Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Dede

#1
Kjøpe elbil? / Infotainment systemer / skjermer
torsdag 07. mars 2024, klokken 15:21
Jeg er gjerne i overkant interessert i at "infotainment-system" skal være lett å bruke når jeg ser på ny bil.  Kjører BMW i3 idag - og er jo superfornøyd med "hjulet" og knappene mellom seter+at jeg har lagt inn hurtigkommandoer på egne knapper (det er i alle fall genialt å ha!).  Når jeg prøvekjører nye biler ser jeg jo alltid på om jeg får til å bruke stemmekommandoer og hvordan det er å bruke  touch-skjermen.. om en må langt inn i menyer - om enkelt å zoome ut og inn på kart etc - og om jeg må bøye meg frem med optimal sittestilling for å rekke frem til skjermen..
I går kjørte jeg en tur i volvo ex30 og etterpå lurte jeg på hvorfor jeg egentlig så så lite på skjermen - kom jo da frem til at det var fordi skjermen står lengre bak (så en rekker frem til å trykke på den) så må jeg ta øynene lengre vekk fra veien enn jeg må med i3 - der en ikke trykker på skjermen og der den dermed kan stå nærmere frontruta..

Har jo prøvd BMW ix1 - men der må jeg bøye meg frem for å nå skjermen.. Så nå er jo plutselig bmw i4 og ix3 på lista over aktuell ny bil..  Men sikkert noen biler som jeg burde prøve? OG sikkert noen som har erfaringer der det er ekstra mye knot med skjermer/en må langt inn i undermenyer for å bruke "vanlige" kommandoer som jeg da bare kan glemme.

Alle tips mottas - både for systemer som er gode og de som folk er misfornøyde med. Og funker stemmestyringen eller sliter noen biler med å forstå hva en ber dem om?
#2
BMW i3 / Lading - hvor mye kwh får jeg egentlig inn? (120aH)
mandag 16. januar 2023, klokken 14:42
Sist jeg ladet så sier appen at jeg ladet fra 68 - 100% og fikk inn ca 23kwh strømmengde.  Synes det virket som veldig mye strøm på kun 32% av batteriet.  Gikk bakover i historien og ser at noen av de tidligere normal-ladingene ladinger er som følgende; 23 kwh fra 54%-100%; 24kwh fra 45-100%; 23kwh fra 43-100%; 22kwh fra 50 til 100%

Altså; Hvorfor like mye strøm om en lader 32% eller 57% av batteriet??? (er jo selvsagt +- siden % og kwh avrundes i appen - men synes det er vel stor forskjell?
#3
BMW i3 / Nye dekk til i3 sommer og vinter
mandag 26. september 2022, klokken 16:02
Trodde det fantes tråder om dette men fant ikke?
Jeg trenger både nye sommer og vinterdekk til "ellebille" (i3 fra høst 2018). Har fått tilbud på Continental CVC7 og Continental EcoContact 6 - og et annet tilbud som kun sier Continental dekk.  Antar det gjerne er samme dekkene de da mener?
Er det greie dekk eller har folk dårlig erfaring med de og jeg bør sjekke priser på noe annet?
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sommer 2022 - dele erfaringer
mandag 27. juni 2022, klokken 11:06
Starter tråd - så kanskje kan man samle opp litt tips og erfaringer om plasser der det er ok å lade eller plasser der det alltid er kø eller problemer med lading.  Er det f.eks. fortsatt kaos på Dombås eller sørlandet eller er det bygd ut nok så det går greit i år..

Første innlegg her; Forsøkte saktelading i Holmestrand på kaia uten å lykkes.  Aner ikke hvorfor.  Fosøkte 2 stk og hadde riktig app etc men startet aldri opp (RFID virket ikke i følge klistremerke). Så dermed ble det 30 minutter på hurtiglader i stedetfor.
#5
Forsøkte å finne ut om det er mye lynladere på vei nordover.  Chargefinder var den appen det så enklest ut å sortere på type lader og ifølge denne så finnes det ingen lynladere mellom Stjørdal og Narvik.  Og egentlig ingen i lofoten / vesterålen heller.  (Tar ikke med Tesla sitt ladenettverk siden det ikke er aktuelt for andre).  Dette betyr gjerne at alle med nye elbiler som kan lade med over 50kw og som skal på ferie nordover får seg en overraskelse i sommer..? Tenker det også kan føre til litt frustrasjon om de tror de skal ha en kjapp stopp for å fylle opp fra veldig tomt batteri når de oppdager at det tar 50-100% lengre tid enn de tror? 
Eller er ikke appen oppdatert og det er nå kommet flere lynladere over 50kw..?

Lurer jo litt på om det er best med stort batteri å lade fra tomt til fullt hver gang (med desto lengre pause) eller om det blir bedre utnyttelse av ladere om folk heller lader litt oftere og kortere? I alle fall blir det da litt kortere å vente om en kommer inn på et sted der det opptatt og en "må lade"?
#6
Troms elbilforening / Lading i Harstad
fredag 04. juni 2021, klokken 11:52
Vi reiser til Harstad og vil ha 2 eller 3 elbiler der i sommer - og har ikke strøm på parkering til hytta pr idag (kommer nok en gang..)
Ser hurtiglader på Stangnes er ute av drift nå? Håper det bare er midlertidig..
Det er jo noen kommunale ladere i byen - noen som vet hvordan en betaler/kostnader der? Kan bil f.eks. stå over natten?  Ellers hadde de jo en grei lader fra Hålogaland kraft på Larsneset i fjor sommer - noen som vet om den er der i år også? Der var det betaling om en sto fulladet men var jo veldig greit om en var i sentrum en periode å fylle på strøm.
Har sett et sted (husker ikke hvilken app) at Sulland Auto på Sama har hurtiglader? Er denne tilgjengelig for almen bruk?  Evt kun i åpningstid?
Andre tips for lading i Harstad og evt endringer  fra ifjor tas imot. Er det f.eks kommet noen muligheter for saktelading på Trondenes (ved kirka eller historiesenteret)?
#7
Ladeplasser og ladekabler / Påskeferie 2021 - utfart og lading
torsdag 25. mars 2021, klokken 11:07
Starter en tråd der folk kan legge inn erfaringer og  tips for påsken.  Er det ladesteder som alltid har kø - eller alternative ladesteder en heller bør velge der det alltid er ledig som du tør dele.
Kan jo være gunstig og om folk legger inn om de står i lang kø på et tidspunkt så kan folk heller stoppe å lade et annet sted.

(Vi hadde tilsvarende tråd i fjor sommer med en god del innspill.  Den er jo selvsagt utdatert i år siden det er kommet ganske mange nye ladere siden da!)
#8
Kjøpe elbil? / Oversikt hengervekt og taklast
torsdag 15. oktober 2020, klokken 12:15
Er det noen her med interesse nok som har/kan tenke seg å lage oversikt over hengervekt og gjerne også taklast tillatt på de ulike elbilene - nye og eksisterende (og gjerne med ulike førerkort B/B96/BE). Jeg har jo lyst på nye bil så jeg kan ta den ekstra hestekraften jeg har stående på stall med på kjøretur :)... I dag har jeg i3 og dermed er det uaktuelt uten å leie både bil&henger (solgte hengeren da jeg kjøpte elbil..)
#9
Ladeplasser og ladekabler / Elbilferie 2020 - erfaringer
onsdag 27. mai 2020, klokken 13:29
Starter en tråd der folk kan legge inn erfaringer fra reiser nå i sommer (start i pinse).  Er det ladesteder som alltid har kø - eller alternative ladesteder en heller bør velge der det alltid er ledig som du tør dele.  Siden "hele Norge" skal på tur i sommer ser jeg for meg mye ladekø. 

Skulle også ønske det var lettere å finne ut av hoteller/overnattinger med lademulighet over natten uten å måtte ringe dem for å sjekke så gjerne tips om det også.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Ladekøer i utfartshelger?
mandag 10. juni 2019, klokken 17:30
Har det vært mye ladekøer i kr.himmelfarts- og nå i pinsehelgen?

Jeg kjørte stavanger sandefjord nå men siden jeg kjørte hjem søndag sto jeg totalt 11 sekunder i ladekø (mens en bil koblet seg av). Stoppet gjerne litt før jeg 'måtte' så jeg evt kunne finne et annet sted. Så at det ble litt kø ved obs ved e18 i sandefjord mens jeg sto der (var jo ikke lademulighet der jeg var på besøk så måtte lade før jeg startet hjemturen) men såpass mange ladere så virket som det gikk kjapt.

Jeg vurderte jo å kjøre indre vei over evje, Men siden jeg er litt nybegynner på langtur holdt jeg meg til hovedveien e18/e39..tenkte det er litt lengre mellom ladere på mindre veier, og dermed må en lade der en kan uansett om det er kø mens på hovedveiene kan en alltids planlegge å kjøre til et annet sted?

Noen som vil dele erfaringer?
#11
Humor og kanari / Tips for effektiv bruk av ladepauser
tirsdag 02. april 2019, klokken 16:06
Since we announced our Canada-wide network of electric vehicle (EV) charging stations in February, we've seen a lot of excitement and interest from both employees and our customers. We've also heard a common question: what amenities or entertainment are you offering customers while they wait for their vehicles to charge, which can take up to 30 minutes.

We now have an answer to that question.

Thanks to your feedback, Petro-Canada will install microgyms at all locations with an EV charger. "When it comes to our stations, getting pumped up now has a few meanings," says Kris Smith, executive vice president, Downstream. "We're taking care of autobodies and our customers' bodies – all at the same place!"

Elliptical machines and stationary bikes will be installed at all EV locations across the country. Not only are they complimentary for our customers, EV owners will actually see a discount to the price for their charge if they choose to get a quick workout in. Through the technology implemented at our stations, we've found a way connect the output from the exercise equipment to the charging interface. That means your workout will re-charge you and your car. Depending on your speed and resistance, you might even get the whole charge for free!

"Sustainability is a strong part of our business model, and so is personal well-being – so this makes a lot of sense," adds Deborah Gullaher, vice president, sales & marketing. "I think our customers are going to be really excited about it. I know I can't wait for the launch."

Like the RBC and Petro-Canada employee discount program, Suncor employees can reap additional benefits from this program. If you book your EV charge in advance, you'll also be given access to an online personal trainer.

Kris says this exclusive benefit will help employees get the most out of the program. "So the better shape you're in, the further you can go toward what matters most to you."

Fra webside 1. april...
#12
BMW i3 / Bil og ladestasjon viser ulikt forbruk
fredag 15. februar 2019, klokken 12:27
Har en zappilader hjemme og har så langt kun brukt den til lading av bilen - altså ingen hurtiglading.  Har kjørt ca 1600km.  Appen (som dog ikke virket første måneden) viser gjennomsnittsforbruk på 17,6kwh/100km, i bilen ståpr det 18.4kwh/100km (ikke helt sikker på om det er helt fra start?= mens ut fra zappi leser jeg et forbruk på opp mot 22kwh/100km!  Ser også at den etter en tur på 42 km har ladet godt over 8kwh uten forvarming for å komme opp til 100% igjen så 22kwh kan stemme.
Jeg har brukt ganske lite forvarming på bilen (bor på vestlandet og har litt uforutsigbart kjøremønster) - bare av og til opp mot 20-30 minutter før start.  Høyt forbruk kan vel også være pga at jeg kjører en god del motorvei (og gidder ikke spare så veldig på strømmen..)

Så spm er ikke mht totalforbruk men differansen i bilen vs ladermåling; Driver BMW og lurer oss mht forbruk på bilen?
Eller er det sånn at det "lekker strøm" når jeg lader.  Bør jeg lade sjeldnere?  Jeg lader gjerne annen hver dag  selv om jeg kunne klart meg med hver 3-4 dag..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA