Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: RAS på mandag 14. september 2020, klokken 10:23

Tittel: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: RASmandag 14. september 2020, klokken 10:23
Skal legge ny asfalt utenfor jobb, skal samtidig sette opp ladeboks for 1 evt 2 elbiler. Har 350A 3x230v IT strøm inn til bygget. Har ikke tenkt å investere i TN transformator til 400V. Ser ikke behovet.
Tenger jeg rett når det da heller ikke er vits å legge annen kabel enn 6mm2 til 1fas 230 32A til ladeboksene? Skal også legge en 2,5mm2 til noe lys av skilt som også evt kan brukes til 10A lading.
Noen som har forslag evt innvendinger?
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: _OE_mandag 14. september 2020, klokken 10:58
Er det eventuelt til 2 biler er vel 3fas lurt og kanskje 3x10+j mm2.? ... Tesla mod 3 kan jo bruke 3 fas

#FTS#
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Maxwell_400mandag 14. september 2020, klokken 11:16
Legge ut 3 fas 32A og en enkel fordeling med 10A/16A sikring for lys etc. De to gjenværende fasene kan da brukes til elbilading hvis behov.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Ulvismandag 14. september 2020, klokken 12:19
Kjør 'Rema' -metoden:
32A kurs, 3 leder(2+jord) til kvar ladeboks, for 7.4kW.
(Konsulter installatør ang lengde og forlegningsmåte i/på vegg, rør, etc, mtp 100% utnyttelse og kvadrat.)
Dette gir deg:
+Null kompleksitet.
+Full uavhengig drift (i tilfelle feil på master/slave opplegg)
+Fritt valg av ladeboks, også framtidige.

Gjeld det firmabil med kjøremønster som treng påfyll på dagtid?

Er det behov for tilgangskontroll(lås)?



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: pudderjagartirsdag 15. september 2020, klokken 19:34
Da er komen ein del biler på markedet no som kan bruke 3 fase 230V lading slek som tesla model 3 og andre. Har du 3 fase der du skal ha ladarane så vil eg sterkt anbefale å legge ut 3 fase.

Kabelen har bare 1 leder mer og da er minimal forskjell i pris.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Ulvistirsdag 15. september 2020, klokken 19:51
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 15. september 2020, klokken 19:34
Da er komen ein del biler på markedet no som kan bruke 3 fase 230V lading slek som tesla model 3 og andre. Har du 3 fase der du skal ha ladarane så vil eg sterkt anbefale å legge ut 3 fase.

Kabelen har bare 1 leder mer og da er minimal forskjell i pris.
Oi, kva modellar er dette? (Tenker då på full symmetrisk trekant 3-fas og ikkje kvasi åpen-trekant/V-kobling.)
(Sorry, litt offtopic, vart nysgjerrig)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Asbjornelonsdag 16. september 2020, klokken 08:06
Ja. Model 3 drar symmetrisk. Fikk testet på en kamerats bil. Fikk bekreftet at den fikk dratt 11kW på 230V 3fas.  Så jevnt og fint ut på tibber-appen.
Har inntrykk av at dette varierer veldig fra bil til bil (og til en viss grad ladebokser også) hva som støttes.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Ulvisonsdag 16. september 2020, klokken 08:11
Sitat fra: Asbjornel på onsdag 16. september 2020, klokken 08:06
Ja. Model 3 drar symmetrisk. Fikk testet på en kamerats bil. Fikk bekreftet at den fikk dratt 11kW på 230V 3fas.  Så jevnt og fint ut på tibber-appen.
Har inntrykk av at dette varierer veldig fra bil til bil (og til en viss grad ladebokser også) hva som støttes.
Ja, TM3 er kjent. Men det er også den einaste. Forventar at TMY også får det sidan det vel er same platform. Men dette blir ikkje eit satsingsområde for verdens framtidige elbilar. Håpar eg tek feil.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Asbjornelonsdag 16. september 2020, klokken 12:48
Det er vel ikke så mange land med IT-nett da. Så det skulle forbause meg også om vi ser dette på mange biler nå som de store markedene blir sultne på elbiler. Men ser vi andre veien. Kan jo utbredelse av TN 11/22kWh lading sette press på sakte oppgradering til TN i eldre bebyggelse dersom det ikke er alt for komplisert. Kanskje en ønsketenkning, men det hadde jo vært greit med bare en type nett i landet. Og da samme som "resten av vår nære verden"

Kanskje man skulle begynne å selge ladetransformatorer på ettermiddagene....
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 16. september 2020, klokken 13:22
Sitat fra: Asbjornel på onsdag 16. september 2020, klokken 12:48
Det er vel ikke så mange land med IT-nett da. Så det skulle forbause meg også om vi ser dette på mange biler nå som de store markedene blir sultne på elbiler. Men ser vi andre veien. Kan jo utbredelse av TN 11/22kWh lading sette press på sakte oppgradering til TN i eldre bebyggelse dersom det ikke er alt for komplisert. Kanskje en ønsketenkning, men det hadde jo vært greit med bare en type nett i landet. Og da samme som "resten av vår nære verden"

Kanskje man skulle begynne å selge ladetransformatorer på ettermiddagene....

Fleste ny bygg er vel tn, bor selv i leilighet fra 2002 og har tn.
Med tanke på at mange eldre bygg med garasje ikke har lyst å investere i el bil ladere så kan ikke se de ønsker kostnadene med å endre til tn. Nå vet jeg ikke hva skal til å endre til tn når man har hus, må vel oppgradere en del på strømmen, kan bli fort ganske dyrt, lettere å bare kjøre en fas 32 ampere så får man ihvertfall 7 kw
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Asbjornelonsdag 16. september 2020, klokken 20:56
Forsåvidt ser jeg jo at 3,6-7,2kW holder en lang gang for daglig kjøring antakelig til både to og tre biler. Så det er mulig du har rett der ja. Det er nok bare at når man ser at bilen støtter 11 eller mer, så vil man gjerne nå dit hjemme også.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: elektroluxlørdag 19. september 2020, klokken 06:53
Anbefaler å legge ut 5x6mm2 kabel uansett. Myenergi (Zappi, Eddi, etc) er i gang med å utvikle en 3 fase IT/TN nett til en fase TN nett omformer, som gir alle biler inntil 7,4 kW symmetrisk 3 fase lading. Håpet er at denne er klar i løpet av 2021.

Selv uten denne er det greit å ha 2 ekstra ledere for bruk mot sensor i sikringsskapet.  ;)
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: KjellGonsdag 23. september 2020, klokken 00:18
Å endre etablerte villastrøk til TN har vært diskutert siden ca 1995. Alle forsøk til nå har konkludert med at det blir for dyrt. En aner jo kompleksiteten når alt av (jord)kabel bra fordelingstrafo til det enkelte hus må graves opp og byttes. Alle fordelingsskap må byttes. Kanskje vil en i samme slengen kreve utvendig målerskap. Innvendig vil det trengs ombygging i sikringsskap og kanskje mer. Det avhenger av ev disp fra TN-norm på gammelt anlegg.
So tommelfingerregel kan en anta at endring fra IT til TN tidligst kommer når villane blir revet og ny boligblokk kommer i stedet.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Ulvisonsdag 23. september 2020, klokken 17:10


Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. september 2020, klokken 06:53
Myenergi (Zappi, Eddi, etc) er i gang med å utvikle en 3 fase IT/TN nett til en fase TN nett omformer, som gir alle biler inntil 7,4 kW symmetrisk 3 fase lading. Håpet er at denne er klar i løpet av 2021.
Gull ide! Senker maksstrøm og fordeler symmetrisk.

Men,
Er ikkje dette det same som Zaptech prøvde for Zoe?
Pris?
Fryktar det blir dyrt for eit for smalt bruksområde.



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: elektroluxonsdag 23. september 2020, klokken 18:00
Koster nok 10 000 NOK. Blir mer avanserte enn Zaptec sin da denne blir dynamisk mot hovedsikringen slik som alt annet fra Myenergi.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: KjellGonsdag 23. september 2020, klokken 22:13
«,, denne blir dynamisk mot hovedsikringen..»

Vil det si at den kan trekke skjevt mot elbilen for å balansere husets totaltrekk best mulig?
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: elektroluxtorsdag 24. september 2020, klokken 07:28
Stemmer det
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: pudderjagarlørdag 26. september 2020, klokken 12:15
For å få ut 11 kw på 230V 3 fase så må du ha 27A.

Målte dere straumtrekekt eller kunne dere lesa da av i bilen?

Kor stor sikring var det på kursen der lada?

Hvis dette stemmer så er M3 den første bilen eg veit om som har 3 faselading på både 230V og 400V anlegg. Da er iallfall lovande for framtida.

Sitat fra: Asbjornel på onsdag 16. september 2020, klokken 08:06
Ja. Model 3 drar symmetrisk. Fikk testet på en kamerats bil. Fikk bekreftet at den fikk dratt 11kW på 230V 3fas.  Så jevnt og fint ut på tibber-appen.
Har inntrykk av at dette varierer veldig fra bil til bil (og til en viss grad ladebokser også) hva som støttes.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Asbjornellørdag 26. september 2020, klokken 20:36
Ja, den drar 28A. Det står i bilen. Jeg kan også lese av samme økning (11kW) i Tibber. Skal se om jeg finner noen bilder å poste om det er av interesse.

Edit: fant noen bilder. Ujevnhetene på fasene kommer av andre ting i huset som drar ujevnt på hovedsikringen/måleren. Bildene er tatt på forskjellige tidspunkter i tilfelle det skulle ha noe å si.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: pudderjagarsøndag 04. oktober 2020, klokken 20:29
Kva ladeboks har du?

Har du målaren i huset kobbla til ladeboksen slek at ladinga justerer seg etter maksforbuket du kan ha?
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 05. oktober 2020, klokken 00:43
Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. september 2020, klokken 06:53
Myenergi (Zappi, Eddi, etc) er i gang med å utvikle en 3 fase IT/TN nett til en fase TN nett omformer, som gir alle biler inntil 7,4 kW symmetrisk 3 fase lading.
Hvorfor ikke omforme til DC i stedet for å omforme til en fase, så sparer man en omforming?

Hvor bra utnyttelse er det på en 3-fase/1-fase omformer?
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: elektroluxmandag 05. oktober 2020, klokken 08:31
Godt poeng. Til nå har prisen på Combo plugger vært årsaken, men den er er i ferd med å falle, så må ta en runde på dette.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: turfsurfmandag 05. oktober 2020, klokken 08:38
Sitat fra: pudderjagar på søndag 04. oktober 2020, klokken 20:29
Kva ladeboks har du?

Har du målaren i huset kobbla til ladeboksen slek at ladinga justerer seg etter maksforbuket du kan ha?
Utifra bildene har han Easee + Tibber Pulse (som veldig mange andre her på forumet).
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Asbjornelmandag 05. oktober 2020, klokken 21:38
Sitat fra: pudderjagar på søndag 04. oktober 2020, klokken 20:29
Kva ladeboks har du?

Har du målaren i huset kobbla til ladeboksen slek at ladinga justerer seg etter maksforbuket du kan ha?

Jeg har en Viridian Ecolite. Effekten er tatt fra Tibber pulse som er koblet til HAN porten på måleren til huset. Derfor ser man også alt annet som slår seg av og på i huset. Meningen var å vise 11kW spranget på slutten av grafen.
Skulle jeg kjøpt ny lader hadde det muligens blitt easee eller en annen smart boks. Jeg så ikke det behovet da jeg kjøpte min lader i sin tid, men Ecoliten fungerer helt utmerket til å lade biler med, den justerer bare ikke lading på bil i forhold til last ellers i huset.
Jeg stiller bare bilen på nattlading, så er den ladet på morgenen.

Edit: korrigeringer og presiseringer
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Homecasttorsdag 08. oktober 2020, klokken 13:30
Her kommer det jo tydelig frem hva fagpersoner sier om 3 fas IT
https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-p%C3%A5-230v-it-nettet?fbclid=IwAR2RIs-mkOGVaGeNCKMNo0JFZyc5Al92FmXavFa97G8WVuvLk486Q7OeviY (https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-p%C3%A5-230v-it-nettet?fbclid=IwAR2RIs-mkOGVaGeNCKMNo0JFZyc5Al92FmXavFa97G8WVuvLk486Q7OeviY)
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: ok67torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:00
3 fase IT bør ikkje vere noko problem, berre ladestasjonen er berekna for det.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Ulvistorsdag 08. oktober 2020, klokken 21:16
Sitat fra: ok67 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:00
3 fase IT bør ikkje vere noko problem, berre ladestasjonen er berekna for det.
Om en 11kW bil ikkje samtidig støttar 7.4 kw, dvs 32 A 1-fas, men kun 16A på 1-fas, så blir det problem jo. (Igjen, untatt TM3)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: ok67torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:32
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:16
Sitat fra: ok67 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:00
3 fase IT bør ikkje vere noko problem, berre ladestasjonen er berekna for det.
Om en 11kW bil ikkje samtidig støttar 7.4 kw, dvs 32 A 1-fas, men kun 16A på 1-fas, så blir det problem jo. (Igjen, untatt TM3)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Det er så, men det utgjer ikkje noko problem reint (el)sikkerhetsmessig.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Ulvistorsdag 08. oktober 2020, klokken 21:45
Sitat fra: ok67 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:32
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:16
Sitat fra: ok67 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:00
3 fase IT bør ikkje vere noko problem, berre ladestasjonen er berekna for det.
Om en 11kW bil ikkje samtidig støttar 7.4 kw, dvs 32 A 1-fas, men kun 16A på 1-fas, så blir det problem jo. (Igjen, untatt TM3)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Det er så, men det utgjer ikkje noko problem reint (el)sikkerhetsmessig.
Om ledningsnettet i bilen er dimmensjonert for maks 16A, ser ikkje du det som et elsikkerhetsmessig problem å køyre 28A i slik leder? (N-leder for å vere spesifikk). Igjen, dette gjeld altså open delta/V-kobling som er det dei fleste 3-fase bilar kan nytte på 230V IT, og ikkje symmetrisk last.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: ok67torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:47
Jo, men i så fall er ladaren i bilen feilkonstruert.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Ulvistorsdag 08. oktober 2020, klokken 21:56
Sitat fra: ok67 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:47
Jo, men i så fall er ladaren i bilen feilkonstruert.
Frå eit sær-norsk (nesten) 230V IT utgangspunkt kan eg vere enig, men det bryr resten av verda seg neppe mykje om, desverre.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Orbittorsdag 08. oktober 2020, klokken 22:27
Ref dette:
Sitat fra: Homecast på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:30
Her kommer det jo tydelig frem hva fagpersoner sier om 3 fas IT
https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-p%C3%A5-230v-it-nettet?fbclid=IwAR2RIs-mkOGVaGeNCKMNo0JFZyc5Al92FmXavFa97G8WVuvLk486Q7OeviY (https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-p%C3%A5-230v-it-nettet?fbclid=IwAR2RIs-mkOGVaGeNCKMNo0JFZyc5Al92FmXavFa97G8WVuvLk486Q7OeviY)

Selv om det går an å sette opp en trygg kombinasjon av type-2 ladestasjon med 230V 3-fas IT for en spesifikk bilmodell, så er dette utenfor standarden. Det er ikke kontroll på hvor mye strøm en tilfeldig bil vil trekke på hvert enkelt leder når ladestasjonen signalerer f.eks. maksimalt 16A. Forskjellige biler forholder seg forskjellig til dette, da det ikke er standardisert.

Hele opplegget med type-2 er at det er standardisert og idiotsikkert for å unngå overbelastninger uansett kombinasjon av ladestasjon, ladekabel og bil. Å sette opp 230V 3-fast IT i sin egen garasje vil kunne fungere fint til eget bruk, men kan være en brannfelle om den blir brukt av andre.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Asbjorneltorsdag 08. oktober 2020, klokken 22:28
Sitat fra: Homecast på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:30
Her kommer det jo tydelig frem hva fagpersoner sier om 3 fas IT
https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-p%C3%A5-230v-it-nettet?fbclid=IwAR2RIs-mkOGVaGeNCKMNo0JFZyc5Al92FmXavFa97G8WVuvLk486Q7OeviY (https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-p%C3%A5-230v-it-nettet?fbclid=IwAR2RIs-mkOGVaGeNCKMNo0JFZyc5Al92FmXavFa97G8WVuvLk486Q7OeviY)

Fin den der. Takk for lenken.
Kanskje bra at vi i Norge var early adopters, slik at Tesla laget en lader som faktisk støtter vårt litt merkelige IT trefasenett. Noen må ha gitt dem et lite vink siden dette er en forbedring fra S/X så vidt jeg forstår. Man har jo sjelden bruk for 11kW hjemme, men synes det er greit når jeg har kjørt langt.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: ok67fredag 09. oktober 2020, klokken 07:42
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:56
Sitat fra: ok67 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:47
Jo, men i så fall er ladaren i bilen feilkonstruert.
Frå eit sær-norsk (nesten) 230V IT utgangspunkt kan eg vere enig, men det bryr resten av verda seg neppe mykje om, desverre.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Ja, men dersom ladaren i bilen er konstruert for å lade med open delta, så må den også vere konstruert for dei straumane som då kjem til å gå der. Alt anna er og blir feil, uavhengig av om det norske IT-nettet er ein anomalitet eller ikkje.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Homecastfredag 09. oktober 2020, klokken 08:48
Sitat fra: ok67 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:47
Jo, men i så fall er ladaren i bilen feilkonstruert.

Ikke når standarden ikke sier noe om 3 fase IT lading.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: TNO70fredag 09. oktober 2020, klokken 12:10
Hei, er helt ny på elbil og forumet. Bilen blir levert i november
Jaguar Ipace 2021 mod kommer nå med mulighet for 3 fase 230V IT lading, men maks 16A ladestrøm. Dette tilsvarer 6,9kW, men dette er justert fra Jaguar til 6,3kW. Du skal da få 39km pr time lading. Så hvis jeg legger opp til 3 fase 230V lading hjemme med Easee (som kan brukes på 3 fase IT) og har kapasitet til 20A 3 fase, vil jeg fortsatt ikke få mer enn 6,3kW.

Betyr dette at andre biler ikke kan bruke min lader?
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Asbjornelfredag 09. oktober 2020, klokken 12:35
Sitat fra: TNO70 på fredag 09. oktober 2020, klokken 12:10
Hei, er helt ny på elbil og forumet. Bilen blir levert i november
Jaguar Ipace 2021 mod kommer nå med mulighet for 3 fase 230V IT lading, men maks 16A ladestrøm. Dette tilsvarer 6,9kW, men dette er justert fra Jaguar til 6,3kW. Du skal da få 39km pr time lading. Så hvis jeg legger opp til 3 fase 230V lading hjemme med Easee (som kan brukes på 3 fase IT) og har kapasitet til 20A 3 fase, vil jeg fortsatt ikke få mer enn 6,3kW.

Betyr dette at andre biler ikke kan bruke min lader?

De fleste biler, med noen få unntak lader bare på den ene fasen, og da har det ikke noe å si.
Så er det noen som lader på 3-fas. Tesla, BMW i3, Zoe (men den kan ikke lade på IT uten ekstra utstyr), ipace og kanskje noen til, og helt sikkert flere i fremtiden.

Ut fra det som lenkes og over bør man være sikker på at den bilen som lader med 3-fas 230V kan gjøre på sikkert måtte.
Eller man kan gi venner og kjente en enfas kabel om man er usikker.
Jeg tenker at dette er noe det bør komme ut mer info om, og noe man bør etterspørre info om i butikken om de skryter på seg 3-fas hjemmelading. Men dette er neppe første prioritet hverken hos selger eller kjøper.
Kanskje et fint tema å løfte for elbilforeningen eller NAF? Gjerne opp mot både bilbransjen og DSB om hvordan de tenker å opplyse om dette.

For din del, så er det Jaguar og lokal elektriker som blir fagfolkene du må forholde deg til. Elektrikere (som bransje) er nok i opplæringsfase ennå og det vil sikkert forekomme både feilmontasjer og endringer i regelverk fremover mens vi blir gode på dette.
Jeg ser jo nå at min lader antakelig ikke er bra heller for enkelte andre 3-fas biler, og må derfor følge litt med på hva som blir lovlig på min stasjon. (Og kanskje henge opp et skilt ved boksen).
Så får andre ladere på enfase 7kW.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: TNO70fredag 09. oktober 2020, klokken 12:54
Sitat fra: Asbjornel på fredag 09. oktober 2020, klokken 12:35
Sitat fra: TNO70 på fredag 09. oktober 2020, klokken 12:10
Hei, er helt ny på elbil og forumet. Bilen blir levert i november
Jaguar Ipace 2021 mod kommer nå med mulighet for 3 fase 230V IT lading, men maks 16A ladestrøm. Dette tilsvarer 6,9kW, men dette er justert fra Jaguar til 6,3kW. Du skal da få 39km pr time lading. Så hvis jeg legger opp til 3 fase 230V lading hjemme med Easee (som kan brukes på 3 fase IT) og har kapasitet til 20A 3 fase, vil jeg fortsatt ikke få mer enn 6,3kW.

Betyr dette at andre biler ikke kan bruke min lader?

De fleste biler, med noen få unntak lader bare på den ene fasen, og da har det ikke noe å si.
Så er det noen som lader på 3-fas. Tesla, BMW i3, Zoe (men den kan ikke lade på IT uten ekstra utstyr), ipace og kanskje noen til, og helt sikkert flere i fremtiden.

Ut fra det som lenkes og over bør man være sikker på at den bilen som lader med 3-fas 230V kan gjøre på sikkert måtte.
Eller man kan gi venner og kjente en enfas kabel om man er usikker.
Jeg tenker at dette er noe det bør komme ut mer info om, og noe man bør etterspørre info om i butikken om de skryter på seg 3-fas hjemmelading. Men dette er neppe første prioritet hverken hos selger eller kjøper.
Kanskje et fint tema å løfte for elbilforeningen eller NAF? Gjerne opp mot både bilbransjen og DSB om hvordan de tenker å opplyse om dette.

For din del, så er det Jaguar og lokal elektriker som blir fagfolkene du må forholde deg til. Elektrikere (som bransje) er nok i opplæringsfase ennå og det vil sikkert forekomme både feilmontasjer og endringer i regelverk fremover mens vi blir gode på dette.
Jeg ser jo nå at min lader antakelig ikke er bra heller for enkelte andre 3-fas biler, og må derfor følge litt med på hva som blir lovlig på min stasjon. (Og kanskje henge opp et skilt ved boksen).
Så får andre ladere på enfase 7kW.

Jeg er elektroinstallatør og kjenner godt til strøm og spenning, men det var totalt ukjent for meg hvordan bilene "mottar" lading. Som du sier (og blir sagt i artikkelen fra emobility) så vil strømmene endre seg merkbart ved 3 faset lading på biler som ikke takler dette 100%. Det tror jeg bør informeres om av bransjeorganisasjoner som Nelfo, bilforetninger og ikke minst ladeleverandører.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Homecastfredag 09. oktober 2020, klokken 13:32
Sitat fra: TNO70 på fredag 09. oktober 2020, klokken 12:54
Sitat fra: Asbjornel på fredag 09. oktober 2020, klokken 12:35
Sitat fra: TNO70 på fredag 09. oktober 2020, klokken 12:10
Hei, er helt ny på elbil og forumet. Bilen blir levert i november
Jaguar Ipace 2021 mod kommer nå med mulighet for 3 fase 230V IT lading, men maks 16A ladestrøm. Dette tilsvarer 6,9kW, men dette er justert fra Jaguar til 6,3kW. Du skal da få 39km pr time lading. Så hvis jeg legger opp til 3 fase 230V lading hjemme med Easee (som kan brukes på 3 fase IT) og har kapasitet til 20A 3 fase, vil jeg fortsatt ikke få mer enn 6,3kW.

Betyr dette at andre biler ikke kan bruke min lader?

De fleste biler, med noen få unntak lader bare på den ene fasen, og da har det ikke noe å si.
Så er det noen som lader på 3-fas. Tesla, BMW i3, Zoe (men den kan ikke lade på IT uten ekstra utstyr), ipace og kanskje noen til, og helt sikkert flere i fremtiden.

Ut fra det som lenkes og over bør man være sikker på at den bilen som lader med 3-fas 230V kan gjøre på sikkert måtte.
Eller man kan gi venner og kjente en enfas kabel om man er usikker.
Jeg tenker at dette er noe det bør komme ut mer info om, og noe man bør etterspørre info om i butikken om de skryter på seg 3-fas hjemmelading. Men dette er neppe første prioritet hverken hos selger eller kjøper.
Kanskje et fint tema å løfte for elbilforeningen eller NAF? Gjerne opp mot både bilbransjen og DSB om hvordan de tenker å opplyse om dette.

For din del, så er det Jaguar og lokal elektriker som blir fagfolkene du må forholde deg til. Elektrikere (som bransje) er nok i opplæringsfase ennå og det vil sikkert forekomme både feilmontasjer og endringer i regelverk fremover mens vi blir gode på dette.
Jeg ser jo nå at min lader antakelig ikke er bra heller for enkelte andre 3-fas biler, og må derfor følge litt med på hva som blir lovlig på min stasjon. (Og kanskje henge opp et skilt ved boksen).
Så får andre ladere på enfase 7kW.

Jeg er elektroinstallatør og kjenner godt til strøm og spenning, men det var totalt ukjent for meg hvordan bilene "mottar" lading. Som du sier (og blir sagt i artikkelen fra emobility) så vil strømmene endre seg merkbart ved 3 faset lading på biler som ikke takler dette 100%. Det tror jeg bør informeres om av bransjeorganisasjoner som Nelfo, bilforetninger og ikke minst ladeleverandører.

Hei, mulig jeg tar feil her, for har ikke sett dette, men jeg mente at jaguar ikke kommer med 3 fas IT støtte, den kommer med støtte for 3 fase TN altså 11kW
https://www.jaguar.no/i-pace/a-eie-en-elbil (https://www.jaguar.no/i-pace/a-eie-en-elbil)

den vil ikke "laske" slik som model 3 gjør, den er koblet i stjerne kontinuerlig.

eller har du fått annen informasjon rundt dette? og fra hvem?
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: TNO70fredag 09. oktober 2020, klokken 14:38
Jeg har pratet med Jaguar og fått bekreftet fra de at bilen kan lades på 3 faset 16A ved 230V og da vil den gi en effekt på 6,3kW. Har fått en tabell som viser dette fra selger.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Homecastfredag 09. oktober 2020, klokken 15:14
Sitat fra: TNO70 på fredag 09. oktober 2020, klokken 14:38
Jeg har pratet med Jaguar og fått bekreftet fra de at bilen kan lades på 3 faset 16A ved 230V og da vil den gi en effekt på 6,3kW. Har fått en tabell som viser dette fra selger.

Spenstig, da er det bare å krysse fingrene for dette.

ingen andre har gitt denne informasjonen, så da får man håpe de har fått korrekt info. (ser forøvrig de viser 22kW i listen også, men det er kanskje mest teoretisk?)

Men for å svare på spørsmålet ditt, så ja, det er da slik at ikke alle biler kan lade uten videre på din ladestasjon.
Som installatør ser du jo utfordringen med bilene som ikke har stor nok Nøytral leder i bilen for dette
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: TNO70fredag 09. oktober 2020, klokken 15:42
Tiden vil vise om dette er riktig, men de har presisert at den skal kunne lade på 3fas 230v
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: ok67lørdag 10. oktober 2020, klokken 22:33
Sitat fra: Homecast på fredag 09. oktober 2020, klokken 08:48
Sitat fra: ok67 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:47
Jo, men i så fall er ladaren i bilen feilkonstruert.

Ikke når standarden ikke sier noe om 3 fase IT lading.
Dersom produsenten konstruerer bilen slik at den kan lade med open delta så er det også produsenten sitt ansvar å gjere dette på ein trygg måte sjølv om denne typen lading ikkje er definert i standarden.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Ulvissøndag 11. oktober 2020, klokken 19:33
Sitat fra: ok67 på lørdag 10. oktober 2020, klokken 22:33
Dersom produsenten konstruerer bilen slik at den kan lade med open delta så er det også produsenten sitt ansvar å gjere dette på ein trygg måte sjølv om denne typen lading ikkje er definert i standarden.
Mulig det er ei vandrehistorie men har ikkje open-delta i elbil-ladesammaheng kome  til litt tilfeldig? Dvs det var presserande ønske om å kunne lade på 1-fas schuko. Med det følger at ein ikkje har kontroll på L og N leder med bruk av ladekladd, fordi ein kan snu støpselet i kontakta.(Og for IT nett har ein ikkje N heller.) Ergo kan ein heller ikkje oppretthalde spenningssjekk mellom N og jord (sjølv om Zoe vel gjer dette og fell igjennom på IT nett). Med fasespenning lagt til N og L1 er det kort veg til å også spenningsette det 2. ladetrinnet i bilen via L2, og open delta er oppnådd. At det 3. ladetrinnet då ikkje er aktivert pga manglande tilkopling til L3 tenker eg bilprodusentane ikke har lagt noko sperre på.
Om ombordlader er konstruert for 7.4kW(32A) 1-fas så er ein på trygg grunn fordi denne må ta høgde for 32 A max i N leder. Likeså med ein 22kW variant (som det trass alt ikkje er så mange av).
Faren oppstår med 16 A bilar i 1-fas (3.6kW) eller 3-fas 11kW som er bygd som 3 stk 16A trinn for 400V TN nett, dersom ledningsnettet i bilen er dimmensjonert for 16A og ikkje dei resulterande 28A med open-delta kopling. Dette er ikkje nødvendigvis ein konstruksjonerfeil men heller uforutsett bruk. Uforutsett bruk og sjølv den minste fare for liv, helse og utstyr er jo eit sentralt tema for komiteeane i NEK, ikkje spesielt for å gjere det vanskeleg for entusiastane, men for å gjere det tryggare for folk flest. Eg blir derfor ikkje overraska om det dukkar opp nye regulativ som vil forhindre 3-fase lading på 230V IT nett, så lenge dette  ikkje er bruk nedfellt i gjeldende standardar (IEC61851-22, mfl)
Subsidiært vil full-chain løysingar bli tillatt. Feks Tesla TWC og kompatible bilmodellar (TM3 pr d.d.) kopla saman i Tesla-only modus.
Miks av ladestasjon og bilmodell utan standardisert eller properitær autorisering vil ikkje bli tillatt...IMHO.

Ein annan ting er dimmensjonering av ladekabel. Desse er koda iht kapasitet. Korleis taklar standarden for 16A kablar at det går 28A i N-leder? L1 og  L2 strøm er jo innanfor 16A. Slik kabel er endå ein faktor som bilprodusent og ladestasjonprodusent ikkje har kontroll på. Bruk 3-fas 32A kabel så er du trygg, men mange synest kanskje den er unødvendig tjukk, og 11kW bilen vart kanskje ikkje levert med slik?

På den andre sida...kjenner vi bilar som har tatt skade av dette?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Orbitsøndag 11. oktober 2020, klokken 21:22
Mener at det var en tråd for lenge siden med IR-fotografi fra en Mercedes B-klasse, hvor det ble uforsvarlig varmt. Fant i alle fall dette med et kjapt søk:
Sitat fra: PaulusA på onsdag 08. februar 2017, klokken 17:43
Bilen har 3 stk parallelle 230V ladere, hver på 16A, men bruker kun en lader hvis man ikke bruker 400V (glem lasking og annet juks, det er ikke trygt på denne bilen grunnet liten N leder).
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: elektroluxmandag 12. oktober 2020, klokken 08:26
B klassen har 4mm2 neutral leder, og laskes den for 32A retur blir det nok god god lunk på den lederen.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: jkirkebomandag 12. oktober 2020, klokken 09:55
Sitat fra: elektrolux på mandag 12. oktober 2020, klokken 08:26
B klassen har 4mm2 neutral leder, og laskes den for 32A retur blir det nok god god lunk på den lederen.

4mm2 kabel er godkjent for 36A fritt forlagt. F.eks 3G4 gummikabel skjøteledning. Lunk kan det nok bli, men neppe problematisk mye.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Homecastmandag 12. oktober 2020, klokken 10:37
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. oktober 2020, klokken 09:55
Sitat fra: elektrolux på mandag 12. oktober 2020, klokken 08:26
B klassen har 4mm2 neutral leder, og laskes den for 32A retur blir det nok god god lunk på den lederen.

4mm2 kabel er godkjent for 36A fritt forlagt. F.eks 3G4 gummikabel skjøteledning. Lunk kan det nok bli, men neppe problematisk mye.

Men internt i en motor med andre varme ledene deler som påvirker, og mulighet for varme utenifra i tillegg så må du nok legge inn reduksjonsfaktorer, i tillegg til fratrekk for nærføring mot andre kabler også... teoretisk kan det gå, som andre viser til på forumet så blir dette varmt
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: ok67mandag 12. oktober 2020, klokken 17:49
Ja, men kva skjer derom du ladar med 16 A trefas på 400 V TN-nett og for bortfall av ein fase...
Det er ein feilsituasjon som bilen bør kunne handtere på forsvarleg vis.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: sjokomelkmandag 12. oktober 2020, klokken 17:59
Sitat fra: ok67 på mandag 12. oktober 2020, klokken 17:49
Ja, men kva skjer derom du ladar med 16 A trefas på 400 V TN-nett og for bortfall av ein fase...
Det er ein feilsituasjon som bilen bør kunne handtere på forsvarleg vis.
Det går helt fint.. For strømmen i N-leder i 400V stjernekobling vil aldri være mer enn maks strøm i en av fasene. Så hvis du har 3 x 16A, så vil strøm være:
L1 - 16A
L2 - 16A
L3 - 16A
N- 0A

Men ramler L3 ut, så får du
L1 - 16A
L2 - 16A
L3 - 0A
N - 16A
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: automatmandag 12. oktober 2020, klokken 18:02
Sitat fra: ok67 på mandag 12. oktober 2020, klokken 17:49
Ja, men kva skjer derom du ladar med 16 A trefas på 400 V TN-nett og for bortfall av ein fase...
Det er ein feilsituasjon som bilen bør kunne handtere på forsvarleg vis.
Max strøm N-leder ved TN-nett blir aldri større enn fasestrømmen. Og max strøm får man ved 1-faselast. Ved lik belastning på alle tre faser blir den null.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: ok67mandag 12. oktober 2020, klokken 18:07
Ja, det stemmer vist. Begynner å bli for lenge sidan eg studerte komplekse tal....
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Ferrymandag 12. oktober 2020, klokken 22:00
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. oktober 2020, klokken 09:55
4mm2 kabel er godkjent for 36A fritt forlagt.

Det gjelder vel ikke i et kjøretøy(?)
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: jkirkebotirsdag 13. oktober 2020, klokken 07:10
Sitat fra: Ferry på mandag 12. oktober 2020, klokken 22:00
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. oktober 2020, klokken 09:55
4mm2 kabel er godkjent for 36A fritt forlagt.

Det gjelder vel ikke i et kjøretøy(?)

Det er vel ingen slike krav i kjøretøy så vidt jeg vet. Det var bare et eksempel på at 4mm2 kabel fint kan klare 32A så lenge den ikke ligger isolert. 36A er også for 3G4 kabel, så det er nærføring med en leder til som fører samme strøm.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: elektroluxtirsdag 13. oktober 2020, klokken 09:07
Vi brukte 20m 5G4 skjøtekabel for 22 kW lading på tidlige Wave rally.

Ble god varme uttav det, men fungerte helt fint.
Tittel: Sv: Ikke vits med IT 3fas?
Skrevet av: Ferrytirsdag 13. oktober 2020, klokken 19:57
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 07:10
Det er vel ingen slike krav i kjøretøy så vidt jeg vet. Det var bare et eksempel på at 4mm2 kabel fint kan klare 32A så lenge den ikke ligger isolert.

Du har vel noen kollegaer du kan spørre om hvilke normer som gjelder? Togelektrikere?  Ellers enig i at 4 mm2 kan klare både 36 A og mer under gitte forusetninger. Sjekk ut databladene for Radox 125 f.eks