Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rust i motorrommet

Startet av Bekkenes, mandag 31. august 2015, klokken 09:32

« forrige - neste »

nr1rayner

Sitat fra: Bekkenes på fredag 18. september 2015, klokken 08:31
Hei.

det ble søkt Nissan om rust på travers.

Avslag på søknad da det kun er overflate rust.


Vi har fjernet rust & lakkert på nytt.

Bilen er ferdig.


Med vennlig hilsen
                               
Kundemottaker

Sande Auto Vest

Ok, da vet vi det  :)
Var vel sånn jeg regnet med, så fram med sinksprayen  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bekkenes

Jeg gjør ingenting.
Får jeg rust igjen leverer jeg den inn og får samme behandling :)
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Olee

Sitat fra: nr1rayner på fredag 18. september 2015, klokken 09:58
Sitat fra: Bekkenes på fredag 18. september 2015, klokken 08:31
Hei.

det ble søkt Nissan om rust på travers.

Avslag på søknad da det kun er overflate rust.


Vi har fjernet rust & lakkert på nytt.

Bilen er ferdig.


Med vennlig hilsen
                               
Kundemottaker

Sande Auto Vest

Ok, da vet vi det  :)
Var vel sånn jeg regnet med, så fram med sinksprayen  8)
Hvor var det du beskrev fremgangsmetoden din? Prøvde å finne den her om dagen, men det var ikke så lett  :P

nr1rayner

Sitat fra: Olee på fredag 18. september 2015, klokken 12:14
Hvor var det du beskrev fremgangsmetoden din? Prøvde å finne den her om dagen, men det var ikke så lett  :P
Har aldri brukt sinkspray før ;) Bare linolje og understellsbehandling..
Les innlegg fra Leafnor i denne tråden.

Uansett er det nå bare å få vekk skitt, fjern løs rust og spray. Viktig med understellsbehandling at det ikke er vått/fuktig, da du kapsler inn fuktigheten, da ruster det under behandlingen ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Haha, ser jeg blinkset litt der ja!  ;D ::)

leafnor

Var opp på bukk i kveld for montering av ekstralys. Tok ut den store platen under bilen.
Langs der den ligger an mot stålet på bilen var lakken begynt å løsne.
Skrapet med skrujern, og det ble etter hvert ikke seende ut.

Frem med Zinkspray'n og begynte behandling. Tok noen før og etterbilder.

Blir å gjøre denne zinkspraingen hver vår og høst med dekkskifte tenker jeg. Litt jobb å få ned platen uten opp på bukk, men verdt jobben selv om jeg må ligge på gårsplassen med bilen opp på bukker.

Slik rusten hadde fått feste etter tre salte vintre, tørr jeg ikke tenke på hvordan dette ville se ut om ytterligere tre år. Men nå vil det forbli bedre enn nytt etter hvert.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bobbulf

Sitat fra: Bekkenes på fredag 18. september 2015, klokken 11:58
Jeg gjør ingenting.
Får jeg rust igjen leverer jeg den inn og får samme behandling :)
Jeg har rust på traversen foran også akkurat som du, og skal imorgen ha vanlig service hos Sande Auto vest.
Vet du om de sandblåste for å fjerne rusten, eller bare pusset de over med sandpapir?
Har nemlig også time for full understellsbehandling av bilen hos Thorsen i mars, og der sandblåser de jo mot pristillegg og tectylerer det hele etterpå, så det er gjerne en bedre løsning enn puss og lakk hos Sande  :-\
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Kjell Leaf

I malerfaget heter det at zink kun skal brukes som første strøk om stålet er helt rent for rust slik det er etter sandblåsing.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

leafnor

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 12. februar 2016, klokken 12:08
I malerfaget heter det at zink kun skal brukes som første strøk om stålet er helt rent for rust slik det er etter sandblåsing.
Stemmer sikkert det, spesielt om en har tenkt å male/lakkere over etterpå.
Lar man derimot "naturen gå sin gang", og vil har en galvanisert overflate til sist, så sprayer man bare på til alt en dag forblir galvanisert.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Einar_S

Zinkspray inneholder bindemiddel som isolerer sinkpartiklene.
Det funker greit nok på eksosanlegg som blir varmt og dermed svir av bindemiddelet.

Eller funker olje bedre. Mine gamle engelske biler rustet aldri i motorrommet, for det hadde automatisk rustbehandling. Noen bekjente påpekte at det var oljeflekker på bakken, men min oppfatning var at bilen bare markerte reviret.

Nå lekker ikke bilene slik lenger, så vi må gjøre det sjæl. Jeg har god erfaring med Rust Check olje. Men noen påstår at en blanding av ATF og linolje funker bra. Men det får du ikke på sprayboks.

Dette fungerer derimot dårlig på varme deler. Men så langt har jeg ikke funnet eksosanlegget på Leafen.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Burger

Sitat fra: Einar_S på lørdag 13. februar 2016, klokken 00:18
Eller funker olje bedre. Mine gamle engelske biler rustet aldri i motorrommet, for det hadde automatisk rustbehandling. Noen bekjente påpekte at det var oljeflekker på bakken, men min oppfatning var at bilen bare markerte reviret.

Takk for å lyse opp hverdagen, lo godt nå. Litt som dieselbila jeg hadde som lakk diesel. Kjekk feature som gjorde at jeg fant den raskt på parkeringsplassen ved å gå etter lukta :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

AppleKnocker

Har sprayet Leafen med zink, spesielt bremsene.
Jeg hadde dessuten Teslaen inne for å oppgradere fra "California bremser" til "Nordiske" forleden. Gjett hva de hadde gjort på servicesenteret til Tesla? Sprayet rundt bremsene med zink! Så mye tyder på at dette er den mest kostnadseffektive måten å holde rusten i sjakk.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

leafnor

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 16. februar 2016, klokken 18:53
Har sprayet Leafen med zink, spesielt bremsene.
Jeg hadde dessuten Teslaen inne for å oppgradere fra "California bremser" til "Nordiske" forleden. Gjett hva de hadde gjort på servicesenteret til Tesla? Sprayet rundt bremsene med zink! Så mye tyder på at dette er den mest kostnadseffektive måten å holde rusten i sjakk.
:)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Einar_S

Ja jeg glemte vel å nevne at også bremsene kan bli varme fra tid til annen.  ;)

Ellers er det ikke dumt å spyle bilen under også av og til. Salt har ikke akkurat konserverende effekt på biler som på matvarer. Det skal ikke forbause meg om bilprodusentene har smurt noen barter i øvrigheta for å øke salting av veier.

Ved å spyle får man vekk noe av saltet og ikke minst drit som ligger der og holder på fukt og salt.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

nr1rayner

#29
Sprayet mine calipre med zinkspray (skikkelig vare, Biltema selvfølgelig) altså sånn ca ved hjulomlegg, så 4-5 mnd siden.
Spyles "jevnlig" med skikkelig høyttrykkspyler med typ glovarmt vann, og spyles hver gang godt i hjulbuer ++ så zinksprayen får nok prøvd seg  ;) Har ikke tatt fram lupen, men ser ut som det holder seg meget bra.
Apropos varme i bremsene, tror ikke det er så mye av det på min bil...  8)
Sprayet også på traversen (tilsvarende rust som leafnor la ut bilde av, men mye mindre).
Kommer med oppdatering til våren når sommerhjulene skal på igjen  8) ;D

Gjorde ikke stort med forarbeid, pusset litt på travers med stålbørste og tørket med papir. Husker ikke hva jeg gjorde med calipre, men i det minste tørket med papir, mulig med rødsprit.
Mao, holder det gjennom vinteren på min så tåler det en støyt  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA