Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montering av Webasto dieselvarmer.

Startet av Ladefabrikken, tirsdag 15. oktober 2013, klokken 18:07

« forrige - neste »

Kvikken

Man mister alle garantier på bilen når man gjør slikt?

SolEL

Angående garanti ville jeg tro at hvis man får montert Webasto eller Eber, av proffe installatører, så vil vel de gi garanti for jobben de gjør, samt eventuelle skader installasjonen deres forårsaker på bilen. Sikker lurt å få slike garantier skriftlig. Det rimeligste tilbud jeg har sett er Elbilmek i Oslo, de tar 15-16 tusen kr. for Webasto. Om de kan tilby Eber vet jeg ikke, men jeg har hørt at det er mye enklere og billigere å utføre service på Eber enn på Webasto. Jeg har selv ingen erfaring med Elbilmek.  Er det noen på forumet som har fått installert varmer hos Elbilmek, så hadde det vært interessant å høre om de er fornøyd. Og ikke mist hva man fikk. Parkering eller forhåndsvarming eller bare kjørevarmer, App styring, Timer o.l. :)

SolEL

PLASSERING AV TANK FOR WEBASTO ELLER EBER
Jeg ser på forumet att man har diskutert sikkerhet rundt montering av fossilvarmer. Er det mye ekstra jobb å montere tanken bak på bilen i stedet for i motorrommet. I en bruksanvisning for dieselvarmer til trillingene var tanken plassert ved høyre bakhjul. Ifølge en Webasto bruksanvisning jeg fant på nettet skal i hvert fall ikke en bensintank plasseres i motorrommet. Jeg siterer:
• Fuel tanks for normal and super grades of petrol must
not be immediately behind the front trim of the
vehicle.They must be separated from the engine in
such a way that in the event of an accident the fuel will
not be expected to ignite.This does not apply to tractor
units with an open driver's seat. Se:
http://techwebasto.com/redirect/heater_main/1313560A_EN.pdf

Lurer egentlig på om hvis en front kollisjon skjer så vil dieselen allikevel sprute over motor eller de i bilen. I tillegg så er det jo frostvæske og spylervæske foran der allerede. Det blir jo en del liter når man legger sammen alt. Derfor bedre med tanken bak. Eller hva mener dere? 

Silkefot


SitatThey must be separated from the engine in
such a way that in the event of an accident the fuel will
not be expected to ignite.

Her menes nok ikke elektrisk motor... Du kan nok trygt montere i motorrommet så lenge det er en elbil
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

kodalse

Sitat fra: SolEL på onsdag 18. november 2015, klokken 18:09
Er det noen på forumet som har fått installert varmer hos Elbilmek, så hadde det vært interessant å høre om de er fornøyd. Og ikke mist hva man fikk. Parkering eller forhåndsvarming eller bare kjørevarmer, App styring, Timer o.l. :)
Jeg har webasto fra elbilmekk. På veggen henger også plakat med autorisert installatør fra webasto.
Webastoen er koblet inn i varmekretsen på bilen og kan maneult slås av. Min er slik at den fungerer bare når jeg kjører. Originalt varmeapparat er kraftigere, men webastoen gjør at jeg omtrent ikke trenger å bruke den.
Webastoen som står hos meg er vel på drøye 3kW, original elektrisk kan trekke nesten 6kW. Til sammen 9kW når jeg trenger det de kaldeste morgenene.
4-liters rustfri bensintank ved siden av påfyllingen til spylevæsken.

konklusjon, meget godt fornøyd med installasjonen. Hadde aldri gjort dette på egen hånd!
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Elmo

Sitat fra: SolEL på onsdag 18. november 2015, klokken 18:09
Det rimeligste tilbud jeg har sett er Elbilmek i Oslo, de tar 15-16 tusen kr. for Webasto. Om de kan tilby Eber vet jeg ikke, men jeg har hørt at det er mye enklere og billigere å utføre service på Eber enn på Webasto.

Mere eksakt så holder Elbilmek til i Asker nå (flyttet fra Fornebu).
Ser på FB-siden hans at han har montert Eber i både i3 og eGolf - i tillegg til Webasto i Leaf som vi snakker om her.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA