Hurtiglader

Startet av Boogie, onsdag 14. mars 2007, klokken 15:45

« forrige - neste »

Boogie

Tommy har valgt en annen løsning.

Han bruker ikke Marechal kontakten til annet enn å lade med den interne laderen, men strømmen til Marechal kontakten går gjennom MI20 føleren for styring.

Hurtigladeren hans står bak i bilen, og er permament koblet til bilen direkte på elektronikkboksen på hurtigladekontaktene.
Dermed trenger han ingen spesiell ladehanske, og laderen står trygt i bilen. Utfordringen er da å få to eller tre 16A enfas ledninger eller 1 trefas ledning inn i bilen...
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Med en bil blir det en billigere løsning.

Min løsning kan enkelt benyttes på alle PSA bilene jeg har. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. november 2009, klokken 11:22
Her er min Marchal med 220V for bilens egen lader ....
Veldig lik min Elektrolux. Jeg har også brukt 3 * 2,5 mm2 for 220V, men én 8mm2 til hver av DC kontaktene (Biltema 35738/9). Jeg har også hurtigladeren(e) stående ved siden av bilen i utgangspunktet, men ledningene er lange nok til at jeg kan ha dem inni.

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. november 2009, klokken 11:22
... stående ved siden av bilen. Greit i Stavanger, men kanskje noe utrygt i Oslo.
Hvis det er været du sikter til så ville jeg vært mye mere skeptisk til å ha den utendørs i Stavanger ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.38.6
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

Thor Atle

Etter mye leting på forumet uten å finne tegninger til en hurtiglader,
fant jeg fant jeg noen forsjelige tegninger til hurtigladere, tengte dette er den rette plasen og dele disse. ;)

http://uldalen.no/Elbil/Hurtiglader-PSA.jpg

http://uldalen.no/Elbil/Snabbladdare-Tommy_Engkvist.pdf
Peugeot 106 electric,, 1997

Elmo

#34
De dokumentene, og (forhåpentligvis) informativ tekst er delt her på ElbilWiki allerede.
Det ene er forresten allerede lagt ut av Boogie tidligere i denne tråden.

Men ... god informasjon kan ikke deles for ofte ;D

Hilsen Uldalen  :)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.38.6
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

JCBX

Hej

kan man ikke bruge 3 stk af disse :

ASTEC / EMERSON HPS3KW-NNR-032 48VDC 3000W POWER SUPPLY

de giver 48VDC og 57A (100A peak)

sat op i serie som hurtiglader som i et af diagrammerne som lader original laderen styre ladningen

disse strømforsyninger koster ikke ret meget og fylder mindre om end noget anderledes end Eltek flat....

Mvh
JCBX



Elmo

Såvidt jeg kan avgjøre i farten bør disse kunne brukes, og prisen på eBay var jo veldig gunstig.
Jeg kan imidlertid ikke garantere at ikke "Logic control" delen (ref datasheet) kan skape problemer. Det må prøves.

Eltek flatpack power har tilkobling til ekstern elektronikk (logic unit) og så lenge den er tilkoblet fungerer de ikke i serie. Dvs. kun en av flatpack'ene gir 48v spenning med elektronikken tilkoblet, så det måtte jeg fjerne. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.38.6
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

El rayo

#37
Dette er ikke lader, men en stabilisert 48V strømforsyning som kan levere inntil 57A kontinuerlig.

Det ser ut til at man trenger 3 stk 20A kurser (1-fas), en til hver lader.  Hvordan vil andre reagrere på ladeplassen når én bil er tilkoblet 3 kontakter (4 med originalladeren)? Hvis noen trekker ut én av kontaktene til hurtigladerne stopper hurtigladingen.

3 stk i serie kan levere maks (inkl +5% justering) 151,2 V. Er det nok til PSA?

Dette var bare noen tanker i øyeblikket, jeg vet jo ikke hvordan du har tenkt å bruke hurtigladeren, JCBX.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

JCBX

#38
Hej

til min Saxo onboard

fin størrelse som kan gemmes af vejen i bilen

3 stk i serie forsynet fra 3x400V+N 32A CEE stikkontakt

jeg skal vel bare indstille dem til max 150VDC  ???

og lade org. laderen styre ladningen samt færdigladningen

således at lynladeren kun lader de 0-80%


er det så en 9Kw lader ??? og hvor lang tid vil det tage 0-80% med denne ?


Mvh
JCBX




El rayo

Dette tør ikke jeg å prøve på min Th!nk.

Sett deg godt inn i Safts anvisninger for lading, se spesiellt på kurvediagrammet under pkt 2.3.2.
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Stm5-100mre.ChargeMode.pdf
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

JCBX

Hmmmmmm ???

der tillades vel 150A hurtigladning på dem

og vi taler 57A max

hvad giver bilen ved regenerering ???  i Amp

og det adskiller sig vel ikke fra de andre hurtigladere som er beskrevet i denne tråd ?


bortset fra at den er billig og har 9KW
Mvh
JCBX


El rayo

#41
Sitat fra: JCBX på lørdag 02. januar 2010, klokken 08:25
der tillades vel 150A hurtigladning på dem
Ja, opp til 75% kapasitet og innenfor både en nedre og øvre temperaturgrense.
Sitat fra: JCBX på lørdag 02. januar 2010, klokken 08:25
og vi taler 57A max
Nei, 57A er det strømforsyningen klarer å levere kontinuerlig uten å bli for varm. Hvor stor strømmen egentlig blir er avhenging av spenningen på batteriet. Den varierer fra 120V (nominell verdi) til 163 V ved 10 grader C avhengig av ladetilstand, strøm og temperatur.
Sitat fra: JCBX på lørdag 02. januar 2010, klokken 08:25
hvad giver bilen ved regenerering ???  i Amp
Regenerering skjer bare noen få sekunder i gangen og det er usannsynlig at batteritemperaturen kan øke utover tillatt i den korte tiden. Th!nk regenererer maks 100 A og regen skrur seg automatisk av når spenningnen er for høy. Jeg tror det er tilsvarende på PSA, men har ikke hatt anledning til å måle selv.
Sitat fra: JCBX på lørdag 02. januar 2010, klokken 08:25
og det adskiller sig vel ikke fra de andre hurtigladere som er beskrevet i denne tråd ?

bortset fra at den er billig og har 9KW
Mvh
JCBX
Det vet jeg faktisk ikke, har ikke studert de andre. Mulig at det går bra, men jeg ville ikke risikert å ødelegge batteriet i min Th!nk, samme type Saft NiCd som PSA bruker.

Ser at frakten fra USA er $75.50 (pr stk?) og husk at fortollingsgebyr og MVA tilkommer. Det er billig likevel hvis disse kan brukes.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

JCBX

57A tager den vel om den kan bruge det !

om det er denne eller en Flatpack 1500 så kan man da ikke presse Amp. ned i batteriet

den tager vel fra som det har brug for ud fra den betragtning at det får overspænding

og får batterierne 150VDC så vil strømmen vel aftage efterhånden som det nærmer sig 150VDC eller ???

jeg kan ikke lige se hvor i forskellen er på en flatpack eller en Astec

er jeg helt forkert på den ???

forstår godt du ikke vil prøve det på din bil .....

men jeg vil have en lynlader og kan den fåes billigere end Flatpack 1500 så.....


Mvh
JCBX




Elmo

#43
Sitat fra: El rayo på lørdag 02. januar 2010, klokken 06:37
Dette er ikke lader, men en stabilisert 48V strømforsyning som kan levere inntil 57A kontinuerlig.
Det er nettopp konstant strømforsyning vi benytter til hurtigladerne

Sitat fra: El rayo på lørdag 02. januar 2010, klokken 08:57
Ja, (det tillates 150A hurtigladning), opp til 75% kapasitet og innenfor både en nedre og øvre temperaturgrense.
Hurtigladerne som er beskrevet tar hensyn til kapasiteten ved å måle spenningen og avbryte hurtigladingen i tide - men de tar dessverre ikke hensyn til temperaturen. 

Sitat fra: El rayo på lørdag 02. januar 2010, klokken 08:57
57A er det strømforsyningen klarer å levere kontinuerlig uten å bli for varm. Hvor stor strømmen egentlig blir er avhenging av spenningen på batteriet. Den varierer fra 120V (nominell verdi) til 163 V ved 10 grader C avhengig av ladetilstand, strøm og temperatur.
Jeg har ikke studert disse ASTEC/EMERSON strømforskyningene nok (datasheet), men strømmen på Eltek sine varierer ikke nevneverdig med ladestilstanden/spenningen på batteriet.

Sitat fra: El rayo på lørdag 02. januar 2010, klokken 08:57
Regenerering skjer bare noen få sekunder i gangen og det er usannsynlig at batteritemperaturen kan øke utover tillatt i den korte tiden. Th!nk regenererer maks 100 A og regen skrur seg automatisk av når spenningnen er for høy. Jeg tror det er tilsvarende på PSA, men har ikke hatt anledning til å måle selv.
Jeg tror ikke PSA har noen stopp i regen hvis strøm eller spenning blir for høy. Jeg har sett regen langt over 100A på PakTrakr på mine PSAer - bare bakken er lang nok. Videre har bla Boogie advart mot regen på PSA hvis/når man kjører i lange nedoverbakker (feks tunneller) på full-ladet batteri.

Sitat fra: JCBX på lørdag 02. januar 2010, klokken 10:17
jeg kan ikke lige se hvor i forskellen er på en flatpack eller en Astec
Jeg er enig med deg her. Jeg tror disse vil fungere tilsvarende som Eltek flatpack - men som sagt, forutsatt at ikke noe elektronikk inni dem forhindrer deg fra å benytte 3 stk i serie.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.38.6
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

hens

#44
Under utmattingstest av Think ble 3 ladere paralellkoblet og kjørt direkte inn i batteriet samtidig med at ombordladeren ble kjørt på egen krets. Inntaket var 400 volt 25 A, og laderene ble stjernekoblet.
Det ga 80 A til sammen, og kjøre/lademønsteret ble en time kjøring og en time lading, helkontinuerlig 16.000 kilometer.
Det ga ingen negativ virkning på batteriet.

Dessuten vil vel ingen komme i nærheten av dette mønsteret i normaldrift!

Bilen regenererer ca 50 A uten bremsepedal, og 100 med bremsepedal.

Ved forhøyet ladestrøm vil 150 volt oppnås ved lavere ladetilstand enn normalt, og deretter vil ombordladeren gå alene opp til normal terskelspenning og videre med etterlading.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA