Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppfordring: Flere superchargere!

Startet av Cowboystrekk, onsdag 28. august 2013, klokken 09:26

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Oppfordrer alle til å foreslå nye superchargere både nord i Norge og i Sverige. https://teslafactory.wufoo.com/forms/supercharging/ For min egen del reiser jeg endel til Sør-Sverige og Danmark og strekninga Oslo - Gøteborg - Malmø - København er pr dags dato håpløs med mindre man er lysten på å stoppe i Gøteborg og vente i timesvis på lading med type 2. Dessuten stuper rekkevidda for der med 120 km\t i timen. Jeg vet at flere strekninger, f.eks Oslo - København uten båt sikkert er noe Tesla har planer om, nord-Norge for den del, men om vi er flere som foreslår og maser så kan det hende Tesla fremskynder planene sine? :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Jimpec

Tipper at Tesla har en temmelig nøyaktig plan for hvordan de skal plassere ut chargerene sine.
Har i grunnen mer tro på at det muligens vil danne seg et marked for "private" superchargere langs en del veistrekninger som Tesla anser som non-strategic å være tilstede på.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Lanber

Vær sikker på at Tesla kommer til å sette opp en hurtiglader et sted nord for Gøteborg, tipper i nærheten av Uddevalla, så kommer det nok en i nærheten av Halmstad.

Vips så er København innen rekkevidde.
Norge er foregangsland for Tesla, ingen andre steder utenfor Nord Amerika som har superladere oppe ennå.

MrUnderhill

Ville det ikke være naturlig med en SC i nærheten av Oslo?

Kommer du fra sørlandet og skal nordover er det ganske langt mellom SC på Cinderella og SC Lillehammer. 380km i følge Google, og mye av det er på 100km/t motorvei...

Satser Tesla på f.eks. Marche på Kløfta setter opp sin egen ladestasjon?

jgilberg

Burde jo være en på Gardermoen for feriefolket som har hatt bilen stående i 2-3 uker? (og så bor jeg på Jessheim :-)
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

jkirkebo

Sitat fra: jgilberg på onsdag 28. august 2013, klokken 11:46
Burde jo være en på Gardermoen for feriefolket som har hatt bilen stående i 2-3 uker? (og så bor jeg på Jessheim :-)

Vi parkerer da på ladeplass på Gardermoen. Det siste jeg ønsker når jeg skal hjem fra ferie er å starte siste etappen med 20-30 min. hurtiglading...

Beste plassering utenfor Oslo er etter min mening Hvam-krysset. Dekker både E6, Østerdalen, mot Kongsvinger og Rv4 samt Fv35.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. august 2013, klokken 11:53
Beste plassering utenfor Oslo er etter min mening Hvam-krysset. Dekker både E6, Østerdalen, mot Kongsvinger og Rv4 samt Fv35.

+1 på den!
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Cowboystrekk

Send inn forslag da :) Jada, Tesla har sikkert mange gode forslag på kartet allerede, MEN, det er tydelig at vi forbrukere har makt ovenfor dem og at de er redde for dårlig PR: Husk på saken med garanti etc hvor det endte med ubegrensa garanti uten krav til at bilen må på service :) Jeg håper så mange som mulig her inne sender inn forslag, kanskje noen de ikke har tenkt så nøye over faktisk er fornuftige og dermed blir utredet av dem?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. august 2013, klokken 11:53
Beste plassering utenfor Oslo er etter min mening Hvam-krysset. Dekker både E6, Østerdalen, mot Kongsvinger og Rv4 samt Fv35.

Desto mer jeg tenker på dette, jo tydeligere blir det at stasjonen enten må ligge *i* Oslo eller både nord og syd langs E6.

Hvamkrysset er en strategisk plassering nord for byen, men er vel ikke så mye å finne på der mens man lader?  Kan derfor være mer hensiktsmessig med Skedsmokorset der det er ett senter. Skulle det være på Hvamkrysset burde det vært ifm. Esso-stasjonen der, og tidligere (jfr tidligere sak i Moss) har Esso sentralt vært lite samarbeidsvillige når det gjelder ladestasjoner.

En annen  sak er at både Hvam og Skedsmo nok er litt vel nære Oslo, og at de helst ser for seg en plassering lengre unna (Kløfta/Jessheim?), men da blir det fort kort avstand til Lillehammer.

Hvor jeg ser for meg en stasjon sør for Oslo bør nå være velkjent her, så det tar jeg ikke opp nå igjen ;)
Model S 85D

el-fanboy

Sitat fra: Amoss på onsdag 28. august 2013, klokken 12:23
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. august 2013, klokken 11:53
Beste plassering utenfor Oslo er etter min mening Hvam-krysset. Dekker både E6, Østerdalen, mot Kongsvinger og Rv4 samt Fv35.

Hvamkrysset er en strategisk plassering nord for byen, men er vel ikke så mye å finne på der mens man lader?

Ikke så mye å finne på?? Et av landets største Maxbo er jo der ;)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

RuneW

Sitat fra: Amoss på onsdag 28. august 2013, klokken 12:23
En annen  sak er at både Hvam og Skedsmo nok er litt vel nære Oslo, og at de helst ser for seg en plassering lengre unna (Kløfta/Jessheim?), men da blir det fort kort avstand til Lillehammer.

Er det ikke nesten vel så problematisk at det er 250km fra Cinderella til Hvam-krysset? Eller er det det ikke max 200km mellom SC'ene lenger?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

OleJA

Sitat fra: MrUnderhill på onsdag 28. august 2013, klokken 11:16
Ville det ikke være naturlig med en SC i nærheten av Oslo?

Kommer du fra sørlandet og skal nordover er det ganske langt mellom SC på Cinderella og SC Lillehammer. 380km i følge Google, og mye av det er på 100km/t motorvei...

Da stopper du 30 min på en 22kW type 2 stolpe og lader 50km rekkevidde. (Du bestiller selvfølgelig dobbeltlader dersom du planlegger et slikt kjøremønster.) Vi kan ikke forvente at Tesla løser alle problemene for oss.

RuneW

Sitat fra: OleJA på onsdag 28. august 2013, klokken 12:59
Sitat fra: MrUnderhill på onsdag 28. august 2013, klokken 11:16
Ville det ikke være naturlig med en SC i nærheten av Oslo?

Kommer du fra sørlandet og skal nordover er det ganske langt mellom SC på Cinderella og SC Lillehammer. 380km i følge Google, og mye av det er på 100km/t motorvei...

Da stopper du 30 min på en 22kW type 2 stolpe og lader 50km rekkevidde. (Du bestiller selvfølgelig dobbeltlader dersom du planlegger et slikt kjøremønster.) Vi kan ikke forvente at Tesla løser alle problemene for oss.

Er det nødvendig å være så krass da? Jeg kommer selv antageligvis aldri i mitt liv til å kjøre den ruten, men synes likevel dette var et helt naturlig spørsmål...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

OleJA

Sitat fra: RuneW på onsdag 28. august 2013, klokken 13:16
Sitat fra: OleJA på onsdag 28. august 2013, klokken 12:59
Da stopper du 30 min på en 22kW type 2 stolpe og lader 50km rekkevidde. (Du bestiller selvfølgelig dobbeltlader dersom du planlegger et slikt kjøremønster.) Vi kan ikke forvente at Tesla løser alle problemene for oss.

Er det nødvendig å være så krass da? Jeg kommer selv antageligvis aldri i mitt liv til å kjøre den ruten, men synes likevel dette var et helt naturlig spørsmål...
Beklager, har vel bare en litt dårlig dag :-\
Er bare litt lei av at det stadig kommer 'krav' om superladere i eller like ved de store byene. Her finnes det andre alternativ som er (nesten) like gode som superlader - og det er stort sett fornuftige ting å foreta seg dersom en må vente en halvtime ekstra på lading.
Superladerne har aldri vært tiltenk en slik plassering. De skal tilby lading i ødemarka hvor det er få andre alternativer.

Viking

Må være perfekt med superlader ved Vinterbro sør for Oslo. Her møtes E6 og E18 og Tesla folk som skal til Sverige kan fylle godt opp før turen starter.

Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA