Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla som min neste taxibil. Nå i drosjedrift!

Startet av Jan Henrik, søndag 07. februar 2016, klokken 20:54

« forrige - neste »

Hyperstress

Siden denne skal brukes som taxi: Jeg ville sjekket ut selv bil både med og uten pano mtp takhøyde i baksetet, samt sjekket en bil med og en uten D for å sett bagasjeromsforskjellen under panseret.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Et tips angående takhøyde bak og pano vs ikke pano.

Jeg har bilene i signaturen, ingen har panotak. På den eldste er det vesentlig bedre takhøyde bak enn i den nye. Man sitter også en del høyere foran. På den gamle er panotak intet poeng i forhold til takhøyden da disse er mye lavere langs sidene (=over alt hvor det ikke er glass) enn ellers, og marginal forskjell hvor glasstaket ville vært. På nye biler kan det hende forskjellen er større, avhengig av om det er stoppingen i taket eller høyden på baksetet som er endret i forhold til eldre biler.

lunitiks

Sitat fra: petersv på søndag 07. februar 2016, klokken 23:13
Tåkelysene trenger ingen, heller ikke du ;) De har ingen praktisk funksjon. Kurvelys er vel standard, der var iallfall det før. De tennes jo bare i lav hastighet de og, så ikke noe must, men kjekt ved parkering noen ganger.

Du bruker nettradio, DAB er ikke noe must.

1. Kurvelys var i alle fall ikke standard da jeg tok levering i aug/sept 2015.

2. DAB er derimot standard. Jeg har det i alle fall uten Ultra HiFi
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

edorf

Som Taxi hadde jeg kjøpt 90D. Selv om det koster kr. 100.000 mer, så får en jo det meste igjen den dagen bilen skal byttes ut. Litt lengre ladetid på SC med 70D. Så vil en sikkert oppleve noen langturer en må si nei til i perioden på grunn av at en ikke har nok strøm. Så er jo en litt mer lettvint hverdag verd litt også.

fonberg

#19
Sitat fra: lunitiks på mandag 08. februar 2016, klokken 19:07
Sitat fra: petersv på søndag 07. februar 2016, klokken 23:13
Tåkelysene trenger ingen, heller ikke du ;) De har ingen praktisk funksjon. Kurvelys er vel standard, der var iallfall det før. De tennes jo bare i lav hastighet de og, så ikke noe must, men kjekt ved parkering noen ganger.

Du bruker nettradio, DAB er ikke noe must.




1. Kurvelys var i alle fall ikke standard da jeg tok levering i aug/sept 2015.

2. DAB er derimot standard. Jeg har det i alle fall uten Ultra HiFi

Mener kurvelys var med i tech-pakken før i tiden (pre AP?), men nå i senere tid er kurvelysene med i pakken "Premium interiør og belysning". Jeg liker forøvrig godt kurvelysene siden jeg kjører en del på småveier som ikke har gatebelysning.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

MrUnderhill

For taxi vil jeg tro at korte ventetid verksted er viktig, og det er vel her Mercedes har en veldig bra avtale med taxieiere.

Rundt Oslo er det fortiden ekstrem ventetid på verkstedtime (6-7 måneder), mens f.eks. Brumunddal har 1-2 uker.

Sjekk med din lokale Tesla forhandler og hør om de har har en spesialavtale for taxi.

Salvesen

Sitat fra: MrUnderhill på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:09
For taxi vil jeg tro at korte ventetid verksted er viktig, og det er vel her Mercedes har en veldig bra avtale med taxieiere.

Rundt Oslo er det fortiden ekstrem ventetid på verkstedtime (6-7 måneder), mens f.eks. Brumunddal har 1-2 uker.

Sjekk med din lokale Tesla forhandler og hør om de har har en spesialavtale for taxi.

Dette er jo kun for småting, om bilen ikke er kjørbar så ordner de jo opp.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

petersv

En ribbet 70D vil nok holde seg best i pris, det er det nok liten tvil om.

Salvesen

Sitat fra: petersv på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:36
En ribbet 70D vil nok holde seg best i pris, det er det nok liten tvil om.

Tja, jeg hadde aldri kjøpt en Tesla uten elektrisk bakluke feks. Det blir alt for gammeldags på en slik bil! Men godt mulig en går i pluss, men er nok litt tøft å selge når "alle" andre biler har en god del mer utstyr om noen år.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

petersv

Preferanser er noe helt annet enn prisutvikling. Ser vi på bruktprisene er det de rimelisgte bilene som har holdt seg best i pris.

Men når vi først er inne på bakluke vil jeg tro at en drosje er den som minst trenger el.luke iom. at de alltid tar bagasjen inn og ut for passasjerene, og da er det mye raskere å åpne manuelt enn den "trege" el-luka.

fonberg

Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:26
Sitat fra: MrUnderhill på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:09
For taxi vil jeg tro at korte ventetid verksted er viktig, og det er vel her Mercedes har en veldig bra avtale med taxieiere.

Rundt Oslo er det fortiden ekstrem ventetid på verkstedtime (6-7 måneder), mens f.eks. Brumunddal har 1-2 uker.

Sjekk med din lokale Tesla forhandler og hør om de har har en spesialavtale for taxi.

Dette er jo kun for småting, om bilen ikke er kjørbar så ordner de jo opp.

Jepp, de gjør det. Jeg satt ved siden av en taxisjåfør i morres da jeg eleverte bilen til service. Taxisjåføren fikk feilmelding når han satte bilen i P, og turte naturlig nok ikke bruke bilen med denne feilen. Tesla Trondheim tok den inn der og da, og ordnet lånebil til kunden. Kan legge til at kunde var rimelig frustrert, det var visst sjette besøket hans på verkstedet i løpet av 1,5 måned.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman


fonberg

Sitat fra: petersv på tirsdag 09. februar 2016, klokken 10:06
Men når vi først er inne på bakluke vil jeg tro at en drosje er den som minst trenger el.luke iom. at de alltid tar bagasjen inn og ut for passasjerene, og da er det mye raskere å åpne manuelt enn den "trege" el-luka.

Uenig - el.luka er raskere å åpne og like rask (og mer skånsom) å lukke. Jeg åpner den fra skjermen før jeg går ut av bilen, og da er den fullt åpen til jeg kommer bak. Lukker den igjen med å trykke på knappen, og da er den fedig lukket ca. samtidig som jeg har spent på meg selene.

Jeg har forøvrig opplevd reparasjoner av elektronikk for mange tusen i en bagasjeluke som ble slengt for hardt igjen. Dette slipper man når luka lukkes skånsomt av el-motoren.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

jkirkebo

Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:50
Sitat fra: petersv på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:36
En ribbet 70D vil nok holde seg best i pris, det er det nok liten tvil om.

Tja, jeg hadde aldri kjøpt en Tesla uten elektrisk bakluke feks. Det blir alt for gammeldags på en slik bil! Men godt mulig en går i pluss, men er nok litt tøft å selge når "alle" andre biler har en god del mer utstyr om noen år.

Jeg har elektrisk bakluka på nåværende P85+ og er godt fornøyd med den. Men jeg hadde ALDRI kjøpt den i dag til den latterlige prisen av nesten 25.000 kroner pluss at man blir tvunget til å ha alcantara på dashbord. Og jeg kan aldri tenke meg at du får 25k ekstra for en 3 år gammel 70D med interiørpakke mot en uten. Kanskje 10k.

F.eks Hifi-anlegget er nok en vesentlig bedre investering da vil jeg tro.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: fonberg på tirsdag 09. februar 2016, klokken 10:21
Jeg har forøvrig opplevd reparasjoner av elektronikk for mange tusen i en bagasjeluke som ble slengt for hardt igjen. Dette slipper man når luka lukkes skånsomt av el-motoren.

Det er vel soft-close på bakluka selv om den ikke er elektrisk?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA