Hurtiglader

Startet av Boogie, onsdag 14. mars 2007, klokken 15:45

« forrige - neste »

Boogie

Blir stadig møtt med at det tar for lang tid å lade opp batteriene.
Og dersom jeg skal til Oslo en tur, så bør jeg lade ca 20% ekstra for å komme helt fram. Det tar meg 1 time.

Det hadde vært utrolig kjekt å ha en eller flere hurtigladestasjoner langs E18 (og helt sikkert også andre hovedveier).
Da tar det kun 20 minutter å komme opp til 80%. En kopp kaffe og en strekk på beina samtidig så er man klar igjen.

Liertoppen burde være en grei plass. Andre aktuelle plasser er Drammen, By-the-Way ved Holmestrand. Torp har jo en allerede, det er ikke langt fra E-18.
Og så videre. Er dette noe som foreningen burde jobbe videre med?

Jeg vet at jeg hadde blitt fornøyd :D

Liertoppen hadde nok passet godt for de som pendler hver dag. Planer endres jo fort i løpet av dagen, og kansje man trenger litt ekstra.
10 minutters stopp, og man har nok strøm!!!

Siden det går så fort, så burde det ikke bli allverdens kø heller.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Thomas Parsli

#1
Hva med Asker eller Holmen?

Det er det mange/flere biler -og fra Lier er det nesten bare nedoverbakker.
Fra Asker til Lier er det riktig nok mye oppover, men hvis man ikke skal til Verdens Ende er distansen ok.

Hvis nå bare bensinstasjonene serverte drikkbar kaffe....

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Med værdens største tetthet av PSA biler og en rød/grønn regjering, burde det vært mulig å lage en hurtigladevei på østlandet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Silkefot

Hva kreves det på bilen for å kunne bruke en hurtiglader og hvor mye vil omkonfigurering koste i så fall? Mistenker at det ikke bare er å åpne batteripakke å sette to feite banaplugger på polene  :D
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Rav4_EV

De fleste PSA biler har hurtigladingsmulighet. Dette gjøres gjennom den vanlige ladekontakten på høyre forskjerm. Her er det 2 stk 150 A kontakter som går rett til batteriene. Pluggen på hurtigladeren har samme format som den vanlige, med med en kabel som er over 2 tommer i diameter som skjuler + og - DC og kommunikasjon. Har kun sett et par PSA biler uten denne muligheten. Da "mangler" det et par kabler, og disse skulle gått i de ledige spor over øvre batterikasse. Silkefot, din bil har vært hurtigladet flere ganger!

mvh
Arne Magnus
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Silkefot

Betyr det at ladekontakten på PSA biler er en standard type? Slik at om det blir satt opp hurtigladere rundt omkring så vil kontakten passe? Har alle elbiler den type kontakt?
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Boogie

Alle de franske bilene har standard kontakt.
Den kalles for en Marichal kontakt.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Silkefot

Hva med de andre elbilene? Dumt en hurtigladerstasjon må ha mange ulike kontakter!
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

El rayo

1999-2002 Th!nk er ikke forberedt for hurtiglading selv om den har samme type NiCd batterier. Tror ikke blybatteriene i Kewet kan hurtiglades.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rav4_EV

Blybatterier kan hurtiglades, men Buddy har heller ikke tilkoplingsmulighet.

Forøvrig koster en ny hurtiglader fra Frankrike rundt 10.000 Euro. Siden Sigmund tømmer landet for el-biler er det vel sikkert en del som står der ubenyttet, og kan muligens kjøpes brukt.

Det skulle vært mange flere enn de tre som er i Norge, "full tank" på 20 minutter er nyttig når du har dårlig tid. Så varer batteriene lenger også.

Arne Magnus
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 21. mars 2007, klokken 20:47
Det skulle vært mange flere enn de tre som er i Norge, "full tank" på 20 minutter er nyttig når du har dårlig tid. Så varer batteriene lenger også.

Arne Magnus

Hurtigladeren i Skien er nå tatt ned og støver på et lager hos Miljøbil Grenland. Burde vært mulig å finne en fremtid for denne et annet sted....

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Fikk beskjed fra miljøbil Grenland at laderen skal settes opp et annet sted, så noe er nok på gang.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Det hørtes positivt ut :-)

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 21. mars 2007, klokken 20:47
Blybatterier kan hurtiglades, men Buddy har heller ikke tilkoplingsmulighet.

For blybatterier er hurtiglading er mulig, (men ikke så hurtig som NiCa) opp til ca 85% av kapasiteten det tar noen timer, og batteriet bør være spesialdesignet for hurtiglading. De siste 15% trenger lang tid (8timer+). Blir ikke batteriet ladet helt opp mister det etterhvert evnen til å oppnå fullkapasitet.

Oppvarmingen som skjer på grunn av motstanden i batteriet går ut over levetiden. Ladespenningen bør være kontrollert av batteritemperaturen slik den reduseres når temperaturen stiger.

Batterspenningen varier noe med typen av blybatterier, moderne vedlikeholds frie batterier med kalsium har litt høyere spenning, så laderen må også kunne justeres for varianter av blybatterier.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Når vil diskuterer batterier her har ihvertfall jeg fokus på traksjonsbatterier til elbiler, og ikke alle andre anvendelser og typer.
Hurtiglading av blybatterier gjøres under en time! Felles for alle batterikjemier er at de må lades roligere fra 80% SOC (State of charge). Er den indre motstand så høy at de går varme under lading vil de også gjøre det ved høye strømuttak, og således er de fullstendig uegnet til traksjonsbatterier.

Arne Magnus
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA