Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TPMS ved eksternt kjøp av vinterhjul eller -dekk

Startet av fonberg, tirsdag 24. september 2013, klokken 15:35

« forrige - neste »

Trustno1

Har nå fått på sensorene mine, men får fortsatt feilmeldingen. Har testet reset sensor knappen i menyen.

Er det slik at Tesla må programmere de inn mot bilen, eller er det dette reset knappen skal fikse?

cra

Resetknappen fikser dette, men du må kjøre i over 40km/t i optil 10 minutter, hvis jeg husker riktig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

petersv

Når er bilen produsert? De har byttet TMPS-system inkl. sensorer, så hvis du har feil kombinasjon av ny/gammel kan det være årsaken.

Trustno1

Jeg har prøvd reset både stillestående, og i fart. Kjørt nesten en time etterpå, så virker ikke som det funker som det skal.

Mener bilen ble produsert rundt februar i år. Husker ikke akkurat, men jeg var av de første som fikk elektriske foldbare speil iallefall.

petersv


amund

Har noen prøvd å kjøre uten sensorer, piper det til man tilter eller går det greit?

Vil bare skyte inn at man ikke kan være 100% sikker på at sensoren passer en uoriginal felg, det er ingen standard på form/vinkel/plass bak felgkanten så dette bør nok testes før man kjøper felg.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

haldorh

Er det slik at vi har med flere generasjonener dekksensorer? Evt er det mulig å bruke sensorer fra 2015 modell på 2014? Takk
x-Miev 2011
X-tesla model s 85 2013. modell s 85 2014

Muffinman

Skillet går omkring september 2014. Men biler med det gamle systemet har svakheter. Når salt og fuktighet tar ledningsnettet til enheten på bilsiden går hele bilen ned for telling. Det ligger en bulletin på bytte til nytt system. Da må nødvendigvis sensorer også byttes. Det er visstnok foreløpig ikke kommet inn delekit til Norge enda, så de bilene som havarerer får sannsynligvis montert gammel versjon. Hvordan Tesla tenker å håndtere uoriginale felger og eventuelt sensorer kjøpt hos tredjepart gjenstår å se. De "tvang" jo mange kunder over på uoriginalt den første høsten/vinteren når de selv ikke klarte å levere vinterhjul.

amund

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. mars 2016, klokken 22:09
Det ligger en bulletin på bytte til nytt system.

I følge servicehelpEU er det ikke bare ingen bulletin, det er også umulig å oppgradere til det nye systemet.  :o
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Cookie Monster

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

mjepson

Jeg kjøpte Polar 20" felg og dekk til vinter 2014/15, da jeg hadde P85+.

Da jeg skulle sette disse på min P85D til vinter 2015/16, så fikk jeg "TPS needs service" melding. Jeg tok den inn til Tesla og de sa at jeg måtte ha den nye TPMS (continental), Dette var i Februar, så jeg kjøpte sensorene til fitting til vinter 2016/17.

Igår satt jeg på mine 22" Vossen som jeg kjøpte sommer 2015 montert på P85D, og de har fungert fint. Nå fikk jeg også "TPS requires service", kjørte inn til Tesla og de skulle kalibrere. Men så sier de at jeg trenger den nye typen TPMS (continental) og at jeg hadde de gamle i Vossen felgene også.

Er det noen som vet hvorfor jeg ikke fikk feilmelding i dashboard ifjor sommer på Vossen felgene, og hvorfor det skal være nødvendig å oppgradere TPMS?

Det koster meg jo 1850,- for fire nye sensorer, pluss at jeg må levere inn bilen og betale for installasjon hos dekkforhandleren.
Stavanger, P85+ white, 21" grey

Lein

Må man ha TPMS på bilen? jeg mener om det er påbudt?
P85 2013-2015
70D 2016-idag

jkirkebo

Sitat fra: Lein på onsdag 23. mars 2016, klokken 10:21
Må man ha TPMS på bilen? jeg mener om det er påbudt?

Ja, det er det. Du får feil på EU-kontroll.
Dessuten er det ganske irriterende med den feilmeldingen framme hele tiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Alfa Bergen

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 22. mars 2016, klokken 22:57
Det er jo bare tull :)
Leverte bilen på årlig service i Bergen i går, og spurte om dette siden min er produsert høsten 2013. Dama i skranken kjente ikke til noen slik servicebulletin.

De to linkene du viste, Cookie Monster er litt tvetydige. Den ene sier: "Apply this procedure to all vehicles in the affected VINrange listed", mens den andre sier: "Only perform this procedure when performing a customer pay retrofit, or when instructed to do so by another document." Kan kanskje "another document" være det første?

Blir spennende å se om de utfører denne retrofiten på servicen eller ikke, og hva de i så fall vil gjøre med sommerdekkene som sensorene i så fall også må byttes på.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Cookie Monster

#29
Stemmer. I usa feks må de betale for den. Men det andre dokumentet sier at det skal  gjøre gratis på biler uten Continental i Norge pga salting og klima som er her. Rart de ikke skal det samme i Sverige. Men de bruker sikkert noe ekstra billig og skadelig salt i Norge :p

De må rett å slett bare gjøre det siden det eldre systemet tåler ikke salt/vann over tid å gjør at hele bilen slutter å fungere og kan ikke kjøres siden det slår ut can bus.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA