V ladere) å få god ladehastighet, så en bil som lader raskt på 300 kW lader trenger ikke nødvendigvis å lade med 150 kW om man kobler til en 150 kW lader. Dette problemet bli jo stadig mindre etter hvert som det blir satt opp nye 300+KW ladere rundt omkring.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

chargedup

Uansett hvordan ladehastighet oppgis, vil de fleste fortsatt ikke skjønne at det er med optimal batteritemp. Optimal batteritemp er umulig å oppnå på vinter uten mulighet til oppvarming (noe flere og flere kommer med, enten man kan skru det på manuelt eller ved å navigere til ladestasjon). Se hvor mange klageinnlegg det er på alle elbilforum på facebook ang ladehastighet og det er rett og slett fordi ingen forstår at batteriet bare er 5°C etter 4 timers kjøring om vinteren selv om bilen stod i oppvarmet garasje før start... Med en i3 endte man ikke opp så langt unna topphastighet i tall selv på vinteren, fordi toppen var 50kW og nådde man 30kW var man greit fornøyd ettersom det ikke tok så lang tid uansett pga batteristr. Med taycan som har 270kW på topp blir man skuffet hvis man får 50kW, fordi tallet er så langt unna og batteriet er 5 ganger større enn 1 gen i3.

Km/t med påfylt rekkevidde vil jo være forskjellig ift hvor du er på ladekurven. Skal det da være vist ved hver 10% SOC? Skal det være snitt? Skal man bruke WLTP tall (46 km/t i snitt i 20°C) eller virkelig forbrukstall osv?

For de som kjører mye med hurtigladere "kun i starten" av turen kan ladekurvene til fastned (de viste de fleste ladekruvene til elbiler i 2019/2020 iaf) eller videoene til Teslabjørn være fint å forholde seg til. Evt bruke ABRP og sette at du vil komme fram med feks minimum 70% (dette kan også gjøres i navigasjonen i noen bilmerker, feks Mercedes, uten at jeg har prøvd å sette den så høyt som 70% hos Mercedes eller ABRP), da vil den foreslå både lading og estimere antall lademinutter basert på ladekurver.

For de aller fleste vil jeg tro 10-80% tiden holder i massevis, men gjerne med en hel haug med * som ladetemp (gjerne uthevet), lader osv. Det er komplisert nok i massevis for Ola Nordmann.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. mai 2024, klokken 21:56
Sitat fra: Vaduz på torsdag 02. mai 2024, klokken 20:18Det er ikke noe Lotto, det er det lengste du kommer til å måtte lade på en hurtigladestasjon. Det er uavhengig av batteristørrelse, forbruk og alt annet. Du lader aldri mer enn til 80%, for da går det så sakte at du heller lader igjen og sparer tid.

Dette er jo tull. For det første er det flere biler nå som lader helt ok over 80%, og for det andre er det fremdeles settinger som gjør at man foretrekker eller må lade til 90% enn å gjøre en ekstra ladestopp. Det kan være grunnet distanse mellom ladere i ladenettverket når man kjører med tilhenger eller simpelten for lade billigere eller slippe den ene ekstra ladestoppen.

Jeg har praktisert både 5-50% for å komme fortest mulig frem alene og 10-95% for å ha margin med familien i bilen, tilhenger bak og med kajakker. 10-80% ladetid sier fint lite om noen av settingene. Det eneste som er nyttig er å se på ladekurve og vite sånn ca bilens forbruk.

Egentlig er det to målinger som er interessante, det ene er hvor langt kommer jeg etter å ha ladet ett gitt tidsintervall, og det mest interessante er hvor lenge må jeg lade for å komme frem. 10-80% sier ikke noe om det.

Det stemmer selvfølgelig ikke, alle biler lader ekstremt tregt i er 80% selv om det er raskere enn før, og det er omtrent ingen steder der det er nødvendig for å komme frem til meste lader.

Det er ineffektivt å lade høyere. Om du kjører med henger er jo det noe annet, men de kan ikke ta høyde for det.
Om du liker å lade til 95% for å «ha litt ekstra» så er jo ladetid ikke så viktig for deg uansett, men de fleste av oss ønsker å superlade så lite som mulig for å komme frem, både i kWt og i tid.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA