Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 må rustbeskyttes utvendig

Startet av trondhla, tirsdag 06. august 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

jorgenask

Sitat fra: Contango på mandag 30. november 2020, klokken 10:17
Ja, og det er gjort for få dager siden.

Hadde dinitrol på forrige bil, luktet oljeplatform i et par uker så var det vekke. Satser på at det er noenlunde samme med fjøslukten  :laugh:

Chris Neumann Ruud

Vestfold Antirust holder til i en gammal låve, kanskje det er derfor?  ;)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

#108
Sitat fra: Contango på mandag 30. november 2020, klokken 10:11
Treern er behandlet. Lukter fjøs. Hva mer kan jeg si?
Jeg kan si litt mer. Tok to bilder (foran og bak). Der ser man hvordan det ser ut samt det jeg tror er dekslene. Litt usikker på om jeg synes det virker veldig troverdig at de dekslene gjør stor forskjell. Muligens er bilen stillere men muligens ønsketenker jeg. Bilen må vaskes etter behandling. Det er en tynn film av fett over hele bilen - inkl vinduer. Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

jorgenask

Min største motforestilling mot å gjøre det i fjøset på Funderud er at jeg som vestlending må kjøre over fjellet hver gang jeg skal ha oppfølgingsbehandling. De har visstnok ikke denne garantipakken på Bergen Antirust.
Mulig jeg går for dinotrol som jeg brukte på forrige bil.

Edit: Og hvor mye er garantien til Funderud egentlig verdt ? utbedrer de på deres regning om det oppstår noe rust ?

Contango

Kjøre fra Vestlandet for å gjøre akkurat dette? Nei, det hadde ikke jeg gjort.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

elmer71

Må si jeg blir litt skeptisk når jeg hører det lukter fjøs etter behandlingen!  :-[ Blir det i så fall et tilbakevendende problem f. eks hver gang det er god varme i været og sola steiker?
Hvorfor den lukten? Det er ikke vanskelig å forstå lukten av olje på en av behandlingene, men lukten av fjøs? Hva i behandlingen bringer frem denne lukta?
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

jorgenask

Oljen som benyttes i fluidfilm er basert på sauefett/ullfett. Derav fjøs.
Det meste av lukten forsvinner nok antar jeg

noocyte

Sitat fra: jorgenask på mandag 30. november 2020, klokken 23:41
Det meste av lukten forsvinner nok antar jeg

Ja, det gjør den. Tok 2 uker på min gamle Fiesta før 'våt sau' lukta var helt borte.
-----------
Zekrom - Tesla Model 3 LR 2021
Lame Duck - Opel Astra Sports Tourer Premium 2016 (solgt)

Husstein

Er det dumt å kjøre på med fluidfilm-behandling dagen etter eg henter bilen fra forhandler?
Tenker på herdetiden til lakken osv.

jorgenask

Sitat fra: Husstein på torsdag 03. desember 2020, klokken 15:09
Er det dumt å kjøre på med fluidfilm-behandling dagen etter eg henter bilen fra forhandler?
Tenker på herdetiden til lakken osv.
Lakken har vel hatt god tid til å tørke på båtturen over atlanteren ?

Contango

Sitat fra: Husstein på torsdag 03. desember 2020, klokken 15:09
Er det dumt å kjøre på med fluidfilm-behandling dagen etter eg henter bilen fra forhandler?
Tenker på herdetiden til lakken osv.
Jeg ville ventet noen uker i fall det er noen garantisaker du oppdager. Det er ikke viktig at denne behandlingen gjøres med en gang.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

trykkertor

Sitat fra: Contango på torsdag 03. desember 2020, klokken 16:13
Jeg ville ventet noen uker i fall det er noen garantisaker du oppdager. Det er ikke viktig at denne behandlingen gjøres med en gang.

Enig. Det er viktig å gjøre minst mulig med bilen de første par ukene, slik at eventuelle reklamasjoner ikke blir slått ned på grunn av ting som er gjort med bilen etter levering.
Har til og med hørt en Tesla-mekaniker si de "nekter" å skru på biler som er sauset inn i saueolje.
Om de har lov til det vet jeg ikke, eller om det var en preferanse blant de ansatte på verkstedet.

elmer71

Jeg må si jeg synes det er vanskelig å vite hva man bør gjøre.

Det er vel relativt gode garantier på Tesla
Hvis det står skriftlig et sted at Tesla fraråder å ta understellsbehandling, og at garantien kan forsvinne dersom man likevel gjør det - bør man ikke da følge det og kjøre fullt på med garanti dersom det blir nødvendig?
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

Ingeniøren

Sitat fra: elmer71 på fredag 04. desember 2020, klokken 00:06
Jeg må si jeg synes det er vanskelig å vite hva man bør gjøre.

Det er vel relativt gode garantier på Tesla
Hvis det står skriftlig et sted at Tesla fraråder å ta understellsbehandling, og at garantien kan forsvinne dersom man likevel gjør det - bør man ikke da følge det og kjøre fullt på med garanti dersom det blir nødvendig?

De fleste slike garantier er ikke mye verd, enten det gjelder garanti fra produsent eller de som påfører middelet. Stort sette går det på gjennomrusting og bilen ser rimelig ille ut før rusten har spist seg igjennom. Videre er de ofte flink til å hevde at ting skyldes bruk og naturlig slitasje. Dette med understells behandling går mye på følelser om man ønsker å ta vare på bilen eller la den seile sin egen sjø. Videre tror jeg det har noe å si ved salg.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA