Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rust på travers, irr på dørhåndtak osv

Startet av nr1rayner, torsdag 02. april 2015, klokken 02:05

« forrige - neste »

nr1rayner

Har en -13 Tekna, gått som demobil, kun 8k på telleren nå.
Så på sjåførdøra noen "rander" (eller hva det heter, skittmerker om du vil) under dørhåndtaket, og oppdaget at det kommer pga irr på dørhåndtak, mellom den delen som står fast og den bevegelige delen.
De andre håndtakene ser fine ut.
Sikkert ikke noe som dekkes på garanti? Ikke en feil, men irriterende på såpass ny bil...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ragwo

Det er bare å prøve seg hos forhandler. En "splitter ny" bil skal ikke irre, hverken fra håndtak eller andre steder. Stå på kravene så ordner det seg sikkert.
Eldrid - 2013 Leaf

nr1rayner

Burde ikke være sånn nei..
Får høre med de :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Da fikk jeg dromlet meg til å klage på det.
Sak er sendt inn, så får vi se.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kjbu

Jeg har fått rust på traversen, skal ta det opp med Nissan på neste servicebesøk.
Anbefaler alle å sjekke det, for rustgarantien skal dekke reparasjon. For mye rust der, og bilen er ikke EU-godkjent.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

nr1rayner

Sitat fra: kjbu på tirsdag 26. januar 2016, klokken 08:36
Jeg har fått rust på traversen, skal ta det opp med Nissan på neste servicebesøk.
Anbefaler alle å sjekke det, for rustgarantien skal dekke reparasjon. For mye rust der, og bilen er ikke EU-godkjent.
Du snakker om travers framme ja, under motor?
Har du bilder av din så gjerne legg ut!  ;)

Det har jeg også, men det er minimalt, kun litt brunt. Husker ikke hva tråden het, men en som la ut bilde her en plass. Mulig jeg la ut bilde av min også. Tror han klaget på det, husker ikke..

Jeg har ikke gjort noe i forhold til Nissan på min, sprayet med zink-spray etter anbefaling fra andre her på forumet. Tar en ny sjekk til sommeren  ;)
Absolutt verd å ta en titt under bilen innimellom ja!
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Einar_S

Møkk gjør samme nytten som Zink spray der. Med mindre du gjør skikkelig rent ned til stålet først da.

Bruk heller RustCheck Coat and Protect! Jeg har brukt den noen år nå og det virker.
Men den bør fornyes hver vår og gjerne hver høst. Den vaskes av etter hvert.
Jeg pleier å ta en runde under bilen mens den er oppe på løftebukken og beundrer utsikten ifb. m. dekkskift.

Irr på dørhåndtak tyder på at kromlaget er skadet. Da kommer vann og veisalt til metallet i håndtaket. Det er nok såkalt "potmetal" som får slik pels når det korroderer.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

kjbu

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 26. januar 2016, klokken 09:04
Sitat fra: kjbu på tirsdag 26. januar 2016, klokken 08:36
Jeg har fått rust på traversen, skal ta det opp med Nissan på neste servicebesøk.
Anbefaler alle å sjekke det, for rustgarantien skal dekke reparasjon. For mye rust der, og bilen er ikke EU-godkjent.
Du snakker om travers framme ja, under motor?
Har du bilder av din så gjerne legg ut!  ;)

Det har jeg også, men det er minimalt, kun litt brunt. Husker ikke hva tråden het, men en som la ut bilde her en plass. Mulig jeg la ut bilde av min også. Tror han klaget på det, husker ikke..

Jeg har ikke gjort noe i forhold til Nissan på min, sprayet med zink-spray etter anbefaling fra andre her på forumet. Tar en ny sjekk til sommeren  ;)
Absolutt verd å ta en titt under bilen innimellom ja!

Ja, det stemmer. Foran under motor. Men du ser det hvis du titter ned mellom motor og radiator. Ser ut som at mange har dette problemet allerede på 2 år gammel bil. Da er det tegn på designfeil / dårlig produsert / feil rustbehandling. Jeg vil ha det utbedret istedenfor å utbedre det selv.

Trådstarter, beklager å forrurense tråden din med en annen sak.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Øyvind.h

Mens trådstarter venter på svar ang dørhåndtak - har noen tatt en titt på området rundt låsehaken til panseret? Dvs. området rundt den haken på panseret som låses fast når panseret er lukket. Der ser det ikke bra ut på min bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nr1rayner

Navn på tråden endret ingen forsøpling med avsporing til andre rust-relaterte problemer, bare nyttig lærdom  ;)

Ref. siste kommentar fra kjbu, Leaf er nok ikke alene om rust her. Travers ligger utsatt til i saltsuppa her til lands. Men det bør visst helt klart beskyttes bedre.
På min -05 Nissan X-trail ble bakre travers byttet for noen år siden pga rustangrep (vet ikke helt når da det ble gjort før jeg kjøpte den). Her er det blitt brunt allerede på den nye!
Må nok inspisere Leafen til våren/sommeren..

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. januar 2016, klokken 08:48
Mens trådstarter venter på svar ang dørhåndtak - har noen tatt en titt på området rundt låsehaken til panseret? Dvs. området rundt den haken på panseret som låses fast når panseret er lukket. Der ser det ikke bra ut på min bil.
Legg gjerne ved bilde.. Tok en titt på min, men fant ikke noe å bekymre seg over hverken på panser eller rundt låsen..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. januar 2016, klokken 08:48
Mens trådstarter venter på svar ang dørhåndtak - har noen tatt en titt på området rundt låsehaken til panseret? Dvs. området rundt den haken på panseret som låses fast når panseret er lukket. Der ser det ikke bra ut på min bil.
Ja, og det så ikke ut. Var derfor snar frem med sinkspray mai, da jeg kjøpte bilen, og tror jeg har flekket på etter det også. Ser nå ut som på bildet:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Har fått tilbakemelding om at håndtak blir byttet på garanti  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Ja da var håndtaket skiftet.
Det manglet en "pakning" på min. Fruen som leverte bilen, så litt diffus beskjed tilbake, men forstår det som at den pakningen mellom dørhåndtak og døra manglet på sjåførdøra. Da blir vel håndtaket for nære den delen som sitter fast så de gnisser.
Mao er nok ikke dette noen vanlig feil  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bekkenes

Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA