Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglader

Startet av Boogie, onsdag 14. mars 2007, klokken 15:45

« forrige - neste »

El rayo

Tipper at dioden hindrer kraftig gnist ved tilkobling. Uten diode vil batteripakka lade opp kondensatorer i laderen og man kan risikere å få for stor del av batterispenningen over én av flatpack'ene
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

JCBX

Sitat fra: Elmo på fredag 15. januar 2010, klokken 19:50

Jeg har ikke justert ned spenningen. Kjører på fullt. Jeg tror ikke det skader.

nu ved jeg ikke om du bruger den til en PugTiSeks eller en Saxo

men umiddelbart vil jeg så antage at du lader med 3*53,5V

160,5V er vel ikke tilrådeligt , den bør vel slukkes for ved 150VDC 20gr. C.

det er vel for voldsomt til batterierne eller hvad

Elmo

Jeg tror som sagt at det ikke skader.
Det er ladetilstanden på batteriene som bestemmer spenningen uansett om laderen spenningen inn er 150 eller 160 volt.

Please correct me if i am wrong!  Anyone.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Griffel

Sitat fra: Elmo på søndag 17. januar 2010, klokken 20:52
Det er ladetilstanden på batteriene som bestemmer spenningen uansett om laderen spenningen inn er 150 eller 160 volt.

Det du sier har full støtte i Kirchoffs lover.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JCBX

Sitat fra: Griffel på mandag 18. januar 2010, klokken 00:54
Sitat fra: Elmo på søndag 17. januar 2010, klokken 20:52

Det du sier har full støtte i Kirchoffs lover.

det modsiger vel lidt dette indlæg :

Virkemåde
For at bilens batteri kan lades med ekstra effekt, skal flg. betingelser være opfyldt:
- Bilen skal være ladeaktiv med bilens lader.
- Bilens lader skal være i effektfasen.
- Batterispændingen skal være mindre end 7,5V pr batteri (6V batteri).
Kvikladeren er beregnet til at lade strøm på batteriet sammen med bilens egen lader. Laderen styres af bilens lader. Derved er det bilens batterimanagement, som styrer ladningen. Denne eksterne lader er således kun en slavelader, som hjælper bilens lader med at levere effekt til batteriet.
Bilens lader tilføres strøm via kvikladeren, som måler strømmen i den ledning, der går til bilens lader. Når bilens lader trækker en stor strøm fra nettet er det et tegn på at bilens lader er i effektfasen, hvor batteriet kan optage stor effekt. Når bilens lader trækker mere end 10A, kobles kvikladeren ind og leverer ekstra effekt til bilens batterier. Går bilens lader ned på lav effekt eller slukkes, afbrydes kvikladeren. Da bilens lader af og til under topladning tripper mellem lav og høj effekt, sættes yderlig en grænsebetingelse ind. Kvikladeren kan kun levere strøm, hvis batterispændingen er lavere end 7,5V/batteri, som svarer til 150V for P106 og SAXO. Ved 155 V går ladning over til topladning, hvor batteriet ikke længere må få høj effekt. Dette styres ved at ladeenhederne i kvikladeren sættes til at spændingsbegrænse sig selv til 150V, hvorved de ikke kan levere strøm ved højere spænding end de 150V.

Ken

Det høres riktig ut JCBX. Overgang til overladingsfase skjer ved ca. 154v ved 20 grader. Hurtiglading skal lades til 90% og ikke mer etter det jeg har hørt. Å vente til overlading begynner er for sent så spenning bør begrenses i hurtigladerne.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Sitat fra: JCBX på mandag 18. januar 2010, klokken 05:17
det modsiger vel lidt dette indlæg : . . . .
Det du referer til der beskriver PSA-bilenes innbygde funksjon for å styre avanserte hurtigladere via pinne(r) i ladekontakten. Bilens lader betemmer da hele tid hvor mye strøm den ønsker fra hurtigladeren.

De "hurtigladerene" vi bygger er egentlig ikke ladere men konstante strømforskyninger, og det er ingen kommunikasjon mellom bilens lader og hurtigladeren.

Sitat fra: Ken på mandag 18. januar 2010, klokken 23:03
Overgang til overladingsfase skjer ved ca. 154v ved 20 grader. Hurtiglading skal lades til 90% og ikke mer etter det jeg har hørt. Å vente til overlading begynner er for sent så spenning bør begrenses i hurtigladerne.
Det er helt riktig at hurtigladerene våre må kobles fra ved 80-90%, og helst bør det skje automatisk ved at stømmen brytes når batterispenningen begynner å stige over 150volt.
Alternativt kan man passe på manuellt eller vha "timer" (men det vil jo gå galt før eller siden) :-[
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

Dette strømsensitive releet kan være den enkle løsningen på hvordan en kan styre en eller helst 2 tillegsladere på en PSA.

Se: http://www.alliedelec.com/Images/Products/DataSheets/BM/Magnecraft/MAGNECRAFT_8500655.pdf

Jeg ser for meg å enten bruke to slike releer, innstillt til å slå av ekstraladeren dersom originalladeren trekker mindre enn 6-8A, eller ett slikt rele som igjen trekker inn et dobbelt, eller trippel rele som gir strøm til 2 ekstra ladere.

Dermed er det bare å koble en boks inn på 3*220V eller 400V 3 fase, kjøre strømmen til PSA'en gjennom dette releet, og strømmen til 2 ekstra ladere gjennom kontaktene som blir styrt.

Pris hos RS er kun 600 NOK.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA