Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla som min neste taxibil. Nå i drosjedrift!

Startet av Jan Henrik, søndag 07. februar 2016, klokken 20:54

« forrige - neste »

lunitiks

Nope jkirkebo. Den manuelle luka må man nok "smelle" igjen  :)  Jeg fikk forøvrig alcantara på dashbordet som standard...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Sitat fra: Jan Henrik på mandag 08. februar 2016, klokken 17:43
Sitat fra: petersv på søndag 07. februar 2016, klokken 23:10
Er ikke en bruktbil aktuelt? Siden det ille er noe mva.refusjon uansett må det jo være ideelt å kjøpe brukt. Garanti er jo ubegrenset km på batteri og drivlinje som du skriver. Regner med du ikke skal ha bilen mer enn 3-4 år, så da er alle bruktbiler nye nok.

Skulle det av en eller annen grunn ikke gå som du ønsker er det også mindre tap om du selger, en ett år gammel, nykjøpt, drosjekjørt Tesla tror jeg taper seg endel. Du får en 85 med noe utstyr for 500 på finn.
Joda du har helt rett. Brukt elbil er helt kurant, iom at vi ikke får refusjon og mva likevel. MEN, 15% verditap det første året, ser ikke ut å påvirke en Tesla (ser daglig på Finn). Så, da kan jeg likså godt bestille en ny. Så får jeg den slik jeg vil ha den. :) "Må" ha D. ;)

Husk at mye av grunnen til at Tesla ikke har hatt noe særlig nedgang i bruktprisen er kunstig pga ekstrem endring i dollarkursen. Nye biler har blitt svært mye dyrere de to siste årene. Dette hjelper til med å holde bruktprisen oppe.
Jeg tviler på vi vil se en like stor endring i dollarkursen de neste par årene (isåfall må den opp i 10-11 tallet)
Dette betyr at man kan regne med at man vil se ett prisfall fremover i tid.

Forøvrig så hadde jeg personlig vurdert en ModelX om det er for taxi bruk. Model S er en strålende bil, men bakseteplassen kan bli litt knapp for høye personer, spesielt om føreren også er lang og må ha setet langt tilbake.

Salvesen

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. februar 2016, klokken 12:55
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:50
Sitat fra: petersv på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:36
En ribbet 70D vil nok holde seg best i pris, det er det nok liten tvil om.

Tja, jeg hadde aldri kjøpt en Tesla uten elektrisk bakluke feks. Det blir alt for gammeldags på en slik bil! Men godt mulig en går i pluss, men er nok litt tøft å selge når "alle" andre biler har en god del mer utstyr om noen år.

Jeg har elektrisk bakluka på nåværende P85+ og er godt fornøyd med den. Men jeg hadde ALDRI kjøpt den i dag til den latterlige prisen av nesten 25.000 kroner pluss at man blir tvunget til å ha alcantara på dashbord. Og jeg kan aldri tenke meg at du får 25k ekstra for en 3 år gammel 70D med interiørpakke mot en uten. Kanskje 10k.

F.eks Hifi-anlegget er nok en vesentlig bedre investering da vil jeg tro.

Jo jeg er enig i at det sannsynligvis ikke er en god investering, men for å få solgt bilen tror jeg det er en god investering. Som sagt hadde jeg bladd videre uten dette. Føler mange sier det samme, altså om elektrisk bakluke.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

jkirkebo

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:07
Nope jkirkebo. Den manuelle luka må man nok "smelle" igjen  :)  Jeg fikk forøvrig alcantara på dashbordet som standard...

Så det er ingen elmotor som trekker den inn den siste centimeteren? Ren mekanisk lukking? Samme løsning som frunken?

Oj, jeg hadde blitt passe forbannet om jeg bestilte uten interiørpakke og fikk alcantara på dashbord alikevel. Tror jeg hadde nektet å ta imot bilen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Salvesen

Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:08
Sitat fra: Jan Henrik på mandag 08. februar 2016, klokken 17:43
Sitat fra: petersv på søndag 07. februar 2016, klokken 23:10
Er ikke en bruktbil aktuelt? Siden det ille er noe mva.refusjon uansett må det jo være ideelt å kjøpe brukt. Garanti er jo ubegrenset km på batteri og drivlinje som du skriver. Regner med du ikke skal ha bilen mer enn 3-4 år, så da er alle bruktbiler nye nok.

Skulle det av en eller annen grunn ikke gå som du ønsker er det også mindre tap om du selger, en ett år gammel, nykjøpt, drosjekjørt Tesla tror jeg taper seg endel. Du får en 85 med noe utstyr for 500 på finn.
Joda du har helt rett. Brukt elbil er helt kurant, iom at vi ikke får refusjon og mva likevel. MEN, 15% verditap det første året, ser ikke ut å påvirke en Tesla (ser daglig på Finn). Så, da kan jeg likså godt bestille en ny. Så får jeg den slik jeg vil ha den. :) "Må" ha D. ;)

Husk at mye av grunnen til at Tesla ikke har hatt noe særlig nedgang i bruktprisen er kunstig pga ekstrem endring i dollarkursen. Nye biler har blitt svært mye dyrere de to siste årene. Dette hjelper til med å holde bruktprisen oppe.
Jeg tviler på vi vil se en like stor endring i dollarkursen de neste par årene (isåfall må den opp i 10-11 tallet)
Dette betyr at man kan regne med at man vil se ett prisfall fremover i tid.

Forøvrig så hadde jeg personlig vurdert en ModelX om det er for taxi bruk. Model S er en strålende bil, men bakseteplassen kan bli litt knapp for høye personer, spesielt om føreren også er lang og må ha setet langt tilbake.

Du glemmer at det skal fases inn avgifter, som vill kompansere for styrkende krone. Det er lite sannsynlig at Tesla vill være en dårlig investering de neste tja 3-5 årene. Empiri viser at "alle" andre bilmerker er det, så i værstefall ender man opp likt som de andre.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

jkirkebo

Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:09
Jo jeg er enig i at det sannsynligvis ikke er en god investering, men for å få solgt bilen tror jeg det er en god investering. Som sagt hadde jeg bladd videre uten dette. Føler mange sier det samme, altså om elektrisk bakluke.

Hvis du skal tenke slik er det mye du må ta med. Jeg hadde f.eks bladd videre på alle biler uten pano, luft eller hifi.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jan Henrik

#36
Ville dere sett anneledes på utstyret, om man tenker 4-5år gammel Tesla, som man tar privat etter taxilivet?

Metallic lakk, Pano, textilseter, premium, luft, hifi og vilterpakka... helt greit på en 70D?
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

Salvesen

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:12
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:09
Jo jeg er enig i at det sannsynligvis ikke er en god investering, men for å få solgt bilen tror jeg det er en god investering. Som sagt hadde jeg bladd videre uten dette. Føler mange sier det samme, altså om elektrisk bakluke.

Hvis du skal tenke slik er det mye du må ta med. Jeg hadde f.eks bladd videre på alle biler uten pano, luft eller hifi.

Absolutt, el luken var bare ett eksempel jeg føler går igjen :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

lunitiks

@jkirkebo: Nei man må fysisk ta tak i plasthåndtakene på innsiden av bakluka og "slenge" den igjen (om man ikke vil touche lakken).

Opplevde her om dagen "sus" fra bakluka mens jeg kjørte. Stoppet og lukket bakluka på nytt, lyd borte.

Funken er en helt annen story. Den har jeg knapt åpnet/lukket siden jeg tok levering. Der er det jo en forbausende dårlig løsning hvor man må "presse" panseret ned
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Salvesen

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:16
@jkirkebo: Nei man må fysisk ta tak i plasthåndtakene på innsiden av bakluka og "slenge" den igjen (om man ikke vil touche lakken).

Opplevde her om dagen "sus" fra bakluka mens jeg kjørte. Stoppet og lukket bakluka på nytt, lyd borte.

Funken er en helt annen story. Den har jeg knapt åpnet/lukket siden jeg tok levering. Der er det jo en forbausende dårlig løsning hvor man må "presse" panseret ned

Helt enig med frunk, slik den er utformet i dag er den ubrukelig! Brukte den for første gang i går da jeg hadde parkert litt nærme veggen og det så ut til å bli problematisk med bakluken. For noe styr!

At X ikke kommer med elektrisk frunk forbauser meg!
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

petersv

Vi kan møtes en dag hos tesla og sammenligne el og manuell luke, så kan vi se hva som er raskest å lukke og åpne ;)

Øyvind.h

Om jeg trenger noe baki bilen er luken allerede åpen når jeg kommer bort til bilen. Samme om jeg eks skal plukke opp noen som har med seg noe som skal i bagasjen. Luken er åpen når de skal slenge inn det de har i hendene.

Luken stenges fra førerplass eller med et tastetrykk.
Går mye raskere og man slipper å ta på et skittent håndtak tre fjerdedeler av året. Ingen tvil om hva som er raskest og mest behagelig. Og man slipper luker som smelles hardt igjen med tilhørende skader på fanger/luke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kristian O

Sitat fra: petersv på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:32
Vi kan møtes en dag hos tesla og sammenligne el og manuell luke, så kan vi se hva som er raskest å lukke og åpne ;)
Startstrek 10 meter fra bilen, og mål er når man sitter i setet med beltet på?  ;)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Muffinman

Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:14
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:12
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:09
Jo jeg er enig i at det sannsynligvis ikke er en god investering, men for å få solgt bilen tror jeg det er en god investering. Som sagt hadde jeg bladd videre uten dette. Føler mange sier det samme, altså om elektrisk bakluke.

Hvis du skal tenke slik er det mye du må ta med. Jeg hadde f.eks bladd videre på alle biler uten pano, luft eller hifi.

Absolutt, el luken var bare ett eksempel jeg føler går igjen :)
Poenget er vel at folk ser etter forskjellig. For min del er enhver bil med panotak uinteressant. Luft er et must, mens jeg helst ikke vil ha bil med hifi - og er ihvertfall ikke villig til å betale noe for det.

SitatStartstrek 10 meter fra bilen, og mål er når man sitter i setet med beltet på?  ;)
Det handler jo ikke om man klarer å rive opp eller slenge igjen luka et sekund raskere enn den automatiske, men hva det betyr i praksis. Sitter man i bilen og åpner luka via skjermen rekker man neppe å komme seg bak før luka  er helt åpen. Det samme hvis man setter seg inn i bilen, lukker via skjermen, tar på belte og kjører - da er det lukket før man er i bevegelse. Eneste måten det går an å oppkonstruere venting er hvis man stiller seg bak luka og trykker åpne - da må man vente to sekunder på at åpningen er stor nok til at handleposene kan settes inn.  Bonus er at man ikke trenger å ta på en tidvis skitten luke.

Dette må være selve definisjonen på en ikke-sak, og jeg mistenker at petersv ler godt når han leser svarene.

Trustno1

Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:12

Du glemmer at det skal fases inn avgifter, som vill kompansere for styrkende krone. Det er lite sannsynlig at Tesla vill være en dårlig investering de neste tja 3-5 årene. Empiri viser at "alle" andre bilmerker er det, så i værstefall ender man opp likt som de andre.

Regner med du mente styrket dollar? Krona har vitterlig blitt svakere.

Men er enig i at avgifter også kan slå positivt (sett fra selgers side) ut på brukbilprisen, men det kommer litt an på om avgiftene blir lagt på kjøp eller bruk.

Det har vært snakk om en avgift pr km lagt inn i forsikringen, samt man kan feks få mer avgifter i form av bom og ferge. Isåfall vil ikke dette påvirke bruktprisen positivt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA