Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rustflekker 2015 Leaf

Startet av Mumitrollet, onsdag 08. juni 2016, klokken 20:42

« forrige - neste »

Mumitrollet

Merket i vår at det var kommet mange små flekker med rust på Leafen i løpet av vinteren.  Går ikke av i vask, men man kan tildels gni bort litt av det,  men langt ifra alt.  Det sitter liksom i overflaten på lakken.  Har ikke vært spesielt slepphendt med å vaske bilen gjennom vinteren. Er det flere som har fått slike prikker på bilen sin?

Burde jeg kontakte forhandler?
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

EV-FTW

Ikke noe du trenger å ta med forhandler.
Det er urenheter, metall, i lakken fra piggdekk og slikt som har kommet i vinter. Du får det ikke vekk med vanlig vask, men kjøp spesialmiddel som du sprayer på, la det virke, spyl av, og vips så god som ny
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

EV-FTW

Bruk korrosol eller Ironx. Sitter det enda noe rester kan du bruke en claybar.
Spyl godt med høytrykkspyler, og vask bilen etterpå.
Tørk så hele bilen med en mikrofiberklut beregnet for å tørke av biler med.

Så skinner bilen fint!

Gjerne ta en vår/sommer polering når først bilen er så ren, da holder den seg pen, og er lettere å vaske senere!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

frankegolf

Enig med forrige, korrosol eller iron x tar dette. Men, jeg anbefaler ikke clay, dette vil i mange tilfeller gi deg marring i lakken som du ikke får bort uten maskinpolering i ettertid. Korrosol kan feks kjøpes her: http://bilnerden.no/bilt-hamber-korrosol
Eller iron x her:
https://bilpleiekongen.no/produkt/carpro-iron-x-lemon-scent-1l/



Sent from my iPhone using Tapatalk

EV-FTW

Helt sant. Dersom du ikke bruker maskinpolering, er det greit å unngå clay.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Spiro

Bruk lampeolje parafin eller diesel og vask og poler etterpå
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

EV-FTW

Sitat fra: Mrdahl på torsdag 09. juni 2016, klokken 08:04
Bruk lampeolje parafin eller diesel og vask og poler etterpå


Det du nevner der er diskutert opp og ned i mente. Fungerer greit å vaske med det, men min erfaring er at dette ikke fjerner flekkene som i utgangspunktet var problemet her. Det fjerner asfalt og tjære, men ikke rustflekker.

Så da må det sterkere saker til.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

kodalse

Dette er nøye diskutert i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27421.msg475045.html#msg475045

De rustflekkene er en gjenganger.
Jeg har nå i vår fjernet dette fra tre biler ved bruk av midlene nevnt i "detailing" tråden.

Mange produkter tilgjengelig i alle prisklasser, men fellesnevner er syre på rustflekker.
For ordens skyld er ikke dette noe som kan reklameres overfor bilforhandler, heller alle som kjører med piggdekk :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

bob-bob

For sikkerhets skyld : slike flekker får du på alle biler ved vinterkjøring , men de synes selvsagt best på lys lakk.
De kan poleres vekk etter skikkelig vask på forhånd , med effektive midler som nevnt ovenfor.

Tips : vask bilen oftere på vinterstid så blir problemet mindre !  Dessuten - sitter slike partikler fast i lakken for lenge , kan de spise seg igjennom lakk laget og du kan få lakkskader og ekte rust til slutt pga korrosive effekter på møkka som samler seg under og rundt partiklene. Vask og polish fungerer ---  ;D

Einar_S

Enig med Bob-bob.

En rustflekk gir fra seg basisk væske når den blir våt. Det er hovedgrunnen til at en (ordentlig) rustflekk spiser lakken rundt seg. Tenk over at kaustik soda er en lakkfjerner så tar du vekk flekkene og er glad bilen er hvit så du ser dem. Selvfølgelig er styrken ikke på langt nær den samme, men over lang tid....
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA