Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Adaptere

Startet av trygvelo, torsdag 17. oktober 2013, klokken 08:38

« forrige - neste »

trygvelo

Hei. Var innom Tesla på Alnabru på tirsdag. Fikk da beskjed om at levering av adapterne var utsatt til 1.kvartal 2014, altså i verste fall mars. Det har vel lett for at "verste fall" er det som stemmer med virkeligheten når det gjelder slike ting...

Johnny

Noe har gått galt designmessig med dette. Tipper at det må en større forandring til for å komme i mål. Kansje de må lage nye ladere også.
TMS og eGolf.

Jimpec

Hvis dette stemmer så er det virkelig noe muffens altså. Det er ikke vanskelig å få noen til å lage disse plastdingsene på veldig kort tid.
Hovedproblemet ligger nok gjerne i den tekniske delen og ladere som Johnny påpeker.

Dersom de er utsattt må jo det være for en grunn. Forsinket og utsatt er forskjellige ting.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Havebigfun

Da blir lading med type2 og ladestasjon hjemme det eneste alternativet for de som skal reise langt til daglig og hvor 13 A lading ikke er tilstrekkelig. Er det Salto som er eneste leverandør i Norge? Hva er den beste løsningen ved 230V 32A IT-trefas?

trygvelo

Generelt syns jeg lading fungerer veldig dårlig: Den starter ikke alltid å lade, man må snu kontakten i støpselet,  og verst av alt: lading starter ikke automatisk opp igjen hvis strømtilførselen brytes.
Det ryktes at man ikke får utnyttet 32A enfas uten dobbeltlader.
Når man i tillegg ikke får adaptere til å kunne lade raskere begynner jeg også å mistenke at de sliter med selve laderne.

Informasjonen kommer fra han jeg fikk inntrykk av er servicesjefen på Alnabru.

eclipse

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 17. oktober 2013, klokken 09:16
Da blir lading med type2 og ladestasjon hjemme det eneste alternativet for de som skal reise langt til daglig og hvor 13 A lading ikke er tilstrekkelig. Er det Salto som er eneste leverandør i Norge? Hva er den beste løsningen ved 230V 32A IT-trefas?

230 trefas støttes ikke, det beste du kan få hjemme med Salto lader og 230V er 1fas/32A/7,2kW
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

trygvelo

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 17. oktober 2013, klokken 09:16
Da blir lading med type2 og ladestasjon hjemme det eneste alternativet for de som skal reise langt til daglig og hvor 13 A lading ikke er tilstrekkelig. Er det Salto som er eneste leverandør i Norge? Hva er den beste løsningen ved 230V 32A IT-trefas?

Var innom Salto på tirsdag også, de er nok ikke akkurat lei seg for all ladeproblematikken. Personlig hadde jeg ikke tenkt å bruke noe annet enn 32A blått adapter, men nå begynner jeg seriøst å vurdere type2 ladestasjon. Har ikke hørt om andre enn Salto som leverandør her i Norge.

Salto skal forresten sette opp hurtiglader i Oslo og har lagt opp mulighet for 120kW tesla supercharger. De antar at Tesla ikke vil sette opp superchargere i/nær de store byene pga. løftet om gratis strøm. Tror det blir et stort marked for slike og det ble antydet en betalingsløsning med pris i området 30kr/10 minutter.

Havebigfun

Sitat fra: trygvelo på torsdag 17. oktober 2013, klokken 09:24
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 17. oktober 2013, klokken 09:16
Da blir lading med type2 og ladestasjon hjemme det eneste alternativet for de som skal reise langt til daglig og hvor 13 A lading ikke er tilstrekkelig. Er det Salto som er eneste leverandør i Norge? Hva er den beste løsningen ved 230V 32A IT-trefas?
Har ikke hørt om andre enn Salto som leverandør her i Norge.
Ettersom Norge er alene om IT nettet (utenom Albania) er det antakelig ikke tilrådelig å dra til Tyskland og kjøpe noe der for de som er tilknyttet IT nettet- i praksis har vel Salto et monopol i Norge- det er alltid bekymringsfullt :o

Øyvind.h

Sitat fra: trygvelo på torsdag 17. oktober 2013, klokken 08:38
Hei. Var innom Tesla på Alnabru på tirsdag. Fikk da beskjed om at levering av adapterne var utsatt til 1.kvartal 2014, altså i verste fall mars. Det har vel lett for at "verste fall" er det som stemmer med virkeligheten når det gjelder slike ting...
Jaja. Som nevnt før mistenker jeg større utfordringer på ladefronten enn bare produksjon av adaptere :)
Kanskje de endelig har oppdaget hvordan det norske strømnettet fungerer i praksis? Kanskje dette er grunnen til at mange har fått utsatte leveranser? Tenkt hvor artig det vil være å skifte ladere på hundrevis (om ikke tusvenvis) av biler når organisasjonen sliter med å håndtere vanlige småfeil/reklamasjoner?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

karstrom

Sitat fra: trygvelo på torsdag 17. oktober 2013, klokken 08:38
Hei. Var innom Tesla på Alnabru på tirsdag. Fikk da beskjed om at levering av adapterne var utsatt til 1.kvartal 2014, altså i verste fall mars. Det har vel lett for at "verste fall" er det som stemmer med virkeligheten når det gjelder slike ting...
Om så er tilfelle så må jo Tesla gå ut med informasjon om dette.
Lykkelig eier av en Model S P85

kjølholdt

Hvis jeg må vente til mars med å bruke 32 amper 1 fas som jeg har lagt opp til er det intet mindre enn en skandale. Den vanlige kursen i fellesgarasjen er 10 amper, Hvordan skal jeg få ladet til langtur da..........
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

karstrom

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 17. oktober 2013, klokken 09:42
Hvis jeg må vente til mars med å bruke 32 amper 1 fas som jeg har lagt opp til er det intet mindre enn en skandale. Den vanlige kursen i fellesgarasjen er 10 amper, Hvordan skal jeg få ladet til langtur da..........
Sliter selv med det samme. 1 fas 32amp står klar og bruker i dag en 16 amp kurs det går mye annet på. Lader med 7amp - og det tar tid!
Lykkelig eier av en Model S P85

Sualc

Går det ikke an å kjøpe en ladekabel fra Salto (eller andre), slik at man får benyttet seg av 32 A-1 fase? :o
Nissan Leaf, kjørt siden 9. november 2011.

Tesla Model S, kjørt siden november 2013.

Zneip

Biler med enkeltlader får kun 16A lading fra Salto sin Type2 hjemmelader selv om laderen er tilsluttet en 32A kurs. Så dette er heller ikke noen god løsning for oss med kun èn lader i bilen  :-\
Nord Trøndelag | X90D

Johnny

Det er også mulig at den fysiske kontakt-akrobatikken mellom de forskjellige adaptertypene ikke viste seg å være holdbar i praksis. Likevel, de har fått til noe lignende på andre siden av dammen, så...
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA