Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglader

Startet av Boogie, onsdag 14. mars 2007, klokken 15:45

« forrige - neste »

elektrolux

Hurtiglader selv med 100A opp til ca 8V / blokk uten problemer.

Dårlige blokker kan ta skade av hurtiglading, men er alt OK så går det bra.

Tror PSA sin hurtiglader gir 150 A opp til 80% kapasitet.

Har også sett opp til 130A på regenerering.

Monterer du et Robometer kan du bruke dette både til å monitorere spenning ogf strøm, og til å automatisk avbryte ladingen på 145V Da kreves en tillegsmodul som avbryter hurtigladeren.

Se:http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Batteripakke#Robometer

Ellers bruker jeg ombyggede plastmakuttere som hurtigladere. De koster minimalt i forhold til hvor mye strøm de produserer. ;) Problemet med det er jordfeil, og dårlig effektivitet tross høy strøm ut.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Strømmen er ikke noe problem. Batteriene kan fint ta opptil 150A opptil ca 80% eller 8V pr blokk.
Men som Elektrolux sier så bør man være sikker på at blokkene er OK.
Jeg bruker stort sett ikke hurtigladeren som leverer 150A lenger, men opptil 70A går normalt greit.

Bilen regenerer selv ca 100A så lenge hastigheten er ca 50-60 km/t (husker ikke turtallet som bestemmer dette nå).
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Griffel

Om  ASTEC / EMERSON POWER SUPPLY kan brukes som lader er et spørsmål om hvordan overstrøms beskyttelsen virker. Dette går ikke fram av datablad.

Eldre billige ladertyper ladet med konstant spenning, da var strømmen høy i starten og sank ned mot null ettersom spenningen på batteriet steg. Det tok lang tid å lade opp på denne måten. Moderere ladetyper lader med konstantstrøm det vil si at spenningen ut fra lader øker i takt med batterispenningen, opp til en grense. Eltec er beregnet som lader og justerer spenningen slik at strømmer er omtrent konstant, Dessuten har den utstyrt for parallellkobling slik at belastningen deles mellom de parallellkoblede strømforsyningene.

Dersom  ASTEC / EMERSON POWER SUPPLY er en konstantspenningskilde ( i motsetning til en konstantstrømkilde) avgjør overstrømsbeskyttelsen om den kan virke som lader. Enklest er en sikring, eller det kan hende at den slår seg av mellom 65 og 90 A etter en tid og krever manuell gjenninnkobling, eller at spenningen kjøres betydelig ned slik at ladestrømmen blir nær 0 (f.eks 5A) og benytter den lave strømmen til «å vurdere» en mulig gjenninnkobling. I slike tilfelle vil ikke denne typen kunne brukes som lader.

Reduserer den derimot spenningen til strømmen er 57A kan det gå, men med 3 stk. i serie er det vanskelig å si hvordan de vil påvirke hverandre, (fare for osilering om de ikke har noen felles logikk).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

SAFT sine måling av kapasitet mot antall syklusser til 80% DOD bruker C/2 lading. Da kommer man opp mot 3000 syklusser uten problemer. Temperatur bør ikke være problematisk under lading siden prosessen er endotermisk opp til 80 % eller mer på lading med høy effekt. På rundt 20 grader går bilens lader til overladingsfase på rundt 150 volt som stemmer bra med disse ladere. På lavere temperaturer kan 150v være for høy. Best at hurtigladerene slåes av med rele når overladingsfase slåes inn.
På en ubalansert pakke kan den svakeste blokk få masse overlading på en alt for høy effekt hvis ikke hurtigladerne er ikke slått av. Hydrogen + varme plater= Bang.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

JCBX

Var det ikke også Anton B. der på hans tur til Frankrig beskrev at bedste resultat var hver anden ladning med billaderen og de andre med lynladeren ?

jeg kan godt være i tvivl om , om Astek er spændings eller strøm konstant !

til gengæld rendte jeg over den ultimative lader ........

komplet med 2 potmetere , 1. til spænding 0-160VDC og den 2, til støm 0-94A (15KW)  input snart alt hvad der findes ... tex. 3x400+earth

sublimt indpakket med 2 led displayer til strøm og spænding hhv.

eneste problem er prisen +10K NOK  :(



JCBX

Sitat fra: Elmo på lørdag 02. januar 2010, klokken 00:52
Såvidt jeg kan avgjøre i farten bør disse kunne brukes, og prisen på eBay var jo veldig gunstig.
Jeg kan imidlertid ikke garantere at ikke "Logic control" delen (ref datasheet) kan skape problemer. Det må prøves.

Eltek flatpack power har tilkobling til ekstern elektronikk (logic unit) og så lenge den er tilkoblet fungerer de ikke i serie. Dvs. kun en av flatpack'ene gir 48v spenning med elektronikken tilkoblet, så det måtte jeg fjerne. 


har du en beskrivelse på hvordan du har omgået elektronikken på dem i serie !

har du et parts nummer på den 6stk rack holder du har brugt ?

og evt nogle flere billeder af laderen forfra og bagfra ??

MVH
JCBX

JCBX

#51
Sitat fra: Elmo på lørdag 02. januar 2010, klokken 00:52

Eltek flatpack power har tilkobling til ekstern elektronikk (logic unit) og så lenge den er tilkoblet fungerer de ikke i serie. Dvs. kun en av flatpack'ene gir 48v spenning med elektronikken tilkoblet, så det måtte jeg fjerne.  


hvordan er du omgået default værdien ?

jeg har sat dem i serie (3 stk 48VDC flatpack 1500)

og uden styring går de i default med 53,1VDC fra en som du også nævner


hvordan har du fået dem indstillet til 150VDC ???

skal de overstyres vis can bus modul eller er der en smutvej

JCBX

HOV

fandt lige potentiometeret til justering af volt :-)

hvordan får jeg så dem til at køre i serie ?

:-)


JCBX


Til dem som måtte have interesse i det , så er det skruen på det blå potentionmeter der justerer output voltage fra 44-59 VDC



Er der nogen der ved hvad denne Jumper gør eller indvirker på ? den sidder på siden af Flatpack 1500 48V/31A modulet !


Elmo

#54
Beklager JCBX, jeg så ikke spørsmålet du la inn 4.jan.

Jeg har dessverre ikke noe partsnr på racket. Jeg fikk 4 flatpacks og to "blinds" ferdig montert i racket.  Racket i seg selv inneholder ikke noe annet enn tilkoblingene til 230v og 48v.  
Elektronikken er et eget print som tilkobles den lille 24pins tilkoblingen bak på flatpack'ene (se bildet). Omgåelsen bestod i å demontere printet fra racket, så hvis du ikke har noe rack er du "home free".

Vet ikke om jeg forstod spørsmålet "hvordan får jeg så dem til at køre i serie?". Du kobler bare pluss på den ene til minus på den neste osv (se baksidebildet), og starter alle.

Jeg vet ikke hva jumperen er for. Jeg har faktisk ikke lagt merke til den før, men mine har også den.

Jeg har ikke justert ned spenningen. Kjører på fullt. Jeg tror ikke det skader.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

JCBX



;D

aha

;D

din er så til en Blingo lr Partner ......

eller ser jeg forkert ?

okay men det er så mit samle print på bagsiden der driller

havde demonteret det og sat det på igen  :-X


TAK for hjælpen !




JCBX

Sitat fra: Elmo på fredag 15. januar 2010, klokken 19:50
 
Elektronikken er et eget print som tilkobles den lille 24pins tilkoblingen bak på flatpack'ene (se bildet). Omgåelsen bestod i å demontere printet fra racket, så hvis du ikke har noe rack er du "home free".


hvis jeg forstår dig ret !  så skal jeg fjerne printet ud af de 24 pins stik ... korrekt ?

den skal ikke have funktioner ud af disse ...


Mvh
JCBX

Elmo

#57
Sitat fra: JCBX på fredag 15. januar 2010, klokken 20:05
din er så til en Blingo lr Partner ......  eller ser jeg forkert ?
Tja, både ja og nei :D
Jeg har laget koblingene slik at jeg kan velge om jeg vil har 3 eller 4 av enhetene i serie ut på tilkoblingskabelen, så jeg kan lade både Saxo/P106 og Berlingo/Partner  ;D

Sitat fra: JCBX på fredag 15. januar 2010, klokken 20:19
hvis jeg forstår dig ret !  så skal jeg fjerne printet ud af de 24 pins stik ... korrekt ?
den skal ikke have funktioner ud af disse ...
Ja, jeg kjører helt uten printet, slik du ser på baksidebildet. I mitt rack stod printet for seg selv på høyre side.
Ser ut som 230v/48v tilkoblingene også sitter på printet hos deg ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

JCBX

Sitat fra: Elmo på fredag 15. januar 2010, klokken 20:21

Ser ut som 230v/48v tilkoblingene også sitter på printet hos deg ?

ja de sidder samlet

men jeg skal have 6 stk sat sammen så jeg kasserer bare boksen

derfor var jeg nysgerrig på hvilket rack du havde anvendt

men jeg finder nok et der ligner det

ser ud som om minus mangler i dit rack  eller bruger du chassiet ?

eller rettere den øverste flatpack har intet kabel på minus ... ?

Elmo

#59
Sitat fra: JCBX på fredag 15. januar 2010, klokken 21:12
ser ud som om minus mangler i dit rack  eller bruger du chassiet ?
Well, that is an illution.

Bildet er tatt før jeg var helt ferdig :-[
På minus, som er felles for både 3 og 4 flatpacks, har jeg først en automatsikring og så en kraftdiode, og så minuskabelen. Jeg er litt usikker på hva dioden skal gjøre/forhindre, men "alle" sier den bør være der.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA