Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Adaptere

Startet av trygvelo, torsdag 17. oktober 2013, klokken 08:38

« forrige - neste »

jorkus

Dersom det stemmer at vi ikke får adaptere før langt ut på 2014 bør dette tas med Tesla på høyt nivå! Det kan ikke være sånn at flere tusen Norske TMS eiere ikke kan lade slik det har vært forutsatt ved innkjøp av bilen! Er det ikke noen med kontakter (eks Hauge eller andre) som kan ta dette med Tesla slik at vi kan få et tidspunkt når dette skal være klart, og hvordan Tesla har tenkt å løse dette i mellomtiden? Det kan ikke være sånn at hver enkelt må gå til innkjøp av en type 2 ladestasjon i mellomtiden! Da må i såfall Tesla stå for kostnadene!
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Zneip

Sitat fra: Johnny på torsdag 17. oktober 2013, klokken 08:49
Noe har gått galt designmessig med dette. Tipper at det må en større forandring til for å komme i mål. Kansje de må lage nye ladere også.

Enig! De uforklarlige problemene som Salto har med sine ladestasjoner mot Model S indikerer at det kan være et større problem her. Tesla bør komme på banen snarest for å avklare dette før disse spekulasjonene havner på forsidene. Det tar ikke flere måneder å utvikle/produsere et adapter....
Nord Trøndelag | X90D

NTesla

Sitat fra: trygvelo på torsdag 17. oktober 2013, klokken 08:38
Hei. Var innom Tesla på Alnabru på tirsdag. Fikk da beskjed om at levering av adapterne var utsatt til 1.kvartal 2014, altså i verste fall mars. Det har vel lett for at "verste fall" er det som stemmer med virkeligheten når det gjelder slike ting...

Hva er det for slags tull! 1/2 år med schuko lading er rimelig sjanseløst, og det er virkelig på tide at servicenivået på disse leveransen blir kraftig forbedret f.eks. ved å starte med å kommunisere ut info til alle kunder. Det samme gjelder vinterdekk (viktig!) og app (uviktig i forhold til det andre men utrolig irriterende at det går an å bruke så lang tid på en leveranse som de har hatt 1 år på seg til å forberede).

12km/t-lading og ingen mulighet for type 2 i området, her får Tesla komme opp med noe før q1 for dette er overhodet ikke en akseptabel måte å selge en elbil på.

fredag

Sitat fra: trygvelo på torsdag 17. oktober 2013, klokken 08:38
Hei. Var innom Tesla på Alnabru på tirsdag. Fikk da beskjed om at levering av adapterne var utsatt til 1.kvartal 2014, altså i verste fall mars. Det har vel lett for at "verste fall" er det som stemmer med virkeligheten når det gjelder slike ting...

Høres ut som dere med behov for raskere lading enn 13A må anskaffe Type2 kontakt, istedet for rød eller blå kontakt.

Er det noen i Norge som har forsøkt å installere følgende på enfas-kurs / norsk IT-nett?

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-1p-charging-station.html

Keba KeContact type2-ladebokser ser ut til å kun støtte 400V. Hvilke andre fabrikater finnes tilgjengelig å få kjøpt?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OW

Jeg mener å ha lest på forumet at det er noen som allerede har fått blått / rødt adapter? Kanskje det har vært snakk om rødt? Om det er noen som har fått kan de vel svare for om de får mer enn 16A ved bruk av adapter. Det vil gi en indikasjon på om det er problem med laderne i bilen, eller med tilgang til adapter?
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

OleJA

Sitat fra: fredag på torsdag 17. oktober 2013, klokken 10:25
Høres ut som dere med behov for raskere lading enn 13A må anskaffe Type2 kontakt, istedet for rød eller blå kontakt.

Dette er vel egentlig noe Tesla burde ordne opp i. Når de ha spesifisert at bilen kan lades med 32A enfase, og ikke er istand til å levere egne produkter som støtter dette som lovet, så får de hoste opp alternative (type 2) produkter som gjør jobben. >:(

sondell

Hvor vanskelig skal det være å lage en slik dings da...? Skjønner ingenting.
Jeg får bil i starten av desember og har regnet med å ikke få adapter. Siden jeg ikke har noe annet uttak enn blå 32A (som nå er 25A grunnet begrensning i nett) utendørs så blir dette veldig vanskelig. Tenker inne legge mye penger på noe annet når det er Tesla sin skyld. Men har i hvert fall laget en 0.5m lang kabel 3G2.5 med overgang fra CEE 32A 1-fase til Schuko som jeg tenke lade 13A på i hvert fall. For min del kunne de gjerne ha prioritert dette adapteret foran CHAdeMO.

el-fanboy

#22
Jeg forstår at manglende rød/blå adapter kan være et problem for de som kjører mer enn 15-20 mil til daglig og har bilen i garasjen kun få timer om kvelden/natten, men for resten av oss som kun sporadisk kjører så langt pr dag så kan jeg ikke helt se at dette er et stort problem.

For de som kjører såpass langt til daglig så blir vel utfordringen å forsøke finne et shukostikk nære arbeidsplassen i noen måneder. For mange burde vel også det la seg gjøre.

For min del gir rød/blå adapter ekstra fleksibilitet på lading, men jeg har ikke behov for å hisse meg så veldig opp over dette. Selvfølgelig mener også jeg at skal Tesla ordne opp i dette så snart de kan, og de burde få ut informasjon om dette.

Men krisemaksimeringen fra mange her på forumet kan jeg ikke helt se hensikten med  :)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Maartensommer

Sitat fra: el-fanboy på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:24
Jeg forstår at manglende rød/blå adapter kan være et problem for de som kjører mer enn 15-20 mil til daglig og har bilen i garasjen kun få timer om kvelden/natten, men for resten av oss som kun sporadisk kjører så langt pr dag så kan jeg ikke helt se at dette er et stort problem.

For de som kjører såpass langt til daglig så blir vel utfordringen å forsøke finne et shukostikk nære arbeidsplassen i noen måneder. For mange burde vel også det la seg gjøre.

For min del gir rød/blå adapter ekstra fleksibilitet på lading, men jeg har ikke behov for å hisse meg så veldig opp over dette. Men selvfølgelig mener også jeg at skal Tesla ordne opp så snart de kan.  :)

Jeg tilhører en av de som er avhengig av å lade hurtig. Pendler Sandefjord-Oslo hver dag (225 km) på hovedsaklig E-18 med ca 200 km med 120km/t.

Jeg har ingen schuco i garasjen hjemme, men fått installert blå kontakt.  Jeg vil derfor slite big time om ikke dette løser seg raskt.  På jobben har jeg tilgang til en schuco, men jeg kan ikke belage meg på 9 timer lading på schuco i døgnet.

el-fanboy

Sitat fra: Maartensommer på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:29
Sitat fra: el-fanboy på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:24
Jeg forstår at manglende rød/blå adapter kan være et problem for de som kjører mer enn 15-20 mil til daglig og har bilen i garasjen kun få timer om kvelden/natten, men for resten av oss som kun sporadisk kjører så langt pr dag så kan jeg ikke helt se at dette er et stort problem.

For de som kjører såpass langt til daglig så blir vel utfordringen å forsøke finne et shukostikk nære arbeidsplassen i noen måneder. For mange burde vel også det la seg gjøre.

For min del gir rød/blå adapter ekstra fleksibilitet på lading, men jeg har ikke behov for å hisse meg så veldig opp over dette. Men selvfølgelig mener også jeg at skal Tesla ordne opp så snart de kan.  :)

Jeg tilhører en av de som er avhengig av å lade hurtig. Pendler Sandefjord-Oslo hver dag (225 km) på hovedsaklig E-18 med ca 200 km med 120km/t.

Jeg har ingen schuco i garasjen hjemme, men fått installert blå kontakt.  Jeg vil derfor slite big time om ikke dette løser seg raskt.  På jobben har jeg tilgang til en schuco, men jeg kan ikke belage meg på 9 timer lading på schuco i døgnet.

OK, kan det da være en relativt rimelig løsning å kjøpe

http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

til bruk i garasjen hjemme? Lading blir jo begrensa til 13A da, men det dekker kanskje behovet noen måneder likevel?  :)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Jimpec

Sitat fra: Zneip på torsdag 17. oktober 2013, klokken 10:19
Sitat fra: Johnny på torsdag 17. oktober 2013, klokken 08:49
Noe har gått galt designmessig med dette. Tipper at det må en større forandring til for å komme i mål. Kansje de må lage nye ladere også.

Enig! De uforklarlige problemene som Salto har med sine ladestasjoner mot Model S indikerer at det kan være et større problem her. Tesla bør komme på banen snarest for å avklare dette før disse spekulasjonene havner på forsidene. Det tar ikke flere måneder å utvikle/produsere et adapter....

Hvis Fortum-stolpene klarer å levere 26A via Type2 kabel så er vel det gjerne en indikasjon på at dette er en issue hos Salto og laderen deres?

Utrolig frustrerende når det ikke finnes gode alternative løsninger. Ingen vits å kjøpe Salto-boks dersom man ikke får ut av den det boksen skal levere.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

jkirkebo

Sitat fra: el-fanboy på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:39
OK, kan det da være en relativt rimelig løsning å kjøpe

http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

til bruk i garasjen hjemme? Lading blir jo begrensa til 13A da, men det dekker kanskje behovet noen måneder likevel?  :)

Nei, den er for 16A CEE og passer ikke i 32A CEE.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sondell

Sitat fra: el-fanboy på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:39

OK, kan det da være en relativt rimelig løsning å kjøpe

http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

til bruk i garasjen hjemme? Lading blir jo begrensa til 13A da, men det dekker kanskje behovet noen måneder likevel?  :)

Er 16 A og vil ikke passe. Derfor jeg lagde meg løsningen jeg skrev om tidligere.

el-fanboy

Sitat fra: sondell på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:53
Sitat fra: el-fanboy på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:39

OK, kan det da være en relativt rimelig løsning å kjøpe

http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

til bruk i garasjen hjemme? Lading blir jo begrensa til 13A da, men det dekker kanskje behovet noen måneder likevel?  :)

Er 16 A og vil ikke passe. Derfor jeg lagde meg løsningen jeg skrev om tidligere.

I stand corrected :)

Den løsningen du lagde vil vel fungere som en nødløsning for mange andre også? Hva med adapterkitet til jkirkebo, vil det kunne redde noen også?

Og om man har shukostikk en 15-20 meter unna så går det vel an å bryte anbefalingene noen måneder og benytte en slik
http://biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-46188/
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

jkirkebo

Sitat fra: el-fanboy på torsdag 17. oktober 2013, klokken 12:03
[quote author=sondell link=topic=9973.msg131815#msg131815

Den løsningen du lagde vil vel fungere som en nødløsning for mange andre også? Hva med adapterkitet til jkirkebo, vil det kunne redde noen også?


Niks, det forutsetter blå+rød adapter fra Tesla.

Mulig det kan la seg gjøre å lage overgang fra schuko til rød 5 pins kontakt, men det får jeg ikke testet før det røde adapteret kommer. Og om de kommer samtidig er det ingen vits.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA