Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dede

#1
Kjøpe elbil? / Infotainment systemer / skjermer
torsdag 07. mars 2024, klokken 15:21
Jeg er gjerne i overkant interessert i at "infotainment-system" skal være lett å bruke når jeg ser på ny bil.  Kjører BMW i3 idag - og er jo superfornøyd med "hjulet" og knappene mellom seter+at jeg har lagt inn hurtigkommandoer på egne knapper (det er i alle fall genialt å ha!).  Når jeg prøvekjører nye biler ser jeg jo alltid på om jeg får til å bruke stemmekommandoer og hvordan det er å bruke  touch-skjermen.. om en må langt inn i menyer - om enkelt å zoome ut og inn på kart etc - og om jeg må bøye meg frem med optimal sittestilling for å rekke frem til skjermen..
I går kjørte jeg en tur i volvo ex30 og etterpå lurte jeg på hvorfor jeg egentlig så så lite på skjermen - kom jo da frem til at det var fordi skjermen står lengre bak (så en rekker frem til å trykke på den) så må jeg ta øynene lengre vekk fra veien enn jeg må med i3 - der en ikke trykker på skjermen og der den dermed kan stå nærmere frontruta..

Har jo prøvd BMW ix1 - men der må jeg bøye meg frem for å nå skjermen.. Så nå er jo plutselig bmw i4 og ix3 på lista over aktuell ny bil..  Men sikkert noen biler som jeg burde prøve? OG sikkert noen som har erfaringer der det er ekstra mye knot med skjermer/en må langt inn i undermenyer for å bruke "vanlige" kommandoer som jeg da bare kan glemme.

Alle tips mottas - både for systemer som er gode og de som folk er misfornøyde med. Og funker stemmestyringen eller sliter noen biler med å forstå hva en ber dem om?
#2
Hadde medlemskap hos tesla i sommer og alt ok med lading.  Nå er jeg ikke medlem og ser at kredittkort er trukket 100kr pr ladesesjon i tillegg til kostnad for lading.  Regner med at det tilbakeføres eller bør jeg begynne å styre med det...?
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
mandag 04. september 2023, klokken 14:17
Både bosted, km kjøring pr år, biltype og vekt etc finnes allerede i forsikringsinfo - så de kan lage den modellen de ønsker mht å lage tilpassede avgifer - og så kan heller de som kjører lange utenlandsturer ta bryet med å sende inn noe dokumentasjon om de vil ha veiavgift tilbake (stemple ut og inn på grensen?). Trenger ikke være vanskeligere enn det?
#4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Erfaringer Sommerferie 2023
torsdag 03. august 2023, klokken 09:48
Kan legge ut om hele turen min fra stavanger til harstad (som jeg har gjort flere år nå med lille elbille (i3)).  Men først kan jeg ta denne erfaringen;

I Harstad er det generelt lite ladere å finne - alle lynladere er på sørsiden - og vi har hytte på nordsiden uten strøm på parkeringen - så må kjøre gjennom hele byen for å lade (er lader på bilforretning på Sama men der er ingenting i nærheten så kjedelig å lade der..).  Med 4(!) elbiler (fra ulike deler av landet og kom og dro på ulik tid) så var det stadig en bil på tur for å lade..  Dro på kino en kveld og fant ut på ladekart at det var sakteladere ved Thonhotellet så greit å parkere der for å fylle litt opp i 3 timer..  Neste gang vi var i byen ble også bilen parkert der.  Men etter 15 minutter fikk vi telefon fra hotellet - de ba oss flytte bilen om vi ikke bodde på hotellet.  Gjorde selvsagt det- men ga beskjed om at de burde de merke ladeplassene med at de kun er for hotellets gjester.. Som det er nå er plassene merket som offentlig tilgjengelige i ladekart og i mer appen, helt normal betaling med app, og heller ingen skilt på selve parkeringsplassen. Synes det er ugreit selv om det jo ikke var krise for oss (bare ganske praktisk å fylle opp litt når vi først var i byen).
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hva er det med ladeprisene
onsdag 05. juli 2023, klokken 16:05
Og noen km unna det nevnt over fant jeg et ladested til der det kostet 7,21 (125kw lader) og 7,59 (150kw lader) på samme parkering med kople appen (men sto at det var recharge ladere?).  Bare å velge...
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hva er det med ladeprisene
onsdag 05. juli 2023, klokken 15:59
Satt og så litt på ladepriser nå på fortumappen.  Fortum opererer med ulike priser på sine ladere.. I innlandet et sted fant jeg følgende priser på lyn ladere innenfor 1 km.; 8,1995 kr, 7,8278kr, 5,39kr (150kw lader ved siden av den andre til 7,82kr!), 7,3378 kr (50kw lader samme sted), og 2 km unna til 7,8278 kr igjen.
Skal ikke være lett å orientere seg..
På et av stedene gikk jeg inn på bilkraft appen og da var prisen 6,99kr (+1kr pr minutt over 80%) på et av stedene (men er ved et kjøpesenter så kanskje begge har ladere der?)

Nå en skal lade en del underveis blir det ganske mye penger med 3kr pr kwh i forskjell bsert på hvilken lader en bruker.. 

 
#7
Chargefinder appen kan også sortere ut Teslaladere som er åpne for alle. Tror det er den mest komplette appen der du finner alle tilbydere (er sikkert noen som vil arrestere meg  men inntil da stoler jeg på den).
#8
HEi - bare fortsatte her; Fungerer det greit å lade I3 (120AH om det betyr noe) på Tesla-laderne som er åpne for andre brukere?  SKal på langtur og er jo stein-dyrt å lade.. selv om jeg bruker lite strøm med "lillelbille".  Tenker jo ikke jeg vil ha abb hos Tesla siden det gjerne kanskje blir avveing med pris vs ventetid når jeg er i nord (og i området der vi har hytte er det uansett ikke Teslaladere) men antar det fortsatt kan være billigere enn hos de andre røverene.. 
#9
BMW iX1 / Sv: BMW ix1 vs ix3
mandag 30. januar 2023, klokken 15:18
Priser på ix1 og ix3 er nesten sammenlignbare (i alle fall om ok å kjøpe en nesten ny ix3).  Dere som har ix1 og som har erfaring med BMW; Er dere fornøyde med skjerm og infotainment system på ix1?  Jeg er veldig glad i å bruke hjulet - og liker ikke ideen med å trykke rundt på skjerm (kjører mye alene og bruker skjermen (dvs "hjulet") aktivt til feks å skifte kartutsnitt og også andre kommandoer.

Pr nå er det at "hjulet" er tatt bort nesten nok til at jeg "må kjøpe ix3"??? eller funker det nye oppsettet på ix1 godt?
#10
BMW i3 / Sv: Lading - hvor mye kwh får jeg egentlig inn? (120aH)
mandag 30. januar 2023, klokken 13:34
Ladingen er i et garasjeanlegg med dynamisk lading.  Sist nå brukte bilen 3.25t på de 32kwh (men var gjerne på 99% før det?) så ganske god fart på ladingen.  Jeg er ikke så opptatt av prisen her nå men mer hva som egentlig skjer siden bilen sier den har tatt inn så mye strøm..
#11
BMW i3 / Sv: Lading - hvor mye kwh får jeg egentlig inn? (120aH)
mandag 30. januar 2023, klokken 09:12
Ladet igjen på samme sted forrige uke - da fra 49-100% (bilen går automatisk til 100% om en ikke trekker ut ledningen - og på i3 er det buffer på toppen). Det var 5-6 grader ute men lader fortsatt innerst i parkeringshus. Ingen forvarming satt. Denne gangen sier appen at jeg ladet inn ca 32kwh.  Ganske mye for 51% av et batteri som er på 42kwh brutto..(Om dette stemmer så har jeg nesten 60kwh på atteriet!)

Jeg er fortsatt i stuss- er det denne/disse laderene som lekker mye strøm?
#12
BMW i3 / Sv: Lading - hvor mye kwh får jeg egentlig inn? (120aH)
tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:25
Er fortsatt ikke med på at det kun er temperaturen som spiller så mye inn.  Da jeg ladet 23kwh fra 68-100% var det (ifølge yr) ca 5 grader. Bilen hadde vært kjørt et par km rett før.  Da jeg ladet på samme sted og med samme kjøring på forhånd i oktober sier bilen/appen jeg fikk 43-100%med ca 23kwh og i følge yr var det ca 10 grader. Ergo må det ha vært en relativt betydelig energilekkasje siste gang?

Den siste ladingen sto bilen på 99-100% veldig lenge - Jeg sjekket status på et tidspunkt - men så gikk nesten 3 kvarter før det plinget inn at bilen var ferdigladet.
#13
BMW i3 / Sv: Lading - hvor mye kwh får jeg egentlig inn? (120aH)
mandag 16. januar 2023, klokken 21:04
Ikke stor forskjell på temperaturer (flere målinger nå på vinter og stortsett plussgrader (Stavanger) og ingen forvarming. Temperatur spiller vel dessuten hvor fort den lader og ikke hvor mye som det er plass til i batteriet?
#14
BMW i3 / Lading - hvor mye kwh får jeg egentlig inn? (120aH)
mandag 16. januar 2023, klokken 14:42
Sist jeg ladet så sier appen at jeg ladet fra 68 - 100% og fikk inn ca 23kwh strømmengde.  Synes det virket som veldig mye strøm på kun 32% av batteriet.  Gikk bakover i historien og ser at noen av de tidligere normal-ladingene ladinger er som følgende; 23 kwh fra 54%-100%; 24kwh fra 45-100%; 23kwh fra 43-100%; 22kwh fra 50 til 100%

Altså; Hvorfor like mye strøm om en lader 32% eller 57% av batteriet??? (er jo selvsagt +- siden % og kwh avrundes i appen - men synes det er vel stor forskjell?
#15
BMW i3 / Sv: Nye dekk til i3 sommer og vinter
tirsdag 01. november 2022, klokken 16:49
Felger er et spm men det jeg lurer på er hvilke dekk som er best..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA