Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke vits med IT 3fas?

Startet av RAS, mandag 14. september 2020, klokken 10:23

« forrige - neste »

KjellG

«,, denne blir dynamisk mot hovedsikringen..»

Vil det si at den kan trekke skjevt mot elbilen for å balansere husets totaltrekk best mulig?

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pudderjagar

For å få ut 11 kw på 230V 3 fase så må du ha 27A.

Målte dere straumtrekekt eller kunne dere lesa da av i bilen?

Kor stor sikring var det på kursen der lada?

Hvis dette stemmer så er M3 den første bilen eg veit om som har 3 faselading på både 230V og 400V anlegg. Da er iallfall lovande for framtida.

Sitat fra: Asbjornel på onsdag 16. september 2020, klokken 08:06
Ja. Model 3 drar symmetrisk. Fikk testet på en kamerats bil. Fikk bekreftet at den fikk dratt 11kW på 230V 3fas.  Så jevnt og fint ut på tibber-appen.
Har inntrykk av at dette varierer veldig fra bil til bil (og til en viss grad ladebokser også) hva som støttes.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Asbjornel

#18
Ja, den drar 28A. Det står i bilen. Jeg kan også lese av samme økning (11kW) i Tibber. Skal se om jeg finner noen bilder å poste om det er av interesse.

Edit: fant noen bilder. Ujevnhetene på fasene kommer av andre ting i huset som drar ujevnt på hovedsikringen/måleren. Bildene er tatt på forskjellige tidspunkter i tilfelle det skulle ha noe å si.

pudderjagar

Kva ladeboks har du?

Har du målaren i huset kobbla til ladeboksen slek at ladinga justerer seg etter maksforbuket du kan ha?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Trekkoppbil

#20
Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. september 2020, klokken 06:53
Myenergi (Zappi, Eddi, etc) er i gang med å utvikle en 3 fase IT/TN nett til en fase TN nett omformer, som gir alle biler inntil 7,4 kW symmetrisk 3 fase lading.
Hvorfor ikke omforme til DC i stedet for å omforme til en fase, så sparer man en omforming?

Hvor bra utnyttelse er det på en 3-fase/1-fase omformer?

elektrolux

Godt poeng. Til nå har prisen på Combo plugger vært årsaken, men den er er i ferd med å falle, så må ta en runde på dette.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: pudderjagar på søndag 04. oktober 2020, klokken 20:29
Kva ladeboks har du?

Har du målaren i huset kobbla til ladeboksen slek at ladinga justerer seg etter maksforbuket du kan ha?
Utifra bildene har han Easee + Tibber Pulse (som veldig mange andre her på forumet).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Asbjornel

#23
Sitat fra: pudderjagar på søndag 04. oktober 2020, klokken 20:29
Kva ladeboks har du?

Har du målaren i huset kobbla til ladeboksen slek at ladinga justerer seg etter maksforbuket du kan ha?

Jeg har en Viridian Ecolite. Effekten er tatt fra Tibber pulse som er koblet til HAN porten på måleren til huset. Derfor ser man også alt annet som slår seg av og på i huset. Meningen var å vise 11kW spranget på slutten av grafen.
Skulle jeg kjøpt ny lader hadde det muligens blitt easee eller en annen smart boks. Jeg så ikke det behovet da jeg kjøpte min lader i sin tid, men Ecoliten fungerer helt utmerket til å lade biler med, den justerer bare ikke lading på bil i forhold til last ellers i huset.
Jeg stiller bare bilen på nattlading, så er den ladet på morgenen.

Edit: korrigeringer og presiseringer

Homecast

2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

ok67

3 fase IT bør ikkje vere noko problem, berre ladestasjonen er berekna for det.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Erik Ola Ulvestad

#26
Sitat fra: ok67 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:00
3 fase IT bør ikkje vere noko problem, berre ladestasjonen er berekna for det.
Om en 11kW bil ikkje samtidig støttar 7.4 kw, dvs 32 A 1-fas, men kun 16A på 1-fas, så blir det problem jo. (Igjen, untatt TM3)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

ok67

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:16
Sitat fra: ok67 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:00
3 fase IT bør ikkje vere noko problem, berre ladestasjonen er berekna for det.
Om en 11kW bil ikkje samtidig støttar 7.4 kw, dvs 32 A 1-fas, men kun 16A på 1-fas, så blir det problem jo. (Igjen, untatt TM3)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Det er så, men det utgjer ikkje noko problem reint (el)sikkerhetsmessig.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Erik Ola Ulvestad

#28
Sitat fra: ok67 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:32
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:16
Sitat fra: ok67 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:00
3 fase IT bør ikkje vere noko problem, berre ladestasjonen er berekna for det.
Om en 11kW bil ikkje samtidig støttar 7.4 kw, dvs 32 A 1-fas, men kun 16A på 1-fas, så blir det problem jo. (Igjen, untatt TM3)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Det er så, men det utgjer ikkje noko problem reint (el)sikkerhetsmessig.
Om ledningsnettet i bilen er dimmensjonert for maks 16A, ser ikkje du det som et elsikkerhetsmessig problem å køyre 28A i slik leder? (N-leder for å vere spesifikk). Igjen, dette gjeld altså open delta/V-kobling som er det dei fleste 3-fase bilar kan nytte på 230V IT, og ikkje symmetrisk last.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

ok67

Jo, men i så fall er ladaren i bilen feilkonstruert.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA