Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: trondhla på tirsdag 06. august 2019, klokken 15:12
Det verserer for tiden artikler som denne:
https://insideevs.com/news/363399/tesla-model-3-paint-fragile/
der det fremkommer at lakken ikke vil holde seg mot regulær slitasje over rimelig tid. Dette betyr kun at det vil bli rustproblematikk i stor stil for Model 3 eiere og det i løpet av noe få år. Lakken er for tynn og for myk som vil bli hakkete og det vil dannes hull ned til substratmaterialet (stålet) som i møte med saltsaft vil ruste friskt.
Her må det rett og slett folieres når bilen er ny. Du får blank folie og den kan også poleres og vokses som vanlig.
I tillegg bør det rustbeskyttes som vanlig under bilen og i kanaler, helst med demontering av batteripakke og sprøytes da det vil legge seg godt med saltsaft mellom batteripakke og karosseri.
Demontering av batteripakke - det hørtes voldsomt ut.
Forøvrig trenger en ikke være noe geni for å se at Model 3, slik den er levert, vil få rustproblemer.
Det er allerede viden kjent og diskutert her i forumet, i Finland, USA og Canada.
Skvettlapper samt en omgang med rustbeskyttelse så fort som mulig etter at bilen er mottatt vil nok hjelpe mye.
Å foliere høres ut som en litt dyr overkill spør du meg
Sitat fra: trondhla på tirsdag 06. august 2019, klokken 15:12
Det verserer for tiden artikler som denne:
https://insideevs.com/news/363399/tesla-model-3-paint-fragile/
der det fremkommer at lakken ikke vil holde seg mot regulær slitasje over rimelig tid. Dette betyr kun at det vil bli rustproblematikk i stor stil for Model 3 eiere og det i løpet av noe få år. Lakken er for tynn og for myk som vil bli hakkete og det vil dannes hull ned til substratmaterialet (stålet) som i møte med saltsaft vil ruste friskt.
Her må det rett og slett folieres når bilen er ny. Du får blank folie og den kan også poleres og vokses som vanlig.
I tillegg bør det rustbeskyttes som vanlig under bilen og i kanaler, helst med demontering av batteripakke og sprøytes da det vil legge seg godt med saltsaft mellom batteripakke og karosseri.
Nå er det vel ikke lakken som skal beskytte mot rusten, men e-coaten under (som hele karosseriet er dyppet i).
Er det noen her på forumet som har hatt sånne problemer? Hva sier i såfall tesla om disse sakene? Kjenner jeg får litt dårlige vibber av sånt, ikke artig når man har bil i bestilling
Sitat fra: texaz på tirsdag 06. august 2019, klokken 16:46
Er det noen her på forumet som har hatt sånne problemer? Hva sier i såfall tesla om disse sakene? Kjenner jeg får litt dårlige vibber av sånt, ikke artig når man har bil i bestilling
Jeg er 100% sikker på at ingen i Norge har slike problemer. Du skal kjøre på veldig spesielle veier og da ikke ta hensyn ril at du kjører på møkkaveier for å få til det som han finnen fikk til.
Det er jo ikke noen forskjell på lakken eller dens tykkelse på 3 versus det som er på S, og S har jo levd i snart 6 år her uten at lakken har flasset av slik. Det er ikke indre rust som har forårsaket denne lakkavskalling, men sandblpsinh med stein etc som er kastet mot lakken fra hjula. Hadde skjedd med det meste av andre biler uten skvettlapper
Sitat fra: GOS på tirsdag 06. august 2019, klokken 19:10
Sitat fra: texaz på tirsdag 06. august 2019, klokken 16:46
Er det noen her på forumet som har hatt sånne problemer? Hva sier i såfall tesla om disse sakene? Kjenner jeg får litt dårlige vibber av sånt, ikke artig når man har bil i bestilling
Jeg er 100% sikker på at ingen i Norge har slike problemer. Du skal kjøre på veldig spesielle veier og da ikke ta hensyn ril at du kjører på møkkaveier for å få til det som han finnen fikk til.
Og jeg er 100% enig at ingen i Norge har slike problemer pr. dags dato - men jeg er også 100% sikker på at på denne datoen om 1 år så vil noen ha slike problemer. En må nesten gjennom en vinter først
Får ikkje heimesida til Tesla til å fungere skikkelig no men eg las tidlegare i garantivilkåra at rustgarantien ville fråfalle ved understellsbehandling?
Dei kan vel ikkje "nekte" folk å understellsbehandle Model 3?
Har sett korleis dei ser ut under og det der er definitivt ikkje haldbart for norsk vinter, knapt vestlandssommar.
Sitat fra: KjerPetil på tirsdag 06. august 2019, klokken 20:33
Får ikkje heimesida til Tesla til å fungere skikkelig no men eg las tidlegare i garantivilkåra at rustgarantien ville fråfalle ved understellsbehandling?
Dei kan vel ikkje "nekte" folk å understellsbehandle Model 3?
Har sett korleis dei ser ut under og det der er definitivt ikkje haldbart for norsk vinter, knapt vestlandssommar.
Hvis en velger å antirustbehandle bilen gir normalt selskapet som står bak antirustverkstedet gi bedre garanti enn de fleste bilmerker har? Fordrer da etterbehandling, men da får en gjerne 12-15 års garanti.
https://engerhedlund.no/garanti
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 06. august 2019, klokken 21:17
Hvis en velger å antirustbehandle bilen gir normalt selskapet som står bak antirustverkstedet gi bedre garanti enn de fleste bilmerker har? Fordrer da etterbehandling, men da får en gjerne 12-15 års garanti.
https://engerhedlund.no/garanti
Det er ikke her hunden ligger begravet - det er at dersom noen andre feil med Tesla foruten rust oppstår etter en slik behandling. Da kan Tesla hevde at feilen som har oppstått har sammenheng med antirustbehandlingen - og så blir det eiers oppgave å argumentere for at den sammenhengen ikke finnes. Som regel går dette bra, men i verste fall sitter man der og snakker med veggen.
Sitat fra: GOS på tirsdag 06. august 2019, klokken 19:10
Jeg er 100% sikker på at ingen i Norge har slike problemer. Du skal kjøre på veldig spesielle veier og da ikke ta hensyn ril at du kjører på møkkaveier for å få til det som han finnen fikk til.
Det er jo ikke noen forskjell på lakken eller dens tykkelse på 3 versus det som er på S, og S har jo levd i snart 6 år her uten at lakken har flasset av slik. Det er ikke indre rust som har forårsaket denne lakkavskalling, men sandblpsinh med stein etc som er kastet mot lakken fra hjula. Hadde skjedd med det meste av andre biler uten skvettlapper
S har plastdeksel på kanalene slik at det er få deler som er utsatt for steinsprut som vil ha noe mer enn kosmetisk effekt. Problemområdet foran bakhjulene blir stygt, men den typen steinsprut vil sjelden være noe stort problem annet enn kosmetisk. I tillegg er S i aluminium som ikke korroderer helt på samme måte.
Understellsbehandling med Mercasol bestilt. Den rustgarantien til Tesla er null verdt uansett, og bilen er overhodet ikke i nærheten av egnet for norske vinterforhold sånn den kommer fra fabrikk.
I tillegg foliering med klar beskyttelsesfolie og montering av skvettlapper. Har jeg brukt 500k på en ny bil skal den ikke forfalle til å se styggere ut i lakken enn de 25 år gamle bilene med 500kkm jeg har hatt tidligere.
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. august 2019, klokken 16:01
Sitat fra: trondhla på tirsdag 06. august 2019, klokken 15:12
Det verserer for tiden artikler som denne:
https://insideevs.com/news/363399/tesla-model-3-paint-fragile/
der det fremkommer at lakken ikke vil holde seg mot regulær slitasje over rimelig tid. Dette betyr kun at det vil bli rustproblematikk i stor stil for Model 3 eiere og det i løpet av noe få år. Lakken er for tynn og for myk som vil bli hakkete og det vil dannes hull ned til substratmaterialet (stålet) som i møte med saltsaft vil ruste friskt.
Her må det rett og slett folieres når bilen er ny. Du får blank folie og den kan også poleres og vokses som vanlig.
I tillegg bør det rustbeskyttes som vanlig under bilen og i kanaler, helst med demontering av batteripakke og sprøytes da det vil legge seg godt med saltsaft mellom batteripakke og karosseri.
Nå er det vel ikke lakken som skal beskytte mot rusten, men e-coaten under (som hele karosseriet er dyppet i).
Når det gjelder rust er jeg litt paranoid...... Har akkurat oljet og smurt inn en annen bil vaselin bl.a. rundt omkring dører.
Uansett dersom man vil beholde bilen i lengere tid lønner det seg å beskytte mot rust og da vil jeg si at omfattende rustbehandling og gjerne tiltak som foliering av utsatte steder betaler seg i det lange løp. Ta ned batteripakken og å rustbeskytte bilen over? Den tynnflytende saltsuppa som brukes i dag over alt kryper langt mer enn grovsaltet som har vært brukt. Det er uansett mer appetittlig å se på en godt beskyttet bruktbil enn en gammel bil full av rustroser over alt.
Her blir det anslått at manglende rustbeskyttelse vil koste deg kr 50 000:
https://www.tv2.no/broom/10644803/
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. august 2019, klokken 21:36
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 06. august 2019, klokken 21:17
Hvis en velger å antirustbehandle bilen gir normalt selskapet som står bak antirustverkstedet gi bedre garanti enn de fleste bilmerker har? Fordrer da etterbehandling, men da får en gjerne 12-15 års garanti.
https://engerhedlund.no/garanti
Det er ikke her hunden ligger begravet - det er at dersom noen andre feil med Tesla foruten rust oppstår etter en slik behandling. Da kan Tesla hevde at feilen som har oppstått har sammenheng med antirustbehandlingen - og så blir det eiers oppgave å argumentere for at den sammenhengen ikke finnes. Som regel går dette bra, men i verste fall sitter man der og snakker med veggen.
Alternativt kan en sitte å snakke med (NAF) advokaten. Selv om Tesla er amerikansk kan de vel ikke kjøre over kundene med dampveivals heller?
Tesla garantien avviker ikke særlig fra andre rustgarantier. Se denne https://www.dinside.no/motor/bilmerkene-med-den-beste-rustgarantien/60961182 bortsett fra at de spesifikt fraskriver seg ansvar dersom bilen er rustbehandlet. Det gjør det litt komplisert, men jeg tror de aller fleste rustskader på nyere biler er dører og bakluke. Bakluken på Tesla er såvidt jeg vet stål mens dørene er alu. Er det andre steder man kan prosedere rustskader innenfra? Ergo, om man selv rustbehandler bilen, har man reelt sett noe særlig mer enn eventuelle rustskader i bakluken å risikere?
Skal det gjøres skikkelig rustbehandling må det lages sprøyte skjema i samarbeid med fabrikk. Det høres rart ut om noen tilbyr dette samtidig som Tesla motsetter seg dette.
Ellers er jeg enig med de som sier at modell 3 ikke kan sammenliknes med aluminium biler S og X. Lurer man på hvordan det forholder seg mht korrosjon på stål kontra aluminium kan man sjekke Rich Rebuild's videoer der han demonterer druknede Tesla S....
https://www.bytbil.com/nyheter/larmet-redan-rost-pa-nya-tesla-model-3-19711
Dette ser jo ikke helt bra ut.
Blir spennende å følge denne i årene som kommer:
https://www.facebook.com/groups/359891901375063/ (https://www.facebook.com/groups/359891901375063/)
Sitat fra: tessy på torsdag 08. august 2019, klokken 12:10
https://www.bytbil.com/nyheter/larmet-redan-rost-pa-nya-tesla-model-3-19711
Dette ser jo ikke helt bra ut.
Heldigvis kom vel bilene fra mai eller noe slikt med PPF nederst langs skjørtene der, det og mudguards og du vil ikke møte på det problemet der tror jeg.
jepp herlig hadde lyst på en Model 3 men .... rust???
Jeg har i hvert fall gått for en understellsbehandling, og jeg blir helt sikker på at er nærmest en nødvendighet for at ikke bilen skal få problemer med rust i hulrom, falser, plateskjøter og lignende etter noen vintre i salt.
Sitat fra: E_S på fredag 09. august 2019, klokken 21:51
Jeg har i hvert fall gått for en understellsbehandling, og jeg blir helt sikker på at er nærmest en nødvendighet for at ikke bilen skal få problemer med rust i hulrom, falser, plateskjøter og lignende etter noen vintre i salt.
Støttes. Og ta det før vinteren er igang
Hva slags behandling da? Er dette en behandling der man tar vekk plastskalllet under, eller blir bare hjulbuene behandlet?
Siste jeg satte bort til behandling var en Subaru. Da ble at av plast deksler i hjulbuer og ellers under plukke ned slik at man kom til å fikk behandlet. Uten dette er behandling nesten verdiløs....
Har lagt inn en feature request om at Tesla bør tillate anti-rustbehandling og lage retningslinjer:
https://featurerequests.co/feature/allow-anti-rust-treatment (https://featurerequests.co/feature/allow-anti-rust-treatment)
Stem gjerne frem requesten!
At bilen har sine «småfeil» er til å leve med, programvare utvikles, paneler kan justeres osv, men grunnleggende rustbeskyttelse er ikke noe en kan ta i ettertid, det må gjøres på fabrikk!
Tenker da på manglende lakk rundt hele bilen.
Understellsbehandling er vel og bra, men bilen er jo ikke ferdig lakkert, grunningen viser jo i panelåpninger, inne i skjermen foran fordør osv osv osv....
Har vært i tvil mange ganger mens jeg venter, men nå vurderer jeg seriøst å kansellere hele skiten.....
Muligens en tabbe å selge e-Niro allikevel......
Det skrives mye på nettet. Min Model 3 mangler topplag lakk under hengslene inni bagasjerommet. Det lever jeg greit med og hadde faktisk ikke lagt merke til det hvis ikke alle disse artiklene om manglende lakk hadde kommet.
Det viktigste er jo at lakkbasen er på plass samt at galvaniseringen er god.
Som alltid gjelder det å skille hva som har betydning og hva som er storm i et vannglass.
Man har uansett angrerett ved overtakelsen av bilen og kan da sjekke om lakkeringen er tilfresstillende.
Ja mye forvirring akkurat nå. Blir veldig usikker selv også når det blir så mye negativitet og forståsegpåere som har løsningene. Skulle veldig gjerne hatt tesla på banen her altså.
Har man sett manglende lakk på hvite biler? Eller er det bare de sorte som er utsatt?
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 10. august 2019, klokken 22:02
Har lagt inn en feature request om at Tesla bør tillate anti-rustbehandling og lage retningslinjer:
https://featurerequests.co/feature/allow-anti-rust-treatment (https://featurerequests.co/feature/allow-anti-rust-treatment)
Stem gjerne frem requesten!
Done!
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 11. august 2019, klokken 09:30
Det skrives mye på nettet. Min Model 3 mangler topplag lakk under hengslene inni bagasjerommet. Det lever jeg greit med og hadde faktisk ikke lagt merke til det hvis ikke alle disse artiklene om manglende lakk hadde kommet.
Det viktigste er jo at lakkbasen er på plass samt at galvaniseringen er god.
Som alltid gjelder det å skille hva som har betydning og hva som er storm i et vannglass.
Man har uansett angrerett ved overtakelsen av bilen og kan da sjekke om lakkeringen er tilfresstillende.
Har du eller skal du understellsbehandle bilen? Hvis jeg ender opp med Tesla om 1-2 uker vil jeg får den behandlet i god tid før saltet kommer på veiene, men vente minimum 14 dager.
Sitat fra: MyMuffin på søndag 11. august 2019, klokken 12:03
Har man sett manglende lakk på hvite biler? Eller er det bare de sorte som er utsatt?
Er det grunn til å tro at svart lakk er vesentlig dårligere enn de andre fargene? Har bestilt svart selv...
Lakkens topplag er nok først og fremst en kosmetisk greie. Da er svart vanskeligere fordi den har større kontrast til baselaget samt at man får speileffekten som avslører selv små skavanker.
Har forøvrig hatt hvit elbil en gang før og forstod fort at hvit har sine egne problemstillinger. Skitt vises godt og ved reparasjoner etter noen år er det svært vanskelig å gjenskape rett hvitfarge ved lakkering. Vår hvite bil endte opp med fem ulike hvitfarger.
Sitat fra: halvorlu på søndag 11. august 2019, klokken 12:48
Sitat fra: MyMuffin på søndag 11. august 2019, klokken 12:03
Har man sett manglende lakk på hvite biler? Eller er det bare de sorte som er utsatt?
Er det grunn til å tro at svart lakk er vesentlig dårligere enn de andre fargene? Har bestilt svart selv...
Fruen tok akkurat ut en sort m3 og den hadde sine mangler og skavanker i lakken.
Ettersom at hvit har flere lag med lakk så kan det jo tenkes at lakkeringen er mer gjennomført, men det er litt tipping fra min side.
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 11. august 2019, klokken 12:27
Har du eller skal du understellsbehandle bilen?
Tesla sine garantivilkår fraskriver seg ansvar ved understellsbehandling. Jeg velger å ikke understellsbehandle nå, men heller vente og se hvorvidt Tesla blir mer positiv til understellsbehandling fremover. Har lagt inn en feature request her:
https://featurerequests.co/feature/allow-anti-rust-treatment
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 11. august 2019, klokken 18:10
Tesla sine garantivilkår fraskriver seg ansvar ved understellsbehandling.
Var det ikke så at disse garantivilkårene kun dekket rust som oppstår innen ifra og går ut? Hvor mye er den verd i så fall? Den vil jo definitivt ikke dekke rust som oppstår pga. manglende/dårlig lakkering på utsiden.
Uansett så har man jo 5 år reklamasjonsrett, og den driter vel langt i hvilke begrensinger Tesla har lagt på garantien sin (er i det hele tatt disse begrensingene lovlige?). Så fremt de da ikke kan dokumentere at understellsbehandlingen er årsaken til rustangrepet.
Teslas rustgaranti er verdiløs. Dekker kun innenfra og ut. Den garantien man får ved understellsbehandling av ny bil fra leverandør av antirust er mye mer verdt.
Og jeg «gleder meg» til den dagen Tesla prøver å avfeie reklamasjonskrav på kjente feil fordi den er understellsbehandlet.
Rustproblematikk er en av grunnene til at jeg kjøpte Model S.
Høy aluminiumsandel slik som i Model S er jo et fortrinn i forhold til rusten. I tillegg har jo Model S noen flere år i produksjon og dermed vet vi mer om hvordan korrosjon håndteres.
Model S har ikke noen større problem med korrosjon - det meste er vel ALU uansett så det blir en helt annen sak.
Tror de fleste nå ser at at denne bilen mangler en form for "nordisk pakke" - med skvettlapper og skikkelig understellsbehandling.
Som Carl Anton Stenling skriver : "The warranty explicitly disallows anti rust treatments like Tectyl, Mercasol etc."
Dette gjør saken faktisk ennå verre...
Tesla er i ferd med å skyte seg selv i foten her er jeg redd......
Det må vel strengt tatt være en sammenheng mellom rustbeskyttelsen og feilen man eventuelt klager på..
Slutter blinklyset å funke kan ikke Tesla klage på rustbeskyttelse.
Folie på de utsatte stedene og vask om vinteren tror jeg man kommer langt med.
Klarte å holde lakken på en 2008 VW Passat for rust så da bør Model 3 eiere klare det samme ;D
Hvis man skal understellsbehandle en Model 3, hvilken behandling anbefales? Mercasol, Tectyl, Dinitrol eller Fluid Films?
Sitat fra: amiire på søndag 11. august 2019, klokken 21:43
Hvis man skal understellsbehandle en Model 3, hvilken behandling anbefales? Mercasol, Tectyl, Dinitrol eller Fluid Films?
Har ingen forutsetning til å komme med noen anbefaling, men vurderer selv sterkt å gå for en lanolin behandling (som vel går under "Fluid Films"?), da denne generelt har blitt sterkt anbefalt av andre.
https://antirust.no/rustbehandling/ (https://antirust.no/rustbehandling/)
Sitat fra: Amoss på søndag 11. august 2019, klokken 21:53
Sitat fra: amiire på søndag 11. august 2019, klokken 21:43
Hvis man skal understellsbehandle en Model 3, hvilken behandling anbefales? Mercasol, Tectyl, Dinitrol eller Fluid Films?
Har ingen forutsetning til å komme med noen anbefaling, men vurderer selv sterkt å gå for en lanolin behandling (som vel går under "Fluid Films"?), da denne generelt har blitt sterkt anbefalt av andre.
https://antirust.no/rustbehandling/ (https://antirust.no/rustbehandling/)
Ja, jeg vurderer også Fluid Films, som er en lanolin behandling. Ser at noen som tilbyr Mercasol har sprøyteskjema for Model 3. Det kan sikkert være smart så det gjøres riktig. Noen som vet om tilbydere av Fluid Films-behandling har sprøyteskjema for Model 3?
Vil tru Lanolin behandling er betre eigna på eldre bilar som har gått utan rustbehandling og har fått litt kreft mens f.eks Mercasol eller Tectyl er fint for nye bilar.
Har Lanolinbehandla bilen eg har no og det blir vaska vekk, derav kort tid mellom behandling. Umiskjennelig lukt ei god stund men kan leve med det.
Litt synsing.
Ein av grunnane til at eg vil kjøpe Model 3 er for at det har dukka opp litt rust, å kjøpe ny bil for å la den ruste er ikkje eit tema.
Jeg ville brukt Mercasol på ny bil som skal brukes hele året.
Sitat fra: BMW850 på mandag 12. august 2019, klokken 00:14
Jeg ville brukt Mercasol på ny bil som skal brukes hele året.
Hvorfor Mercasol og ikke Dinitrol eller Tectyl?
Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 12. august 2019, klokken 07:47
Sitat fra: BMW850 på mandag 12. august 2019, klokken 00:14
Jeg ville brukt Mercasol på ny bil som skal brukes hele året.
Hvorfor Mercasol og ikke Dinitrol eller Tectyl?
Sikkert fordi det er et tynnstoff og ikke et "gummilokk" som Tectyl?
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 10. august 2019, klokken 22:02
Har lagt inn en feature request om at Tesla bør tillate anti-rustbehandling og lage retningslinjer:
https://featurerequests.co/feature/allow-anti-rust-treatment (https://featurerequests.co/feature/allow-anti-rust-treatment)
Stem gjerne frem requesten!
:+1:
Sitat fra: MikkeBoomBoom på mandag 12. august 2019, klokken 10:25
Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 12. august 2019, klokken 07:47
Sitat fra: BMW850 på mandag 12. august 2019, klokken 00:14
Jeg ville brukt Mercasol på ny bil som skal brukes hele året.
Hvorfor Mercasol og ikke Dinitrol eller Tectyl?
Sikkert fordi det er et tynnstoff og ikke et "gummilokk" som Tectyl?
Mercasol er gir vel også et tynt lag? Ser iallefall slik ut på bobilen.
Bør jo være en fordel med et tykkere lag der hvor det er mekanisk slittasje, slik som i hjulbuer/skjermer/området bak hjulene?
Men det er et lokalt Mercasol verksted med godt rykte.
Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 12. august 2019, klokken 13:20
Mercasol er gir vel også et tynt lag? Ser iallefall slik ut på bobilen.
Bør jo være en fordel med et tykkere lag der hvor det er mekanisk slittasje, slik som i hjulbuer/skjermer/området bak hjulene?
Men det er et lokalt Mercasol verksted med godt rykte.
Funker det inntil du får rift / hull i Tectylen da har du tidenes beste rustfelle.
Fikk tilbud på 6650,- for dinitrolbehandling ved en lokal leverandør nær stavanger, de hevdet de hadde sprøyte skjema. Er det ok pris? Noen andre her inne som har tatt dinitrolbehandling av sin bil?
https://www.youtube.com/watch?v=8f2ITRK-F_Q
Sitat fra: E_S på tirsdag 06. august 2019, klokken 22:07
Understellsbehandling med Mercasol bestilt. Den rustgarantien til Tesla er null verdt uansett, og bilen er overhodet ikke i nærheten av egnet for norske vinterforhold sånn den kommer fra fabrikk.
Du mister ikke bare rustgarantien, men også resten av garantien om feilen kan spores tilbake til understellsbehandlingen
Sitat fra: Jærbuen på fredag 30. august 2019, klokken 13:51
Sitat fra: E_S på tirsdag 06. august 2019, klokken 22:07
Understellsbehandling med Mercasol bestilt. Den rustgarantien til Tesla er null verdt uansett, og bilen er overhodet ikke i nærheten av egnet for norske vinterforhold sånn den kommer fra fabrikk.
Du mister ikke bare rustgarantien, men også resten av garantien om feilen kan spores tilbake til understellsbehandlingen
Og hva slags andre feil skulle kunne spores tilbake til understellsbehandling?
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 30. august 2019, klokken 14:03
Sitat fra: Jærbuen på fredag 30. august 2019, klokken 13:51
Sitat fra: E_S på tirsdag 06. august 2019, klokken 22:07
Understellsbehandling med Mercasol bestilt. Den rustgarantien til Tesla er null verdt uansett, og bilen er overhodet ikke i nærheten av egnet for norske vinterforhold sånn den kommer fra fabrikk.
Du mister ikke bare rustgarantien, men også resten av garantien om feilen kan spores tilbake til understellsbehandlingen
Og hva slags andre feil skulle kunne spores tilbake til understellsbehandling?
Alle deler som kan bli rammet av middelet som sprøytes på, vil jeg tro.
Det hadde vært fint om noen av advokatene her inne kunne har sett litt på dette greiene her. Det eneste som hindrer meg i å rustbeskytte bilen.
Hva er det Tesla har lov til å nullstille av garantier pga rustbehandling? Om det kommer en dråpe på utsiden av batteripakken, kan de da nullstille batterigarantien? Hvor går grensene?
Sitat fra: Jærbuen på fredag 30. august 2019, klokken 14:23
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 30. august 2019, klokken 14:03
Og hva slags andre feil skulle kunne spores tilbake til understellsbehandling?
Alle deler som kan bli rammet av middelet som sprøytes på, vil jeg tro.
Jeg gleder meg til noen eventuelt velger å prøve dette i en rettsal. I mellomtiden mener jeg det er lite hensiktsmessig at du og andre her sprer usikkerhet rundt rustbehandling av Model 3. Bilen bør understellsbehandles for å overleve mange norske vintre i saltlake.
Min Model 3 har ikke skvettlapper. Fikk den i vinter som var og har kjørt i Bergen, Sogn og Fjordane, Danmark, på autobahn. Ingen lakk mangler.
Sitat fra: olavxxx på fredag 30. august 2019, klokken 19:39
Min Model 3 har ikke skvettlapper. Fikk den i vinter som var og har kjørt i Bergen, Sogn og Fjordane, Danmark, på autobahn. Ingen lakk mangler.
Da må du nok se over en gang til, for i følge finnen så har TM3 knapt nok lakk.
Og det lille som er blir enten ripet bare en forsiktig berører lakken med fingertuppene, riper dype som fy. Så lite tåler det lille som er av lakk.
Dette var ironi.
Sitat fra: olavxxx på fredag 30. august 2019, klokken 19:39
Min Model 3 har ikke skvettlapper. Fikk den i vinter som var og har kjørt i Bergen, Sogn og Fjordane, Danmark, på autobahn. Ingen lakk mangler.
Importerte du bilen selv?
Tror de fleste fikk bilene levert i mars og senere. Mao etter salthelvete ,men det er jo supert dersom bilen klarer en full vinter med salting uten tegn til rust eller lakkproblemer. Mulig denne finnen og disse i canada med flassing var superuheldig. Synes egentlig det gir null mening å konkludere her før etter 2-3 år.
Blir interessant etter vinteren å se feedback fra eiere. Kjører mye i saltsuppa i Trondheim selv.
Sitat fra: olavxxx på fredag 30. august 2019, klokken 19:39
Min Model 3 har ikke skvettlapper. Fikk den i vinter som var og har kjørt i Bergen, Sogn og Fjordane, Danmark, på autobahn. Ingen lakk mangler.
En kollega av meg har en rød Tesla 3. Han har heller ikke skvettlapper og har bare kjørt på østlandet siden mars... Mye slitasje på lakk på kanal, bak bakhjul og foran bakhjul og enkelte steder har rødfargen aning av rosa da det hvite under skinner igjennom, så enten er det stor forskjeller eller så en enkelte mer fan enn andre... Tror han går for skvettlapper nå etter at jeg tipset ham om noen han ikke viste om og der man ikke trenger å bore i stål.
Når det gjelder understellsbehandlig så ville i alle fall ikke jeg ventet til rusta hadde satt seg - da er nesten løpet kjørt. Kan ikke forstå at Tesla kan reservere seg mht garanti om bilen behandles fornuftig, og noe skulle skades må verkstedet som har behandlet bilen orden opp om Tesla mener de er skyld i skaden. Ta det opp med de før man gjør jobben så ting er klarert på forhånd.
Min skal på dinitrolbehandling på tirsdag :+1:
Kan melde tilbake her med resultatet :)
Sitat fra: Snowjoggs på lørdag 31. august 2019, klokken 09:57
Min skal på dinitrolbehandling på tirsdag :+1:
Kan melde tilbake her med resultatet :)
Hva er prisen? Og hvor?
Jeg har fått pris på Mercasol for fem år gammel eUp, kr 7000, har ikke fått endelig avklaring behandling av TM3 enda, hvis alt går etter planen skal den behandles i slutten av september.
6650,- dinitrol sandnes
Ca 6500,- for Mercasol-behandling i Sarpsborg. For 2000,- ekstra legger de på et støyisolerende lag under i tillegg. Er dog litt usikker på hvor lurt det er å ha noe på baksiden av Mercasolen...
Sitat fra: Snowjoggs på lørdag 31. august 2019, klokken 10:09
6650,- dinitrol sandnes
Det var billig, hvilken garanti gir de?
Vedrørende merke å bruke ved rustbehandling, på en ny bil som Model 3 ennå er der det hipp som happ, alle oljebaserte merker bruker i praksis samme type løsning, tynnflytende krypende olje i hulrom og slitesterk asfaltolje utvendig.
Forutsetningen for å kunne bruke oljebasert beskyttelse er at det IKKE påbegynt korrosjon, dersom så er tilfelle må man sandblåse understellet. Men ved bruk av Fluid-Film har noe rust ikke betydning. Fluid-Film vil krype såpass godt at det vil sperre for oksygen og vann slik at rustprosessen vil stoppe eller bremses til nesten full stopp.
Men her i Norge brukes det kun klassisk Fluid-Film som brukes. Dette er bra for hulrom men ikke der det slitasje fordi det vil slites bort i løpet ett eller to år og så må man beskytte på nytt. Det som burde brukes kan man se på siden her: http://fluid-film.dk/ Enten Multi Film eller Perma Film. Begge oljer er slitasjesterke og har krypeegenskaper som gjør det godt egnet for utvendig bruk. Og i tillegg vil disse oljene ikke lede strøm på noe vis som burde gjøre dem godt egnet på el.biler. De vil ikke skade kabler på noe vis som vil kunne påvirke garanti for TM3.
@Jærbuen kan du ordne sitatet i forrige post? Slik den står nå har du sitert meg på noe du selv har skrevet.
Da var min ferdigbehandlet med dinitrol ved sandnes dinitrol. Tok 2 dager. Etter eha dling er anbefalt etter 3 år. De har sprøyteskjema på bilen fra dinitrol i Tyskland. Ingen problemer eller feilmeldinger ved henting.
Snakket litt med han på kontoret, han forstod at model3 eiere var i tvil. Når deres ledelse hadde hatt møte med Tesla så hadde de fått ok for behandling og at det ikke vil påvirke Tesla sin egen rust garanti, mens selgerene/verksted samt garantivilkår man finner på nett sier det motsatte. Uansett så er Teslas garanti lik de fleste andre bilselskaper basert på rust innenfra og ut som ikke er verdt så mye.
Folk får gjøre opp sin egen mening, jeg møter ihvertfall vinteren i Rogaland med bekymringsfrie tanker rundt min bil og rust :)
Kva kostar behandlinga?
Sitat fra: ok67 på onsdag 04. september 2019, klokken 17:51
Kva kostar behandlinga?
Jeg gav 6650, hørte med litt forskjellige dinitrol behandlere i regionen og prisene spriker mye, den ene plassen skulle ha 8500 for samme behandling så lurt å ta en ringerunde. www.dinitrol.no
Sitat fra: Snowjoggs på onsdag 04. september 2019, klokken 17:56
Sitat fra: ok67 på onsdag 04. september 2019, klokken 17:51
Kva kostar behandlinga?
Jeg gav 6650, hørte med litt forskjellige dinitrol behandlere i regionen og prisene spriker mye, den ene plassen skulle ha 8500 for samme behandling så lurt å ta en ringerunde. www.dinitrol.no
Får vurdere Dinitrol i Sandnes jeg også....er det på Forus i nærheten av IKEA?
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 04. september 2019, klokken 18:40
Sitat fra: Snowjoggs på onsdag 04. september 2019, klokken 17:56
Sitat fra: ok67 på onsdag 04. september 2019, klokken 17:51
Kva kostar behandlinga?
Jeg gav 6650, hørte med litt forskjellige dinitrol behandlere i regionen og prisene spriker mye, den ene plassen skulle ha 8500 for samme behandling så lurt å ta en ringerunde. www.dinitrol.no
Får vurdere Dinitrol i Sandnes jeg også....er det på Forus i nærheten av IKEA?
Yes, rett nedfor IKEA på Forus. Bygget ved siden av der dolly var før, nå dominos pizza.
Ingen i Trondheim, nærmaste er Stjørdal eller Orkanger
Sitat fra: ok67 på onsdag 04. september 2019, klokken 20:21
Ingen i Trondheim, nærmaste er Stjørdal eller Orkanger
Finnes mercasol behandling i Trondheim, har forstått det slik at det er samme type kjemikalier som dinitrol. Sjekk https://www.twinauto.no/antirust/
Noen som har tatt behandling i Oslo-området? Kampen antirust med mercasol eller Kjell Hall med tectyl er de jeg finner i farten
https://www.youtube.com/watch?v=Y0lJDuCWFlA
https://www.youtube.com/watch?v=oXlhmbvdKBo
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 04. september 2019, klokken 21:15
Noen som har tatt behandling i Oslo-området? Kampen antirust med mercasol eller Kjell Hall med tectyl er de jeg finner i farten
Tatt på saga antirust - bra kunde opplevelse. Har hatt fruens bil på kampen tidligere - ikke bra opplevelse.
Sitat fra: Iversen på torsdag 05. september 2019, klokken 12:24
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 04. september 2019, klokken 21:15
Noen som har tatt behandling i Oslo-området? Kampen antirust med mercasol eller Kjell Hall med tectyl er de jeg finner i farten
Tatt på saga antirust - bra kunde opplevelse. Har hatt fruens bil på kampen tidligere - ikke bra opplevelse.
Hmm... virker som de har slått seg sammen :o
Sitat
Vi har flyttet til Østre Aker vei 209!
Vi ønsker deg velkommen til de nye lokalene våre i Østre Aker vei 209, 0975 Oslo. Her har vi flyttet sammen med Kampen Antirustsenter og fått Oslo største senter for understellsbehandling og sandblåsing
Har du fått med seg skruene som ruster ved baklyktene?
Var noe rust på mine etter 3 måneder..
Hei folkens,
Har nettopp bestilt Model 3 og lurer på å bare akseptere noe rust...
Jeg bryr meg ikke så mye om utseende på bilen dersom dette blir veldig dyrt å holde ved like, men jeg tenker å ha bilen lenge og vil jo prøve å unngå at rusten til slutt gjør bilen ubrukelig!
Noen som tør å gjette hvor mye lenger bilen vil holde seg med tectylbehandling, skvettlapper og keramisk coating? Tenker det bør forlenge levetiden til bilen med minst 3 år om det skal være aktuelt for min del...
Med andre ord, hva er lurt fra et rent økonomisk standpunkt?
Sitat fra: SayWhoooaaat på mandag 04. november 2019, klokken 20:31
Hei folkens,
Har nettopp bestilt Model 3 og lurer på å bare akseptere noe rust...
Jeg bryr meg ikke så mye om utseende på bilen dersom dette blir veldig dyrt å holde ved like, men jeg tenker å ha bilen lenge og vil jo prøve å unngå at rusten til slutt gjør bilen ubrukelig!
Noen som tør å gjette hvor mye lenger bilen vil holde seg med tectylbehandling, skvettlapper og keramisk coating? Tenker det bør forlenge levetiden til bilen med minst 3 år om det skal være aktuelt for min del...
Med andre ord, hva er lurt fra et rent økonomisk standpunkt?
Har ikke gjort noen av delene på mine biler (annet enn det lille bilene er behandlet med etter import). Jeg sverger til jevnlig spyling og vasking om vinteren. Gjerne hver uke de alle værste saltdagene.
Vaske ofte om vinteren er nok det beste tipset. Foilering ser veldig kjipt ut med skitne skjøter og kanter. Om man hadde fått en slik bil levert ny ville man ha nektet levering, men betaler samtidig mye for å gjøre det sekundært:p Jeg har da heller ikke skjermsparer på tlf eller lister på hjørner i huset, men tenker at forbruksvarer er til for å brukes, vask, vedlikehold, forsikring og detailing er minbeskyttelse. Tenk hvor mange ganger du kan gjøre proff detailing for 40k :)
Sitat fra: Vaduz på mandag 04. november 2019, klokken 22:12
Vaske ofte om vinteren er nok det beste tipset. Foilering ser veldig kjipt ut med skitne skjøter og kanter. Om man hadde fått en slik bil levert ny ville man ha nektet levering, men betaler samtidig mye for å gjøre det sekundært:p Jeg har da heller ikke skjermsparer på tlf eller lister på hjørner i huset, men tenker at forbruksvarer er til for å brukes, vask, vedlikehold, forsikring og detailing er minbeskyttelse. Tenk hvor mange ganger du kan gjøre proff detailing for 40k :)
40k behøver man ikke å betale. Vi leverer en ny Model 3 SR+ til helfoliering i morgen, det koster 20k. Hovedgrunnen er riktignok at kona vil ha en annen farge ;)
Ble det rosa bil?😋
Sitat fra: Ojan på onsdag 06. november 2019, klokken 18:36
Ble det rosa bil?😋
Hehe, holder det hemmelig inntil bilder er klare ;) Men det er i hovedsak konas bil så det er hun som fikk bestemme utvendig. Jeg bestemte innvendig folie på planke og midtkonsoll (ble matt karbonfiber).
Kikket i ene kanalen idag og der var det hulromsvoks😀
Min er fra februar og jeg har ikke noe voks i kanalen verken framme eller bak. Ble derimot litt overrasket over at hulrommet var dekket av et simpelt silikondeksel. Når ble din levert?
Hentet den i mars. Mener du gummiproppen?
Den gummiproppen satt relativt godt fast. Tenkte på silikon/gummidekselet i bakre hjulbue. Den var montert feil/satt løst da jeg tok av beskyttelsesfilten som er i hjulbuen.
Sitat fra: Ojan på onsdag 06. november 2019, klokken 18:36
Ble det rosa bil?😋
Hehe, ja. 3M 1080 Fierce Fuchsia, med karbonfiberfolie på "planken" og midtkonsollen. Utført på ypperlig vis av Scandinano i Drammen.
Knalltøff !! :+1: 8)
https://www.tocn.no/2020/09/teslaene-har-rustproblemer/ Gammel tråd men nå har det kommet deksler til model 3. https://www.tocn.no/medlemsfordeler-antirustbehandling er jo fortsatt ett spørsmål rundt garantien. Jeg har en Hyundai Kona nå og den ble mercansolbebhandlet av importør ved ankomst til Norge. Synes det er vanskelig å ta et valg. Fornuften sier at det er lurt å ta vare en bil til 500K.
Sitat fra: Helge Hasund på lørdag 14. november 2020, klokken 08:34
https://www.tocn.no/2020/09/teslaene-har-rustproblemer/ Gammel tråd men nå har det kommet deksler til model 3. https://www.tocn.no/medlemsfordeler-antirustbehandling er jo fortsatt ett spørsmål rundt garantien. Jeg har en Hyundai Kona nå og den ble mercansolbebhandlet av importør ved ankomst til Norge. Synes det er vanskelig å ta et valg. Fornuften sier at det er lurt å ta vare en bil til 500K.
Får veldig lyst til å gjennomføre en rustbehandling av bilen etter å ha lest denne
Mens de fleste bilmerker gir :+1: for rust-behandling så er vel Tesla ikke så glad i dette.... kan gå ut over garanti men neppe reklamasjonsrett i hht kjøpsloven.
Noen som har noe erfaring med behandling hos funderud og disse dekslene ?
Vurderer dette opp mot dinitrol som jeg hadde på forrige bil (her ble det ikke montert slike deksler).
Jeg er også meget interessert i erfaringer fra denne rustbehandlingen da jeg venter bil i løpet av desember. Synes det jeg leste ga et solid inntrykk og lett å følge fornuften i argumentene. Så mye som det skal kjøres på saltet vei høres jo dette lurt ut.
Hva mener dere med «erfaringer»?
Sitat fra: Contango på mandag 30. november 2020, klokken 09:57
Hva mener dere med «erfaringer»?
Positive/negatie erfaringer med behandling på nevnte sted er vel vanligvis det som menes med et slikt spørsmål ?
Treern er behandlet. Lukter fjøs. Hva mer kan jeg si?
Fikk du montert disse deklsene også ? Og hvor lenge luktet det fjøs ?
Ja, og det er gjort for få dager siden.
Hvor kan man bestille slike deksler?
Sitat fra: Contango på mandag 30. november 2020, klokken 10:17
Ja, og det er gjort for få dager siden.
Hadde dinitrol på forrige bil, luktet oljeplatform i et par uker så var det vekke. Satser på at det er noenlunde samme med fjøslukten :laugh:
Vestfold Antirust holder til i en gammal låve, kanskje det er derfor? ;)
Hehe - neppe. Gjort i Oslo.
Sitat fra: Contango på mandag 30. november 2020, klokken 10:11
Treern er behandlet. Lukter fjøs. Hva mer kan jeg si?
Jeg kan si litt mer. Tok to bilder (foran og bak). Der ser man hvordan det ser ut samt det jeg tror er dekslene. Litt usikker på om jeg synes det virker veldig troverdig at de dekslene gjør stor forskjell. Muligens er bilen stillere men muligens ønsketenker jeg. Bilen må vaskes etter behandling. Det er en tynn film av fett over hele bilen - inkl vinduer. [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Min største motforestilling mot å gjøre det i fjøset på Funderud er at jeg som vestlending må kjøre over fjellet hver gang jeg skal ha oppfølgingsbehandling. De har visstnok ikke denne garantipakken på Bergen Antirust.
Mulig jeg går for dinotrol som jeg brukte på forrige bil.
Edit: Og hvor mye er garantien til Funderud egentlig verdt ? utbedrer de på deres regning om det oppstår noe rust ?
Kjøre fra Vestlandet for å gjøre akkurat dette? Nei, det hadde ikke jeg gjort.
Må si jeg blir litt skeptisk når jeg hører det lukter fjøs etter behandlingen! :-[ Blir det i så fall et tilbakevendende problem f. eks hver gang det er god varme i været og sola steiker?
Hvorfor den lukten? Det er ikke vanskelig å forstå lukten av olje på en av behandlingene, men lukten av fjøs? Hva i behandlingen bringer frem denne lukta?
Oljen som benyttes i fluidfilm er basert på sauefett/ullfett. Derav fjøs.
Det meste av lukten forsvinner nok antar jeg
Sitat fra: jorgenask på mandag 30. november 2020, klokken 23:41
Det meste av lukten forsvinner nok antar jeg
Ja, det gjør den. Tok 2 uker på min gamle Fiesta før 'våt sau' lukta var helt borte.
Er det dumt å kjøre på med fluidfilm-behandling dagen etter eg henter bilen fra forhandler?
Tenker på herdetiden til lakken osv.
Sitat fra: Husstein på torsdag 03. desember 2020, klokken 15:09
Er det dumt å kjøre på med fluidfilm-behandling dagen etter eg henter bilen fra forhandler?
Tenker på herdetiden til lakken osv.
Lakken har vel hatt god tid til å tørke på båtturen over atlanteren ?
Sitat fra: Husstein på torsdag 03. desember 2020, klokken 15:09
Er det dumt å kjøre på med fluidfilm-behandling dagen etter eg henter bilen fra forhandler?
Tenker på herdetiden til lakken osv.
Jeg ville ventet noen uker i fall det er noen garantisaker du oppdager. Det er ikke viktig at denne behandlingen gjøres med en gang.
Sitat fra: Contango på torsdag 03. desember 2020, klokken 16:13
Jeg ville ventet noen uker i fall det er noen garantisaker du oppdager. Det er ikke viktig at denne behandlingen gjøres med en gang.
Enig. Det er viktig å gjøre minst mulig med bilen de første par ukene, slik at eventuelle reklamasjoner ikke blir slått ned på grunn av ting som er gjort med bilen etter levering.
Har til og med hørt en Tesla-mekaniker si de "nekter" å skru på biler som er sauset inn i saueolje.
Om de har lov til det vet jeg ikke, eller om det var en preferanse blant de ansatte på verkstedet.
Jeg må si jeg synes det er vanskelig å vite hva man bør gjøre.
Det er vel relativt gode garantier på Tesla
Hvis det står skriftlig et sted at Tesla fraråder å ta understellsbehandling, og at garantien kan forsvinne dersom man likevel gjør det - bør man ikke da følge det og kjøre fullt på med garanti dersom det blir nødvendig?
Sitat fra: elmer71 på fredag 04. desember 2020, klokken 00:06
Jeg må si jeg synes det er vanskelig å vite hva man bør gjøre.
Det er vel relativt gode garantier på Tesla
Hvis det står skriftlig et sted at Tesla fraråder å ta understellsbehandling, og at garantien kan forsvinne dersom man likevel gjør det - bør man ikke da følge det og kjøre fullt på med garanti dersom det blir nødvendig?
De fleste slike garantier er ikke mye verd, enten det gjelder garanti fra produsent eller de som påfører middelet. Stort sette går det på gjennomrusting og bilen ser rimelig ille ut før rusten har spist seg igjennom. Videre er de ofte flink til å hevde at ting skyldes bruk og naturlig slitasje. Dette med understells behandling går mye på følelser om man ønsker å ta vare på bilen eller la den seile sin egen sjø. Videre tror jeg det har noe å si ved salg.
Sitat fra: jorgenask på torsdag 03. desember 2020, klokken 15:11
Sitat fra: Husstein på torsdag 03. desember 2020, klokken 15:09
Er det dumt å kjøre på med fluidfilm-behandling dagen etter eg henter bilen fra forhandler?
Tenker på herdetiden til lakken osv.
Lakken har vel hatt god tid til å tørke på båtturen over atlanteren ?
Ja, lakken er herdet ferdig. Selv kjører jeg coating umiddelbart etter jeg har hentet bilen, og skal sette på større mudflaps.
Understellsbehandling blir av ett eller annet slag på nyåret. Jeg anser det som meget nødvendig.
Sitat fra: marcob på fredag 04. desember 2020, klokken 07:09
Sitat fra: jorgenask på torsdag 03. desember 2020, klokken 15:11
Sitat fra: Husstein på torsdag 03. desember 2020, klokken 15:09
Er det dumt å kjøre på med fluidfilm-behandling dagen etter eg henter bilen fra forhandler?
Tenker på herdetiden til lakken osv.
Lakken har vel hatt god tid til å tørke på båtturen over atlanteren ?
Ja, lakken er herdet ferdig.
Det var et retorisk spørsmål, men ja :p
Ja, jeg regnet med det, men ikke sikkert resten av publikum så det. ;)
Må man til funderud i Østfold for å få denne garantipakken med disse dekslene eller gjør de samme jobben på Oslo Antirust ?
Det gjør de.
Har noen som har understellsbehandla bilen fått problemer med dette hos Tesla i ettertid? Vestfold Antirust er så nærme at det nesten bare er som forutbestemt.
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på mandag 14. desember 2020, klokken 20:27
Har noen som har understellsbehandla bilen fått problemer med dette hos Tesla i ettertid? Vestfold Antirust er så nærme at det nesten bare er som forutbestemt.
https://elbilforum.no/index.php?topic=50887.0