Oppfordring: Flere superchargere!

Startet av Cowboystrekk, ons 28. aug 2013, kl. 09:26

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: OleJA på ons 28. aug 2013, kl. 12:59
Beklager, har vel bare en litt dårlig dag :-\
Er bare litt lei av at det stadig kommer 'krav' om superladere i eller like ved de store byene. Her finnes det andre alternativ som er (nesten) like gode som superlader - og det er stort sett fornuftige ting å foreta seg dersom en må vente en halvtime ekstra på lading.
Superladerne har aldri vært tiltenk en slik plassering. De skal tilby lading i ødemarka hvor det er få andre alternativer.

MrUnderhill skrev i "nærheten av Oslo", men jeg regner med at poenget var ønske en sikker reise fra sørlandet til Lillehammer - ikke nødvendigvis at en SC skulle være i umiddelbar nærhet av Oslo.

Tesla bør (med tid og stunder) dekke denne strekningen (som er en hovedfartsåre) og med den plasseringen de eksisterende SC'ene har og med 200 km-grense for avstand mellom SC'er, må ny SC nesten komme i nærheten av Oslo? Hvis 250 km mellom SC er akseptabelt, så kan den plasseres der Kirkebø foreslo.

Er forøvrig helt enig med deg i at inne i storbyene skal det ikke være SC'er. Jeg er også enig med deg i at det blir litt trøttsomt med alle jeg-vil-ha-sc-der-for-da-passer-det-perfekt-med-hytteturen-min-innleggene  ;)

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

fredag

Sitat fra: taraquin på ons 28. aug 2013, kl. 09:26
Oppfordrer alle til å foreslå nye superchargere både nord i Norge og i Sverige. https://teslafactory.wufoo.com/forms/supercharging/ For min egen del reiser jeg endel til Sør-Sverige og Danmark og strekninga Oslo - Gøteborg - Malmø - København er pr dags dato håpløs med mindre man er lysten på å stoppe i Gøteborg og vente i timesvis på lading med type 2. Dessuten stuper rekkevidda for der med 120 km\t i timen. Jeg vet at flere strekninger, f.eks Oslo - København uten båt sikkert er noe Tesla har planer om, nord-Norge for den del, men om vi er flere som foreslår og maser så kan det hende Tesla fremskynder planene sine? :)

Jeg tror ikke det hjelper å mase, det hjelper bare å kjøpe flere biler.

Hvis man ser på hvor få superladere som er satt opp enda, så er det utrolig at de har satt opp 6 stk allerede i Norge. Det er flere enn det er satt opp på østkysten av USA!

Jeg savner en mellom Hamburg og Berlin. Det blir nok litt vanskelig å kjøre fra Kiel-fergen til Berlin på autobahn uten å lade underveis.

Og så trengs det en mellom Nice og Genova, feks Sanremo eller Imperia. Og en midtveis mellom Nice og Aix. Og en på A12/A15 ved La Spezia. osv. Da er det bare å sette bilen på autozug fra Hamburg til Alessandria til sommeren. :-)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

petersv

Helt enig i at det blir bra med fler ladere sørover, men min initielle tanke når jeg så denne tråden var et alvorlig tilfelle av "mye vil ha mer". Vi har fått fantastisk mange ladere folkens! Det betyr at de prioriterer gode markeder :)

OddB

Sitat fra: petersv på ons 28. aug 2013, kl. 16:01
Helt enig i at det blir bra med fler ladere sørover, men min initielle tanke når jeg så denne tråden var et alvorlig tilfelle av "mye vil ha mer". Vi har fått fantastisk mange ladere folkens! Det betyr at de prioriterer gode markeder :)
Slik dekningen er fra helga er det vel egentlig bare grovt sett tre forskjellige behov som står igjen;
E6 mot Europa
E6 nordover
E134 over Haukeli

Med denne bilen er det ikke nødvendigvis hvor man BOR som betyr noe, men heller hvor man kunne tenke seg å kjøre....

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

fortoggale

Hva med E39 langs Vestlandet? En på Stord mellom Stavanger og Bergen og en i Førde. Dessuten en i Molde.

Bankers for alle Nederlendere og Tyskere på norgesferie.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

tSla

Sitat fra: OddB på ons 28. aug 2013, kl. 17:26
Sitat fra: petersv på ons 28. aug 2013, kl. 16:01
Slik dekningen er fra helga er det vel egentlig bare grovt sett tre forskjellige behov som står igjen;
E6 mot Europa
E6 nordover
E134 over Haukeli

Med denne bilen det ikke nødvendigvis hvor man BOR som betyr noe, men heller hvor man kunne tenke seg å kjøre....

Da tenker jeg det burde være en superlader som kunne dekke strekningen fra Trondheim til Bergen/Stavanger (Og selvfølgelig kystveien videre nordover mot Tromsø). En ladestasjon langs E39 mellom Bergen og Ålesund vil gjøre kjøring opp og ned langs hele vestlandet mye enklere.
Tesla Model S P85+

Balrog

For Tesla vil det være fin reklame med norske Teslaer som raser nedover E6 i sverige samt fra skagen og nedover i dk. Stort markedspotensiale kan dekkes med få SC. Man når vel hele danmark med 3 SC. Vi ønsker oss nordnorge, men sliter nok med liten befolkningstetthet og enorme avstander. Skulle ønske noen politiske partier satte miljø skikkelig på dagsorden og forserte utbyggingen av hurtigladere i distriktene, ettersom fossilselskapene ikke gidder å ta dette potensielt enorme energimarkedet.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

arnkl

Sitat fra: fortoggale på ons 28. aug 2013, kl. 17:28
Hva med E39 langs Vestlandet? En på Stord mellom Stavanger og Bergen og en i Førde. Dessuten en i Molde.

Bankers for alle Nederlendere og Tyskere på norgesferie.

Ein superladar på Skei i Jølster hadde vore genialt. Den hadde dekt E39 mellom Bergen og Ålesund, og samstundes Rv5 mellom Florø og Gol. Avstanden mellom Bergen og Stavanger er såpass kort at det kan køyrast utan superladar, men for turar mellom Kristiansand og Ålesund må ein ha ein superladar mellom Lyngdal og Bergen. Kanskje Aksdal utanfor Haugesund hadde vore ein god plassering?
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

sondell

Har lobbet litt for Superchargers Oslo-Stockholm og bidratt med forslag på mulige stopp der. Et sted langs E20/E18 mellom Örebro og Arboga er vel en ganske gitt punkt i öst. I vest så har jeg foreslått Rasta i Grums vest for Karlstad og nöyaktig 200 km fra Oslo. Der krysser også både E45 og E18. Ble også spurt om steder lenger vest, men dessverre er det mest skog i dette området. Finnes en bygd som heter Värmlands Nysäter noen mil närmere Oslo. Så beskrev den litt. Så fokus ligger på Grums eller aller helst 30-60 km lenger vest. Det kanskje også kan gi noen indikasjoner på mulige lokasjoner rundt Oslo.
Hvis de ikke legger dette i Grums så går de jo helt glipp av E45 på samme Supercharger. Den veien er jo flittig brukt av svensker og dansker sörfra som skal til fjellene (Trysil, Sälen...).

eledille

Jeg mener at E134 trenger en sc, for det passer perfekt for meg ;)

Men alvorlig talt så er dette en hovedferdselsåre mellom øst og vest. Ja til SC på Haukeli.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

arnehelge

Sondell: Har du noen anelse om hvordan det ligger ann mtp. fremdrift/konkret for E-18 til Stockholm?
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

Jens

Hva med noen superladere på ferjekajene langs E39? Eller enda bedre: På ferjene! Dårlig for miljøet (strøm fra dieselaggregater) men fantastisk praktisk!
Tesla Model S 85
Tesla Roadster 2.5 Sport

Bjørn

Nordnorge..! finner ingen plass på det Norske ladekartet som er mer wasteland enn nordnorge når det gjelder lading i det hele tatt.. mellom Steinkjer og Fauske er det *ingenting*.. ikke så mye som en eneste puslete offentlig 16a engang.. Der har man kun muligheten til å finne seg et hotell som aller nådigst vil låne deg en schuko over natta.. Det bør absolutt komme en eller flere SC nordover.. :/

TerjeV

Sitat fra: eledille på fre 30. aug 2013, kl. 00:13
Jeg mener at E134 trenger en sc, for det passer perfekt for meg ;)

Men alvorlig talt så er dette en hovedferdselsåre mellom øst og vest. Ja til SC på Haukeli.

+1
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

Nordtroms

Sitat fra: Bjørn på fre 30. aug 2013, kl. 03:50
Nordnorge..! finner ingen plass på det Norske ladekartet som er mer wasteland enn nordnorge når det gjelder lading i det hele tatt.. mellom Steinkjer og Fauske er det *ingenting*.. ikke så mye som en eneste puslete offentlig 16a engang.. Der har man kun muligheten til å finne seg et hotell som aller nådigst vil låne deg en schuko over natta.. Det bør absolutt komme en eller flere SC nordover.. :/

Fullstendig enig! Jeg ser for meg at de strekker nettverket nordover mot Tromsø i første omgang og bygger ut med 400 km avstand først. Så kan det i første omgang settes opp 22Kw stasjoner mellom disse. En knapp times pause her skulle fjerne det meste av angsten.

Er det forresten noen her som tror at Tesla har satt opp sin siste SC her i landet?
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA