Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TPMS ved eksternt kjøp av vinterhjul eller -dekk

Startet av fonberg, tirsdag 24. september 2013, klokken 15:35

« forrige - neste »

fonberg

Jeg har noen spørsmål ang. TPMS som jeg antar jeg ikke er alene om nå når vinteren ikke er så alt for langt unna. Mange av oss skal ta valget mellom å kjøpe vinterhjulpakke hos Tesla, eller annet sted. Så derfor lurer jeg på:

-kan man enkelt flytte TPMS-sensorene mellom hjulsett?
-hvor kan man kjøpe TPMS-sensorer løst, og til hvilken pris?
-kan man montere TPMS-ene på hjulet selv? Trengs det evt. spesialutstyr?
-kan man koble TPMS-ene mot bilen selv? Trengs det evt. spesialutstyr?
-hvilke dekkbutikker tilbyr vinterhjulpakker inkl. TPMS? Gjerne spesifiser hvilket dekk, og hvilken pris.
-er det noen andre som vurderer å kjøre uten sensorer på vinterhjulene?

Jeg har spurt min foretrukne dekkbutikk her i bartebyområdet om de kan skaffe/montere TPMS ifm. kjøp av vinterhjulpakke hos dem, og vil oppdatere med info her når jeg har fått svar fra dem.

Pr. nå heller jeg mot å montere Nokian Hakka piggfritt på org.felgen for denne vinteren, og se an hva jeg gjør med felg til sommerdekkene.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

krister461

Jeg lurer også på dette. Har funnet ut følgende så langt:

Dekkhallen har sensorer. Billigste løsning som jeg liker der er pakketilbudet i en annen tråd med Polarwheels og Nokian R2. Pirellidekk kostet f.eks. 1000,- mer der. Andre felger kan sees på facebook-siden deres.

Byttdekk.no har greit utvalg av felger og dekk men ingen mulighet for sensorer p.t. i alle fall.

Stellar

#2
Flere og flere dekkforhandlere kan skaffe disse, du må høre litt rundt. Prismessig ligger sett på 4stk i underkant av 3000 kroner. Du kan lese om sensorene i vedlagte link. Står også at man bør bruke et service kit ved dekkskift, dette koster ca 50 kroner. Kjøper du sensorene på nett eller hos dekkforhandlere i Norge, vil Tesla være behjelpelig med å få disse kodet inn i systemet(hvertfall i Bergen). Pr nå selges ikke dette instrumentet til forbruker, men da det selges til Roadster allerede, er det naturlig å vente at det kommer til Model S også.
http://www.tpmsdirect.com/2012_2013_Tesla_Model_S_TPMS_Sensor_p/t147.htm

Dette er OEM sensorer, altså samme som leveres med Model S.

Forøvrig heller jeg mot samme som deg, kjøpe R2 til originalfelgene og kjøpe nye felger til sommeren.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Stellar

Har fått pris hos Dekkhallen med Rial lugano19", med Hakkapeliitta R2 og sensorer ferdig montert for 21.000,-
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Li-Ion

Sitat fra: Stellar på tirsdag 24. september 2013, klokken 17:26
Har fått pris hos Dekkhallen med Rial lugano19", med Hakkapeliitta R2 og sensorer ferdig montert for 21.000,-
Yes. Noe å hente på pris om vi går sammen flere? Så vidt jeg har plukket opp her på forumet er det flere som vurderer disse. Jeg skal i allefall ha...  8)
Teslaeier siden 2013 :)

AllanW

BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

Li-Ion

Teslaeier siden 2013 :)

AllanW

Ok , var det jeg regnet med.
Tenkte det var noe spesielt med tesla siden det kunne kjøpes en type tesla sensor.
Da kan jeg bare få kompisen min til å fikse vinterdekk og stille dem inn riktig:-)
Sitat fra: Elektriske_Jan på tirsdag 24. september 2013, klokken 19:31
Sitat fra: AllanW på tirsdag 24. september 2013, klokken 19:30
Hva er det de sensorene gjør egentlig?
Lufttrykk...
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

Stellar

Sitat fra: AllanW på tirsdag 24. september 2013, klokken 22:42
Ok , var det jeg regnet med.
Tenkte det var noe spesielt med tesla siden det kunne kjøpes en type tesla sensor.
Da kan jeg bare få kompisen min til å fikse vinterdekk og stille dem inn riktig:-)
Sitat fra: Elektriske_Jan på tirsdag 24. september 2013, klokken 19:31
Sitat fra: AllanW på tirsdag 24. september 2013, klokken 19:30
Hva er det de sensorene gjør egentlig?
Lufttrykk...

Sensorene må leses av og registreres i bilens system. Kun Tesla har dette verktøyet/apparatet.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

jorkus

Til dere som kjører uten TPMS, hvordan blir det varslet? og hvor ofte? Jeg kjører uten sensor på vinterhjulene på fossil bilen, og skvetter litt hver gang det piper, men det er ikke så ofte at jeg hadde betalt 3-4k for sensor. Det beste hadde jo vært om man kunne disable funksjonen på vinteren...
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

EveryhingIsNotKnirkefritt

Ryktene sier at det kommer til å bli mulig å frakoble 1 hjulsett som IKKE reagerer på sensoren. Hvis det jeg har hørt stemmer så vil dette komme om et par mnd.

Trustno1

Forholdsvis gammel tråd, men kanskje noen fler erfaringer rundt dette nå.

Jeg har kjøpt uorginale felger til vinterdekkene, og når jeg spurte dekkverkstedet så mente de at TPMS måtte kjøpes orginalt fra Tesla, ellers ville det ikke fungere.

Når jeg spør Tesla, påstår de at sensorene de har ikke passer på de uorginale felgene

Med andre ord litt motsigende svar.
Noen som har tips til hvilke sensorer jeg kan kjøpe for å bli kvitt meldingene i dashen, og eventuelt om det må til noe programering fra Tesla's side her?

petersv

Kort sagt, begge snakker usant/tar feil. Flere selger sensorer som passer, og teslas passer seff på andre felger. De kjøper fra underøev. Baolang hvis jeg ikke husker feil. Tesla er vel billigst, så greit å kjøpe der.

Trustno1

Ok, takk for svar.

Tesla selges disse løse?
Han jeg pratet med hos tesla virket som ikke ville selge meg

jazzwheel

Arzkikkr skriver ""Originale" sensorer kan forøvrig kjøpes hos Tesla til 410,-/stk, altså 1640 kr."

Husk at dekka må av felgen for å montere disse så det er ikke noe man så lett gjør selv etter å ha kjøpt komplette hjul..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA