Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke vits med IT 3fas?

Startet av RAS, mandag 14. september 2020, klokken 10:23

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: ok67 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:47
Jo, men i så fall er ladaren i bilen feilkonstruert.
Frå eit sær-norsk (nesten) 230V IT utgangspunkt kan eg vere enig, men det bryr resten av verda seg neppe mykje om, desverre.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Orbit

Ref dette:
Sitat fra: Homecast på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:30
Her kommer det jo tydelig frem hva fagpersoner sier om 3 fas IT
https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-p%C3%A5-230v-it-nettet?fbclid=IwAR2RIs-mkOGVaGeNCKMNo0JFZyc5Al92FmXavFa97G8WVuvLk486Q7OeviY

Selv om det går an å sette opp en trygg kombinasjon av type-2 ladestasjon med 230V 3-fas IT for en spesifikk bilmodell, så er dette utenfor standarden. Det er ikke kontroll på hvor mye strøm en tilfeldig bil vil trekke på hvert enkelt leder når ladestasjonen signalerer f.eks. maksimalt 16A. Forskjellige biler forholder seg forskjellig til dette, da det ikke er standardisert.

Hele opplegget med type-2 er at det er standardisert og idiotsikkert for å unngå overbelastninger uansett kombinasjon av ladestasjon, ladekabel og bil. Å sette opp 230V 3-fast IT i sin egen garasje vil kunne fungere fint til eget bruk, men kan være en brannfelle om den blir brukt av andre.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Asbjornel

Sitat fra: Homecast på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:30
Her kommer det jo tydelig frem hva fagpersoner sier om 3 fas IT
https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-p%C3%A5-230v-it-nettet?fbclid=IwAR2RIs-mkOGVaGeNCKMNo0JFZyc5Al92FmXavFa97G8WVuvLk486Q7OeviY

Fin den der. Takk for lenken.
Kanskje bra at vi i Norge var early adopters, slik at Tesla laget en lader som faktisk støtter vårt litt merkelige IT trefasenett. Noen må ha gitt dem et lite vink siden dette er en forbedring fra S/X så vidt jeg forstår. Man har jo sjelden bruk for 11kW hjemme, men synes det er greit når jeg har kjørt langt.

ok67

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:56
Sitat fra: ok67 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:47
Jo, men i så fall er ladaren i bilen feilkonstruert.
Frå eit sær-norsk (nesten) 230V IT utgangspunkt kan eg vere enig, men det bryr resten av verda seg neppe mykje om, desverre.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Ja, men dersom ladaren i bilen er konstruert for å lade med open delta, så må den også vere konstruert for dei straumane som då kjem til å gå der. Alt anna er og blir feil, uavhengig av om det norske IT-nettet er ein anomalitet eller ikkje.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Homecast

Sitat fra: ok67 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:47
Jo, men i så fall er ladaren i bilen feilkonstruert.

Ikke når standarden ikke sier noe om 3 fase IT lading.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

TNO70

Hei, er helt ny på elbil og forumet. Bilen blir levert i november
Jaguar Ipace 2021 mod kommer nå med mulighet for 3 fase 230V IT lading, men maks 16A ladestrøm. Dette tilsvarer 6,9kW, men dette er justert fra Jaguar til 6,3kW. Du skal da få 39km pr time lading. Så hvis jeg legger opp til 3 fase 230V lading hjemme med Easee (som kan brukes på 3 fase IT) og har kapasitet til 20A 3 fase, vil jeg fortsatt ikke få mer enn 6,3kW.

Betyr dette at andre biler ikke kan bruke min lader?

Asbjornel

Sitat fra: TNO70 på fredag 09. oktober 2020, klokken 12:10
Hei, er helt ny på elbil og forumet. Bilen blir levert i november
Jaguar Ipace 2021 mod kommer nå med mulighet for 3 fase 230V IT lading, men maks 16A ladestrøm. Dette tilsvarer 6,9kW, men dette er justert fra Jaguar til 6,3kW. Du skal da få 39km pr time lading. Så hvis jeg legger opp til 3 fase 230V lading hjemme med Easee (som kan brukes på 3 fase IT) og har kapasitet til 20A 3 fase, vil jeg fortsatt ikke få mer enn 6,3kW.

Betyr dette at andre biler ikke kan bruke min lader?

De fleste biler, med noen få unntak lader bare på den ene fasen, og da har det ikke noe å si.
Så er det noen som lader på 3-fas. Tesla, BMW i3, Zoe (men den kan ikke lade på IT uten ekstra utstyr), ipace og kanskje noen til, og helt sikkert flere i fremtiden.

Ut fra det som lenkes og over bør man være sikker på at den bilen som lader med 3-fas 230V kan gjøre på sikkert måtte.
Eller man kan gi venner og kjente en enfas kabel om man er usikker.
Jeg tenker at dette er noe det bør komme ut mer info om, og noe man bør etterspørre info om i butikken om de skryter på seg 3-fas hjemmelading. Men dette er neppe første prioritet hverken hos selger eller kjøper.
Kanskje et fint tema å løfte for elbilforeningen eller NAF? Gjerne opp mot både bilbransjen og DSB om hvordan de tenker å opplyse om dette.

For din del, så er det Jaguar og lokal elektriker som blir fagfolkene du må forholde deg til. Elektrikere (som bransje) er nok i opplæringsfase ennå og det vil sikkert forekomme både feilmontasjer og endringer i regelverk fremover mens vi blir gode på dette.
Jeg ser jo nå at min lader antakelig ikke er bra heller for enkelte andre 3-fas biler, og må derfor følge litt med på hva som blir lovlig på min stasjon. (Og kanskje henge opp et skilt ved boksen).
Så får andre ladere på enfase 7kW.

TNO70

Sitat fra: Asbjornel på fredag 09. oktober 2020, klokken 12:35
Sitat fra: TNO70 på fredag 09. oktober 2020, klokken 12:10
Hei, er helt ny på elbil og forumet. Bilen blir levert i november
Jaguar Ipace 2021 mod kommer nå med mulighet for 3 fase 230V IT lading, men maks 16A ladestrøm. Dette tilsvarer 6,9kW, men dette er justert fra Jaguar til 6,3kW. Du skal da få 39km pr time lading. Så hvis jeg legger opp til 3 fase 230V lading hjemme med Easee (som kan brukes på 3 fase IT) og har kapasitet til 20A 3 fase, vil jeg fortsatt ikke få mer enn 6,3kW.

Betyr dette at andre biler ikke kan bruke min lader?

De fleste biler, med noen få unntak lader bare på den ene fasen, og da har det ikke noe å si.
Så er det noen som lader på 3-fas. Tesla, BMW i3, Zoe (men den kan ikke lade på IT uten ekstra utstyr), ipace og kanskje noen til, og helt sikkert flere i fremtiden.

Ut fra det som lenkes og over bør man være sikker på at den bilen som lader med 3-fas 230V kan gjøre på sikkert måtte.
Eller man kan gi venner og kjente en enfas kabel om man er usikker.
Jeg tenker at dette er noe det bør komme ut mer info om, og noe man bør etterspørre info om i butikken om de skryter på seg 3-fas hjemmelading. Men dette er neppe første prioritet hverken hos selger eller kjøper.
Kanskje et fint tema å løfte for elbilforeningen eller NAF? Gjerne opp mot både bilbransjen og DSB om hvordan de tenker å opplyse om dette.

For din del, så er det Jaguar og lokal elektriker som blir fagfolkene du må forholde deg til. Elektrikere (som bransje) er nok i opplæringsfase ennå og det vil sikkert forekomme både feilmontasjer og endringer i regelverk fremover mens vi blir gode på dette.
Jeg ser jo nå at min lader antakelig ikke er bra heller for enkelte andre 3-fas biler, og må derfor følge litt med på hva som blir lovlig på min stasjon. (Og kanskje henge opp et skilt ved boksen).
Så får andre ladere på enfase 7kW.

Jeg er elektroinstallatør og kjenner godt til strøm og spenning, men det var totalt ukjent for meg hvordan bilene "mottar" lading. Som du sier (og blir sagt i artikkelen fra emobility) så vil strømmene endre seg merkbart ved 3 faset lading på biler som ikke takler dette 100%. Det tror jeg bør informeres om av bransjeorganisasjoner som Nelfo, bilforetninger og ikke minst ladeleverandører.

Homecast

Sitat fra: TNO70 på fredag 09. oktober 2020, klokken 12:54
Sitat fra: Asbjornel på fredag 09. oktober 2020, klokken 12:35
Sitat fra: TNO70 på fredag 09. oktober 2020, klokken 12:10
Hei, er helt ny på elbil og forumet. Bilen blir levert i november
Jaguar Ipace 2021 mod kommer nå med mulighet for 3 fase 230V IT lading, men maks 16A ladestrøm. Dette tilsvarer 6,9kW, men dette er justert fra Jaguar til 6,3kW. Du skal da få 39km pr time lading. Så hvis jeg legger opp til 3 fase 230V lading hjemme med Easee (som kan brukes på 3 fase IT) og har kapasitet til 20A 3 fase, vil jeg fortsatt ikke få mer enn 6,3kW.

Betyr dette at andre biler ikke kan bruke min lader?

De fleste biler, med noen få unntak lader bare på den ene fasen, og da har det ikke noe å si.
Så er det noen som lader på 3-fas. Tesla, BMW i3, Zoe (men den kan ikke lade på IT uten ekstra utstyr), ipace og kanskje noen til, og helt sikkert flere i fremtiden.

Ut fra det som lenkes og over bør man være sikker på at den bilen som lader med 3-fas 230V kan gjøre på sikkert måtte.
Eller man kan gi venner og kjente en enfas kabel om man er usikker.
Jeg tenker at dette er noe det bør komme ut mer info om, og noe man bør etterspørre info om i butikken om de skryter på seg 3-fas hjemmelading. Men dette er neppe første prioritet hverken hos selger eller kjøper.
Kanskje et fint tema å løfte for elbilforeningen eller NAF? Gjerne opp mot både bilbransjen og DSB om hvordan de tenker å opplyse om dette.

For din del, så er det Jaguar og lokal elektriker som blir fagfolkene du må forholde deg til. Elektrikere (som bransje) er nok i opplæringsfase ennå og det vil sikkert forekomme både feilmontasjer og endringer i regelverk fremover mens vi blir gode på dette.
Jeg ser jo nå at min lader antakelig ikke er bra heller for enkelte andre 3-fas biler, og må derfor følge litt med på hva som blir lovlig på min stasjon. (Og kanskje henge opp et skilt ved boksen).
Så får andre ladere på enfase 7kW.

Jeg er elektroinstallatør og kjenner godt til strøm og spenning, men det var totalt ukjent for meg hvordan bilene "mottar" lading. Som du sier (og blir sagt i artikkelen fra emobility) så vil strømmene endre seg merkbart ved 3 faset lading på biler som ikke takler dette 100%. Det tror jeg bør informeres om av bransjeorganisasjoner som Nelfo, bilforetninger og ikke minst ladeleverandører.

Hei, mulig jeg tar feil her, for har ikke sett dette, men jeg mente at jaguar ikke kommer med 3 fas IT støtte, den kommer med støtte for 3 fase TN altså 11kW
https://www.jaguar.no/i-pace/a-eie-en-elbil

den vil ikke "laske" slik som model 3 gjør, den er koblet i stjerne kontinuerlig.

eller har du fått annen informasjon rundt dette? og fra hvem?
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

TNO70

Jeg har pratet med Jaguar og fått bekreftet fra de at bilen kan lades på 3 faset 16A ved 230V og da vil den gi en effekt på 6,3kW. Har fått en tabell som viser dette fra selger.

Homecast

Sitat fra: TNO70 på fredag 09. oktober 2020, klokken 14:38
Jeg har pratet med Jaguar og fått bekreftet fra de at bilen kan lades på 3 faset 16A ved 230V og da vil den gi en effekt på 6,3kW. Har fått en tabell som viser dette fra selger.

Spenstig, da er det bare å krysse fingrene for dette.

ingen andre har gitt denne informasjonen, så da får man håpe de har fått korrekt info. (ser forøvrig de viser 22kW i listen også, men det er kanskje mest teoretisk?)

Men for å svare på spørsmålet ditt, så ja, det er da slik at ikke alle biler kan lade uten videre på din ladestasjon.
Som installatør ser du jo utfordringen med bilene som ikke har stor nok Nøytral leder i bilen for dette
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

TNO70

Tiden vil vise om dette er riktig, men de har presisert at den skal kunne lade på 3fas 230v

ok67

Sitat fra: Homecast på fredag 09. oktober 2020, klokken 08:48
Sitat fra: ok67 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 21:47
Jo, men i så fall er ladaren i bilen feilkonstruert.

Ikke når standarden ikke sier noe om 3 fase IT lading.
Dersom produsenten konstruerer bilen slik at den kan lade med open delta så er det også produsenten sitt ansvar å gjere dette på ein trygg måte sjølv om denne typen lading ikkje er definert i standarden.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Erik Ola Ulvestad

#43
Sitat fra: ok67 på lørdag 10. oktober 2020, klokken 22:33
Dersom produsenten konstruerer bilen slik at den kan lade med open delta så er det også produsenten sitt ansvar å gjere dette på ein trygg måte sjølv om denne typen lading ikkje er definert i standarden.
Mulig det er ei vandrehistorie men har ikkje open-delta i elbil-ladesammaheng kome  til litt tilfeldig? Dvs det var presserande ønske om å kunne lade på 1-fas schuko. Med det følger at ein ikkje har kontroll på L og N leder med bruk av ladekladd, fordi ein kan snu støpselet i kontakta.(Og for IT nett har ein ikkje N heller.) Ergo kan ein heller ikkje oppretthalde spenningssjekk mellom N og jord (sjølv om Zoe vel gjer dette og fell igjennom på IT nett). Med fasespenning lagt til N og L1 er det kort veg til å også spenningsette det 2. ladetrinnet i bilen via L2, og open delta er oppnådd. At det 3. ladetrinnet då ikkje er aktivert pga manglande tilkopling til L3 tenker eg bilprodusentane ikke har lagt noko sperre på.
Om ombordlader er konstruert for 7.4kW(32A) 1-fas så er ein på trygg grunn fordi denne må ta høgde for 32 A max i N leder. Likeså med ein 22kW variant (som det trass alt ikkje er så mange av).
Faren oppstår med 16 A bilar i 1-fas (3.6kW) eller 3-fas 11kW som er bygd som 3 stk 16A trinn for 400V TN nett, dersom ledningsnettet i bilen er dimmensjonert for 16A og ikkje dei resulterande 28A med open-delta kopling. Dette er ikkje nødvendigvis ein konstruksjonerfeil men heller uforutsett bruk. Uforutsett bruk og sjølv den minste fare for liv, helse og utstyr er jo eit sentralt tema for komiteeane i NEK, ikkje spesielt for å gjere det vanskeleg for entusiastane, men for å gjere det tryggare for folk flest. Eg blir derfor ikkje overraska om det dukkar opp nye regulativ som vil forhindre 3-fase lading på 230V IT nett, så lenge dette  ikkje er bruk nedfellt i gjeldende standardar (IEC61851-22, mfl)
Subsidiært vil full-chain løysingar bli tillatt. Feks Tesla TWC og kompatible bilmodellar (TM3 pr d.d.) kopla saman i Tesla-only modus.
Miks av ladestasjon og bilmodell utan standardisert eller properitær autorisering vil ikkje bli tillatt...IMHO.

Ein annan ting er dimmensjonering av ladekabel. Desse er koda iht kapasitet. Korleis taklar standarden for 16A kablar at det går 28A i N-leder? L1 og  L2 strøm er jo innanfor 16A. Slik kabel er endå ein faktor som bilprodusent og ladestasjonprodusent ikkje har kontroll på. Bruk 3-fas 32A kabel så er du trygg, men mange synest kanskje den er unødvendig tjukk, og 11kW bilen vart kanskje ikkje levert med slik?

På den andre sida...kjenner vi bilar som har tatt skade av dette?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Orbit

#44
Mener at det var en tråd for lenge siden med IR-fotografi fra en Mercedes B-klasse, hvor det ble uforsvarlig varmt. Fant i alle fall dette med et kjapt søk:
Sitat fra: PaulusA på onsdag 08. februar 2017, klokken 17:43
Bilen har 3 stk parallelle 230V ladere, hver på 16A, men bruker kun en lader hvis man ikke bruker 400V (glem lasking og annet juks, det er ikke trygt på denne bilen grunnet liten N leder).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA