Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Profesjonell bruk av Elbil => EL Taxi => Emne startet av: Jan Henrik på søndag 07. februar 2016, klokken 20:54
Heisann!
Har lest litt på forumet her, men ikke deltatt.
Har prøvd å gjøre meg klokere, ved å lese Deres erfaringer med bilen.
Har sett det har vært innom ett par taxieiere, men straks disse har fått bilene i drift, så blir det stille. Synd. Skulle gjerne hørt hvordan det går med disse taxibilene.
Ingen drosjeeiere med Tesla her i byen, så ingen å snakke med lokalt heller (har dog en kollega med Tesla privat, men velger ikke Tesla som taxi). For dårlig tilgang på lading...
Men Tesla Model S, det frister meg å prøve. Og nå begynner det å bli vanskelig. Er jo dyre biler, for ingen refusjon eller mva å få igjen. Dog positivt at man da slipper å tilbakebetale noe til Staten, ved bytte av bil. Annet positivt, er veldig bra garanti på batteripakken og drivlinja (8år/fri km). Resten 5år/100.00km, som er lavere enn "vanlig" for taxiene. Her er mer normalt med 2år/fri km og 5år/300.000km (avhengig av merke).
En gj.snitt drosje, her i byen, kjører rundt 100.000km i året. Jeg kjører mest alene, og kjører rundt 55.000km i året.
Har sjåfør nå, men han holder på å søke eget løyve. Og da blir jeg nok ikke å ansette en ny sjåfør, sånn aktivt ihvertfall. Kan jo hende det kommer forespørsler, hvis jeg bytter til Tesla. ;D
Så, her sitter jeg og lurer på om en 70D er nok. Jeg ligger sånn mellom 17-23 mil i døgnet, alene på et 12 timers skift.
Trenger jeg noe mer utstyr enn standard? Er det vits å kjøpe en Model S, uten ekstra utstyr?
- Vinterpakka er jo kjekk å ha. 8.000kr er jo da ikke all verden, for den pakka.
- Premium pakka er sikkert grei å ha. Liker kurvelys, lyser opp i kryss og innkjørsler. Hjelper kanskje litt på kupèstøy også kanskje, med alcantara go sånt her og der..?
- Luftfjæring... 16,3 cm på høyeste, hvor standard fjæringer gir en bakkeklaring på 14,4 cm... 1,9 cm høyere. Hadde det vært 6-7 cm høyere, så kanskje.
- Ultra hi-fi... jeg er glad i god lyd i bil, men er det verdt 20 laken? Er det SÅ god lyd?
Nå er jo DAB+ standard uansett...
- Barneseter trenger jeg ikke. Har annet løsninger her. Trenger bagasjeplassen.
- Autopilot trenger jeg heller ikke. Dette ligger jo i bilen, bare å aktivere dette senere omså. Dessuten er veien her så dårlige at man kjører sikksakk mellom hullene i veien. Spørs om AP'en klarer det. :)
- Seter er jeg også usikker på. Kunne tenkt meg beige interiør, men nexgen-skinnsetene er litt for sporty for meg. Og x-antall ganger inn/ut av bilen... hvordan ser setene ut, etter 3år som taxi?
- Panoramataket... stort minus at det ikke er el. solskjerming, for å kunne dekke glasstaket. Ville ha dempet støy og kaldtrekk om vinteren. På en annen side, MÅ jeg ha dette? Er taket magnetisk for å kunne feste takskiltet? Eller må jeg bruke takstativ til dette??
- Metallic lakk... Hører rykter om dårlig standard lakk. Eller er det generelt uansett på Tesla?
Har bestemt meg for å investere i helfoliering, uansett neste drosjebil. Så kanskje unødvendig med metallic lakk..?
Vinterhjul kjøper jeg utenom. Her får vi momsen tilbake, på slikt utstyr. Normalt rimeligere også.
Samme med midtkonsoll og allværsmatter.
Det går endel Tesla'er som Taxi i Oslo.
Med den daglige kjørelengden du har oppgitt, skal en 70D holde. Men du bør ha tilgang til en rimelig heftig lader, særlig hvis bilen skal gå to skift (da må du lade opp i løpet av 8 timer, som i praksis vil si 11 kW lader).
Luftfjæring trenger du sikkert ikke, og Ultra hi-fi...tja, du kjører vel neppe så mye guffe på stereoen med passasjerer i bilen?
Pano har så mørkt glass at solskjerming har jeg aldri savnet. Men igjen, hvor mye vil du kjøre med pano åpent med passasjerer i bilen? Som taxi tror jeg det er like greit å gå for bil uten pano.
Hele karossseriet er aluminium, så magnetiske fester for takskilt vil ikke funke. Men Tesla-taxiene i Oslo har åpenbart funnet et alternativ, for takskilt har de (og de bruker ikke takstativ).
Hei
Har ikke Taxi men har erfaring med Tesla.
Du bør vurdere en 90D. Dette utgjør 10 mil ekstra. Det trenger du ikke om sommeren, men med -10 ute så går jo rekkevidden ned. Rekkevidde angst i en Taxi er neppe særlig. bykjøring suger jo mer enn landevei også.
Klart - du kjører vel ikke hele tiden, så god tilgang på lading er selvsagt en nøkkel. Du må ha en lader som gir deg minimum 30 km pr time lading. Best selvsagt en som gir 50 km i timen. Har du to times pauser eller 4 halvtimes pauser, så vil jo det kompensere for lavere batterikapasitet.
Du trenger ikke AP, men du verden hvor deilig det er. Ja du kan kjøpe til - da kommer det moms på, men får du trukket fra det går jo det opp i opp.
Du bør ha panorama for å fese Taxiskilt. Da får du et takstativ som skiltet kan festes på. Ulempen er at dette selvsagt fjerner litt rekkevidde, men sikkert ikke så ille.
Ellers er de bare å ønske deg lykke til De er jo en herlig bil.
Sugekopp.
Takker for gode tilbakemeldinger...
Ene Statoilstasjonen, som ligger meget sentralt til, har chademo- og adapter til utlån. Der lader man vel bortimot 220km/t...
Ellers blir det hjemmelading på nettene.
10 mil ekstra for 100.000kr... da tar jeg heller en halv times ladepause for 62kr (hver 6. lading gratis) på Statoil. :)
Hei Jan Henrik,
har ikke noe erfaring med drosje men Model S i Tromsø.
Angående utstyrspakkan:
- Premium Interiør vil du sikker ha, ikke minst pga. elektrisk bakluke.
- Vinterpakke hadde jeg valgt igjen her i Tromsø.
- UltraHifi bestilte jeg ikke minst pga. DAB+, men den er først og fremst bra på 8++
- Panoramatak, savnet ikke no solskjerming, synes det er fint med lys, åpner den nesten aldri.
- Autopilot hadde jeg valgt pga. adaptiv Cruisecontrol, veldig fint bla. i kø.
- Avhengig av lademuligheter hadde jeg vurdert dobbellader (his du har tilgang til 400V/32A)
(Det går en del strøm om vinteren til oppvarming av kupeen)
Sitat fra: Dexter på søndag 07. februar 2016, klokken 21:29
Sugekopp.
Og det er jo da gjerne på glasstak, vil jeg tro..?
Sitat fra: thilo på søndag 07. februar 2016, klokken 21:47
Hei Jan Henrik,
har ikke noe erfaring med drosje men Model S i Tromsø.
Angående utstyrspakkan:
- Premium Interiør vil du sikker ha, ikke minst pga. elektrisk bakluke.
- Vinterpakke hadde jeg valgt igjen her i Tromsø.
- UltraHifi bestilte jeg ikke minst pga. DAB+, men den er først og fremst bra på 8++
- Panoramatak, savnet ikke no solskjerming, synes det er fint med lys, åpner den nesten aldri.
- Autopilot hadde jeg valgt pga. adaptiv Cruisecontrol, veldig fint bla. i kø.
- Avhengig av lademuligheter hadde jeg vurdert dobbellader (his du har tilgang til 400V/32A)
(Det går en del strøm om vinteren til oppvarming av kupeen)
El.bakluke er ikke noe must for meg. Men tåke-/kurvelys er nyttig. :)
Ja, vinterpakka er nok kjempegreit. Spes rattvarme og varme i baksetene. Er noen kalde stumper, innimellom, her i utelivsbyen. :)
Jeg synes også det er fint med glasstak (les: nordlys tak ;) ). Blir liksom så lysere og triveligere. Men, så er det knirk, lekkasje, kald trekk...
Adaptiv cc er genialt. Har det på Prius + Seven i dag. MEN, skal også sies at det er ikke ofte jeg bruker den.
DAB+ er jo standard nå. Før måtte man velge hi-fi for DAB... Men ja, jeg er glad i god lyd i bil.
Dobbellader får jeg installert nårsomhelst, og har ikke tilgang på 400V/32A... enda i hvertfall. Kan jo hende at man setter opp en powerwall, om den tid kommer. :)
Sitat fra: Jan Henrik på søndag 07. februar 2016, klokken 21:46
Takker for gode tilbakemeldinger...
Ene Statoilstasjonen, som ligger meget sentralt til, har chademo- og adapter til utlån. Der lader man vel bortimot 220km/t...
Ellers blir det hjemmelading på nettene.
10 mil ekstra for 100.000kr... da tar jeg heller en halv times ladepause for 62kr (hver 6. lading gratis) på Statoil. :)
Du kan lade med årsabb. også. Det er rimeligere :)
Sitat fra: Jan Henrik på søndag 07. februar 2016, klokken 22:49
Jeg synes også det er fint med glasstak (les: nordlys tak ;) ). Blir liksom så lysere og triveligere. Men, så er det knirk, lekkasje, kald trekk...
Noe mørkt til nordlyset dessverre :) Ikke noe lekkasje hos meg (bilen står ute hele tiden), men litt knirk blir det når vann fryser...
Sitat fra: Jan Henrik på søndag 07. februar 2016, klokken 22:49Dobbellader får jeg installert nårsomhelst, og har ikke tilgang på 400V/32A... enda i hvertfall. Kan jo hende at man setter opp en powerwall, om den tid kommer. :)
Du trenger en del Powerwall hvis du skal lade med 22kW (har selv planer om Powerwall også)
Hei Jan Henrik
Jeg liker måten du tenker på. Tror du har mye rett i at en rimelig Tesla fint kan gjøre jobben som taxi.
Et alternativ til lading på Statoil kan være å sette opp 11 eller 22 kW lading på et sted det er naturlig å stå mellom oppdrag. Eventuelt få tilgang til en CEE kontakt og lade opptil 11 kW. Fint å kunne fylle strøm istedenfor å bruke under pauser, samtidig som bilen holder seg god og varm.
Om du kan klare deg med en lett brukt bil har Tesla også ofte gode priser på biler de har brukt som lånebiler.
Er ikke en bruktbil aktuelt? Siden det ille er noe mva.refusjon uansett må det jo være ideelt å kjøpe brukt. Garanti er jo ubegrenset km på batteri og drivlinje som du skriver. Regner med du ikke skal ha bilen mer enn 3-4 år, så da er alle bruktbiler nye nok.
Skulle det av en eller annen grunn ikke gå som du ønsker er det også mindre tap om du selger, en ett år gammel, nykjøpt, drosjekjørt Tesla tror jeg taper seg endel. Du får en 85 med noe utstyr for 500 på finn.
Sitat fra: Jan Henrik på søndag 07. februar 2016, klokken 22:49
El.bakluke er ikke noe must for meg. Men tåke-/kurvelys er nyttig. :)
Ja, vinterpakka er nok kjempegreit. Spes rattvarme og varme i baksetene. Er noen kalde stumper, innimellom, her i utelivsbyen. :)
Jeg synes også det er fint med glasstak (les: nordlys tak ;) ). Blir liksom så lysere og triveligere. Men, så er det knirk, lekkasje, kald trekk...
Adaptiv cc er genialt. Har det på Prius + Seven i dag. MEN, skal også sies at det er ikke ofte jeg bruker den.
DAB+ er jo standard nå. Før måtte man velge hi-fi for DAB... Men ja, jeg er glad i god lyd i bil.
Dobbellader får jeg installert nårsomhelst, og har ikke tilgang på 400V/32A... enda i hvertfall. Kan jo hende at man setter opp en powerwall, om den tid kommer. :)
Tåkelysene trenger ingen, heller ikke du ;) De har ingen praktisk funksjon. Kurvelys er vel standard, der var iallfall det før. De tennes jo bare i lav hastighet de og, så ikke noe must, men kjekt ved parkering noen ganger.
Du bruker nettradio, DAB er ikke noe must.
Forresten, heter det ikke drosjebil? ;)
Sitat fra: petersv på søndag 07. februar 2016, klokken 23:10
Er ikke en bruktbil aktuelt? Siden det ille er noe mva.refusjon uansett må det jo være ideelt å kjøpe brukt. Garanti er jo ubegrenset km på batteri og drivlinje som du skriver. Regner med du ikke skal ha bilen mer enn 3-4 år, så da er alle bruktbiler nye nok.
Skulle det av en eller annen grunn ikke gå som du ønsker er det også mindre tap om du selger, en ett år gammel, nykjøpt, drosjekjørt Tesla tror jeg taper seg endel. Du får en 85 med noe utstyr for 500 på finn.
Joda du har helt rett. Brukt elbil er helt kurant, iom at vi ikke får refusjon og mva likevel. MEN, 15% verditap det første året, ser ikke ut å påvirke en Tesla (ser daglig på Finn). Så, da kan jeg likså godt bestille en ny. Så får jeg den slik jeg vil ha den. :) "Må" ha D. ;)
Sitat fra: Jan Henrik på mandag 08. februar 2016, klokken 17:43
Sitat fra: petersv på søndag 07. februar 2016, klokken 23:10
Er ikke en bruktbil aktuelt? Siden det ille er noe mva.refusjon uansett må det jo være ideelt å kjøpe brukt. Garanti er jo ubegrenset km på batteri og drivlinje som du skriver. Regner med du ikke skal ha bilen mer enn 3-4 år, så da er alle bruktbiler nye nok.
Skulle det av en eller annen grunn ikke gå som du ønsker er det også mindre tap om du selger, en ett år gammel, nykjøpt, drosjekjørt Tesla tror jeg taper seg endel. Du får en 85 med noe utstyr for 500 på finn.
Joda du har helt rett. Brukt elbil er helt kurant, iom at vi ikke får refusjon og mva likevel. MEN, 15% verditap det første året, ser ikke ut å påvirke en Tesla (ser daglig på Finn). Så, da kan jeg likså godt bestille en ny. Så får jeg den slik jeg vil ha den. :) "Må" ha D. ;)
Men snakk med Tesla selgerne i butikken. Det er helt merkelig hva slags biler de kan ha til salgs for en ofte veldig god penge. Og vi snakker gjerne om mellom 3k og 10k på telleren. Som drosje er den vel i praksis ny. Hør med de, flere har blitt overrasket over hvor gode de prisene har vært.
Cobos
Siden denne skal brukes som taxi: Jeg ville sjekket ut selv bil både med og uten pano mtp takhøyde i baksetet, samt sjekket en bil med og en uten D for å sett bagasjeromsforskjellen under panseret.
Et tips angående takhøyde bak og pano vs ikke pano.
Jeg har bilene i signaturen, ingen har panotak. På den eldste er det vesentlig bedre takhøyde bak enn i den nye. Man sitter også en del høyere foran. På den gamle er panotak intet poeng i forhold til takhøyden da disse er mye lavere langs sidene (=over alt hvor det ikke er glass) enn ellers, og marginal forskjell hvor glasstaket ville vært. På nye biler kan det hende forskjellen er større, avhengig av om det er stoppingen i taket eller høyden på baksetet som er endret i forhold til eldre biler.
Sitat fra: petersv på søndag 07. februar 2016, klokken 23:13
Tåkelysene trenger ingen, heller ikke du ;) De har ingen praktisk funksjon. Kurvelys er vel standard, der var iallfall det før. De tennes jo bare i lav hastighet de og, så ikke noe must, men kjekt ved parkering noen ganger.
Du bruker nettradio, DAB er ikke noe must.
1. Kurvelys var i alle fall ikke standard da jeg tok levering i aug/sept 2015.
2. DAB er derimot standard. Jeg har det i alle fall uten Ultra HiFi
Som Taxi hadde jeg kjøpt 90D. Selv om det koster kr. 100.000 mer, så får en jo det meste igjen den dagen bilen skal byttes ut. Litt lengre ladetid på SC med 70D. Så vil en sikkert oppleve noen langturer en må si nei til i perioden på grunn av at en ikke har nok strøm. Så er jo en litt mer lettvint hverdag verd litt også.
Sitat fra: lunitiks på mandag 08. februar 2016, klokken 19:07
Sitat fra: petersv på søndag 07. februar 2016, klokken 23:13
Tåkelysene trenger ingen, heller ikke du ;) De har ingen praktisk funksjon. Kurvelys er vel standard, der var iallfall det før. De tennes jo bare i lav hastighet de og, så ikke noe must, men kjekt ved parkering noen ganger.
Du bruker nettradio, DAB er ikke noe must.
1. Kurvelys var i alle fall ikke standard da jeg tok levering i aug/sept 2015.
2. DAB er derimot standard. Jeg har det i alle fall uten Ultra HiFi
Mener kurvelys var med i tech-pakken før i tiden (pre AP?), men nå i senere tid er kurvelysene med i pakken "Premium interiør og belysning". Jeg liker forøvrig godt kurvelysene siden jeg kjører en del på småveier som ikke har gatebelysning.
For taxi vil jeg tro at korte ventetid verksted er viktig, og det er vel her Mercedes har en veldig bra avtale med taxieiere.
Rundt Oslo er det fortiden ekstrem ventetid på verkstedtime (6-7 måneder), mens f.eks. Brumunddal har 1-2 uker.
Sjekk med din lokale Tesla forhandler og hør om de har har en spesialavtale for taxi.
Sitat fra: MrUnderhill på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:09
For taxi vil jeg tro at korte ventetid verksted er viktig, og det er vel her Mercedes har en veldig bra avtale med taxieiere.
Rundt Oslo er det fortiden ekstrem ventetid på verkstedtime (6-7 måneder), mens f.eks. Brumunddal har 1-2 uker.
Sjekk med din lokale Tesla forhandler og hør om de har har en spesialavtale for taxi.
Dette er jo kun for småting, om bilen ikke er kjørbar så ordner de jo opp.
En ribbet 70D vil nok holde seg best i pris, det er det nok liten tvil om.
Sitat fra: petersv på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:36
En ribbet 70D vil nok holde seg best i pris, det er det nok liten tvil om.
Tja, jeg hadde aldri kjøpt en Tesla uten elektrisk bakluke feks. Det blir alt for gammeldags på en slik bil! Men godt mulig en går i pluss, men er nok litt tøft å selge når "alle" andre biler har en god del mer utstyr om noen år.
Preferanser er noe helt annet enn prisutvikling. Ser vi på bruktprisene er det de rimelisgte bilene som har holdt seg best i pris.
Men når vi først er inne på bakluke vil jeg tro at en drosje er den som minst trenger el.luke iom. at de alltid tar bagasjen inn og ut for passasjerene, og da er det mye raskere å åpne manuelt enn den "trege" el-luka.
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:26
Sitat fra: MrUnderhill på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:09
For taxi vil jeg tro at korte ventetid verksted er viktig, og det er vel her Mercedes har en veldig bra avtale med taxieiere.
Rundt Oslo er det fortiden ekstrem ventetid på verkstedtime (6-7 måneder), mens f.eks. Brumunddal har 1-2 uker.
Sjekk med din lokale Tesla forhandler og hør om de har har en spesialavtale for taxi.
Dette er jo kun for småting, om bilen ikke er kjørbar så ordner de jo opp.
Jepp, de gjør det. Jeg satt ved siden av en taxisjåfør i morres da jeg eleverte bilen til service. Taxisjåføren fikk feilmelding når han satte bilen i P, og turte naturlig nok ikke bruke bilen med denne feilen. Tesla Trondheim tok den inn der og da, og ordnet lånebil til kunden. Kan legge til at kunde var rimelig frustrert, det var visst sjette besøket hans på verkstedet i løpet av 1,5 måned.
Sitat fra: petersv på tirsdag 09. februar 2016, klokken 10:06
mye raskere å åpne manuelt enn den "trege" el-luka.
Du tuller nå, ikke sant?
Sitat fra: petersv på tirsdag 09. februar 2016, klokken 10:06
Men når vi først er inne på bakluke vil jeg tro at en drosje er den som minst trenger el.luke iom. at de alltid tar bagasjen inn og ut for passasjerene, og da er det mye raskere å åpne manuelt enn den "trege" el-luka.
Uenig - el.luka er raskere å åpne og like rask (og mer skånsom) å lukke. Jeg åpner den fra skjermen før jeg går ut av bilen, og da er den fullt åpen til jeg kommer bak. Lukker den igjen med å trykke på knappen, og da er den fedig lukket ca. samtidig som jeg har spent på meg selene.
Jeg har forøvrig opplevd reparasjoner av elektronikk for mange tusen i en bagasjeluke som ble slengt for hardt igjen. Dette slipper man når luka lukkes skånsomt av el-motoren.
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:50
Sitat fra: petersv på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:36
En ribbet 70D vil nok holde seg best i pris, det er det nok liten tvil om.
Tja, jeg hadde aldri kjøpt en Tesla uten elektrisk bakluke feks. Det blir alt for gammeldags på en slik bil! Men godt mulig en går i pluss, men er nok litt tøft å selge når "alle" andre biler har en god del mer utstyr om noen år.
Jeg har elektrisk bakluka på nåværende P85+ og er godt fornøyd med den. Men jeg hadde ALDRI kjøpt den i dag til den latterlige prisen av nesten 25.000 kroner pluss at man blir tvunget til å ha alcantara på dashbord. Og jeg kan aldri tenke meg at du får 25k ekstra for en 3 år gammel 70D med interiørpakke mot en uten. Kanskje 10k.
F.eks Hifi-anlegget er nok en vesentlig bedre investering da vil jeg tro.
Sitat fra: fonberg på tirsdag 09. februar 2016, klokken 10:21
Jeg har forøvrig opplevd reparasjoner av elektronikk for mange tusen i en bagasjeluke som ble slengt for hardt igjen. Dette slipper man når luka lukkes skånsomt av el-motoren.
Det er vel soft-close på bakluka selv om den ikke er elektrisk?
Nope jkirkebo. Den manuelle luka må man nok "smelle" igjen :) Jeg fikk forøvrig alcantara på dashbordet som standard...
Sitat fra: Jan Henrik på mandag 08. februar 2016, klokken 17:43
Sitat fra: petersv på søndag 07. februar 2016, klokken 23:10
Er ikke en bruktbil aktuelt? Siden det ille er noe mva.refusjon uansett må det jo være ideelt å kjøpe brukt. Garanti er jo ubegrenset km på batteri og drivlinje som du skriver. Regner med du ikke skal ha bilen mer enn 3-4 år, så da er alle bruktbiler nye nok.
Skulle det av en eller annen grunn ikke gå som du ønsker er det også mindre tap om du selger, en ett år gammel, nykjøpt, drosjekjørt Tesla tror jeg taper seg endel. Du får en 85 med noe utstyr for 500 på finn.
Joda du har helt rett. Brukt elbil er helt kurant, iom at vi ikke får refusjon og mva likevel. MEN, 15% verditap det første året, ser ikke ut å påvirke en Tesla (ser daglig på Finn). Så, da kan jeg likså godt bestille en ny. Så får jeg den slik jeg vil ha den. :) "Må" ha D. ;)
Husk at mye av grunnen til at Tesla ikke har hatt noe særlig nedgang i bruktprisen er kunstig pga ekstrem endring i dollarkursen. Nye biler har blitt svært mye dyrere de to siste årene. Dette hjelper til med å holde bruktprisen oppe.
Jeg tviler på vi vil se en like stor endring i dollarkursen de neste par årene (isåfall må den opp i 10-11 tallet)
Dette betyr at man kan regne med at man vil se ett prisfall fremover i tid.
Forøvrig så hadde jeg personlig vurdert en ModelX om det er for taxi bruk. Model S er en strålende bil, men bakseteplassen kan bli litt knapp for høye personer, spesielt om føreren også er lang og må ha setet langt tilbake.
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. februar 2016, klokken 12:55
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:50
Sitat fra: petersv på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:36
En ribbet 70D vil nok holde seg best i pris, det er det nok liten tvil om.
Tja, jeg hadde aldri kjøpt en Tesla uten elektrisk bakluke feks. Det blir alt for gammeldags på en slik bil! Men godt mulig en går i pluss, men er nok litt tøft å selge når "alle" andre biler har en god del mer utstyr om noen år.
Jeg har elektrisk bakluka på nåværende P85+ og er godt fornøyd med den. Men jeg hadde ALDRI kjøpt den i dag til den latterlige prisen av nesten 25.000 kroner pluss at man blir tvunget til å ha alcantara på dashbord. Og jeg kan aldri tenke meg at du får 25k ekstra for en 3 år gammel 70D med interiørpakke mot en uten. Kanskje 10k.
F.eks Hifi-anlegget er nok en vesentlig bedre investering da vil jeg tro.
Jo jeg er enig i at det sannsynligvis ikke er en god investering, men for å få solgt bilen tror jeg det er en god investering. Som sagt hadde jeg bladd videre uten dette. Føler mange sier det samme, altså om elektrisk bakluke.
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:07
Nope jkirkebo. Den manuelle luka må man nok "smelle" igjen :) Jeg fikk forøvrig alcantara på dashbordet som standard...
Så det er ingen elmotor som trekker den inn den siste centimeteren? Ren mekanisk lukking? Samme løsning som frunken?
Oj, jeg hadde blitt passe forbannet om jeg bestilte uten interiørpakke og fikk alcantara på dashbord alikevel. Tror jeg hadde nektet å ta imot bilen...
Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:08
Sitat fra: Jan Henrik på mandag 08. februar 2016, klokken 17:43
Sitat fra: petersv på søndag 07. februar 2016, klokken 23:10
Er ikke en bruktbil aktuelt? Siden det ille er noe mva.refusjon uansett må det jo være ideelt å kjøpe brukt. Garanti er jo ubegrenset km på batteri og drivlinje som du skriver. Regner med du ikke skal ha bilen mer enn 3-4 år, så da er alle bruktbiler nye nok.
Skulle det av en eller annen grunn ikke gå som du ønsker er det også mindre tap om du selger, en ett år gammel, nykjøpt, drosjekjørt Tesla tror jeg taper seg endel. Du får en 85 med noe utstyr for 500 på finn.
Joda du har helt rett. Brukt elbil er helt kurant, iom at vi ikke får refusjon og mva likevel. MEN, 15% verditap det første året, ser ikke ut å påvirke en Tesla (ser daglig på Finn). Så, da kan jeg likså godt bestille en ny. Så får jeg den slik jeg vil ha den. :) "Må" ha D. ;)
Husk at mye av grunnen til at Tesla ikke har hatt noe særlig nedgang i bruktprisen er kunstig pga ekstrem endring i dollarkursen. Nye biler har blitt svært mye dyrere de to siste årene. Dette hjelper til med å holde bruktprisen oppe.
Jeg tviler på vi vil se en like stor endring i dollarkursen de neste par årene (isåfall må den opp i 10-11 tallet)
Dette betyr at man kan regne med at man vil se ett prisfall fremover i tid.
Forøvrig så hadde jeg personlig vurdert en ModelX om det er for taxi bruk. Model S er en strålende bil, men bakseteplassen kan bli litt knapp for høye personer, spesielt om føreren også er lang og må ha setet langt tilbake.
Du glemmer at det skal fases inn avgifter, som vill kompansere for styrkende krone. Det er lite sannsynlig at Tesla vill være en dårlig investering de neste tja 3-5 årene. Empiri viser at "alle" andre bilmerker er det, så i værstefall ender man opp likt som de andre.
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:09
Jo jeg er enig i at det sannsynligvis ikke er en god investering, men for å få solgt bilen tror jeg det er en god investering. Som sagt hadde jeg bladd videre uten dette. Føler mange sier det samme, altså om elektrisk bakluke.
Hvis du skal tenke slik er det mye du må ta med. Jeg hadde f.eks bladd videre på alle biler uten pano, luft eller hifi.
Ville dere sett anneledes på utstyret, om man tenker 4-5år gammel Tesla, som man tar privat etter taxilivet?
Metallic lakk, Pano, textilseter, premium, luft, hifi og vilterpakka... helt greit på en 70D?
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:12
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:09
Jo jeg er enig i at det sannsynligvis ikke er en god investering, men for å få solgt bilen tror jeg det er en god investering. Som sagt hadde jeg bladd videre uten dette. Føler mange sier det samme, altså om elektrisk bakluke.
Hvis du skal tenke slik er det mye du må ta med. Jeg hadde f.eks bladd videre på alle biler uten pano, luft eller hifi.
Absolutt, el luken var bare ett eksempel jeg føler går igjen :)
@jkirkebo: Nei man må fysisk ta tak i plasthåndtakene på innsiden av bakluka og "slenge" den igjen (om man ikke vil touche lakken).
Opplevde her om dagen "sus" fra bakluka mens jeg kjørte. Stoppet og lukket bakluka på nytt, lyd borte.
Funken er en helt annen story. Den har jeg knapt åpnet/lukket siden jeg tok levering. Der er det jo en forbausende dårlig løsning hvor man må "presse" panseret ned
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:16
@jkirkebo: Nei man må fysisk ta tak i plasthåndtakene på innsiden av bakluka og "slenge" den igjen (om man ikke vil touche lakken).
Opplevde her om dagen "sus" fra bakluka mens jeg kjørte. Stoppet og lukket bakluka på nytt, lyd borte.
Funken er en helt annen story. Den har jeg knapt åpnet/lukket siden jeg tok levering. Der er det jo en forbausende dårlig løsning hvor man må "presse" panseret ned
Helt enig med frunk, slik den er utformet i dag er den ubrukelig! Brukte den for første gang i går da jeg hadde parkert litt nærme veggen og det så ut til å bli problematisk med bakluken. For noe styr!
At X ikke kommer med elektrisk frunk forbauser meg!
Vi kan møtes en dag hos tesla og sammenligne el og manuell luke, så kan vi se hva som er raskest å lukke og åpne ;)
Om jeg trenger noe baki bilen er luken allerede åpen når jeg kommer bort til bilen. Samme om jeg eks skal plukke opp noen som har med seg noe som skal i bagasjen. Luken er åpen når de skal slenge inn det de har i hendene.
Luken stenges fra førerplass eller med et tastetrykk.
Går mye raskere og man slipper å ta på et skittent håndtak tre fjerdedeler av året. Ingen tvil om hva som er raskest og mest behagelig. Og man slipper luker som smelles hardt igjen med tilhørende skader på fanger/luke.
Sitat fra: petersv på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:32
Vi kan møtes en dag hos tesla og sammenligne el og manuell luke, så kan vi se hva som er raskest å lukke og åpne ;)
Startstrek 10 meter fra bilen, og mål er når man sitter i setet med beltet på? ;)
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:14
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:12
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:09
Jo jeg er enig i at det sannsynligvis ikke er en god investering, men for å få solgt bilen tror jeg det er en god investering. Som sagt hadde jeg bladd videre uten dette. Føler mange sier det samme, altså om elektrisk bakluke.
Hvis du skal tenke slik er det mye du må ta med. Jeg hadde f.eks bladd videre på alle biler uten pano, luft eller hifi.
Absolutt, el luken var bare ett eksempel jeg føler går igjen :)
Poenget er vel at folk ser etter forskjellig. For min del er enhver bil med panotak uinteressant. Luft er et must, mens jeg helst ikke vil ha bil med hifi - og er ihvertfall ikke villig til å betale noe for det.
SitatStartstrek 10 meter fra bilen, og mål er når man sitter i setet med beltet på? ;)
Det handler jo ikke om man klarer å rive opp eller slenge igjen luka et sekund raskere enn den automatiske, men hva det betyr i praksis. Sitter man i bilen og åpner luka via skjermen rekker man neppe å komme seg bak før luka er helt åpen. Det samme hvis man setter seg inn i bilen, lukker via skjermen, tar på belte og kjører - da er det lukket før man er i bevegelse. Eneste måten det går an å oppkonstruere venting er hvis man stiller seg bak luka og trykker åpne - da må man vente to sekunder på at åpningen er stor nok til at handleposene kan settes inn. Bonus er at man ikke trenger å ta på en tidvis skitten luke.
Dette må være selve definisjonen på en ikke-sak, og jeg mistenker at petersv ler godt når han leser svarene.
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:12
Du glemmer at det skal fases inn avgifter, som vill kompansere for styrkende krone. Det er lite sannsynlig at Tesla vill være en dårlig investering de neste tja 3-5 årene. Empiri viser at "alle" andre bilmerker er det, så i værstefall ender man opp likt som de andre.
Regner med du mente styrket dollar? Krona har vitterlig blitt svakere.
Men er enig i at avgifter også kan slå positivt (sett fra selgers side) ut på brukbilprisen, men det kommer litt an på om avgiftene blir lagt på kjøp eller bruk.
Det har vært snakk om en avgift pr km lagt inn i forsikringen, samt man kan feks få mer avgifter i form av bom og ferge. Isåfall vil ikke dette påvirke bruktprisen positivt.
Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 15:22
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:12
Du glemmer at det skal fases inn avgifter, som vill kompansere for styrkende krone. Det er lite sannsynlig at Tesla vill være en dårlig investering de neste tja 3-5 årene. Empiri viser at "alle" andre bilmerker er det, så i værstefall ender man opp likt som de andre.
Regner med du mente styrket dollar? Krona har vitterlig blitt svakere.
Men er enig i at avgifter også kan slå positivt (sett fra selgers side) ut på brukbilprisen, men det kommer litt an på om avgiftene blir lagt på kjøp eller bruk.
Det har vært snakk om en avgift pr km lagt inn i forsikringen, samt man kan feks få mer avgifter i form av bom og ferge. Isåfall vil ikke dette påvirke bruktprisen positivt.
Det jeg mente var at selv om dollar blir mindre verdt ift kronen vill prisen på Tesla øke pga avgifter :)
Avgiftene ved kjøp kommer uansett, når de kommer er det dog ingen som vet(helt sikkert).
Tror nok Salvesen mente en krone som styrker seg i framtiden. Det vil kunne medføre at prisen går ned i Norge, men at mva og avgifter kompenserer slik at prisene likevel holder seg oppe.
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:25
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:16
@jkirkebo: Nei man må fysisk ta tak i plasthåndtakene på innsiden av bakluka og "slenge" den igjen (om man ikke vil touche lakken).
Opplevde her om dagen "sus" fra bakluka mens jeg kjørte. Stoppet og lukket bakluka på nytt, lyd borte.
Funken er en helt annen story. Den har jeg knapt åpnet/lukket siden jeg tok levering. Der er det jo en forbausende dårlig løsning hvor man må "presse" panseret ned
Helt enig med frunk, slik den er utformet i dag er den ubrukelig! Brukte den for første gang i går da jeg hadde parkert litt nærme veggen og det så ut til å bli problematisk med bakluken. For noe styr!
At X ikke kommer med elektrisk frunk forbauser meg!
Jeg skulle gjerne hatt elektrisk frunk, men patenten fungerer helt greit for min del. Har nok åpnet og lukket den ganske mange hundre ganger, bruker den i ett sett.
Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:13
Ville dere sett anneledes på utstyret, om man tenker 4-5år gammel Tesla, som man tar privat etter taxilivet?
Metallic lakk, Pano, textilseter, premium, luft, hifi og vilterpakka... helt greit på en 70D?
poster denne på nytt... tror den forsvant i bakluke-diskusjonen...
Igjen, hvis du vil ha minst mulig verditap, kjoep billigst mulig bil. Jeg har valgt bil etter hva jeg vil ha, og ikke verditap (tro det eller ei, men har kun hatt el-bakluke.) Det kommer helt an paa hva som er maalet, lite verditap eller mye bil.
Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 09. februar 2016, klokken 18:58
Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:13
Ville dere sett anneledes på utstyret, om man tenker 4-5år gammel Tesla, som man tar privat etter taxilivet?
Metallic lakk, Pano, textilseter, premium, luft, hifi og vilterpakka... helt greit på en 70D?
poster denne på nytt... tror den forsvant i bakluke-diskusjonen...
Hadde nok hatt i bakhodet å selge bilen uansett etter 4-5 år. I 2020 tror jeg det er mye nytt og flere konkurrenter.
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 09. februar 2016, klokken 23:50
Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 09. februar 2016, klokken 18:58
Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:13
Ville dere sett anneledes på utstyret, om man tenker 4-5år gammel Tesla, som man tar privat etter taxilivet?
Metallic lakk, Pano, textilseter, premium, luft, hifi og vilterpakka... helt greit på en 70D?
poster denne på nytt... tror den forsvant i bakluke-diskusjonen...
Hadde nok hatt i bakhodet å selge bilen uansett etter 4-5 år. I 2020 tror jeg det er mye nytt og flere konkurrenter.
Og da er det greit med litt ekstra utstyr..? Hva MÅ det være og hva er greit å skippe?
Foreløpig har jeg konfigurert min slik (reserverte før prisoppgangen på Mandag, så jeg har den forrige prisen):
- Metallic lakk
- Panoramatak (da det faktisk er greit å kunne åpne taket, mtp lufting siden vi vasker ofte)
- Standard tekstilseter (grunnet mye ut og inn av bilen)
- Sort alcantara tak (inkludert i premium-pakka)
- Premium interiør og belysning
- Luftfjæring
- Hi-Fi
- Vinterpakka
- Gummimatter rundtom, bestilles utenom
- Vinterhjul bestilles utenom (blir rimeligere og jeg får mva igjen)
- Vurderer også midtkonsoll, men må se hvordan takstameteret monteres (ser det monteres under 17" skjermen hos de andre drosjene. Dårlig løsning, etter min mening. Håper at det er for at det ikke kan monteres anneledes...)
Luftfjæring er en absolutt nødvendighet ;)
Du trenger IKKE solgardin på panotaket da det demper sollys meget effektivt. Tekstilseter sies å være meget bra og slitesterke. Foretrekker skinn selv men har ett helt annet bruksmønster enn deg selvfølgelig. Har sort alcantara og synes det gir ett roligere og mer behagelig inntrykk. Midtkonsollen angrer jeg nesten litt på. Tydeligvis likte jeg den åpne plassen mer enn jeg ante ;)
Sitat fra: BMW850 på onsdag 10. februar 2016, klokken 08:26
Luftfjæring er en absolutt nødvendighet ;)
Du trenger IKKE solgardin på panotaket da det demper sollys meget effektivt. Tekstilseter sies å være meget bra og slitesterke. Foretrekker skinn selv men har ett helt annet bruksmønster enn deg selvfølgelig. Har sort alcantara og synes det gir ett roligere og mer behagelig inntrykk. Midtkonsollen angrer jeg nesten litt på. Tydeligvis likte jeg den åpne plassen mer enn jeg ante ;)
Foretrekker skinn jeg også, men er ikke så fan av sportsseter. Dem klemmer litt under midt på låret. Sittestillingen ble litt krokete også, på nextgen setene. Jeg skulle ha fått prøvesittet de tekstilsetene...
Vi opplever jo litt gris og søl, fra tid til annen, i drosjene. Skinn er jo helt klart en fordel her. Men tenker at kan evt sette på skaitrekk...
Høres mer og mer ut som en bruktbil vil passe deg best. De har ofte de gamle prev.gen skinnsetene som har samme fasong som dagens tekstilseter. Hvis du i tillegg ikke trenger autopilot kommer du veldig godt ut av det ved å kjøpe brukt da de ofte har mye utstyr siden det var skikkelig billig før.
Sitat fra: petersv på onsdag 10. februar 2016, klokken 09:11
Høres mer og mer ut som en bruktbil vil passe deg best. De har ofte de gamle prev.gen skinnsetene som har samme fasong som dagens tekstilseter. Hvis du i tillegg ikke trenger autopilot kommer du veldig godt ut av det ved å kjøpe brukt da de ofte har mye utstyr siden det var skikkelig billig før.
Enig i at "prev.gen" skinnsetene er gode. (Tror de kalles "Premium"-seter i Teslas sortiment.) Som løyvehaver må du huske på kundene dine - ikke alle sitter godt i de polstrede NextGen-setene; det gjør i alle fall ikke jeg.
Når det gjelder bruktbil, så er du kanskje kjent med at tidlige modeller lider av flere feil og mangler enn nyere. Mest kritisk er Drive Unit, men pano-lekkasjer, knirk, sus osv. er veldokumentert problematikk med 2013- (og 2014-?) modeller. (Ikke ment som skremmeskudd.)
Sitat fra: petersv på onsdag 10. februar 2016, klokken 09:11
Høres mer og mer ut som en bruktbil vil passe deg best. De har ofte de gamle prev.gen skinnsetene som har samme fasong som dagens tekstilseter.
Ikke helt. Nakkestøttene er trukket mye lengre frem. Jeg finner ikke det behagelig.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 10. februar 2016, klokken 10:40
Sitat fra: petersv på onsdag 10. februar 2016, klokken 09:11
Høres mer og mer ut som en bruktbil vil passe deg best. De har ofte de gamle prev.gen skinnsetene som har samme fasong som dagens tekstilseter.
Ikke helt. Nakkestøttene er trukket mye lengre frem. Jeg finner ikke det behagelig.
Ja, det er smak og behag akkurat som sidestøtten på next-gen. Jeg har de gamle setene og synes nakkestøtten er bortimot perfekt. Kunne kanskje vært trukket et par cm lengre fram, men de er ganske nær perfekt. Så i dag måtte jeg inngått det kompromisset å kjøpe sort interiør om jeg skulle kjøpt en ny TMS, siden de gamle setene ikke finnes lengre :( Om bilen min ble vraket eller noe sånt og jeg måtte kjøpe ny hadde jeg nok derfor sannsynligvis gått for en brukt en. Liker ikke sort interiør...
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. februar 2016, klokken 11:00
Sitat fra: Muffinman på onsdag 10. februar 2016, klokken 10:40
Sitat fra: petersv på onsdag 10. februar 2016, klokken 09:11
Høres mer og mer ut som en bruktbil vil passe deg best. De har ofte de gamle prev.gen skinnsetene som har samme fasong som dagens tekstilseter.
Ikke helt. Nakkestøttene er trukket mye lengre frem. Jeg finner ikke det behagelig.
Jeg har de gamle setene og synes nakkestøtten er bortimot perfekt.
Jeg har både de gamle og de nye. Jeg er enig i at de gamle nesten er perfekte, og jeg sitter veldig bra i dem. De nye derimot får jeg vondt i nakke/hode av da støtten er for langt fram. Blir sittende med krum nakke, og selve støtten er veldig rund. Var en her på forumet som skrev at det var nesten som å balansere hodet på en volleyball. Det er vel å ta i, men det er absolutt ingen forbedring fra de gamle. Samme med sitteputa; man sitter mer "oppå" enn "nedi" i de nye standardsetene.
Mange gode poeng her... tusen takk for tilbakemeldingene!
Bestiller nok ny bil. Det er noe med å fabrikkbestille en ny bil. :)
Men, mye frem og tilbake, angående utstyr.
Skal, skal ikke beige nextgen interiør...?
Skal, skal ikke luft og hifi...?
Har konkludert at panotak blir det. Grunnet luftemuligheter og høyden til taket (som nevnt her).
Samme med 'premium interiør og belysning' og vinterpakke.
4 dager igjen på å fullføre bestillingen... :-)
Av utstyret du er usikker på ville jeg valgt med luft, slik at du har mulighet til å heve de nødvendige ekstra cm når veien er dårlig, du skal forsere en lav brøytekant osv.
Jeg ville droppet Next Gen seter i en taxi siden de er trangere å komme inn og ut av, noe du antakelig gjør ganske mange ganger i løpet av et skift. Standardsetene er etter min og manges mening mer komfortable enn NG når man skal sitte mange timer i strekk. Jeg har heldigvis ikke erfaring med hvordan det er å vaske spy av stoffsetene, så må ta forbehold om det :)
For all del, prøvesitt setene grundig. Jeg sliter veldig med nakkestøttene som er trukket veldig langt fram på mine (standard m/skinn av ny type, ikke lenger tilgjengelig), og må sikkert få sydd en eller annen pute som festes på setet for å få øverste del av ryggen litt fram. Å skulle sitte med krum nakke hver dag hele dagen ville jeg ikke greit. Andre melder at de sitter aldeles fortreffelig i disse setene, så gjør deg opp en mening selv.
Sitat fra: fonberg på mandag 15. februar 2016, klokken 11:21
Av utstyret du er usikker på ville jeg valgt med luft, slik at du har mulighet til å heve de nødvendige ekstra cm når veien er dårlig, du skal forsere en lav brøytekant osv.
Jeg ville droppet Next Gen seter i en taxi siden de er trangere å komme inn og ut av, noe du antakelig gjør ganske mange ganger i løpet av et skift. Standardsetene er etter min og manges mening mer komfortable enn NG når man skal sitte mange timer i strekk. Jeg har heldigvis ikke erfaring med hvordan det er å vaske spy av stoffsetene, så må ta forbehold om det :)
Ja, luftfjæring er jo kjekt mtp økt bakkeklaring, spes på vintern...
Vaske spy, er no' dritt uansett. Nå blir jeg og kjøre kun på dagtid, så slik griseri-risiko blir minimal. Det er uansett ikke ofte jeg opplever dette. Og det er veldig greit å rense tekstil, med rett utstyr. :)Sitat fra: Muffinman på mandag 15. februar 2016, klokken 11:45
For all del, prøvesitt setene grundig. Jeg sliter veldig med nakkestøttene som er trukket veldig langt fram på mine (standard m/skinn av ny type, ikke lenger tilgjengelig), og må sikkert få sydd en eller annen pute som festes på setet for å få øverste del av ryggen litt fram. Å skulle sitte med krum nakke hver dag hele dagen ville jeg ikke greit. Andre melder at de sitter aldeles fortreffelig i disse setene, så gjør deg opp en mening selv.
Får titte innom servicesenteret og se om de har en bil jeg kan prøvesitte...
Noen i Tromsø med de nye tekstilsetene??
Hvis du holder til i Tromsø så må du ha 90D. Vinteren gir kortere rekkevidde og du lader i praksis til 90%. Da har du en rekkevidde på 250km om du strekker strikken helt ut. Det er aldri gøy å gjøre det.
Med det bruksmønstret og de klimaforhold du har. En no brainer.
Mvh
Nordlending i eksil, klimaflyktning!
Sitat fra: N00b på tirsdag 16. februar 2016, klokken 00:20
Hvis du holder til i Tromsø så må du ha 90D. Vinteren gir kortere rekkevidde og du lader i praksis til 90%. Da har du en rekkevidde på 250km om du strekker strikken helt ut. Det er aldri gøy å gjøre det.
Med det bruksmønstret og de klimaforhold du har. En no brainer.
Mvh
Nordlending i eksil, klimaflyktning!
Joda, men det var ikke min intensjon og kjøre et helt skift uten ladepause. Pauser er jo greit, selv i min bransje. En halvtimes kaffe/mat på statoil, mens man lader en 10-11mil på denne tiden. Én eller to slike pauser ser jeg for meg, i døgnet. Avhengig av dagen, klimaet og slikt. Så sette på lading hjemme (foreløpig kun schuko 16A), de 9-11 timer bilen står.
Jeg synes jeg har strekt meg langt, bestille bil til 715.000kr. Får jo 2 stk fullt utstyrt Prius + Seven til den prisen (den jeg har nå, kostet meg 303.000kr som taxi - premium m/alt utstyr + Defa).
Begynner nesten å vurdere og avbestille bilen...
Vet ikke hva N00b mener med "250km om du strekker strikken helt ut". Selv kjører jeg 70D i nordlysbyen og med 90% SOC viser displayet mitt omlag 310-320 typical akkurat nå i disse dager. Å kjøre taxi med tesla er vel uansett hvordan du vrir og vender på det relativt "ukjent" så jeg ville forhørt meg med andre drosjesjåfører med tesla om hvordan den er i praksis contra eksosbiler. Tilgang på hurtiglading er åpenbart essensielt, så et ChaDeMo-adapter må du selvfølgelig ha / tilgang til. De har kanskje det på Statoil i Breivika? Så må du budsjettere med hjemmeladingsopplegg. Her har du et villt antall muligheter
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 16. februar 2016, klokken 07:40
Å kjøre taxi med tesla er vel uansett hvordan du vrir og vender på det relativt "ukjent" så jeg ville forhørt meg med andre drosjesjåfører med tesla om hvordan den er i praksis contra eksosbiler.
Det går flere titalls Tesla-taxier i Trondheim/Værnes-regionen - både Stjørdal taxi og Trøndertaxi har flere biler. Jeg har hørt via venner at sjåførene er imponert over hvor godt bilene holder sammen etter + 150kkm så langt. Ut over det så ville jeg helt klart kontaktet taxiselskapene for å komme i direkte kontakt med Teslataxisjåførene for å melke dem for erfaringer om jeg var trådstarter.
http://stjordaltaxi.no
http://www.07373.no
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 16. februar 2016, klokken 07:40
Vet ikke hva N00b mener med "250km om du strekker strikken helt ut". Selv kjører jeg 70D i nordlysbyen og med 90% SOC viser displayet mitt omlag 310-320 typical akkurat nå i disse dager. Å kjøre taxi med tesla er vel uansett hvordan du vrir og vender på det relativt "ukjent" så jeg ville forhørt meg med andre drosjesjåfører med tesla om hvordan den er i praksis contra eksosbiler. Tilgang på hurtiglading er åpenbart essensielt, så et ChaDeMo-adapter må du selvfølgelig ha / tilgang til. De har kanskje det på Statoil i Breivika? Så må du budsjettere med hjemmeladingsopplegg. Her har du et villt antall muligheter
Han tenker vel 250km reell rekkevidde, mtp drosjebruk i byen. Noe han nok har rett i. Går jo bort en del km på tomgangskjøringen vi har, spes på de kaldeste dagene. Det ser man jo bare på de fossilbilene i dag - jeg ligger på 0,62l/mila med Priusen til drosjebruk, mens privat kanskje ned mot 0,5..?
Men, jeg prøver nok dette med en 70D. De andre drosjene sier det holder, i bøtter og spann, med en 85.
Lykke til! Spennede å høre hva d blir til. ("Nei dette driter jeg i." eller "Fuck it, I only live once!") Går du for Model S vet jeg hvertfall hvilken drosje jeg skal ta når den kommer til byen :)
Sitat fra: N00b på tirsdag 16. februar 2016, klokken 00:20
Hvis du holder til i Tromsø så må du ha 90D. Vinteren gir kortere rekkevidde og du lader i praksis til 90%. Da har du en rekkevidde på 250km om du strekker strikken helt ut.
Som Taxi med hovedsakelig bykjøring er det vel knapt nok mulig å kjøre 25 mil på ett skift.
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 16. februar 2016, klokken 18:02
"Fuck it, I only live once!")
Tror det blir denne...! ;DSitat fra: Tuxedo på tirsdag 16. februar 2016, klokken 18:26
Sitat fra: N00b på tirsdag 16. februar 2016, klokken 00:20
Hvis du holder til i Tromsø så må du ha 90D. Vinteren gir kortere rekkevidde og du lader i praksis til 90%. Da har du en rekkevidde på 250km om du strekker strikken helt ut.
Som Taxi med hovedsakelig bykjøring er det vel knapt nok mulig å kjøre 25 mil på ett skift.
Nja... det er enkelte dager jeg bikker 27mil. Men normalt, ligger jeg rundt 20 mil pr skift, på hverdager, alene og rundt 12 timer - ink. pauser. Ligger på et snitt på en 20kr/km. Kjører jeg natt helg, og er gira, så har jeg bikket 32mil. Men da blir det et 14-15 timers skift. :D
Om du nå velger en 70D som jeg fraråder, så sørg for du har minimum et rødt 16A stikk tilgjengelig der du står mellom turer. Helst en 22kwh Salto boks.
Samme bør du ha hjemme for lading.
Med EL bil er leveregelen: Lad når du kan, ikke når du må
Og bestill en ekstra UMC, Tesla språk for orginal ladekabel. Du har ikke råd til å vente når den svikter
Sitat fra: N00b på onsdag 17. februar 2016, klokken 03:27
Og bestill en ekstra UMC, Tesla språk for orginal ladekabel. Du har ikke råd til å vente når den svikter
Er dette nødvendig om han vanligvis lader på Type2?
Hadde vært enig med deg om UMC var "charging as usual".
Sitat fra: Jan Henrik på mandag 15. februar 2016, klokken 13:15
Sitat fra: fonberg på mandag 15. februar 2016, klokken 11:21
Av utstyret du er usikker på ville jeg valgt med luft, slik at du har mulighet til å heve de nødvendige ekstra cm når veien er dårlig, du skal forsere en lav brøytekant osv.
Jeg ville droppet Next Gen seter i en taxi siden de er trangere å komme inn og ut av, noe du antakelig gjør ganske mange ganger i løpet av et skift. Standardsetene er etter min og manges mening mer komfortable enn NG når man skal sitte mange timer i strekk. Jeg har heldigvis ikke erfaring med hvordan det er å vaske spy av stoffsetene, så må ta forbehold om det :)
Ja, luftfjæring er jo kjekt mtp økt bakkeklaring, spes på vintern...
Vaske spy, er no' dritt uansett. Nå blir jeg og kjøre kun på dagtid, så slik griseri-risiko blir minimal. Det er uansett ikke ofte jeg opplever dette. Og det er veldig greit å rense tekstil, med rett utstyr. :)Sitat fra: Muffinman på mandag 15. februar 2016, klokken 11:45
For all del, prøvesitt setene grundig. Jeg sliter veldig med nakkestøttene som er trukket veldig langt fram på mine (standard m/skinn av ny type, ikke lenger tilgjengelig), og må sikkert få sydd en eller annen pute som festes på setet for å få øverste del av ryggen litt fram. Å skulle sitte med krum nakke hver dag hele dagen ville jeg ikke greit. Andre melder at de sitter aldeles fortreffelig i disse setene, så gjør deg opp en mening selv.
Får titte innom servicesenteret og se om de har en bil jeg kan prøvesitte...
Noen i Tromsø med de nye tekstilsetene??
Har 85D med de nye tekstilsetene i Tromsø. Veldig fornøyd til daglig bruk, men kan jo se at sidestøtten ikke er all verdens for aktiv kjøring. Mye inn og ut som taxisjåfør er en annen historie, da vil jeg tro de er gull..
Blir ellers hurtig varme, og virker relativt greie å holde rene!
Sitat fra: Dandy på onsdag 17. februar 2016, klokken 09:45
Sitat fra: Jan Henrik på mandag 15. februar 2016, klokken 13:15
Noen i Tromsø med de nye tekstilsetene??
Har 85D med de nye tekstilsetene i Tromsø. Veldig fornøyd til daglig bruk, men kan jo se at sidestøtten ikke er all verdens for aktiv kjøring. Mye inn og ut som taxisjåfør er en annen historie, da vil jeg tro de er gull..
Blir ellers hurtig varme, og virker relativt greie å holde rene!
Mulig å få komme å titte?
Sitat fra: Jan Henrik på onsdag 17. februar 2016, klokken 11:47
Sitat fra: Dandy på onsdag 17. februar 2016, klokken 09:45
Sitat fra: Jan Henrik på mandag 15. februar 2016, klokken 13:15
Mulig å få komme å titte?
Sendt PM (prøvd iallfall)!
Sitat fra: Dandy på onsdag 17. februar 2016, klokken 13:47
Sitat fra: Jan Henrik på onsdag 17. februar 2016, klokken 11:47
Sitat fra: Dandy på onsdag 17. februar 2016, klokken 09:45
Sitat fra: Jan Henrik på mandag 15. februar 2016, klokken 13:15
Mulig å få komme å titte?
Sendt PM (prøvd iallfall)!
Funka fint det... svart på PM :)
Tusen hjertelig takk for titten og en hyggelig prat, Dandy!! Det blir standard setene ja!
Da ble det slik:
sssoooooiiiit grattis!!! virkelig bra valg imo
Gratulere med ny bil. Håper du blir fornøyd
Sitat fra: lunitiks på fredag 19. februar 2016, klokken 18:23
sssoooooiiiit grattis!!! virkelig bra valg imo
Takker! Håper valget funker for meg. :)
Sitat fra: N00b på lørdag 20. februar 2016, klokken 03:32
Gratulere med ny bil. Håper du blir fornøyd
Takker og sorry, men satser på at 70KWh holder, selv om du mener det motsatte. Folks erfaringer sier at 70D er bl.a. rimeligere på forbruket, mindre batteritap, lettere bil og slikt. Dessuten hadde jeg ikke så veldig lyst på en ribba 85/90D. Siden det blir bytte i år, så er ikke økonomien der heller.
Jeg regner med å måtte slåss med NAV, denne gangen også, anngående fødselspermisjonspenger. De var ikke helt medgjørlig sist. Har brent meg, på omtrent alle fingre...
Og så er jeg av den typen som liker å prøve motbevise skeptikere og tvilere. Dog på et realistiskt nivå. Hadde ALLE sagt at 70D ikke holder mål, så hadde jeg gitt etter. :)
Hadde tenkt, og skal leve etter det du sa: "en må lade når en kan, ikke når en må". ;)
Nå er bestillingen bekreftet, så slik ble det nå. August levering, med oppstart 1. September. :)
Nå gleder jeg meg til elbiltaxi og Tromsø's første TeslaTaxi (forhåpentligvis).
Med en så flott drosjebil må du nesten velge en stilfull taklykt, taksameter osv. :D Kjedelig at du må klistre et stort sentral-emblem over døra? ;D
Forresten: Jeg var og testet Breivika-CHAdeMOen i dag med Leaf'en (6,6 kW).
De tar 40kr for ett kvarter (2,67/min). Første gang jeg bruker denne. Se bildet under - vet ikke om dette er normalt. Her har jeg ladet i 14min
Kult at du velge en 70 som taxi, hvis 70 kan fungere som taxi tipper jeg at vi også kan leve med den;)
Sitat fra: lunitiks på lørdag 20. februar 2016, klokken 13:52
Forresten: Jeg var og testet Breivika-CHAdeMOen i dag med Leaf'en (6,6 kW).
De tar 40kr for ett kvarter (2,67/min). Første gang jeg bruker denne. Se bildet under - vet ikke om dette er normalt. Her har jeg ladet i 14min
Der jeg blir hovedsakelig å lade, utenom hjemme.
74kr for 30min, hver 6. lading gratis, 61,67kr pr 30min lading i snitt. Får ca 220km/t i ladehastighet (rated). 5,60kr pr mil i drivstoffutgifter, på Statoil. 55.000km kjørelengde i året, så blir det 30.800kr i året Statoil-strøm. Eller har jeg glemt noe nå..?
Regner med å lade opptil 2 ganger i døgnet der + hjemmelading. Har ikke prøvd å lade hjemme, men man regner vel borti 1mil i timen på 16A schuko..? 10t lading hjemme pr døgn, samt 2 ladinger på Statoil = ca 30mil lading i døgnet. Jeg regner med mellom 17-22 mil i døgnet i drosjekjøring. Er det jeg ligger på i dag, med Priusn - alene sjåfør.
Noe sånt jeg har sittet å regnet på. Så får man se hvordan det blir i praksis. :)Sitat fra: bjoris på lørdag 20. februar 2016, klokken 15:40
Kult at du velge en 70 som taxi, hvis 70 kan fungere som taxi tipper jeg at vi også kan leve med den;)
Ingen andre som tar utfordringen, så da må jeg. :D
Time will show...
Kjøremønster og -lengde styrer du selv. Så satser vi _alle_ på at prisen ikke øker på disse få hurtigladerne. Tror vi vil se mer utbygging fremover. Byrådet med miljøpartiet i ryggen har allerede signalisert til flere utbyggere at elbiler er høyt på agendaen, så jeg tror flere hurtigladere kommer de neste par årene. Foreløpig er det vel bare Statoil breivika og Traasdahl (for Nissan) som har hurtigladere i byen.
Sitat fra: Jan Henrik på lørdag 20. februar 2016, klokken 15:51
Har ikke prøvd å lade hjemme, men man regner vel borti 1mil i timen på 16A schuko..? 10t lading hjemme pr døgn, samt 2 ladinger på Statoil = ca 30mil lading i døgnet.
Man kan regne (på 220v) ca 1km/t pr ampere, så ved 10A = 10 km/t.
På schuko er det mulig å lade 13A, men da blir koblinger varme, jeg tør aldri mer enn 10A der.
Har du 16A, kan du legge opp CEE kontakt (de blå). Har du mulighet, legg opp 32A 1-fase, det er snadder, da får du over 30km pr time, dvs omtrent all lading kan skje hjemme.
Sitat fra: Jan Henrik på lørdag 20. februar 2016, klokken 15:51
Sitat fra: lunitiks på lørdag 20. februar 2016, klokken 13:52
74kr for 30min, hver 6. lading gratis, 61,67kr pr 30min lading i snitt. Får ca 220km/t i ladehastighet (rated). 5,60kr pr mil i drivstoffutgifter, på Statoil. 55.000km kjørelengde i året, så blir det 30.800kr i året Statoil-strøm. Eller har jeg glemt noe nå..?
Her bommer du nok kraftig, altså pris pr mil. du oppnår ikke rated i forbruk, langt der i fra. Så om du får 220 rated i hastighet, ja så er det ca halvparten i værstefall på vinterhalvåret. altså prisen blir det dobbelte.
Jeg synes disse laderne er skammelig dyre, spessielt om en lader uten chademo osv. Minuttpris er helt latterlig.
Det hørest ut som at det vil lønne seg for deg å få et eget 22 kW ladepunkt som du er sikker på aldri er opptatt av andre, som du risikerer om du bruker offentlig ladestasjon.
Er det eit alternativ?
Da må han vel ta med ettermontering av dobbeltlader i regnestykket, som koster minst ett år med Statoil-strøm.
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 20. februar 2016, klokken 18:40
Sitat fra: Jan Henrik på lørdag 20. februar 2016, klokken 15:51
Har ikke prøvd å lade hjemme, men man regner vel borti 1mil i timen på 16A schuko..? 10t lading hjemme pr døgn, samt 2 ladinger på Statoil = ca 30mil lading i døgnet.
Man kan regne (på 220v) ca 1km/t pr ampere, så ved 10A = 10 km/t.
På schuko er det mulig å lade 13A, men da blir koblinger varme, jeg tør aldri mer enn 10A der.
Har du 16A, kan du legge opp CEE kontakt (de blå). Har du mulighet, legg opp 32A 1-fase, det er snadder, da får du over 30km pr time, dvs omtrent all lading kan skje hjemme.
Dette er vel det beste poenget jeg har sett i dene tråd`en
Lad med den beste hastigheten du kan hjemme, uten å legge ut store summer på en stor innstallasjon.
Se hva du får til med det som følger med bilen (UMC), og de mulighetene den gir deg.
Tenk på besparelsen du har med å komme ut til en fulladet/mest mulig oppladet bil kontra å bruke tid på å lade/vente ila arbeidsdagen.
Om du klarer å komme deg litt opp i strømstyrke, så vil dette også bidra til at batteripakken får litt lunk av ladinga ila natta.
Og du kan varme opp bilen mens den står tilkoplet strøm hjemme.
Sitat fra: Batteritralla på søndag 21. februar 2016, klokken 10:45
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 20. februar 2016, klokken 18:40
Sitat fra: Jan Henrik på lørdag 20. februar 2016, klokken 15:51
Har ikke prøvd å lade hjemme, men man regner vel borti 1mil i timen på 16A schuko..? 10t lading hjemme pr døgn, samt 2 ladinger på Statoil = ca 30mil lading i døgnet.
Man kan regne (på 220v) ca 1km/t pr ampere, så ved 10A = 10 km/t.
På schuko er det mulig å lade 13A, men da blir koblinger varme, jeg tør aldri mer enn 10A der.
Har du 16A, kan du legge opp CEE kontakt (de blå). Har du mulighet, legg opp 32A 1-fase, det er snadder, da får du over 30km pr time, dvs omtrent all lading kan skje hjemme.
Dette er vel det beste poenget jeg har sett i dene tråd`en
Lad med den beste hastigheten du kan hjemme, uten å legge ut store summer på en stor innstallasjon.
Se hva du får til med det som følger med bilen (UMC), og de mulighetene den gir deg.
Tenk på besparelsen du har med å komme ut til en fulladet/mest mulig oppladet bil kontra å bruke tid på å lade/vente ila arbeidsdagen.
Om du klarer å komme deg litt opp i strømstyrke, så vil dette også bidra til at batteripakken får litt lunk av ladinga ila natta.
Og du kan varme opp bilen mens den står tilkoplet strøm hjemme.
Jeg begynner med 16A schuko hjemme og sjaddemo på Statoil, så får jeg avgjøre videre fortløpende. "Learning by doing". ;)
Jeg er kommet inni rutiner med kaffe-/matpauser, 3 ganger i døgnet (kl. 0600-ish, kl. 1000-ish og kl. 1400-ish -hvorpå jeg avslutter dagen 1600-ish og henter småen i barnehagen, før den stenger 1630).
Jeg får se hvordan jeg legger opp lading, i hvilke pauser. :)
Sitat fra: petersv på søndag 21. februar 2016, klokken 07:46
Da må han vel ta med ettermontering av dobbeltlader i regnestykket, som koster minst ett år med Statoil-strøm.
Sitat fra: Kristian O på lørdag 20. februar 2016, klokken 19:52
Det hørest ut som at det vil lønne seg for deg å få et eget 22 kW ladepunkt som du er sikker på aldri er opptatt av andre, som du risikerer om du bruker offentlig ladestasjon.
Er det eit alternativ?
Hjemmet, pr i dag, er leiet sokkelleilighet, så noe store installasjoner er uaktuelt å legge penger i. En midlertidig løsning kan jo være å sette opp noe jeg kan demontere og ta med, når vi engang flytter herfra, som ikke koster skjorta i montering. Det er ingen utvendig kontakt ute her, pr i dag, så dette må vel isåfall settes opp også.
Foreløpig venter jeg med dette, og ser det an etterhvert - når jeg kommer igang med elbil som taxi.
Hvis vi får fortsatt bo her, etter September, så kan jeg få en elektriker å legge opp en utvendig installasjon - av ettellerannet.
Hvis du skal sette opp nytt stikk velg 32A rundstift blå. Regner med huset har IT-nett, ikke TN.
Huseier burde være interessert i å bidra på installasjonen da det vil øke boligens verdi.
Støtter siste taler her. 32A er så uendelig mye bedre enn 16A (som bilen tar 13A fra)
Sitat fra: petersv på tirsdag 23. februar 2016, klokken 07:25
Hvis du skal sette opp nytt stikk velg 32A rundstift blå. Regner med huset har IT-nett, ikke TN.
Huseier burde være interessert i å bidra på installasjonen da det vil øke boligens verdi.
Sitat fra: N00b på tirsdag 23. februar 2016, klokken 07:41
Støtter siste taler her. 32A er så uendelig mye bedre enn 16A (som bilen tar 13A fra)
Huset er bygget 2009, med vannbåren gulvvarme og avtrekksviftesystem.
Litt usikker anngående IT/TN-nett.
Skal diskutere dette med huseier. Han er x-drosjesjåfør og en meget forståelsesfull mann.
Jeg ser jo fordelen med å kunne lade fortere enn 13Amp (1mil i timen) hjemme, men har liksom ikke ønsket å "være i veien" heller.
Hvis det er 400 volt inn til hus, er beste alternativet 3-fase 16A rød kontakt. Denne gir 50 km/t rekkevidde på lading.
Det er veldig enkel matematikk. 13A = 14 Tkm rekkevidde pr time.
Med 12t tilkoblet får du 168 Tkm rekkevidde tilført. Det er ca 50% av de 320 Tkm rekkevidde bilen har på 90% lading som du trenger hver morgen.
Du MÅ ha mer strøm. Har huset 400V anlegg er det beste løsning med ett rødt 16A stikk og om det er 230V så må du ha 32A. So ist das leben.
Tillater meg å være litt direkte. 70-batteri + taxibruk + 16(13A) lading = sjanseløst. Du vil kaste vekk mye tid og penger ved hurtigladeren, og sannsynligvis havne i situasjoner hvor du ikke tør ta turer pga rekkeviddeangst.
Skikkelig lading over natta er selve grunnlaget for at dette skal kunne lykkes!
Taxi Stockholm skal anskaffe fastcharger:
http://teslaclubsweden.se/taxi-stockholm-fastcharger/ (http://teslaclubsweden.se/taxi-stockholm-fastcharger/)
Siden du leier leilighet, er det vel litt kjedelig å gjøre noen stor investering på ladingen hjemme.
Har du sjekket rundt i nabolaget om det er noen røde industrikontakter du kan få leid? Rundt her jeg bor har jeg oppdaget flere slike som står på plasser jeg ikke har tenkt på før, og som ikke er i bruk i det hele tatt.
Jeg har fått grønt lys på få montert utestikk, av huseier! Vi får også utvidet leiekontrakt! :)
Da tenker jeg ett blått stikk i egen kurs, og en schuko i egen kurs (for evt privat elbil) - siden jeg kun leier bolig nå. Noen meninger?
Hovedsikringen inn, i leiligheten, er 50A (IT-nett). Kan jeg da få 32A blått stikk, tror dere?
Oppvarming går på huseier, da det er vannbåren gulvvarme i huset. Vi har ikke noe varmeovner utenom.
Sitat fra: Jan Henrik på torsdag 10. mars 2016, klokken 01:32
Hovedsikringen inn, i leiligheten, er 50A (IT-nett). Kan jeg da få 32A blått stikk, tror dere?
Oppvarming går på huseier, da det er vannbåren gulvvarme i huset. Vi har ikke noe varmeovner utenom.
Hvis du har en egen hovedsikring bare til din leiebolig så bør 32A gå helt fint. Siden du bruker denne til Tesla er det uansett ikke noe problem å justere ned strømstyrken på touch displayet i bilen.
Jeg har også 230v 50A hovedsikring til eneboligen, og 32A enfas til bilen. No problemo.
Rimeligste alternativet ditt er blått stikk, ja, og ikke noe fancy type2-boks (regner med du tar investeringskosten).
EDIT: Husk at elektrikeren din må inn med såkalt b-vern i skapet ditt i tillegg så det skal bli rundt 1500 (+/- 500) i tillegg til kabling, uttak, sikring og arb
Sitat fra: Jan Henrik på torsdag 10. mars 2016, klokken 01:32
Jeg har fått grønt lys på få montert utestikk, av huseier! Vi får også utvidet leiekontrakt! :)
Da tenker jeg ett blått stikk i egen kurs, og en schuko i egen kurs (for evt privat elbil) - siden jeg kun leier bolig nå. Noen meninger?
Hovedsikringen inn, i leiligheten, er 50A (IT-nett). Kan jeg da få 32A blått stikk, tror dere?
Oppvarming går på huseier, da det er vannbåren gulvvarme i huset. Vi har ikke noe varmeovner utenom.
Egen varmvannsbereder?
Du har da bare 18A/ 4 kw til matlaging/varmtvannstank/lys/kaffekoker etc. Du må være bevist med hva annet du bruker strøm til, eventuelt skru ned ladehastighetene når du bruker for eksempel mange av platene til matlagingen.
Jeg fikk først 32A stikk. Senere utvidet jeg til boks fra jkirkbo, slik at jeg slipper å pakke ut og inn ladekabel hver gang. Har ikke angret på det.
Hvis det er et nytt hus, sjekk om det er TN eller IT-nett. Er det TN kan du sette opp rød 16A trefasstikk.
Han skriver at det er IT-nett. Og det hender jo også at selv om det er TN er kun N og Lx trukket inn.
Hvis han har 50 IT trefase er det ihvertfall null problem. Fortrinnsvis bør ladekursen i så fall stå mest mulig alene på en av fasene.
sikringskapet-...
Fikk bare feilmelding, når jeg prøvde med alle 3 bildene i samme post...
Tips fjern navn og adresse på din landlord :-X
Lei av å bli viftet etter med Mercedes, støtter ikke Tesla som taxi ;D
Sitat fra: lunitiks på torsdag 10. mars 2016, klokken 14:58
Tips fjern navn og adresse på din landlord :-X
Ække min lænlård... men fixed! :)
Forstår jeg rett, at det er B-vern (som det kreves) allerede her?
Sitat fra: turku på torsdag 10. mars 2016, klokken 15:20
Lei av å bli viftet etter med Mercedes, støtter ikke Tesla som taxi ;D
Hehe, du blir det ja. Jeg blir det i Priusn i dag. :)
Her har du 3x230 til rådighet. Det blir nærmere 20kW hvis fasefordelingen er jevn. Be om at elektrikeren setter ladekursen på en fase for seg selv, eller i det minste flytter litt større forbrukere på de andre. Da går dette fint uten at du trenger å ta spesielle hensyn.
Samme som jeg har i enebolig btw. Flyttet to kurser (vaskerom og bad) vekk fra "ladefasen" slik at det bare står igjen noe smårusk, og ting surrer og går. Handlet et tangamperemeter til 299 på Jula for å lære meg hvordan anlegget oppfører seg, og så langt ser det veldig bra ut. De hundrelappene er godt investerte kroner for å finne ut hva som går og hva som ikke går. Veldig surt hvis sikringen går noen timer utpå natta.
Sitat fra: Jan Henrik på torsdag 10. mars 2016, klokken 01:32Kan jeg da få 32A blått stikk, tror dere?
Bare en ting å tenke på, UMC har ikke rykte at den tåler mye vann på sikt, tror jeg hadde vurdert type2.
Sitat fra: thilo på torsdag 10. mars 2016, klokken 17:40
Sitat fra: Jan Henrik på torsdag 10. mars 2016, klokken 01:32Kan jeg da få 32A blått stikk, tror dere?
Bare en ting å tenke på, UMC har ikke rykte at den tåler mye vann på sikt, tror jeg hadde vurdert type2.
Ja, kanskje det er like greit ja. Da er den kompatibel med andre elbiler også..?
Med IT-nett er det ikke så lett å fordele lasten, man må bruke to av lederne uansett. Maks last på to komponenter på selv på forskjellige faser vil uansett ha én felles leder.
Sitat fra: petersv på torsdag 10. mars 2016, klokken 20:58
Med IT-nett er det ikke så lett å fordele lasten, man må bruke to av lederne uansett. Maks last på to komponenter på selv på forskjellige faser vil uansett ha én felles leder.
Ja, en faseleder vil belastet maks, men med 32A 3-fase og en 22kW ladestasjon belaster man to faser hver med 18,5A istedenfor 32A på én fase. Det gjør det mye lettere å lade på høy hastighet om man har litt lite inntak. Som en tommelfingerregel vil jeg si at med 1-fase lading bør man ikke lade med mer enn halvparten av en fase på et 3-fase IT inntak. Altså har du 3x63A er 1x32A greit, med 3x50A bør man ned på 1x25A. Men om lasten fordeles på to faser bør man kunne lade med til sammen 37A på 3x50A inntak. Ihvertfall om man sørger for at komfyren står på den siste fasen som ikke benyttes til lading.
Nå er leveringsvinduet blitt endret to ganger på kort tid. I tillegg ble jeg oppringt, av Tesla, om jeg ville ha bilen i Juni istedet for min opprinnelige August levering. Forklarte at dette ikke passet, og at jeg ønsket fortsatt August levering.
Samtidig så ble leveringsvinduet endret fra "sent Juli - August" til "August tidlig September". Nå står det "Oktober tidlig November"... :(
Det kan plutselig bli opptil 3 måneder senere levering, kanskje lenger også. Noe ugunstig for drifta!
Da må man kanskje avbestille og gå for en fossil istedet... :-\
Skulle ha godtatt Juni levering, mot at de satt på bilen til August... >:(
Det du skriver her bør du ta opp med Tesla. Det er ille at de vingler slik med leveringstidene. Det skapte faktisk en del problemer for oss privat og påførte oss både ekstra utgifter og ekstraarbeid, men når du som næringsdrivende får trøbbel er det ihvertfall ikke akseptabelt. Ville forklart problemstillingen, og presentert alternativene (avbestilling eller levering i akseptabelt tidsrom). Skulle ikke forundre meg om det ordnet seg, men du må kanskje være forberedt på å bli tilbudt en annen bil.
Litt enig med muffinman, men samtidig mener jeg at man ikke bør gjøre seg selv veldig avhengig av at bilen blir levert en bestemt måned. Tesla tar vel alle mulige forbehold om leveringstid, og da har du i alle fall som næringsdrivende - hvor skriftlige forbehold osv. har mye større vekt enn i forbrukerforhold - en dårlig "sak" hvis vi snakker juridisk. Men for all del, det er åpenbart i både din og Teslas interesse at du ikke ser deg nødt til å velge annen bil. Så jeg ville sendt en e-post til DS'en din og forklart dilemmaet og risiko for at du må avbestille. Bør få fart på sysakene
I Designstudio står det sent Juli på nye bestillinger!,virker da litt rart at din bil blir satt så langt frem i tid.
Meldte litt med han som tok imot bestillingen. Han skulle sjekke dette opp på Mandagen, når han kom på jobb...
Sitat fra: yolo på lørdag 07. mai 2016, klokken 09:32
I Designstudio står det sent Juli på nye bestillinger!,virker da litt rart at din bil blir satt så langt frem i tid.
Ja, ikke sant! Meget snodig!
Sitat fra: yolo på lørdag 07. mai 2016, klokken 09:32
I Designstudio står det sent Juli på nye bestillinger!,virker da litt rart at din bil blir satt så langt frem i tid.
Jeg tror ikke de klarer å levere noe i July om man bestiller nå...
Det er vel for å få bestillinger i røren og da de skal utsette som de gjorde for mange i det siste...
Lurer på om hva som skjer i produkjson i July...
Mange demobiler som byttes ut i disse dager. Kanskje du kan få en god deal på en av dei som alternativ til din?
TMS som skal gå som taxi bør taxi prioritere, sidan den potensielt kan gi mange ekstra kunder.
Sitat fra: Jan Henrik på lørdag 07. mai 2016, klokken 19:18
Meldte litt med han som tok imot bestillingen. Han skulle sjekke dette opp på Mandagen, når han kom på jobb...
Hvordan gikk det?
Jeg sendte en epost til mitt DS for å få forklaring om hva skjer med leveringsdato. Nå byttet han mitt leveringsdato tilbake til august. Men han gjorde dette uten varsling. Hadde gjerne lyst å vite litt mer om hva jeg kan gå glipp av. Begynte å akseptere en senere levering. Nå må jeg skifte min mindset igjen. (kona sier jeg er litt som damer av og til :) )
Så det ser fremdeles mulig å få din bil i tid kanskje.
Sitat fra: shufu på onsdag 11. mai 2016, klokken 19:57
Sitat fra: Jan Henrik på lørdag 07. mai 2016, klokken 19:18
Meldte litt med han som tok imot bestillingen. Han skulle sjekke dette opp på Mandagen, når han kom på jobb...
Hvordan gikk det?
Jeg sendte en epost til mitt DS for å få forklaring om hva skjer med leveringsdato. Nå byttet han mitt leveringsdato tilbake til august. Men han gjorde dette uten varsling. Hadde gjerne lyst å vite litt mer om hva jeg kan gå glipp av. Begynte å akseptere en senere levering. Nå må jeg skifte min mindset igjen. (kona sier jeg er litt som damer av og til :) )
Så det ser fremdeles mulig å få din bil i tid kanskje.
Fikk en oppringning av leveringskontakten min, han forklarte noe med at neste kvartal ikke var planlagt enda. Derfor leveringsvinduet på ville veier. :o (Står enda levering Oktober tidlig November)
Han forsikret meg at jeg vil få bilen i August. Ha skulle omså kontakte fabrikken, og evt få fremskyndet produksjon av min bil. Så får vi se da :)
Sitat fra: Kristian O på lørdag 07. mai 2016, klokken 20:50
Mange demobiler som byttes ut i disse dager. Kanskje du kan få en god deal på en av dei som alternativ til din?
TMS som skal gå som taxi bør taxi prioritere, sidan den potensielt kan gi mange ekstra kunder.
Jo ja... kan sikkert få en bra deal med en demobil... men her blir det nok å mangle en masse utstyr, så er ikke fargen "riktig", så er det kanskje next gen seter... også er dem jo ikke facelift!! ::)
Har du sett en 70D-demo med "alt" utsyr..? :)
Non-facelift er jo en fordel, spesielt for en yrkesbil! Du får lettere tilgang til slepekrok og batteripoler ;)
Sitat fra: Muffinman på torsdag 12. mai 2016, klokken 16:46
Non-facelift er jo en fordel, spesielt for en yrkesbil! Du får lettere tilgang til slepekrok og batteripoler ;)
HAHAHAHHAHAHA!!!! :D ;D Morsom du! Men er jo et godt poeng da. Vet ikke hvordn dette er på faceliften....
Sitat fra: Jan Henrik på fredag 13. mai 2016, klokken 16:38
Sitat fra: Muffinman på torsdag 12. mai 2016, klokken 16:46
Non-facelift er jo en fordel, spesielt for en yrkesbil! Du får lettere tilgang til slepekrok og batteripoler ;)
HAHAHAHHAHAHA!!!! :D ;D Morsom du! Men er jo et godt poeng da. Vet ikke hvordn dette er på faceliften....
Slepekroken ser ut til å være lett tilgjengelig til høyre for tåkelyset på venstre side og batteriet er vel tilegnelig via luke i frunken. Skulle tro at det var enklere enn på old-school modellene. (For de som vektlegger slikt :) )
Da kom det en mail om VIN nr! Estimert levering sent Juli - August. Der er håp! :)
Har gått rundt og tenkt på å videoblogge, på youtube, om Tesla som taxi - langt oppi huttiheiti. Til dels for at det mange spørsmål, rundt dette med lading, rekkevidde, langturer, etc etc. Også til dels for å fronte for flere hurtigladere i regionen. Samtidig vil det kanskje stimulere flere drosjeeiere til elektrisk drift, når bruken dokumenteres i en blogg. Om resultatet, av bruken, er en positiv opplevelse for driften. :)
Hva mener/tror folket om/rundt dette?
Kommer an på hvor karismatisk du er på film ;D
Fra spøk til Halvor, jeg synes det er en god ide. Tips fra min side er å strukturere filmene slik at den som ikke har en en time på å se kan få overskriftene og tidlig i filmene, så kan det tas mer detaljert lenger ute for den som har tid til å gå mer i dybden. Jeg skipper å se veldig mange interessante youtube-videoer fordi de er for lange og er fulle av unødig "daukjøtt" som man ikke kan unngå å måtte bruke tid på om man skal få med seg essensen.
Jeg kommer ihvertfall til å gi både en eventuell blogg og youtube-kanal en real sjans her, selv om jeg ikke er i taxinæringen.
Kjør på! 8)
Jeg bøyer meg i hatten
Nå begynner det å nærme seg henting/levering av "min neste taxibil". Tesla Brumundal er stedet, og den 16. August blir mest sannsynlig datoen. Avventer info om registrering, siden den skal registreres som taxi. DS'n min har ikke levert en taxi før, så dette blir nytt for han. Er ganske enkelt, skal han få se. Cluet er at en drosje må registreres direkte hos biltilsynet, medbrakt løyvedokumentet til drosjeeieren. :)
Har også fått time til montering av taxiutstyret, Oslo den 24. August. Der blir det montering av et komplett anlegg. Da kan jeg mao logge meg på og "ta" en tur nordover. :D
Jeg spurte om montering av dashcam, og dem selger 2 kanals dashcam der. Da ble det en slik en i tillegg. Da blir det kamera både fremover og bakover!! 8)
Så, mellom levering og timen for montering, så lurer det en liten roadtrip. ;D Må jo kjøre en tur og teste bil, og SC-nettverket. Lurer på å kjøre en tur til Tyskland... Evt. en tur til Bergen (en av få byer i Norge jeg enda ikke har besøkt), for så å kjøre til svigers i Haugesund.
Jeg gleder meg, som et barn til Julekvelden nå! ;D
Du får vel faceliftversjonen?
Holy smokes Jan Henrik gi beskjed når du har din første arb.kveld i byen, så skal jeg pinømæ bestille tur av deg
Sitat fra: tesla007 på fredag 29. juli 2016, klokken 18:55
Du får vel faceliftversjonen?
Ja, får facelift 70D (75KWh batteri), samt de nye "Slipstream"-standardfelgene. (legger inn link til bestillingen)
Sitat fra: lunitiks på fredag 29. juli 2016, klokken 19:11
Holy smokes Jan Henrik gi beskjed når du har din første arb.kveld i byen, så skal jeg pinømæ bestille tur av deg
Planlagt oppstart er 1. September, i Tromsø by. Litt usikker på når første arbeidskveld blir på meg da, men skal prøve litt begge deler (dag og kveld/natt). Hovedsaklig blir nok dagtid på meg personlig. Starte dagen 04:30, for å ta unna pysjamasflyene. :)
Hold oss gjerne oppdatert på hvordan det går!
Skal du foliere bilen?
Sitat fra: taxikusken på søndag 31. juli 2016, klokken 17:23
Skal du foliere bilen?
Ikke helt bestemt meg. Men vurderer det mtp å spare lakken for steinsprang og negleriper.
Sitat fra: Luftventil på søndag 31. juli 2016, klokken 15:19
Hold oss gjerne oppdatert på hvordan det går!
Det blir jeg å gjøre! ;)
Mini update!
Siden det ble stille fra LK'en min, så måtte jeg ta en ringerunde. Det var visstnok fortsatt vanskelig å registrere en drosjebil, men når dem ikke hører på voksne folk - da blir det sånn. :P
LK'en var fortsatt ikke til svars, men plutselig ringte han som har ansvaret for registreringer - snakk om sola! Han fikk en kopi av løyvedokumentet på mail, så han skulle personlig dra til biltilsynet å registrere den i morgen.
Spurte hvor bilen var hen... Jo, den står i Brumundal og venter den! ;D
Jeg reiser én dag tidligere enn først planlagt. Får håpe jeg kan hente den ut, én dag tidligere en avtalt. ???
Gratulerer med ny bil
Da var den registrert. EL96xxx fikk jeg.
Sitat fra: N00b på torsdag 11. august 2016, klokken 21:58
Gratulerer med ny bil
Takker! :)
Da var første skift over. 214 Wh/km i forbruk, med totalt 43,4 kWh forbrukt over 202,3 km. 13 timer langt skift.
Spent på hvordan det vil fungere med lading ift behov i det daglige. Håper du oppdaterer litt her utover høst og vinter :)
Sitat fra: Jan Henrik på torsdag 01. september 2016, klokken 19:28
Da var første skift over. 214 Wh/km i forbruk, med totalt 43,4 kWh forbrukt over 202,3 km. 13 timer langt skift.
Grattis med kul bil! Hvordan er den i bruk så langt, og hvordan reagerer kundene?
Så deg hr om dagen. Dritstilig med kongeblå faceliftbil
Sitat fra: Luftventil på torsdag 01. september 2016, klokken 20:33
Sitat fra: Jan Henrik på torsdag 01. september 2016, klokken 19:28
Da var første skift over. 214 Wh/km i forbruk, med totalt 43,4 kWh forbrukt over 202,3 km. 13 timer langt skift.
Grattis med kul bil! Hvordan er den i bruk så langt, og hvordan reagerer kundene?
Så langt, er det vel bare ørene som stopper gliset å gå rundt. ;D
Bare positivt fra kundene. Noen må jeg hinte litt til, men da det går opp for dem... å jøje meg! :D Enkelte har fått med seg avis oppslagene, og bekrefter overfor reisefølget: "byen første eltaxi!". :)
Får jo masse oppmerksomhet fra folk på gata også. En voksen kar viste tommelen opp, når jeg passerte han. En kar fiska febrilskt opp mobilen av lomma, for å rekke en snap.
Dette er gøy! ;)Sitat fra: lunitiks på torsdag 01. september 2016, klokken 21:30
Så deg hr om dagen. Dritstilig med kongeblå faceliftbil
Mye finere "live" enn på bilder ja. Tror jaggu jeg dropper foliering av bilen. ;D Sitat fra: Muffinman på torsdag 01. september 2016, klokken 19:45
Spent på hvordan det vil fungere med lading ift behov i det daglige. Håper du oppdaterer litt her utover høst og vinter :)
Trodde jeg måtte til med 2 ladinger i løpet av et 12 timer langt skift og 20mil, men jeg klarer meg med 1. Enn så lenge, før vinteren setter inn. :) I dag kjørte jeg uten mellomlading, men kortere skift på 10t og 14 mil. 13A Shucko FTW! ;D
Om linken virker, så har jeg laget en egen side på facebook:
https://www.facebook.com/ishavsbyen/
Funker bra den, fin bil! Grattis
Nydelig bil! Venter min nye Model S 90D i samme farge om et par ukers tid, oh joy!!
Ville også droppep foliering. Altså når du sitter å bruker tid på å velge en nydelig farge, for så å legge folie over den... nei jeg skjønner det ikke... har prøvd, men klarer det ikke. Bilen skal brukes.
Grattis med flott bil!
Sitat fra: Jan Henrik på lørdag 03. september 2016, klokken 20:25
Sitat fra: Luftventil på torsdag 01. september 2016, klokken 20:33
Sitat fra: Jan Henrik på torsdag 01. september 2016, klokken 19:28
Da var første skift over. 214 Wh/km i forbruk, med totalt 43,4 kWh forbrukt over 202,3 km. 13 timer langt skift.
Grattis med kul bil! Hvordan er den i bruk så langt, og hvordan reagerer kundene?
Så langt, er det vel bare ørene som stopper gliset å gå rundt. ;D
Bare positivt fra kundene. Noen må jeg hinte litt til, men da det går opp for dem... å jøje meg! :D Enkelte har fått med seg avis oppslagene, og bekrefter overfor reisefølget: "byen første eltaxi!". :)
Får jo masse oppmerksomhet fra folk på gata også. En voksen kar viste tommelen opp, når jeg passerte han. En kar fiska febrilskt opp mobilen av lomma, for å rekke en snap.
Dette er gøy! ;)Sitat fra: lunitiks på torsdag 01. september 2016, klokken 21:30
Så deg hr om dagen. Dritstilig med kongeblå faceliftbil
Mye finere "live" enn på bilder ja. Tror jaggu jeg dropper foliering av bilen. ;D Sitat fra: Muffinman på torsdag 01. september 2016, klokken 19:45
Spent på hvordan det vil fungere med lading ift behov i det daglige. Håper du oppdaterer litt her utover høst og vinter :)
Trodde jeg måtte til med 2 ladinger i løpet av et 12 timer langt skift og 20mil, men jeg klarer meg med 1. Enn så lenge, før vinteren setter inn. :) I dag kjørte jeg uten mellomlading, men kortere skift på 10t og 14 mil. 13A Shucko FTW! ;D
Så bra! Skjønner helt ærlig ikke hvorfor ikke flere bruker Tesla som taxi, må jo gi store økonomiske fordeler?
Ikke nødvendigvis. Tesla er dyr, og man får jo ikke fradrag for mva på noe som er mva-fritt i utgangspunktet. Taxi har uansett lav årsavgift. Hvis man ikke kjører noe særlig gjennom bom heller er ikke økonomien nødvendigvis helt opplagt.
Spennende å høre @JanHenrik sin tilbakemelding på økonomien i dette når han har fått kjørt noen måneder
20 mil på 13h, er det bra?
Kjörer du haxi nået?
Sitat fra: kalleo på torsdag 15. september 2016, klokken 14:50
20 mil på 13h, er det bra?
Kjörer du haxi nået? >:(
20 mil på 13t er ikke langt unna "vanlig", for meg i allefall. 20 mil på 11-12 t er mer vanlig/snitt. Dog er ingen dag like, sånn sett. Kjører med et mål om minimum 3.500kr innkjørt (eks.mva/lønnsgrunnlag) pr dag. :)
Første dagen ble jo ikke en helt normal dag. Avis intervju og slikt. ;)
For dem som ikke har lest facebook-siden min... :)
SitatMåneds oppsummering for September 2016:
Totalt kjørt 5599,1 km og forbrukt 1170,6 kWh med strøm (snittforbruket blir 211,6 Wh/km).
Regner ut at det blir, sånn ca, 1.600kr i strøm for September (ink både hjemmelading og hurtiglading). Ca 500kr i hjemmelading og ca 1100kr på Circle K hurtiglader. Har fått noe gratis-strøm, i løpet av måneden - og det har jeg beregnet inn som hjemmelading.
Ingen ekstraordinær utgifter, og det ble 103.000kr i omsetning, denne måneden. Vil si jeg er meget fornøyd med første måneden med Tesla som taxi.
Oktober har vært preget av en noe høyere forbruk, rundt 8% i ukessnittforbruk.
Mandag 3. Oktober var jeg oppi et dagssnitt på 259 Wh/km. Ellers ligger jeg rundt 230 Wh/km. Bruker 'Range Mode' litt mer aktivt, og snittforbruket går noe ned.
Nå har jeg omsider lagt om til vinterdekk (samme felger, vrengt av sommerdekkene og satt på nye Hakka R2), så får se om forbruket endrer seg merkbart - ene eller den andre veien.
Forbruket skal synke med vinterdekk, men så blir det kaldere da. Det drar opp forbruket igjen.
Tips med Range mode, det slår av oppvarming av batteri som er vel og bra og sørger for overskuddsvarme fra motor/inverter/gir går til batteriet med en passiv target på 55 grader.
På langturer er det ikke lurt å kjøre batteriet så høgt i temperatur om du ikke absolutt trenger de 2-3km ekstra det gir.
Sitat fra: N00b på søndag 23. oktober 2016, klokken 13:16
passiv target på 55 grader..
42 vel? 55 samsvarer med target for "max battery power" for PD-biler. Tempen stopper å stige på 32-33 grader med range mode av.