Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Ikke vits med IT 3fas?  (Lest 3365 ganger)

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1274
    • Vis profil
Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« Svar #15 på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 22:13 »
«,, denne blir dynamisk mot hovedsikringen..»

Vil det si at den kan trekke skjevt mot elbilen for å balansere husets totaltrekk best mulig?

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14419
    • Vis profil
Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« Svar #16 på: Torsdag 24. ſeptember 2020, klokken 07:28 »
Stemmer det
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pudderjagar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1351
    • Vis profil
Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« Svar #17 på: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 12:15 »
For å få ut 11 kw på 230V 3 fase så må du ha 27A.

Målte dere straumtrekekt eller kunne dere lesa da av i bilen?

Kor stor sikring var det på kursen der lada?

Hvis dette stemmer så er M3 den første bilen eg veit om som har 3 faselading på både 230V og 400V anlegg. Da er iallfall lovande for framtida.

Ja. Model 3 drar symmetrisk. Fikk testet på en kamerats bil. Fikk bekreftet at den fikk dratt 11kW på 230V 3fas.  Så jevnt og fint ut på tibber-appen.
Har inntrykk av at dette varierer veldig fra bil til bil (og til en viss grad ladebokser også) hva som støttes.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Asbjornel

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 186
    • Vis profil
Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« Svar #18 på: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 20:36 »
Ja, den drar 28A. Det står i bilen. Jeg kan også lese av samme økning (11kW) i Tibber. Skal se om jeg finner noen bilder å poste om det er av interesse.

Edit: fant noen bilder. Ujevnhetene på fasene kommer av andre ting i huset som drar ujevnt på hovedsikringen/måleren. Bildene er tatt på forskjellige tidspunkter i tilfelle det skulle ha noe å si.
« Siste redigering: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 21:05 av Asbjornel »

pudderjagar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1351
    • Vis profil
Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« Svar #19 på: ſøndag 04. Oktober 2020, klokken 20:29 »
Kva ladeboks har du?

Har du målaren i huset kobbla til ladeboksen slek at ladinga justerer seg etter maksforbuket du kan ha?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2344
    • Vis profil
Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« Svar #20 på: Mandag 05. Oktober 2020, klokken 00:43 »
Myenergi (Zappi, Eddi, etc) er i gang med å utvikle en 3 fase IT/TN nett til en fase TN nett omformer, som gir alle biler inntil 7,4 kW symmetrisk 3 fase lading.
Hvorfor ikke omforme til DC i stedet for å omforme til en fase, så sparer man en omforming?

Hvor bra utnyttelse er det på en 3-fase/1-fase omformer?
« Siste redigering: Mandag 05. Oktober 2020, klokken 08:16 av Trekkoppbil »

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14419
    • Vis profil
Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« Svar #21 på: Mandag 05. Oktober 2020, klokken 08:31 »
Godt poeng. Til nå har prisen på Combo plugger vært årsaken, men den er er i ferd med å falle, så må ta en runde på dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7756
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« Svar #22 på: Mandag 05. Oktober 2020, klokken 08:38 »
Kva ladeboks har du?

Har du målaren i huset kobbla til ladeboksen slek at ladinga justerer seg etter maksforbuket du kan ha?
Utifra bildene har han Easee + Tibber Pulse (som veldig mange andre her på forumet).
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Asbjornel

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 186
    • Vis profil
Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« Svar #23 på: Mandag 05. Oktober 2020, klokken 21:38 »
Kva ladeboks har du?

Har du målaren i huset kobbla til ladeboksen slek at ladinga justerer seg etter maksforbuket du kan ha?

Jeg har en Viridian Ecolite. Effekten er tatt fra Tibber pulse som er koblet til HAN porten på måleren til huset. Derfor ser man også alt annet som slår seg av og på i huset. Meningen var å vise 11kW spranget på slutten av grafen.
Skulle jeg kjøpt ny lader hadde det muligens blitt easee eller en annen smart boks. Jeg så ikke det behovet da jeg kjøpte min lader i sin tid, men Ecoliten fungerer helt utmerket til å lade biler med, den justerer bare ikke lading på bil i forhold til last ellers i huset.
Jeg stiller bare bilen på nattlading, så er den ladet på morgenen.

Edit: korrigeringer og presiseringer
« Siste redigering: Tirsdag 06. Oktober 2020, klokken 12:17 av Asbjornel »

Homecast

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 534
    • Vis profil
Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« Svar #24 på: Torsdag 08. Oktober 2020, klokken 13:30 »
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

ok67

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 598
    • Vis profil
Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« Svar #25 på: Torsdag 08. Oktober 2020, klokken 21:00 »
3 fase IT bør ikkje vere noko problem, berre ladestasjonen er berekna for det.
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Erik Ola Ulvestad

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 431
    • Vis profil
    • Malthe Winje
Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« Svar #26 på: Torsdag 08. Oktober 2020, klokken 21:16 »
3 fase IT bør ikkje vere noko problem, berre ladestasjonen er berekna for det.
Om en 11kW bil ikkje samtidig støttar 7.4 kw, dvs 32 A 1-fas, men kun 16A på 1-fas, så blir det problem jo. (Igjen, untatt TM3)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
« Siste redigering: Torsdag 08. Oktober 2020, klokken 21:20 av Erik Ola Ulvestad »
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba #remake

ok67

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 598
    • Vis profil
Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« Svar #27 på: Torsdag 08. Oktober 2020, klokken 21:32 »
3 fase IT bør ikkje vere noko problem, berre ladestasjonen er berekna for det.
Om en 11kW bil ikkje samtidig støttar 7.4 kw, dvs 32 A 1-fas, men kun 16A på 1-fas, så blir det problem jo. (Igjen, untatt TM3)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Det er så, men det utgjer ikkje noko problem reint (el)sikkerhetsmessig.
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Erik Ola Ulvestad

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 431
    • Vis profil
    • Malthe Winje
Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« Svar #28 på: Torsdag 08. Oktober 2020, klokken 21:45 »
3 fase IT bør ikkje vere noko problem, berre ladestasjonen er berekna for det.
Om en 11kW bil ikkje samtidig støttar 7.4 kw, dvs 32 A 1-fas, men kun 16A på 1-fas, så blir det problem jo. (Igjen, untatt TM3)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Det er så, men det utgjer ikkje noko problem reint (el)sikkerhetsmessig.
Om ledningsnettet i bilen er dimmensjonert for maks 16A, ser ikkje du det som et elsikkerhetsmessig problem å køyre 28A i slik leder? (N-leder for å vere spesifikk). Igjen, dette gjeld altså open delta/V-kobling som er det dei fleste 3-fase bilar kan nytte på 230V IT, og ikkje symmetrisk last.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
« Siste redigering: Torsdag 08. Oktober 2020, klokken 21:48 av Erik Ola Ulvestad »
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba #remake

ok67

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 598
    • Vis profil
Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« Svar #29 på: Torsdag 08. Oktober 2020, klokken 21:47 »
Jo, men i så fall er ladaren i bilen feilkonstruert.
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt