Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Rust => Emne startet av: Bekkenes på mandag 31. august 2015, klokken 09:32

Tittel: Rust i motorrommet
Skrevet av: Bekkenesmandag 31. august 2015, klokken 09:32
Andre som har dette?  :o
Har aldri hatt rust i motorrommet på noen av mine biler før, og inntrykket mitt av Nissan var ikke noe nevneverdig høyt fra før av.

En bil fra Desember 2013 med rust på traversen....
(//)
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: leafnormandag 31. august 2015, klokken 17:39
Har samme, dog 2012 modell. Bare å finne frem zinkspray og start korrigerende og forebyggende behandling snarest om du tenker å ha bilen en tid.

Ref: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22736.msg383928.html#msg383928

Jeg sprayer alt, og da mener jeg alt av stål med zinkspray.
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: Bekkeneslørdag 12. september 2015, klokken 17:14
Glemt å oppdatere saken.
Bilen står demontert hos Sande auto i Bergen .
Jeg er på ferie i tre uker (1 ferdig i dag og to igjen), så ikke noe hastverk.
Godt fornøyd med Sande så langt. Nå er det bare spennende å se hva Nissan sier.
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: nr1raynermandag 14. september 2015, klokken 00:09
Er dette sett ovenfra og ned, helt i front av der panseret slutter?
Ser begynnende rust på min også, 2013.
Nå har ikke jeg vært bortskjemt med så nye biler tidligere, så litt rust her og der har ikke akkurat vært uvanlig, spesielt når vi må kjøre i saltsuppe halve året  >:(

Skal vel ned med bunnplata foran på min for montering av lysbjelke, så tar en nærmere titt på min da  ;D
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: Bekkenesmandag 14. september 2015, klokken 08:19
Stemmer , helt fremme.
Det var Nissan selv som ba meg kontakte nærmeste forhandler.
I følge de hadde skulle ikke dette skje.

Problemet er vel at det der er stryk på EU godkjenning , så like greit å få ordnet.

Jeg har alltid kjøpt nye biler , den jeg hadde lengst hadde jeg i 3,5 år. Samme kjøring , samme vinterforhold , samme parkering , ingen rust i motorrommet
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: nr1raynermandag 14. september 2015, klokken 10:18
Sitat fra: Bekkenes på mandag 14. september 2015, klokken 08:19
Jeg har alltid kjøpt nye biler , den jeg hadde lengst hadde jeg i 3,5 år.
Da har vi hatt svært forskjellig bilhold ;) Mine forrige biler har vel stort sett trukket gjennomsnittsalder på bilparken ned :P 10-15 år gamle biler har vært mer normalt hos meg..
I tillegg til Leafen har jeg nå en 2005 Nissan X-trail. Der er bakre travers ganske nylig byttet pga rust!
Misforstå meg rett, sier ikke at det er noe feil med Nissan, men at rust dessverre er et generelt problem.

Har du fått noe svar, hva gjør de med saken? Blir det utbedret på noe vis eller lar de det bare gå?
Bør vel gjøres noe med min også før det får spise seg videre :(
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: Bekkenesmandag 14. september 2015, klokken 12:50
Har ikke hørt noe siden midten av forrige uke.
Gir en oppdatering når jeg hører noe her :)

Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: nr1raynermandag 14. september 2015, klokken 19:57
Måtte ut å ta en titt på min igjen. Kjente meg godt igjen fra ditt bilde når jeg knipset  8)

2013 mod, 15'km nå. 6.600 da jeg kjøpte den i Mars. Ruslet de små milene som demobil hos forhandler i Namsos-området. Saltes vel endel der, men sikkert langt fra like mye som Trondheim (der den går nå), Oslo mm..

Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: leafnormandag 14. september 2015, klokken 21:02
Samme rust på min 2012, og startet zinkspraybehandling omgående i mai da jeg kjøpte bilen.
Å bruke tid på at noen garantisak skal fikse det har jeg ikke tid tid, derimot å bruke zinkspray noen sekunder gjennom vinteren for å få det galvanisert koster meg 69,90.
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: nr1raynermandag 14. september 2015, klokken 21:18
Dere elsker den zinksprayen...
Aldri hørt/tenkt på det før, men MÅTTE jo kjøpe en boks her om dagen selv ;) Ikke åpnet enda, men det blir..
Linolje har jeg blitt anbefalt og ville kanskje heller valgt det her (selvsagt uten å prøvd zinkspray). Visstnok mye bedre enn understellsbehandling som jo også er et mulig valg. Linolja trenger visst inn i rusta og porene.

Mens vi uansett snakker om rust og zinkspray.. Hvordan er vedheften? Pusse bort løs rust og spray på, eller trenger den mer/mindre forarbeid? Har lakkert endel med sprayboks, men rust er jo håpløst og zinkspray ukjent...

Nå er vel dette ca min første bil med (nybil)garanti, så litt rusten  :P på slike garantier. Men det er vel normalt sett garanti mot gjennomrusting.
Spennende å høre svaret Bekkenes får da..
Greit nok mtp gjennomrusting på f.eks. dører og skjermer, men dette er jo en vital bærende del.. Ser jo overhodet ikke alvorlig ut i noen av våre biler, men om noen år kan det jo hende det virkelig må gjøres noe hvis det får stå ubehandlet!!
Skal jeg gjette, så (hvis de gjør noe) blir det pusset ned og sprayet på lakk/understellsbehandling.
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: leafnormandag 14. september 2015, klokken 21:40
Sitat fra: nr1rayner på mandag 14. september 2015, klokken 21:18
Dere elsker den zinksprayen...

Skal jeg gjette, så (hvis de gjør noe) blir det pusset ned og sprayet på lakk/understellsbehandling.
Det er nok det som skjer, og det blir som å "pynte brura" til garantien er over.
Har som før nevnt brukt galvanisk spray i 30 år på "alt". Det krever tålmodighet, la den galvaniske prosessen gå av seg selv.
Å bruke kaldgalvaniseringsspray er latmannsjobb, og faktisk langt bedre enn lakk/understellsbehandling. Få bort det meste av løs rust, ikke nødvendig å pusse ned til blankt stål.
Den naturlige galvaniske prosessen gjør resten av jobben. Selv om du ikke får sprayet inne i konstruksjonen, vil saltlaken bilen går i sørge for at det også innvendig i konstruksjonen vil bli mindre rust (Ikke lakkert, men prosessen går saktere, mye saktere i og med sprayen på utsiden blir offer).
Linolje hjelper, med å holde saltlaken borte og redusere korrosjonen, men det fordrer at du påfører den også jevnlig. 
Nå vil sikkert Nissan fraskrive seg garantien om det er lakkert med noe, men jeg vil heller ha en galvanisert bil enn en innvendig rotten bil som Nissan har flikket på under en hastig garantijobb som helst ikke skal koste stort (Les=Hastverksjobb).

Merk: Bruk av sinkspray er det opp til den enkelte å gjøre valg på, og jeg anbefaler ikke å bruke det om en har tenkt å reklamere/påpeke problemet i den hensikt å få det utbedret av bilselger.


Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: nr1raynermandag 14. september 2015, klokken 21:49
Sitat fra: leafnor på mandag 14. september 2015, klokken 21:40
Linolje hjelper, med å holde saltlaken borte og redusere korrosjonen, men det fordrer at du påfører den også jevnlig. 
Nå vil sikkert Nissan fraskrive seg garantien om det er lakkert med noe, men jeg vil heller ha en galvanisert bil enn en innvendig rotten bil som Nissan har flikket på under en hastig garantijobb som helst ikke skal koste stort (Les=Hastverksjobb).

Merk: Bruk av sinkspray er det opp til den enkelte å gjøre valg på, og jeg anbefaler ikke å bruke det om en har tenkt å reklamere/påpeke problemet i den hensikt å få det utbedret av bilselger.

Har selv kun prøvd linolje på ei ramme på en litt rusten gammel Kia sportage. Så kurant ut, men hadde bilen såvidt over 1 år, så langtidsvirkning av linolje vet jeg jo ikke..

Men sinkspray må påføres ganske jevnlig den også?
Husker ikke om det var du som sprayet calipre hvert år...
Hmm, skulle kanskje hatt en egen sinkspray-tråd :P

Det blir nok "pyntet på brura" som du sier ja.
Ang din merknad, så spørs det kanskje litt hvem man snakker med osv, men her tviler også jeg på at "bedre å spørre om tilgivelse enn tillatelse" gjelder... Er nok sjelden de liker "hjemme-mekanikere" på slike verksted..
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: leafnormandag 14. september 2015, klokken 22:04
Sitat fra: nr1rayner på mandag 14. september 2015, klokken 21:49
Sitat fra: leafnor på mandag 14. september 2015, klokken 21:40
Linolje hjelper, med å holde saltlaken borte og redusere korrosjonen, men det fordrer at du påfører den også jevnlig. 
Nå vil sikkert Nissan fraskrive seg garantien om det er lakkert med noe, men jeg vil heller ha en galvanisert bil enn en innvendig rotten bil som Nissan har flikket på under en hastig garantijobb som helst ikke skal koste stort (Les=Hastverksjobb).

Merk: Bruk av sinkspray er det opp til den enkelte å gjøre valg på, og jeg anbefaler ikke å bruke det om en har tenkt å reklamere/påpeke problemet i den hensikt å få det utbedret av bilselger.

Har selv kun prøvd linolje på ei ramme på en litt rusten gammel Kia sportage. Så kurant ut, men hadde bilen såvidt over 1 år, så langtidsvirkning av linolje vet jeg jo ikke..

Men sinkspray må påføres ganske jevnlig den også?
Husker ikke om det var du som sprayet calipre hvert år...
Hmm, skulle kanskje hatt en egen sinkspray-tråd :P

Det blir nok "pyntet på brura" som du sier ja.
Ang din merknad, så spørs det kanskje litt hvem man snakker med osv, men her tviler også jeg på at "bedre å spørre om tilgivelse enn tillatelse" gjelder... Er nok sjelden de liker "hjemme-mekanikere" på slike verksted..
Kia Sportage I Know!
Nå overlever sikkert den ståldelen 10 år i saltlaken, og litt linolje vil utsette det hele.
Kaldgalvanisering krever litt "disiplin", men ikke mer en 60 sekunder hvert dekkskifte. Vell anvendt tid.
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: nr1raynertirsdag 15. september 2015, klokken 08:57
1.gen sportage 2000 mod.. Finner du en uten rust har den stått lagret innendørs i temperert klima og 0,0 km på telleren  ;D

Med linolja var det vel sånn at man burde spraye på, la det virke noen dager/uker, og spraye understellsbehandling over.
Men sinkspray høres jo virkelig ikke dumt ut, samme prinsipp funker jo fint på båter (offeranoder).
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: Bekkenesfredag 18. september 2015, klokken 08:31
Hei.

det ble søkt Nissan om rust på travers.

Avslag på søknad da det kun er overflate rust.


Vi har fjernet rust & lakkert på nytt.

Bilen er ferdig.


Med vennlig hilsen
                               
Kundemottaker

Sande Auto Vest
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: nr1raynerfredag 18. september 2015, klokken 09:58
Sitat fra: Bekkenes på fredag 18. september 2015, klokken 08:31
Hei.

det ble søkt Nissan om rust på travers.

Avslag på søknad da det kun er overflate rust.


Vi har fjernet rust & lakkert på nytt.

Bilen er ferdig.


Med vennlig hilsen
                               
Kundemottaker

Sande Auto Vest

Ok, da vet vi det  :)
Var vel sånn jeg regnet med, så fram med sinksprayen  8)
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: Bekkenesfredag 18. september 2015, klokken 11:58
Jeg gjør ingenting.
Får jeg rust igjen leverer jeg den inn og får samme behandling :)
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: Oleefredag 18. september 2015, klokken 12:14
Sitat fra: nr1rayner på fredag 18. september 2015, klokken 09:58
Sitat fra: Bekkenes på fredag 18. september 2015, klokken 08:31
Hei.

det ble søkt Nissan om rust på travers.

Avslag på søknad da det kun er overflate rust.


Vi har fjernet rust & lakkert på nytt.

Bilen er ferdig.


Med vennlig hilsen
                               
Kundemottaker

Sande Auto Vest

Ok, da vet vi det  :)
Var vel sånn jeg regnet med, så fram med sinksprayen  8)
Hvor var det du beskrev fremgangsmetoden din? Prøvde å finne den her om dagen, men det var ikke så lett  :P
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: nr1raynerfredag 18. september 2015, klokken 12:51
Sitat fra: Olee på fredag 18. september 2015, klokken 12:14
Hvor var det du beskrev fremgangsmetoden din? Prøvde å finne den her om dagen, men det var ikke så lett  :P
Har aldri brukt sinkspray før ;) Bare linolje og understellsbehandling..
Les innlegg fra Leafnor i denne tråden.

Uansett er det nå bare å få vekk skitt, fjern løs rust og spray. Viktig med understellsbehandling at det ikke er vått/fuktig, da du kapsler inn fuktigheten, da ruster det under behandlingen ;)
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: Oleefredag 18. september 2015, klokken 13:28
Haha, ser jeg blinkset litt der ja!  ;D ::)
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: leafnortirsdag 22. september 2015, klokken 00:09
Var opp på bukk i kveld for montering av ekstralys. Tok ut den store platen under bilen.
Langs der den ligger an mot stålet på bilen var lakken begynt å løsne.
Skrapet med skrujern, og det ble etter hvert ikke seende ut.

Frem med Zinkspray'n og begynte behandling. Tok noen før og etterbilder.

Blir å gjøre denne zinkspraingen hver vår og høst med dekkskifte tenker jeg. Litt jobb å få ned platen uten opp på bukk, men verdt jobben selv om jeg må ligge på gårsplassen med bilen opp på bukker.

Slik rusten hadde fått feste etter tre salte vintre, tørr jeg ikke tenke på hvordan dette ville se ut om ytterligere tre år. Men nå vil det forbli bedre enn nytt etter hvert.

Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: Bobbulftorsdag 11. februar 2016, klokken 20:24
Sitat fra: Bekkenes på fredag 18. september 2015, klokken 11:58
Jeg gjør ingenting.
Får jeg rust igjen leverer jeg den inn og får samme behandling :)
Jeg har rust på traversen foran også akkurat som du, og skal imorgen ha vanlig service hos Sande Auto vest.
Vet du om de sandblåste for å fjerne rusten, eller bare pusset de over med sandpapir?
Har nemlig også time for full understellsbehandling av bilen hos Thorsen i mars, og der sandblåser de jo mot pristillegg og tectylerer det hele etterpå, så det er gjerne en bedre løsning enn puss og lakk hos Sande  :-\
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: Kjell Leaffredag 12. februar 2016, klokken 12:08
I malerfaget heter det at zink kun skal brukes som første strøk om stålet er helt rent for rust slik det er etter sandblåsing.
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: leafnorfredag 12. februar 2016, klokken 16:49
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 12. februar 2016, klokken 12:08
I malerfaget heter det at zink kun skal brukes som første strøk om stålet er helt rent for rust slik det er etter sandblåsing.
Stemmer sikkert det, spesielt om en har tenkt å male/lakkere over etterpå.
Lar man derimot "naturen gå sin gang", og vil har en galvanisert overflate til sist, så sprayer man bare på til alt en dag forblir galvanisert.
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: Einar_Slørdag 13. februar 2016, klokken 00:18
Zinkspray inneholder bindemiddel som isolerer sinkpartiklene.
Det funker greit nok på eksosanlegg som blir varmt og dermed svir av bindemiddelet.

Eller funker olje bedre. Mine gamle engelske biler rustet aldri i motorrommet, for det hadde automatisk rustbehandling. Noen bekjente påpekte at det var oljeflekker på bakken, men min oppfatning var at bilen bare markerte reviret.

Nå lekker ikke bilene slik lenger, så vi må gjøre det sjæl. Jeg har god erfaring med Rust Check olje. Men noen påstår at en blanding av ATF og linolje funker bra. Men det får du ikke på sprayboks.

Dette fungerer derimot dårlig på varme deler. Men så langt har jeg ikke funnet eksosanlegget på Leafen.

Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: Burgersøndag 14. februar 2016, klokken 23:08
Sitat fra: Einar_S på lørdag 13. februar 2016, klokken 00:18
Eller funker olje bedre. Mine gamle engelske biler rustet aldri i motorrommet, for det hadde automatisk rustbehandling. Noen bekjente påpekte at det var oljeflekker på bakken, men min oppfatning var at bilen bare markerte reviret.

Takk for å lyse opp hverdagen, lo godt nå. Litt som dieselbila jeg hadde som lakk diesel. Kjekk feature som gjorde at jeg fant den raskt på parkeringsplassen ved å gå etter lukta :-)
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: AppleKnockertirsdag 16. februar 2016, klokken 18:53
Har sprayet Leafen med zink, spesielt bremsene.
Jeg hadde dessuten Teslaen inne for å oppgradere fra "California bremser" til "Nordiske" forleden. Gjett hva de hadde gjort på servicesenteret til Tesla? Sprayet rundt bremsene med zink! Så mye tyder på at dette er den mest kostnadseffektive måten å holde rusten i sjakk.
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: leafnortirsdag 16. februar 2016, klokken 19:08
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 16. februar 2016, klokken 18:53
Har sprayet Leafen med zink, spesielt bremsene.
Jeg hadde dessuten Teslaen inne for å oppgradere fra "California bremser" til "Nordiske" forleden. Gjett hva de hadde gjort på servicesenteret til Tesla? Sprayet rundt bremsene med zink! Så mye tyder på at dette er den mest kostnadseffektive måten å holde rusten i sjakk.
:)
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: Einar_Stirsdag 16. februar 2016, klokken 19:21
Ja jeg glemte vel å nevne at også bremsene kan bli varme fra tid til annen.  ;)

Ellers er det ikke dumt å spyle bilen under også av og til. Salt har ikke akkurat konserverende effekt på biler som på matvarer. Det skal ikke forbause meg om bilprodusentene har smurt noen barter i øvrigheta for å øke salting av veier.

Ved å spyle får man vekk noe av saltet og ikke minst drit som ligger der og holder på fukt og salt.
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: nr1raynertirsdag 16. februar 2016, klokken 19:33
Sprayet mine calipre med zinkspray (skikkelig vare, Biltema selvfølgelig) altså sånn ca ved hjulomlegg, så 4-5 mnd siden.
Spyles "jevnlig" med skikkelig høyttrykkspyler med typ glovarmt vann, og spyles hver gang godt i hjulbuer ++ så zinksprayen får nok prøvd seg  ;) Har ikke tatt fram lupen, men ser ut som det holder seg meget bra.
Apropos varme i bremsene, tror ikke det er så mye av det på min bil...  8)
Sprayet også på traversen (tilsvarende rust som leafnor la ut bilde av, men mye mindre).
Kommer med oppdatering til våren når sommerhjulene skal på igjen  8) ;D

Gjorde ikke stort med forarbeid, pusset litt på travers med stålbørste og tørket med papir. Husker ikke hva jeg gjorde med calipre, men i det minste tørket med papir, mulig med rødsprit.
Mao, holder det gjennom vinteren på min så tåler det en støyt  ;)
Tittel: Sv: Rust i motorrommet
Skrevet av: nr1raynerfredag 25. mars 2016, klokken 16:56
Våget meg på å legge om til sommerhjulene.
Så da ble det en liten "service" på bremsene samtidig.

Legger ved bilder av calipre bak, de framme ser omtrent lik ut. Ser ut som zinksprayen har holdt seg temmelig godt gjennom vinteren  :D